Statiegeld, zo moeilijk kan het toch niet zijn?

19-10-2019 20:53 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug uit Berlijn waar op ieder flesje en blikje statiegeld zit en de stad nagenoeg vrij is van zwerfafval.
Dan hebben we het niet over een dorpje maar over een stad met 3.5 miljoen inwoners.

De Baltische staten (Letland, Estland, Litouwen) hetzelfde verhaal, ben er twee keer doorheen gereisd en 2 flessen zien liggen.

En dan Nederland:
De industrie moet erin slagen het aantal kleine flessen in zwerfafval te reduceren met 70 tot 90 procent en ten minste 90 procent moet worden gerecycled. Zo, niet dan is invoering per voorjaar 2021 een feit.

https://www.ad.nl/politiek/minstens-15- ... ~a0af80a0/


Afbeelding

Statiegeld op blikjes komt er helemaal niet.
https://www.trouw.nl/nieuws/kabinet-bli ... ~b269ec51/

Kortom eerst nog 1.5 jaar plastic de natuur in en dan gaan we eindelijk iets doen en dan vermoedelijk alleen voor flesjes, niet voor blikjes.

Wat vinden jullie?

TO als eerste:

Hef op flesjes, blikjes etc. minimaal 10 eurocent statiegeld en zorg - net als in Duitsland - dat je alle flesjes met een "statiegeld teken" overal ingeleverd kunnen worden.

De industrie probeert al jaren om het afval zonder systeem in te zamelen maar tot nu toe zonder resultaat

Ik vind een statiegeld systeem

Totaal aantal stemmen: 211

Een goed idee, direct invoeren (91%)
Onzin dat gesleep met afval (6%)
Anders, zie mijn toelichting (3%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik woon in Berlijn en het is eigenlijk gebruikelijk om je bierflesjes naast de prullenbak te zetten of in het park te geven aan mensen die het verzamelen. Er zijn inderdaad zo veel armen dat er genoeg mensen zijn die het ophalen. Er zijn nu ook websites waar je je statiegeldflessen kunt laten ophalen voor een goed doel. Dat vind ik echt wel goede initiatieven, waar je bijdraagt aan iets goeds en jezelf de moeite bespaart om het terug te brengen. Ik gebruik zelf niet veel flessen en blikjes thuis, dus als ik wel iets wil inleveren en er is een eindeloze rij met een paar winkelwagentjes vol, dan doneer ik het wel eens aan iemand in de rij. Ik heb de luxe dat ik kan kiezen om niet in de rij te gaan staan voor die 75 cent.
ClumsyNinja schreef:
19-10-2019 20:57
Ik vraag me sowieso af waarom het zo moeilijk is om je afval niet zomaar in de natuur te flikkeren.
Dat. Zelfs mijn kind tikt al iedereen op de vingers sinds kind een jaar of 5 is wanneer deze ziet dat iemand afval op de grond gooit. Ook wanneer het een snoeppapiertje is. Op school veel aandacht voor afval en milieu.
Ik vind het niet nodig. We hebben toch allemaal zo'n PMD kliko waar die dingen in belanden? Waarom dat gedoe met inleveren tegen statiegeld?
Je lost er alleen een stukje van het probleem van zwerfafval mee op, maar de meeste mensen zijn fatsoenlijk genoeg om hun PMD afval gewoon netjes gescheiden in te leveren.

En zwerfafval wordt meer in de hand gespeeld door de kliko's zo weinig te legen dat in bepaalde seizoenen de maden eruit kruipen - of dat de volgende lichting al klaar staat voor de kliko geleegd is.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
20-10-2019 16:43
Ik vind het niet nodig. We hebben toch allemaal zo'n PMD kliko waar die dingen in belanden? Waarom dat gedoe met inleveren tegen statiegeld?
Je lost er alleen een stukje van het probleem van zwerfafval mee op, maar de meeste mensen zijn fatsoenlijk genoeg om hun PMD afval gewoon netjes gescheiden in te leveren.

En zwerfafval wordt meer in de hand gespeeld door de kliko's zo weinig te legen dat in bepaalde seizoenen de maden eruit kruipen - of dat de volgende lichting al klaar staat voor de kliko geleegd is.
Onzin, mensen die flesjes in de berm, bos, stoep gooien doen dat niet omdat thuis de kliko vol zit.
75 miljoen plastic flesjes in bermen en op stoepen is toch wel een dingetje.


40% van het zwerfafval bestaat uit blikjes en flesjes.

Niemand hoeft Stientje van Veldhoven te overtuigen van het afvalprobleem. Ze kent de cijfers: ieder jaar belanden 75 miljoen plastic flesjes op straat en in de berm. “Dat zegt mensen misschien niet zoveel. Totdat je uitlegt dat dit gelijkstaat aan achttien olympische zwembaden vol flesjes. Per jaar dus.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
20-10-2019 17:56
Ze kent de cijfers: ieder jaar belanden 75 miljoen plastic flesjes op straat en in de berm. “Dat zegt mensen misschien niet zoveel. Totdat je uitlegt dat dit gelijkstaat aan achttien olympische zwembaden vol flesjes. Per jaar dus.
Ik snap dat meten in zwembaden en voetbalvelden niet. Dat zegt mij juist helemaal niets. Getallen wel. Ik weet echt niet hoe groot een voetbalveld of een olympisch (?) zwembad is.
Ik gooi nooit wat in de berm, dus het moeten die 17,5 miljoen (of zo) andere Nederlanders wel zijn.
Zouden die dat niet meer doen als het ze 30 cent kost aan statiegeld?
JuriaanB schreef:
20-10-2019 18:09
Ik snap dat meten in zwembaden en voetbalvelden niet. Dat zegt mij juist helemaal niets. Getallen wel. Ik weet echt niet hoe groot een voetbalveld of een olympisch (?) zwembad is.

Ik heb dat ook. Dat is voor mij hetzelfde als iemand zegt 'groot en dan heel veel, snap je wel?'
maar ik vind de cijfers in dit geval ook wel uit verhouding. Ik ga er van uit dat hooguit 10% van de mensen plastic flesjes in de berm of op straat gooit. Eerlijk is eerlijk ik zie het vrijwel nooit gebeuren dus ik denk dat ik dan redelijk pessimistisch ben.

Dan zou die 10% per persoon 45 flesjes per jaar in de berm gooien?
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
20-10-2019 18:09
Ik snap dat meten in zwembaden en voetbalvelden niet. Dat zegt mij juist helemaal niets. Getallen wel. Ik weet echt niet hoe groot een voetbalveld of een olympisch (?) zwembad is.
Speciaal voor jou staat het er allebei in, in absolute getallen en vertaald naar zwembaden, zoveel service krijg je niet vaak.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
20-10-2019 18:39
maar ik vind de cijfers in dit geval ook wel uit verhouding. Ik ga er van uit dat hooguit 10% van de mensen plastic flesjes in de berm of op straat gooit. Eerlijk is eerlijk ik zie het vrijwel nooit gebeuren dus ik denk dat ik dan redelijk pessimistisch ben.

Dan zou die 10% per persoon 45 flesjes per jaar in de berm gooien?



Ik ruim met GIJS junior af en toe de berm op.
Deze 2 zakken zijn de oogst van van 100 meter langs een fietspad.

Je wil niet weten wat er allemaal uit die berm komt en ongeveer 50% flessen en blikjes.


Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
20-10-2019 18:30
Ik gooi nooit wat in de berm, dus het moeten die 17,5 miljoen (of zo) andere Nederlanders wel zijn.
Zouden die dat niet meer doen als het ze 30 cent kost aan statiegeld?




De praktijk wijst uit van wel.
Het is nog nergens mislukt de invoering van statiegeld.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
20-10-2019 18:30
Ik gooi nooit wat in de berm, dus het moeten die 17,5 miljoen (of zo) andere Nederlanders wel zijn.
Zouden die dat niet meer doen als het ze 30 cent kost aan statiegeld?
Misschien niet, maar omdat ze geld waard zijn, zijn er altijd wel mensen, denk aan daklozen, die ze oprapen om een centje bij te verdienen :idee:

Wat mij betreft win-win, geen zwerfafval meer en de dakloze een extraatje.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
hollebollegijs schreef:
20-10-2019 19:04
Ik ruim met GIJS junior af en toe de berm op.
Deze 2 zakken zijn de oogst van van 100 meter langs een fietspad.
Mooi zo. Ik doe hetzelfde tijdens wandelen met de honden. Liever vandaag dan morgen statiegeld op blikjes en flesjes. Ik weet niet of het veel helpt tegen het weggooien, want er worden ook gewoon statiegeldflessen weggegooid, maar er zullen wel meer anderen zijn die meehelpen de troep op te ruimen en in te leveren. Ik vrees wel dat die mensen ander zwerfafval gewoon laten liggen, maar goed, het scheelt toch behoorlijk.
Ik denk dat statiegeld uiteindelijk onvoldoende is maar dat je beloond moet worden voor het (correct) inleveren van 'afval'.

Nu moet je nog betalen om afval kwijt te raken dus heeft afval een negatieve waarde. En de motivatie om minder afval te creëren is daarbij minimaal. Als afval waarde krijgt gooit niemand het zomaar weg.

Net als een auto, die behoudt eigenlijk altijd nog iets van waarde. Er is niemand die een auto weg gooit.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
20-10-2019 23:07
Ik denk dat statiegeld uiteindelijk onvoldoende is maar dat je beloond moet worden voor het (correct) inleveren van 'afval'.

Nu moet je nog betalen om afval kwijt te raken dus heeft afval een negatieve waarde. En de motivatie om minder afval te creëren is daarbij minimaal. Als afval waarde krijgt gooit niemand het zomaar weg.

Statiegeld is een beloning, je krijgt je geld terug.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
20-10-2019 23:28
Statiegeld is een beloning, je krijgt je geld terug.

Ik ben het helemaal met je eens, maar wat mij betreft wordt dat niet beperkt tot flesjes inleveren bij de supermarkt.
Maar ook laggascapsules, batterijen, autobanden, elektronica, etc. En niet beperkt tot het in de winkel plaatsen van hele specifieke automaten die dan exact dat type flesje wat je daar ook gekocht hebt belonen.

Ik denk dat ik het dus heel erg met je eens ben dat statiegeld de oplossing is. Maar ik vind niet dat je het statiegeld moet noemen (stomme naam) en ik vind niet dat je het zo beperkt in moet zetten.
Ik heb thuis:
- een krat met statiegeldflessen voor de AH
- een krat met statiegeldflessen voor de Lidl
- een krat met statiegeldflessen voor de Jumbo heb ik (nog) niet
- een krat met flessen voor de flessenbak
- een krat voor oud papier
- een krat voor oude kleding
- een afvalbak voor PMD
- een afvalbak voor restafval
- een afvalbak voor groenafval
- een bakje voor oude batterijen
- een bakje voor oude spaarlampen
- een krat voor oude elektronica
- een box voor chemisch afval
- een krat met oud frietvet
- een krat voor oud metaal

En dan heb ik nog op diverse punten in huis inzamelplekken zoals afvalbakjes in de toiletten, een afvalbak in de garage en een papierbak in kantoor e.d. En dan heb buiten de gemeentecontainers nog staan.

En ik wordt er wel een beetje simpel van. Met name omdat ik alles op verschillende manieren op verschillende plekken moet inleveren. Dus ja, statiegeld is ee goed concept. Maar zo moeilijk kan het dus wel zijn. Dat moet anders.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
20-10-2019 19:04
Ik ruim met GIJS junior af en toe de berm op.
Deze 2 zakken zijn de oogst van van 100 meter langs een fietspad.

Je wil niet weten wat er allemaal uit die berm komt en ongeveer 50% flessen en blikjes.


Afbeelding
Ik wil toch graag even zeggen dat ik dat super van jullie vind!!! :applause:
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
21-10-2019 09:25
Ik heb thuis:
- een krat met statiegeldflessen voor de AH
- een krat met statiegeldflessen voor de Lidl
- een krat met statiegeldflessen voor de Jumbo heb ik (nog) niet
- een krat met flessen voor de flessenbak
- een krat voor oud papier
- een krat voor oude kleding
- een afvalbak voor PMD
- een afvalbak voor restafval
- een afvalbak voor groenafval
- een bakje voor oude batterijen
- een bakje voor oude spaarlampen
- een krat voor oude elektronica
- een box voor chemisch afval
- een krat met oud frietvet
- een krat voor oud metaal

En dan heb ik nog op diverse punten in huis inzamelplekken zoals afvalbakjes in de toiletten, een afvalbak in de garage en een papierbak in kantoor e.d. En dan heb buiten de gemeentecontainers nog staan.

En ik wordt er wel een beetje simpel van. Met name omdat ik alles op verschillende manieren op verschillende plekken moet inleveren. Dus ja, statiegeld is ee goed concept. Maar zo moeilijk kan het dus wel zijn. Dat moet anders.
jeetje wat veel, snap dat je daar simpel van wordt:
Hier in de berging:
Krat met lege flessen/statiegeld flessen ( heb alleen Pepsi, fanta en crystal clear dus overal in de leveren). Is de bak vol gaat hij mee en ga ik eerst langs de glasbak en daarna statiegeldflessen inleveren

Zak voor plastic

batterijen leg ik naast de flessenkrat, elke winkel heeft een batterijen bak

Buiten groen/rest en papiercontainer

Van dw rst van je rijtje heb ik amper afval, dus zet ik daar geen krat voor neer: bv kleiding, als ik de kast opruim gaat dat in een zak en zet ik naast de flessenkrat, zodat ik alles de volgende keer meeneem.
Heb verder een airfryer dus ook geen frietvet
Wat is de reden eigenlijk dat er zoveel flesjes en blikjes in de berm belanden? Is het vooral van drinken dat onderweg wordt genuttigd?

Het werkelijke probleem is denk ik dat het voor teveel mensen beschikbaar is en ook nog eens te goedkoop. Maar wat kan de overheid doen behalve maatregelen als btw of statiegeld. Niet veel vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
19-10-2019 23:28
Ik vind het een goed idee. Maar andere landen mogen ook wel eens iets doen. In Amerika zijn zelfs de grote 2 liter flessen zonder statiegeld. En als je in een staat bent waar er inmiddels wel statiegeld is moet je een uur bij de klantenservice staan om het in te leveren. Statiegeld op blikjes en kleine flesjes voelt voor mij een beetje als "het braafste jongetje van de wereld".
Er wordt hier verteld dat vele landen, in Europa dan, dit al doen. Waarom dan toch weer wijzen naar een land dat het niet doet. Waarom dan weer 'braafste kindje van de wereld'. Wat maakt dat sowieso uit?

Juist door al dat wijzen van 'ja, maar zíj..' wordt er niets op gelost en blijven dingen zoals het is. Dat schiet toch ook niet op?

En voor wie zegt "ja, maar dan moet ik alles bewaren", dat doe je nu toch ook al met statiegeldflessen? Daar komen gewoon de kleine flesjes bij.
Later is nu
NYC schreef:
21-10-2019 14:45
Wat is de reden eigenlijk dat er zoveel flesjes en blikjes in de berm belanden? Is het vooral van drinken dat onderweg wordt genuttigd?
Gewoon asociaal gedrag. Wel de producten kopen en meenemen, maar het afval niet weggooien in een afvalbak, maar gewoon ter plekke of ergens anders in de omgeving. Lekker makkelijk toch? Bij volwassenen is er geen andere reden dan luiheid, desinteresse en domheid.

Ik denk dat bij kinderen/pubers ook imago, groepsgedrag en groepsdruk meespeelt, ik denk dat het door leeftijdsgenoten suf wordt gevonden als je je afval netjes in de afvalbak gooit, zeker als je dat als enige doet.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-10-2019 09:58
Ik heb mijn twijfels of dit in Nederland gaat werken. Het is anders dan voor de "normale" statiegeldflessen. Die staan thuis en die breng je weg als je boodschappen gaat doen. De flesjes die nu voor zwerfafval zorgen worden over het algemeen individueel verkocht als mensen ergens zijn. Ik betwijfel of de mensen die hun zooi nu op straat gooien voor 10 of 15 cent terug gaan naar de winkel.

Dat het in andere landen werkt is nog geen garantie dat het hier ook werkt. In Duitsland zijn mensen veel meer van de regeltjes, terwijl het hier juist andersom is. Een nieuwe regel wordt meestal direct in twijfel getrokken en zwaar bediscussieerd.

Genoeg afvalbakken op straat en keihard straffen als je iets op straat flikkert levert m.i. meer op.

voor dat straffen heb je wel heel veel mensen nodig, die die straffen uit kunnen delen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
20-10-2019 18:39
maar ik vind de cijfers in dit geval ook wel uit verhouding. Ik ga er van uit dat hooguit 10% van de mensen plastic flesjes in de berm of op straat gooit. Eerlijk is eerlijk ik zie het vrijwel nooit gebeuren dus ik denk dat ik dan redelijk pessimistisch ben.

Dan zou die 10% per persoon 45 flesjes per jaar in de berm gooien?

Dat is nog geen flesje per week, dus best goed voor te stellen, helaas.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
20-10-2019 23:07
Ik denk dat statiegeld uiteindelijk onvoldoende is maar dat je beloond moet worden voor het (correct) inleveren van 'afval'.

Nu moet je nog betalen om afval kwijt te raken dus heeft afval een negatieve waarde. En de motivatie om minder afval te creëren is daarbij minimaal. Als afval waarde krijgt gooit niemand het zomaar weg.

Net als een auto, die behoudt eigenlijk altijd nog iets van waarde. Er is niemand die een auto weg gooit.
Dat zeg je nou steeds, maar statiegeld is toch ook een soort van "belonen voor correct inleveren"?
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven