Statiegeld, zo moeilijk kan het toch niet zijn?

19-10-2019 20:53 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug uit Berlijn waar op ieder flesje en blikje statiegeld zit en de stad nagenoeg vrij is van zwerfafval.
Dan hebben we het niet over een dorpje maar over een stad met 3.5 miljoen inwoners.

De Baltische staten (Letland, Estland, Litouwen) hetzelfde verhaal, ben er twee keer doorheen gereisd en 2 flessen zien liggen.

En dan Nederland:
De industrie moet erin slagen het aantal kleine flessen in zwerfafval te reduceren met 70 tot 90 procent en ten minste 90 procent moet worden gerecycled. Zo, niet dan is invoering per voorjaar 2021 een feit.

https://www.ad.nl/politiek/minstens-15- ... ~a0af80a0/


Afbeelding

Statiegeld op blikjes komt er helemaal niet.
https://www.trouw.nl/nieuws/kabinet-bli ... ~b269ec51/

Kortom eerst nog 1.5 jaar plastic de natuur in en dan gaan we eindelijk iets doen en dan vermoedelijk alleen voor flesjes, niet voor blikjes.

Wat vinden jullie?

TO als eerste:

Hef op flesjes, blikjes etc. minimaal 10 eurocent statiegeld en zorg - net als in Duitsland - dat je alle flesjes met een "statiegeld teken" overal ingeleverd kunnen worden.

De industrie probeert al jaren om het afval zonder systeem in te zamelen maar tot nu toe zonder resultaat

Ik vind een statiegeld systeem

Totaal aantal stemmen: 211

Een goed idee, direct invoeren (91%)
Onzin dat gesleep met afval (6%)
Anders, zie mijn toelichting (3%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
19-10-2019 21:08
Idioot idee.
Waar moet je weer gaan blijven met al die lege bussen melk, frisdrankflessen, ... voor je tijd vindt om er mee naar een winkel te trekken die ze aanvaardt.
Het Duitse systeem is heel simpel, ieder inname station (supermarkt) neemt ze aan als dit teken er op staat.
Afbeelding

Dus dat probleem is eenvoudig op te lossen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
19-10-2019 21:23
Ja dat snap ik ook niet. Waarschijnlijk gemakzucht. Maar als er statiegeld op zit is er wel een grote kans dat iemand het alsnog even opraapt en inlevert. Dus van mij mag het per direct ingevoerd worden.
Klopt dit zie je regelmatig

Afbeelding

Vermoedelijk daklozen die alles afstruinen voor statiegeld, dat inleveren en een paar blikjes bier kopen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-10-2019 21:27
Naar wat ik begrijp zetten mensen in de stad wel hun flesjes etc buiten, als een soort donatie aan de daklozen. Die krijgen daar dan weer geld voor.
Dus zo leuk is het niet dat het allemaal is opgeruimd, dat zegt dus meer.over hoeveel daklozen daar zijn in mijn beleving.
ik vond de levensstandaard daar sowieso wat armoedig.

Win - win
Een opgeruimde stad en een donatie aan daklozen.
Overigens is 4 flessen 1 euro dus de meeste mensen brengen ze gewoon zelf terug.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het-groepje schreef:
19-10-2019 21:27
Naar wat ik begrijp zetten mensen in de stad wel hun flesjes etc buiten, als een soort donatie aan de daklozen. Die krijgen daar dan weer geld voor.
Dus zo leuk is het niet dat het allemaal is opgeruimd, dat zegt dus meer.over hoeveel daklozen daar zijn in mijn beleving.
ik vond de levensstandaard daar sowieso wat armoedig.
Berlijn heeft zeker grotere problemen dan plastic flesjes. Overal waar je kijkt zie je groepjes (bejaarde) daklozen met hun slaapzakjes op straat. Wat een triestigheid.
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
19-10-2019 21:24
Hier ook laatst een midden op straat uit zn auto. Ik wist waar de persoon woonde. Heb de boek opgeraapt en ik heb het zo in zn voortuin geflikkerd.
Woest kan ik erom worden!
Hahaha, goeie actie! Jammer dat je zijn gezicht (waarschijnlijk) niet gezien hebt!

Op verpakkingen van Mc D zouden ze flink statiegeld moeten zetten! Al die idioten die hun zak gewoon het raam uitflilkeren :steam:
Links of rechtsom, uiteindelijk belast je hoe dan ook het milieu en dus de natuur. Plastic wordt nog altijd van olie gemaakt en het recyclen is een behoorlijk industrieel proces en alles wat weggeworpen wordt is niet afbreekbaar. Vooral in landen waar geen vuilnisophaal bestaat wordt het gewoon op straat verbrand (giftig en vervuilend). Blik is een vorm van staal en de neerslag van Tata en CO2 uitstoot is enorm.

Vooral in landen waar geen vuilnisophaal bestaat wordt dit gewoon op straat verbrand. Alleen in kleine rijke landen is het goed geregeld maar recyclen is nog steeds zeer vervuilend.

Karton zou beter zijn, makkelijk en redelijk milieuvriendelijk te recyclen Er zijn al genoeg koolzuurhoudende dranken in karton verpakt. Alles wat in een pakje/bakje/flesje past dus gewoon in karton verpakt worden. Als iets verboden wordt, wereldwijd, dan wordt het niet alleen in de rijke landen toegepast en daar zitten ook de meeste merken met wereldproducten. De industrie zal nooit vrijwillig overstappen op milieuvriendelijke producten omdat de overstap veel geld kost en dan hebben aandeelhoudersminder winst.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
19-10-2019 22:05
Versta mij niet verkeerd.

Ik ben pro dat idioten die hun McDo-afval uit het raam kieperen bestraft worden.
Ik ben pro dat idioten die hun blikjes in de natuur achterlaten bestraft worden - als het te achterhalen is wie het daar heeft gedropt.


Ik ben tegen het gesleep met flessen terug naar de winkel of het eindeloos moeten bijhouden van die ondingen (want voor 1 fles ga ik niet lopen).
Het gaat hier in de gemeente nu al in aparte zak en wordt opgehaald.
Als je kunststof scheidt van het restafval, moet het vervolgens gescheiden worden in soorten kunststof (pp, Pe, pet). Dit materiaal wordt, nadat het gesorteerd is, in kleine stukjes gehakt, waarna er weer producten van gemaakt worden. Het kunststof waar statiegeld op zit (PET) wordt beschouwd als “schoon”. Dat betekent dat er weer voedselverpakkingen van gemaakt mogen worden. Kunststof dat bij het kunststofafval belandt, wordt beschouwd als “minder schoon”. Daar mogen wel verpakkingen voor bijvoorbeeld wasmiddel van gemaakt worden, maar niet voor verpakkingen van voedsel, bijvoorbeeld mayo.
Verpakkingen gaan dus wel in een zak, maar deze kunststof is niet zo hoogwaardig als het materiaal uit de statiegeldstroom.
Alle reacties Link kopieren
Is al jaren terug dat er een debat over was in de 2e kamer. Volgens mij ook nog met een petitie van Vara-Kassa. Kon op zijn vroegst in 2020 uitgevoerd worden of zoiets. Weet de details niet meer is jaren geleden. En nog steeds geen statiegeld op blikjes en pet flesjes. Tis diep triest dat het zo lang moet duren
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een goed idee. Maar andere landen mogen ook wel eens iets doen. In Amerika zijn zelfs de grote 2 liter flessen zonder statiegeld. En als je in een staat bent waar er inmiddels wel statiegeld is moet je een uur bij de klantenservice staan om het in te leveren. Statiegeld op blikjes en kleine flesjes voelt voor mij een beetje als "het braafste jongetje van de wereld".
Flashy schreef:
19-10-2019 23:28
Ik vind het een goed idee. Maar andere landen mogen ook wel eens iets doen. In Amerika zijn zelfs de grote 2 liter flessen zonder statiegeld. En als je in een staat bent waar er inmiddels wel statiegeld is moet je een uur bij de klantenservice staan om het in te leveren. Statiegeld op blikjes en kleine flesjes voelt voor mij een beetje als "het braafste jongetje van de wereld".
Als ik in Amerika (of uberhaupt op vakantie) ben dan kijk ik niet naar statiegeld. Ik koop, ik drink, ik gooi flesje in een afvalbak.
Marnamai schreef:
19-10-2019 21:08
Idioot idee.
Waar moet je weer gaan blijven met al die lege bussen melk, frisdrankflessen, ... voor je tijd vindt om er mee naar een winkel te trekken die ze aanvaardt.
'een' winkel? Gewoon dezelfde als waar je ze gehaald hebt. Meestal ga je toch naar dezelfde 1-3 winkels.
Ik vind het een goed idee.
Ik ben voor. Het systeem zoals in Duitsland vind ik een prima systeem.

Vorig jaar in Berlijn aan het einde van de middag moest je niet proberen je 4 flesjes in te leveren bij een automaat. Toen was de rij lang met mensen die met van die 240 liter zakken en karretjes hun flessen kwamen inleveren. Dat levert een mooi bedrag op.

In Duitsland zijn dat niet alleen daklozen die dat doen, maar ook de ouderen die te weinig pensioen ontvangen om van te leven.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
19-10-2019 23:28
Ik vind het een goed idee. Maar andere landen mogen ook wel eens iets doen. In Amerika zijn zelfs de grote 2 liter flessen zonder statiegeld. En als je in een staat bent waar er inmiddels wel statiegeld is moet je een uur bij de klantenservice staan om het in te leveren. Statiegeld op blikjes en kleine flesjes voelt voor mij een beetje als "het braafste jongetje van de wereld".




Ach de bekende redenatie, als een ander land het niet doet hoeven "wij" ook niets te doen.
En uiteindelijk doet niemand wat.

Als we statiegeld invoeren doen we dat om zwerfvuil te verminderen niet om een lange neus te maken naar de VS
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
20-10-2019 09:16
Ach de bekende redenatie, als een ander land het niet doet hoeven "wij" ook niets te doen.
En uiteindelijk doet niemand wat.

Als we statiegeld invoeren doen we dat om zwerfvuil te verminderen niet om een lange neus te maken naar de VS
En wat dit betreft lopen we gewoon al achter op andere landen.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
19-10-2019 22:47
Links of rechtsom, uiteindelijk belast je hoe dan ook het milieu en dus de natuur. Plastic wordt nog altijd van olie gemaakt en het recyclen is een behoorlijk industrieel proces en alles wat weggeworpen wordt is niet afbreekbaar. Vooral in landen waar geen vuilnisophaal bestaat wordt het gewoon op straat verbrand (giftig en vervuilend). Blik is een vorm van staal en de neerslag van Tata en CO2 uitstoot is enorm.

Vooral in landen waar geen vuilnisophaal bestaat wordt dit gewoon op straat verbrand. Alleen in kleine rijke landen is het goed geregeld maar recyclen is nog steeds zeer vervuilend.

Karton zou beter zijn, makkelijk en redelijk milieuvriendelijk te recyclen Er zijn al genoeg koolzuurhoudende dranken in karton verpakt. Alles wat in een pakje/bakje/flesje past dus gewoon in karton verpakt worden. Als iets verboden wordt, wereldwijd, dan wordt het niet alleen in de rijke landen toegepast en daar zitten ook de meeste merken met wereldproducten. De industrie zal nooit vrijwillig overstappen op milieuvriendelijke producten omdat de overstap veel geld kost en dan hebben aandeelhoudersminder winst.
Karton heeft altijd ook een laagje kunststof voor de waterdichtheid. Dat moet gescheiden worden van het papier en meestal ook aluminium, en dat is ook best een bewerkelijk proces.

In mijn gemeente moeten drankenkartons bij het restafval. Bij eventuele nascheiding van de drankenkartons zijn deze vies, dus ook weer moeilijker te recyclen dan als ze apart ingezameld zouden worden. In mijn gemeente zou ik dus beter voor kunststof verpakkingen kunnen kiezen dan voor drank in karton.

Ik denk dat de industrie wel deels over zal stappen op meer milieuvriendelijke producten omdat dat hun een beter imago heeft. De grote spelers (o.a. coca cola, Nestlé, Unilever, Beiersdorf) hebben allemaal een statement gemaakt om hun verpakkingen in de komende jaren meer van gerecycled of biobased materiaal te maken.

Soms kan de meer milieuvriendelijke keuze ook goedkoper zijn. Bijvoorbeeld heeft Unilever geïnvesteerd in het lichter maken van hun herendeodorantverpakking. Met een andere bus en kunststof onderdelen besparen ze op materiaal, dat is beter voor het milieu en voor hun portemonnee.
Alle reacties Link kopieren
Geen zin om die lege flesjes terug naar de winkel te brengen.

Iedereen zou een duurzame fles moeten hebben.
Gratis watertap punten in het openbaar, maar dan ook overal, dan hoef je alleen maar je duurzame fles bij je te hebben.

Onbegrijpelijk dat mensen hun afval op straat gooien, ik let daar op, heb er al meerdere keren wat van gezegd, grote bek gekregen natuurlijk. Ze zouden hier heel streng op moeten controleren. Waarom kan dat niet in NL?. Nieuwe banen creëren, de straten schoon. En ook.. terugkerende 2 of 3 maal jaarlijkse verplichting sociale opruimdag voor scholieren van alle leeftijden, wie de meeste rommel van de straat haalt, wordt beloond en ze leren om geen troep zomaar meer weg te gooien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn twijfels of dit in Nederland gaat werken. Het is anders dan voor de "normale" statiegeldflessen. Die staan thuis en die breng je weg als je boodschappen gaat doen. De flesjes die nu voor zwerfafval zorgen worden over het algemeen individueel verkocht als mensen ergens zijn. Ik betwijfel of de mensen die hun zooi nu op straat gooien voor 10 of 15 cent terug gaan naar de winkel.

Dat het in andere landen werkt is nog geen garantie dat het hier ook werkt. In Duitsland zijn mensen veel meer van de regeltjes, terwijl het hier juist andersom is. Een nieuwe regel wordt meestal direct in twijfel getrokken en zwaar bediscussieerd.

Genoeg afvalbakken op straat en keihard straffen als je iets op straat flikkert levert m.i. meer op.
Sara9876 schreef:
20-10-2019 09:58
Ik heb mijn twijfels of dit in Nederland gaat werken. Het is anders dan voor de "normale" statiegeldflessen. Die staan thuis en die breng je weg als je boodschappen gaat doen. De flesjes die nu voor zwerfafval zorgen worden over het algemeen individueel verkocht als mensen ergens zijn. Ik betwijfel of de mensen die hun zooi nu op straat gooien voor 10 of 15 cent terug gaan naar de winkel.

Dat het in andere landen werkt is nog geen garantie dat het hier ook werkt. In Duitsland zijn mensen veel meer van de regeltjes, terwijl het hier juist andersom is. Een nieuwe regel wordt meestal direct in twijfel getrokken en zwaar bediscussieerd.

Genoeg afvalbakken op straat en keihard straffen als je iets op straat flikkert levert m.i. meer op.
Waar ik woonde was het 25 cent per blikje. Dat is echt wel de moeite waard, is gewoon 1 euro per 4 stuks! Nu gebruik ik echt nooit blikjes, maar voor flesjes (die mijn kinderen weleens gebruiken, ikzelf nooit) was het echt geen moeite. Gewoon in een zak in de garage en eens in de zoveel tijd inleveren. Die flesjes/blikje neem je dan na gebruik gewoon mee naar huis.
Leuk topic!

Wat mij betreft is het in de basis een aardig idee maar het gaat mee niet ver genoeg. Het is niet structureel genoeg.

Inleveren van blikjes en flessen in winkels is veeeeeeeel te omslachtig en veroorzaakt alleen al daardoor extra verlies en milieubelasting. Bovendien is het aandeel blikjes/flessen te klein; zwerfafval bestaat uit veel meer dan dat.

Ik zou ten eerste beginnen met het produceren van kunststoffen te beperken tot kwalitatief hoogwaardig recyclebaar kunststof. Bijvoorbeeld in 6 soorten recyclebare typen met een eigen kleurcodering. Als je dat bereikt dan heeft pas het inzamelen van plastic weer zin. Eventueel kan je een beloning koppelen aan de hoeveelheid glas/blik/kunststof die je inlevert, maar apart flesjes in automaat in een supermarkt gooien heeft in mijn beleving totaal geen zin.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-10-2019 09:58
De flesjes die nu voor zwerfafval zorgen worden over het algemeen individueel verkocht als mensen ergens zijn. Ik betwijfel of de mensen die hun zooi nu op straat gooien voor 10 of 15 cent terug gaan naar de winkel.

Dan pikt een ander ze wel op.
Kinderen, daklozen etc.

Het statiegeld op een bierfles 0,33 is €00,15 en je ziet ze nergens op straat liggen.

Zoals ik schreef, ik heb in 3 weken de complete Baltische staten doorkruist en een keer of 15 in Berlijn geweest en zelden of nooit een fles of blikje zien liggen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
20-10-2019 10:21
Dan pikt een ander ze wel op.
Kinderen, daklozen etc.

Het statiegeld op een bierfles 0,33 is €00,15 en je ziet ze nergens op straat liggen.

Zoals ik schreef, ik heb in 3 weken de complete Baltische staten doorkruist en een keer of 15 in Berlijn geweest en zelden of nooit een fles of blikje zien liggen.
Inderdaad. Ik woon in Noorwegen en wij hebben ook statiegeld op kleine blikjes / flesjes. Enorm succes hier en ik zie dat ook niet meer veranderen, wellicht meer van dit soort initiatieven. (denk aan plastic verpakkingen per kilo etc.)
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
20-10-2019 10:17
Leuk topic!

Wat mij betreft is het in de basis een aardig idee maar het gaat mee niet ver genoeg. Het is niet structureel genoeg.

Inleveren van blikjes en flessen in winkels is veeeeeeeel te omslachtig en veroorzaakt alleen al daardoor extra verlies en milieubelasting. Bovendien is het aandeel blikjes/flessen te klein; zwerfafval bestaat uit veel meer dan dat.

Ik zou ten eerste beginnen met het produceren van kunststoffen te beperken tot kwalitatief hoogwaardig recyclebaar kunststof. Bijvoorbeeld in 6 soorten recyclebare typen met een eigen kleurcodering. Als je dat bereikt dan heeft pas het inzamelen van plastic weer zin. Eventueel kan je een beloning koppelen aan de hoeveelheid glas/blik/kunststof die je inlevert, maar apart flesjes in automaat in een supermarkt gooien heeft in mijn beleving totaal geen zin.





40% van het zwerfafval bestaat uit blikjes en flesjes.

Niemand hoeft Stientje van Veldhoven te overtuigen van het afvalprobleem. Ze kent de cijfers: ieder jaar belanden 75 miljoen plastic flesjes op straat en in de berm. “Dat zegt mensen misschien niet zoveel. Totdat je uitlegt dat dit gelijkstaat aan achttien olympische zwembaden vol flesjes. Per jaar dus.

Buiten dat het er niet uitziet veroorzaakt consumentenafval 50% van de plasticsoep in de oceaan, daarbij komt nog dat koeien , herten , zwijnen , vogels etc ook kunnen overlijden na het eten van blik of plastic.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b69e4f4b/
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b2e06126/

Dus en - en
Inzetten op recyclebaar plastic en statiegeld.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
In Duitsland hebben ze al statiegeld op blik en flesjes, nu zie je daar wel al minder blik in de supermarkt.

Op alle flesjes statiegeld op enkele uitzonderingen na.

Nu zie ik geregeld als ik in Duitsland ben mensen met vuilniszakken vol bij het inleverpunt staan en ze zijn echt minutenlang bezig om alles in te leveren.

Als die manier van inleveren anders kan ( ik heb geen idee hoe) dan ben ik voor statiegeld op blik en flesjes.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Je zou er niks op tegen kunnen hebben om het beide te doen inderdaad.

Maar ik denk wel dat een heel apart statiegeldsysteem opzetten wat uitsluitend gericht is op vermindering van die 40% van het zwerfafval niet goed in verhouding is. Dus dat er relatief veel energie (geld en inzet) wordt gestoken in een relatief kleine oplossing. Mede omdat het op die manier van recyclen op zichzelf nog best een grote milieubelasting is. En ook van mensen kan je maar een bepaalde actieve inzet vragen.

Dus ik denk dat 'statiegeld' vertaalt moet worden naar 'beloond worden voor het correct inleveren van afval' in een veel bredere oplossing. En dat het recylcebaar en inleverbaar maken de prioriteit moet zijn.

Maar ik realiseer me ook dat dit niet direct dan een impuls geeft aan het niet in de berm flikkeren van je flesje. Dus daar moet ook wat mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven