Statiegeld, zo moeilijk kan het toch niet zijn?

19-10-2019 20:53 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug uit Berlijn waar op ieder flesje en blikje statiegeld zit en de stad nagenoeg vrij is van zwerfafval.
Dan hebben we het niet over een dorpje maar over een stad met 3.5 miljoen inwoners.

De Baltische staten (Letland, Estland, Litouwen) hetzelfde verhaal, ben er twee keer doorheen gereisd en 2 flessen zien liggen.

En dan Nederland:
De industrie moet erin slagen het aantal kleine flessen in zwerfafval te reduceren met 70 tot 90 procent en ten minste 90 procent moet worden gerecycled. Zo, niet dan is invoering per voorjaar 2021 een feit.

https://www.ad.nl/politiek/minstens-15- ... ~a0af80a0/


Afbeelding

Statiegeld op blikjes komt er helemaal niet.
https://www.trouw.nl/nieuws/kabinet-bli ... ~b269ec51/

Kortom eerst nog 1.5 jaar plastic de natuur in en dan gaan we eindelijk iets doen en dan vermoedelijk alleen voor flesjes, niet voor blikjes.

Wat vinden jullie?

TO als eerste:

Hef op flesjes, blikjes etc. minimaal 10 eurocent statiegeld en zorg - net als in Duitsland - dat je alle flesjes met een "statiegeld teken" overal ingeleverd kunnen worden.

De industrie probeert al jaren om het afval zonder systeem in te zamelen maar tot nu toe zonder resultaat

Ik vind een statiegeld systeem

Totaal aantal stemmen: 211

Een goed idee, direct invoeren (91%)
Onzin dat gesleep met afval (6%)
Anders, zie mijn toelichting (3%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in de buurt van een school, en scholieren lopen tussen de middag wel eens langs mijn huis naar het winkelcentrum. Dus ik vind wel eens wat in mijn tuintje. Maar op de route staat ook geen prullenbak...

Ik zet al mijn glas altijd in de schuur en als dat vol staat, neem ik alles mee naar de glasbak en supermarkt. Ik doe al mijn boodschappen bij de AH, dus dat is makkelijk inleveren. Maar ik vergeet dan vaak het bonnetje in te leveren bij de kassa. En daarna raak ik het bonnetje kwijt. Dus, ik zou graag zien dat je ook bij het inleveren van je fessen je bonuskaart kunt scannen, zodat het bedrag er bij de kassa vanaf wordt gehaald.
JuriaanB schreef:
21-10-2019 15:09
Gewoon asociaal gedrag. Wel de producten kopen en meenemen, maar het afval niet weggooien in een afvalbak, maar gewoon ter plekke of ergens anders in de omgeving. Lekker makkelijk toch? Bij volwassenen is er geen andere reden dan luiheid, desinteresse en domheid.

Ik denk dat bij kinderen/pubers ook imago, groepsgedrag en groepsdruk meespeelt, ik denk dat het door leeftijdsgenoten suf wordt gevonden als je je afval netjes in de afvalbak gooit, zeker als je dat als enige doet.
Dat denk ik ook hoor, maar is het niet ook een combinatie van asociaal gedrag met teveel welvaart (die men niet kan hanteren?) Bedoel, het is nou niet bepaald zo dat de weggesmeten producten hard nodig zijn. Het is ook niet zo dat men zegt na het kopen van een brood en een bloemkool, sorry, cola of een wegwerpflesje water zit er niet in voor mij, ik houd het bij kraanwater. Die producten zijn gewoon te goedkoop (en voor teveel mensen te makkelijk te verkrijgen/betalen).
Dreamer schreef:
21-10-2019 15:16
Dat zeg je nou steeds, maar statiegeld is toch ook een soort van "belonen voor correct inleveren"?

Jazeker. Ik vind alleen dat de manier waarop het toegepast wordt stom is. Ik ben niet tegen het idee van statiegeld. Ik ben ertegen dat het niet op alles zit (en ik vind de naam ook stom).

Heb je gezien hoe veel verschillende afvalstromen ik in huis heb? En op hoe veel verschillende manieren ik dat moet inleveren/aanbieden? En ja natuurlijk is een groot deel van bermafval een flesje maar er ligt veel meer; dat los je met dat statiegeld op die flesjes niet op.

Ik ben dus voorstander van een algemeen belonen van al het afval wat je inlevert en voor het vereenvoudigen van afvalstromen. Ook aan de kant van de procenten door bijvoorbeeld de hoeveelheid verschillende soorten verpakkingsmaterialen/soorten plastic te reduceren.
Alle reacties Link kopieren
Ja, daar ben ik ook wel allemaal voor. Ik probeer tegenwoordig altijd zelf een flesje en/of een beker mee te nemen, bijvoorbeeld. Ben ook echt voor meer watertappunten (en een goede app, waar die instaan en bijgehouden worden.. of gewoon erbij op google maps)

Maar het één sluit het ander toch niet uit?

Verder keek ik met verbazing naar jouw lijst. Wij hebben een bakje waar batterijen ingaan, maar dat is niet heel veel. Kleren gaan 1x per zoveel tijd in een zak en dan bij de weg.

Boodschappen worden altijd bij dezelfde winkels gedaan, dus flessen wegbrengen gaat in 1 moeite door met boodschappen doen.

Papier en glas staan naast elkaar in de kast in kratjes en worden 1x per zoveel tijd weggebracht. Ik denk wel dat ik, als er statiegeld komt op blikjes van groente, weer meer in glas ga kopen. Of niet.. daar heb ik eigenlijk nog niet zo over nagedacht.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
21-10-2019 09:34
Ik wil toch graag even zeggen dat ik dat super van jullie vind!!! :applause:
Dank je :heart:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
21-10-2019 16:25
Ja, daar ben ik ook wel allemaal voor. Ik probeer tegenwoordig altijd zelf een flesje en/of een beker mee te nemen, bijvoorbeeld. Ben ook echt voor meer watertappunten (en een goede app, waar die instaan en bijgehouden worden.. of gewoon erbij op google maps)



https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik- ... er-tappen/


Er mogen inderdaad flink wat watertappunten bijkomen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Papier hebben we bijna niet (geen krant, reclame, huis-aan-huiskrant) dus dat gaat in de grijze container.

Statiegeldflessen naar de Lidl. Ik erger me dood als mijn man bij Aldi is geweest en statiegeldflessen heeft gekocht. Ik zet ze náást de Lidl-automaat neer, of geef ze direct aan passerende schoolkinderen, die willen er nog wel moeite voor doen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Iedereen kan natuurlijk ook gewoon zijn flesjes en blikjes in een afvalbak gooien. Lijkt me gewoon een kwestie van fatsoen om het niet allemaal in de natuur te flikkeren. En dan is dat gedoe met terugbrengen naar de winkel en statiegeld niet nodig.
anoniem_375366 wijzigde dit bericht op 26-10-2019 15:09
18.66% gewijzigd
.
anoniem_375366 wijzigde dit bericht op 26-10-2019 15:09
Reden: gequote ipv gewijzigd
99.39% gewijzigd
bluewaterrr schreef:
26-10-2019 15:08
Iedereen kan natuurlijk ook gewoon zijn flesjes en blikjes in een afvalbak gooien. Lijkt me gewoon een kwestie van fatsoen om het niet allemaal in de natuur te flikkeren. En dan is dat gedoe met terugbrengen naar de winkel en statiegeld niet nodig.

Blijkbaar is er een substantieel deel van de bevolking die niet die fatsoensnorm hanteert en dus een extra motivatie nodig heeft. Het alleen vinden dat iedereen dit zou moeten doen is blijkbaar niet voldoende.
Alle reacties Link kopieren
bluewaterrr schreef:
26-10-2019 15:08
Iedereen kan natuurlijk ook gewoon zijn flesjes en blikjes in een afvalbak gooien. Lijkt me gewoon een kwestie van fatsoen om het niet allemaal in de natuur te flikkeren. En dan is dat gedoe met terugbrengen naar de winkel en statiegeld niet nodig.
Tja dat proberen we al vanaf de jaren 70 (ongeveer het begin van de wegwerpverpakking) maar op een of andere manier lukt dat niet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
91% stemt voor maar het is nog niet ingevoerd, dat vind ik ook bijzonder.


En inderdaad rondom de Mac, bij op- en afritten ligt het vol met afval van de Mac, zo asociaal.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
26-10-2019 07:16
https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik- ... er-tappen/


Er mogen inderdaad flink wat watertappunten bijkomen.
Ja, die ken ik, maar een app lijkt me gewoon handiger dan steeds die link te moeten openen op je mobiel. Of toevoegen aan google maps, want die open ook vrij snel.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
bluewaterrr schreef:
26-10-2019 15:08
Iedereen kan natuurlijk ook gewoon zijn flesjes en blikjes in een afvalbak gooien. Lijkt me gewoon een kwestie van fatsoen om het niet allemaal in de natuur te flikkeren. En dan is dat gedoe met terugbrengen naar de winkel en statiegeld niet nodig.
Natuurlijk kan iedereen dat gewoon. Maar niet iedereen doet dat, dat lijkt me duidelijk. Vandaar statiegeld en dus een vorm van 'beloning' voor goed gedrag.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
26-10-2019 16:00
91% stemt voor maar het is nog niet ingevoerd, dat vind ik ook bijzonder.


En inderdaad rondom de Mac, bij op- en afritten ligt het vol met afval van de Mac, zo asociaal.

Het is niet van de Mac maar van mensen die het gekocht hebben.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
19-10-2019 21:24
Hier ook laatst een midden op straat uit zn auto. Ik wist waar de persoon woonde. Heb de boek opgeraapt en ik heb het zo in zn voortuin geflikkerd.
Woest kan ik erom worden!
:hihi: :thumbsup:
Alecta schreef:
19-10-2019 21:25
Ik loop met mijn jongste regelmatig een rondje in de buurt om afval te ruimen: vooral langs het stukje schoolroute vinden we zo een vuilniszak vol met Red bull-blikjes en flesjes Lidl vitaminewater. Gaat helemaal nergens over. Invoeren dus.
Herkenbaar. Zo veel Red bull-blikjes langs de kant van de weg.

Ik fiets regelmatig over een fietspad dat schoolroute is
Op een korte afstand heb ik dan al 20 blikjes opgeraapt.
Dreamer schreef:
26-10-2019 16:35
Natuurlijk kan iedereen dat gewoon. Maar niet iedereen doet dat, dat lijkt me duidelijk. Vandaar statiegeld en dus een vorm van 'beloning' voor goed gedrag.
Precies.
Net zoals de extra kosten (10 cent of zo) per plastic tasje, als boete,
heeft geleid tot een enorme afname van plastic tasjes op de markt en in winkels.
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
26-10-2019 22:20
Precies.
Net zoals de extra kosten (10 cent of zo) per plastic tasje, als boete,
heeft geleid tot een enorme afname van plastic tasjes op de markt en in winkels.

Precies

Maar dat was ook complete waanzin.
Kocht je 2 tubes tandpasta bij het Kruitvat en daar ging een tasje omheen die 2 kilometer verderop (thuis dus) de prullenbak in verdween.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk dat statiegeld moet voorkomen dat mensen hun afval op straat gooien.
Kan mij er echt woest om maken.dat ze de rotzooi uit de auto.gewoon in de parkeer haven flikkeren.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven