Stelling: te dik zijn is iemands eigen schuld

04-07-2018 09:04 4374 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend stond een artikel in de telegraaf dat Nederlanders steeds dikker worden.
Meer dan de helft van de 20 plussers kampt inmiddels met matige tot extreem overgewicht.

Daaronder stond de stelling zoals in de topic opener beschreven is.

Te dik zijn is iemands eigen schuld.

Hoe denken jullie daarover? Waar denken jullie waar het probleem ligt?

To trapt af: zelf ben ik zon 5 kilo te zwaar en vind het lastig om deze eraf te krijgen. Ik begin vaak heel enthousiast met minder snoepen en meer bewegen maar al snel laat ik de teugels weer vieren. Blijkbaar wil ik het toch niet graag genoeg.

Ik was van het weekend in een dierentuin en schrok wel van het aantal dikke mensen om mij heen.

Ik geloof zeker dat er een groep is waarbij het niet iemand zijn eigen schuld is dat er overgewicht is maar ik denk dat deze groep wel relatief klein is.

Daarnaast geloof ik wel dat ieder pondje door het mondje gaat. Het is geen hogere wiskunde dat als je meer energie inneemt dan verbruikt je aankomt. Is het dan mensen hun eigen schuld? Misschien in zekere zin wel maar je kiest natuurlijk niet voor het dik zijn. Je kunt moeilijk stoppen met eten enkel andere keuzes maken en dat maakt het allemaal zo moeilijk. We moeten continu weerstand bieden tegen verleidingen en overal is volop eten.

Ik heb altijd respect voor mensen die goed die balans kunnen vinden en de juiste keuzes maken in hun eetpatroon want je voelt je uiteindelijk wel beter en bent gezonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgegroeid in de jaren 60, 70. Vrijwel niemand was dik, en de gezinnen hadden echt niet veel geld te besteden hoor. Keuzes, keuzes, keuzes.
ik geef mn bek ook maar een douw
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:26
Kijk naar brood, hoeveel kost een bruinbrood bij de Aldi? 80 cent ofzo? Bij de bakker betaal ik 2,70 per brood (donker volkoren)
En ga me nu niet wijsmaken dat het brood bij de Aldi even gezond en van dezelfde voedingswaarde is.
dus wel. sterker nog: de meeste bakkers gebuiken dezelfde meelpakketten als supermarkten
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:29
Maar een zak chips is wel goedkoper dan snacktomaatjes.
Een zak chips (ongeveer 200 gram) is ongeveer een euro. een emmertje snoeptomaatjes van 500 gram is bij de Aldi 2.20 ofzo. Dus is goedkoper, want 500 gram chips (en dus 1.5 zak) is duurder.
Als kind/puber kon ik eten als 'n bootwerker. Niet alleen at ik makkelijk 12 boterhammen met goed beleg weg op 'n dag en een flink portie avondeten, daarnaast kocht ik zelf ook nog allerlei rommel (chips en snacks) om aan te vullen. Ik bleef mager. Toen ik aan de pil ging trok het wat bij en kreeg ik 'n bij mijn bouw passend gewicht. Maar half in de twintig aan de prikpil verneukte mijn hele stofwisseling waardoor ik gigantisch aankwam en ik sindsdien ruim 30 kilo op en af jojo.

Er valt dus op basis van hormonen nog veel te onderzoeken. Degene die de juiste hormonencombi bedenkt die je stofwisseling hoog houdt gedurende je hele leven wordt miljardair.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:21
Ik woon in Nederland, en dit is gewoon een feit.
Ik vind gezonde voeding heel erg belangrijk, ik koop vers, biologisch en lokaal (biologische groenteboer, hoeveslager ect.) en ja, ik ben echt wel meer kwijt dan iemand die ongezonde, bewerkte voeding koopt hoor.

Biologisch en lokaal is goed voor het milieu maar het heeft natuurlijk niets met overgewicht en gezondheid te maken. Je kan voor weinig geld prima (al dan niet biologische)groenten en fruit kopen bij de Lidl.

Een zak aardappelen kost geen knoop, eieren, een paprika stoplicht voor een euro, uien voor bijna niks, courgettes in het seizoen voor 40 cent. En dan is het op de markt aan het eind van de dag vaak nog veel goedkoper.
Dat is in de VS echt onvindbaar, je weet niet waar je over praat. Nergens zijn supermarkten zo goedkoop als in NL.

Waar het vooral aan schort is kennis van gezond koken! Mensen weten gewoon niet wat ze aanmoeten met een zak aardappelen, een knolselderij, een zak paprika’s van de markt, 4 courgettes een pompoen en een zak uien en een pak tarwebloem. Ik kan daar een week fantastische , afwisselende, smaakvolle gerechten van maken. Reken maar dat dit goedkoper is dan wat mensen hier goedkoper, ongezond voedsel noemen. Die kunnen dus niet koken. Verplicht kookles op de middelbare school zal enorm helpen tegen de overgewicht epidemie.
anoniem_367860 wijzigde dit bericht op 04-07-2018 09:36
1.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mellona schreef:
04-07-2018 09:31
Dit.

Tegen deze industrie willen vechten op enkel wilskracht is best ambitieus.

Het aanbod is te groot en ongezond. Als er 100 jaar geleden al zoveel goedkope ongezonde lekkere meuk te koop was geweest, waren de mensen toen ook al dik geweest.

Heeft niets met eigen schuld te maken!
Ik gooi t gewoon niet in mn kar. Zo moeilijk is dat toch niet?
ik geef mn bek ook maar een douw
Hillegonda1 schreef:
04-07-2018 09:26
Er is wel een verband tussen opleidingsniveau en sociale klasse en overgewicht.
Laag opgeleiden (rotwoord) zijn dikker dan hoger opgeleiden.

In de dure wijk van mijn dure vriendinnen is geen een kind te dik.

Dus het heeft wel degelijk ook te maken met kennis, geld, gemak, discipline bij levensstijl etc. etc.
Maar dat maakt het etiket 'eigen schuld' bij een dikkert nog niet terecht.

Obesitas is gewoon een ongelooflijk ingewikkeld probleem waar artsen/wetenschappers en overheden al decennia lang mee bezig zijn maar wat tot nu toe niet simpel op te lossen is.
Klopt je volgt ook je omgeving en wat daar normaal is.

Je krijgt dan "doe niet zo ongezellig" te horen van de andere dikke mensen of je bent vanaf kind af aan al gewend aan veel vet, zout en zoet eten dat je dikke ouders aan je gaven en dat gedrag zet je dan voort in je latere leeftijd zonder dat de andere dikke mensen je daar op wijzen.
impala schreef:
04-07-2018 09:29
Je noemt nu twee uitersten. Daar zit nog een hoop tussenin. Je hoeft je ook niet vol te proppen met brood. Of wat dan ook. Dikke mensen eten vaak ook dubbele porties. Dat tikt ook aan.

Ik wil maar zeggen dat als je leeft in armoede je alleen maar dat brood bij de Aldi kunt kopen.

En geld, kennis en leefstijl hebben wel degelijk ermee te maken!
Het gaat ook over eerlijkheid. Veel mensen onderschatten wat ze eten en overschatten wat ze bewegen. Omdat ze het graag zo willen zien.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
04-07-2018 09:31
Als je dan die chips niet meer koopt en die snacktomaatjes ook niet, val je ook nog af.
wat is er mis met snacktomaatjes? (behalve dat ze duur zijn)
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
04-07-2018 09:32
Een zak chips (ongeveer 200 gram) is ongeveer een euro. een emmertje snoeptomaatjes van 500 gram is bij de Aldi 2.20 ofzo. Dus is goedkoper, want 500 gram chips (en dus 1.5 zak) is duurder.

Wie koopt er in godesnaam snoeptomaatjes... wat dacht je van een zak vol goede tomaten van de Lidl en die in partjes snijden als je graag tomaten wil eten? Daarnaast heb je in een gezond eetpatroon geen snoeptomaatjes nodig.
impala schreef:
04-07-2018 09:26
Probleem is ook mensen niet meer kunnen koken.

Daar geef ik je gelijk in.
Madeliefjees schreef:
04-07-2018 09:32
Ik ben opgegroeid in de jaren 60, 70. Vrijwel niemand was dik, en de gezinnen hadden echt niet veel geld te besteden hoor. Keuzes, keuzes, keuzes.
Dat waren gewoon drie maaltijden per dag.
Meer niet.
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:29
Maar een zak chips is wel goedkoper dan snacktomaatjes.
Ik eet ook chips. Dat kan best, als je niet elke avond een hele zak wegkaant. En chips is geen eerste levensbehoefte, snacktomaatjes ook niet. Als je gezond wil snacken kun je ook twee komkommers in de aanbieding kopen en daar een yoghurtdip bij maken ofzo.
En als het gaat om dik worden dan maakt het niks uit of je een brood van de bakker haalt of van de supermarkt . Het gaat om de hoeveelheid die je eet


Plus dat de meeste bakkers alsnog fabrieksbrood inkopen en allerlei rommel in het brood hebben zitten. Je betaalt er alleen meer voor dan in de supermarkt dus denken mensen al gauw dat het dan ook wel gezond zal zijn.
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:21
Ik woon in Nederland, en dit is gewoon een feit.
Ik vind gezonde voeding heel erg belangrijk, ik koop vers, biologisch en lokaal (biologische groenteboer, hoeveslager ect.) en ja, ik ben echt wel meer kwijt dan iemand die ongezonde, bewerkte voeding koopt hoor.

Ik niet.

Ik ben zelfs goedkoper uit. En ik kies ook altijd voor vers, onbewerkt ( zover dat echt bestaat) en heel veel zelf maken. Biologisch ect.
Moet wel zeggen dat vlees duurder is als je betere keuzes wil maken, maar ik eet daar gewoon wat minder al een tijdje. En ik koop vaak vers aanbiedingen, ga naar meer dan 1 winkel.


Maar ik ben echt goedkoper uit dan een paar jaar terug toen ik nog de Jumbo in rende en alles kocht wat ik aantrekkelijk vond qua eten.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 04-07-2018 09:37
0.06% gewijzigd
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:16
Feit is ook dat gezonde voeding véél duurder is dan ongezonde voeding, en niet iedereen kan gezonde voeding en voldoende groente en fruit en vers betalen helaas.

Oordelen is zo makkelijk he, ik vind het triest.
Een feit? O ja? Waar woon jij dan?
Het is een lekker excuus van mensen om hun overgewicht goed te praten, naar het is onzin.
Als je denkt dat gezond eten duurder is, dan ben je gewoon te lui om je erin te verdiepen.
Triest, enorm triest dat men dit nog steeds als smoes gebruikt.
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:29
Maar een zak chips is wel goedkoper dan snacktomaatjes.
Cherrytomaatjes koop je voor 90 cent en een zak chips ook.
Madeliefjees schreef:
04-07-2018 09:32
Ik ben opgegroeid in de jaren 60, 70. Vrijwel niemand was dik, en de gezinnen hadden echt niet veel geld te besteden hoor. Keuzes, keuzes, keuzes.
In de jaren 70/80 was dat nog steeds zo. Eén dik meisje op de basisschool (jaren 70) en geeneen op middelbare school.

En dat dikke meisje had weer lager opgeleide, dikke ouders, dus dat speelde toen al wel op kleine schaal.
Xanthan schreef:
04-07-2018 09:34
Wie koopt er in godesnaam snoeptomaatjes... wat dacht je van een zak vol goede tomaten van de Lidl en die in partjes snijden als je graag tomaten wil eten? Daarnaast heb je in een gezond eetpatroon geen snoeptomaatjes nodig.
Ik reageerde op een post waarin de vergelijking werd gemaakt tussen snoeptomaatjes en chips. Maar ben het met je eens hoor, dat dat helemaal niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Vaak wel. Schuld van opvoeders én van eigen voedingspatroon.

Vooral als je de beroemde zin "Ik hoef maar te kijken naar eten en de kilo's vliegen er aan!" hoort kun je wel met zekerheid zeggen dat het eigen schuld is. Mensen hebben helemaal niet door wat ze allemaal naar binnen stouwen. Dus ja, dan denken ze dat echt.

En gezond eten is echt niet duurder dan bewerkte zooi. Bovendien hoef je ook van bewerkte zooi niet per se een tientonner te worden, met een dieet van cola en chips is het niet ondenkbaar dat iemand ondergewicht heeft.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
04-07-2018 09:33
Biologisch en lokaal is goed voor het milieu maar het heeft natuurlijk niets met overgewicht en gezondheid te maken. Je kan voor weinig geld prima (al dan niet biologische)groenten en fruit kopen bij de Lidl.

Een zak aardappelen kost geen knoop, eieren, een paprika stoplicht voor een euro, uien voor bijna niks, courgettes in het seizoen voor 40 cent. En dan is het op de markt aan het eind van de dag vaak nog veel goedkoper.
Dat is in de VS echt onvindbaar, je weet niet waar je over praat. Nergens zijn supermarkten zo goedkoop als in NL.

Waar het vooral aan schort is kennis van gezond koken! Mensen weten gewoon niet wat ze aanmoeten met een zak aardappelen, een knolselderij, een zak paprika’s van de markt, 4 courgettes een pompoen en een zak uien en een pak tarwebloem. Ik kan daar een week fantastische , afwisselende, smaakvolle gerechten van maken. Reken maar dat dit goedkoper is dan wat mensen hier goedkoper, ongezond voedsel noemen. Die kunnen dus niet koken. Verplicht kookles op de middelbare school zal enorm helpen tegen de overgewicht epidemie.
Helemaal mee eens.
Kookles en voedingsleer zou topprioriteit moeten zijn.
.
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:34
Ik wil maar zeggen dat als je leeft in armoede je alleen maar dat brood bij de Aldi kunt kopen.

En geld, kennis en leefstijl hebben wel degelijk ermee te maken!
Volkorenbrood van de Aldi is net zo voedzaam als volkorenbrood van de bakker. En je wordt er ook niet dikker van dan van bakkersbrood.
Alle reacties Link kopieren
De tijden dat ik heel bewust gezond leefde was ik ook veel goedkoper uit. Je koopt dan veel minder luxeproducten, zoals snacks, snoep en dranken. Bovendien is het gezond om minder vlees te eten, wij eten max 2 x per week vlees.

Maar.... dan moet je dus wel lekker vegetarisch kunnen koken, anders is dat niet te doen met vieze en dure vleesvervangers. Ik blijf erbij: leren koken is de oplossing.
Lidl heeft heel veel biologische producten. Zo duur! :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven