Stelling: te dik zijn is iemands eigen schuld

04-07-2018 09:04 4374 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend stond een artikel in de telegraaf dat Nederlanders steeds dikker worden.
Meer dan de helft van de 20 plussers kampt inmiddels met matige tot extreem overgewicht.

Daaronder stond de stelling zoals in de topic opener beschreven is.

Te dik zijn is iemands eigen schuld.

Hoe denken jullie daarover? Waar denken jullie waar het probleem ligt?

To trapt af: zelf ben ik zon 5 kilo te zwaar en vind het lastig om deze eraf te krijgen. Ik begin vaak heel enthousiast met minder snoepen en meer bewegen maar al snel laat ik de teugels weer vieren. Blijkbaar wil ik het toch niet graag genoeg.

Ik was van het weekend in een dierentuin en schrok wel van het aantal dikke mensen om mij heen.

Ik geloof zeker dat er een groep is waarbij het niet iemand zijn eigen schuld is dat er overgewicht is maar ik denk dat deze groep wel relatief klein is.

Daarnaast geloof ik wel dat ieder pondje door het mondje gaat. Het is geen hogere wiskunde dat als je meer energie inneemt dan verbruikt je aankomt. Is het dan mensen hun eigen schuld? Misschien in zekere zin wel maar je kiest natuurlijk niet voor het dik zijn. Je kunt moeilijk stoppen met eten enkel andere keuzes maken en dat maakt het allemaal zo moeilijk. We moeten continu weerstand bieden tegen verleidingen en overal is volop eten.

Ik heb altijd respect voor mensen die goed die balans kunnen vinden en de juiste keuzes maken in hun eetpatroon want je voelt je uiteindelijk wel beter en bent gezonder.
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:21
Ik woon in Nederland, en dit is gewoon een feit.
Ik vind gezonde voeding heel erg belangrijk, ik koop vers, biologisch en lokaal (biologische groenteboer, hoeveslager ect.) en ja, ik ben echt wel meer kwijt dan iemand die ongezonde, bewerkte voeding koopt hoor.
Bij de Lidl kun je ook prima groente en fruit vinden. Ook gewoon kip en mager vlees.

Bio is inderdaad duurder. Ik koop graag biovlees omdat de dieren het dan beter hebben. Volkoren brood, groente en fruit bij de lidl en de groenteboer/markt, en we hebben een volkstuin.

Gezond hoeft niet duur te zijn. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
Xanthan schreef:
04-07-2018 09:33
Biologisch en lokaal is goed voor het milieu maar het heeft natuurlijk niets met overgewicht en gezondheid te maken. Je kan voor weinig geld prima (al dan niet biologische)groenten en fruit kopen bij de Lidl.

Een zak aardappelen kost geen knoop, eieren, een paprika stoplicht voor een euro, uien voor bijna niks, courgettes in het seizoen voor 40 cent. En dan is het op de markt aan het eind van de dag vaak nog veel goedkoper.
Dat is in de VS echt onvindbaar, je weet niet waar je over praat. Nergens zijn supermarkten zo goedkoop als in NL.

Waar het vooral aan schort is kennis van gezond koken! Mensen weten gewoon niet wat ze aanmoeten met een zak aardappelen, een knolselderij, een zak paprika’s van de markt, 4 courgettes een pompoen en een zak uien en een pak tarwebloem. Ik kan daar een week fantastische , afwisselende, smaakvolle gerechten van maken. Reken maar dat dit goedkoper is dan wat mensen hier goedkoper, ongezond voedsel noemen. Die kunnen dus niet koken. Verplicht kookles op de middelbare school zal enorm helpen tegen de overgewicht epidemie.

Daar geef ik je gelijk in.
Koken is mijn passie, en ik doe dat enorm graag, maar ik "schrik" er soms echt van dat mensen gewoon niet meer kunnen koken.
Sauzen maken kunnen ze meestal niet, terwijl dat nu echt niet moeilijk is en gewoon basis.
sinnombre schreef:
04-07-2018 09:37
Een feit? O ja? Waar woon jij dan?
Het is een lekker excuus van mensen om hun overgewicht goed te praten, naar het is onzin.
Als je denkt dat gezond eten duurder is, dan ben je gewoon te lui om je erin te verdiepen.
Triest, enorm triest dat men dit nog steeds als smoes gebruikt.
Ik val ook echt om van verbazing dat mensen dit nog aanhalen. man man, stop je snuit in het eerste beste schap bij de eerste beste supermarkt en je ligt gelijk met je hoofd in de verse groenten van nog geen 80 cent.

Oh, maar niet biologisch van boerin herma haar kleinschalige courgetteboerderijtje in Schubbekutteveen dus zal wel niet gezond zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mensen overschatten vaak ook wat 'normaal' is. Ik heb ongeveer 1500 kcal nodig per dag om op gewicht te blijven. Daar zit je aardig snel aan. Dan lijkt het alsof ik weinig eet, maar dit is precies goed voor mij.
Te veel vlees en vleeswaren helpen ook niet. We eten nu vaak echt overdadig in vergelijking met 50 jaar terug.

Als vegetariër zijnde ben ik het gewend om keuzes te maken en dat helpt dan ook bij nee kunnen zeggen tegen andere lekkere dingen.
Xanthan schreef:
04-07-2018 09:34
Wie koopt er in godesnaam snoeptomaatjes... wat dacht je van een zak vol goede tomaten van de Lidl en die in partjes snijden als je graag tomaten wil eten? Daarnaast heb je in een gezond eetpatroon geen snoeptomaatjes nodig.
Er is niks mis met snoep tomaatjes. Het zijn gewone tomaten van een ander ras. En smaken echt anders dan gewone tomaten
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 04-07-2018 09:41
0.84% gewijzigd
impala schreef:
04-07-2018 09:16
Ga toch weg. Gek genoeg hoor je dit alleen van mensen die veel ongezonde troep kopen.

Eens.

Ja alle hypes zijn duur (quinoa, tarwegraszaad etc.), maar gewoon normaal fruit en groenten is prima te doen.
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:34
Ik wil maar zeggen dat als je leeft in armoede je alleen maar dat brood bij de Aldi kunt kopen.

En geld, kennis en leefstijl hebben wel degelijk ermee te maken!
Hoe meer geld hoe minder kennis mag ik dan concluderen?
Alle reacties Link kopieren
De een heeft een snellere spijsvertering dan de ander, dus het is niet voor iedereen even makkelijk om slank te blijven. Zelf heb ik het geluk dat ik niet snel aankom en snel vol zit, ik ken genoeg mensen die dat niet hebben.
En natuurlijk zijn er mensen die iets hebben waardoor ze aankomen. Zo is mijn dochter nu al bijna 4 maanden ziek en kan ze nauwelijks bewegen, laat staan sporten. Ze eet niet veel en is ook niet zo’n snoeper, maar is toch aangekomen. Nog steeds niet dik, maar toch. En mensen zien niet aan haar dat ze ziek is.

Toch denk ik dat het voor de meeste mensen gaat om teveel en verkeerd eten en drinken en/of te weinig bewegen. Je ziet vaak dat wanneer iemand er echt voor gaat met veel sporten en gezond eten, diegene echt heel veel afvalt. Je moet er alleen iets voor doen.
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:21
Ik woon in Nederland, en dit is gewoon een feit.
Ik vind gezonde voeding heel erg belangrijk, ik koop vers, biologisch en lokaal (biologische groenteboer, hoeveslager ect.) en ja, ik ben echt wel meer kwijt dan iemand die ongezonde, bewerkte voeding koopt hoor.
Nee hoor. Dat komt wss doordat je biologisch koopt.
Je kunt prima gezond eten in Nl zonder meer kwijt te zijn dan bewerkte zooi.
Verse groenten en fruit van de markt, kopen wat in de aanbieding is, eten met gezond verstand (bijvoorbeeld, je hebt niet elke dag vlees nodig en je hebt zeker niet elke dag 150 gram vlees nodig).

En ja, marketing heeft invloed, je bent zelf degene die de keuze maakt om het te eten. Dat doen anderen niet voor je.

Is het altijd je eigen schuld, nee. Is het in veel gevallen de combinatie van onnadenkendheid, te weinig bewegen en gaan voor het gemak en de lekker, daar ben ik van overtuigd. Is het makkelijk om dit om te draaien? Zeker niet. Helaas willen mensen dingen vaak pas veranderen als de pijn / last te groot wordt of als de beloning groot genoeg is.
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:21
Ik woon in Nederland, en dit is gewoon een feit.
Ik vind gezonde voeding heel erg belangrijk, ik koop vers, biologisch en lokaal (biologische groenteboer, hoeveslager ect.) en ja, ik ben echt wel meer kwijt dan iemand die ongezonde, bewerkte voeding koopt hoor.

Ja dat biologisch zei je er in je eerste post niet bij, nogal logisch dat daar op gereageerd wordt.
sinnombre schreef:
04-07-2018 09:37
Een feit? O ja? Waar woon jij dan?
Het is een lekker excuus van mensen om hun overgewicht goed te praten, naar het is onzin.
Als je denkt dat gezond eten duurder is, dan ben je gewoon te lui om je erin te verdiepen.
Triest, enorm triest dat men dit nog steeds als smoes gebruikt.
Het is ook niet goedkoper als je een beetje goed shopt... maar wel meer werk.

Zelf dingen maken en dus weten wat je erin stopt is gewoon veel meer werk en tijd en beetje kennis.

Ik ben zelf niet dun, ziek en medicatie en ben daardoor echt dikker dan ik ooit was.
En ben dus echt al jaren bezig met voedsel en gezonder leven.
Het is vooral veel werk. En frusterend omdat je dat elke dag moet blijven doen.

Voor een deel zal dat gewoon te veel moeite zijn. Voor anderen niet.

Ik vind het wel veel moeite maar ik moet. Naast dik zijn word ik dan nog veel zieker, dus kan ik het wel opbrengen.
Denk niet dat iedereen dat wil of kan.

Het is niet voor elke dikkert zo zwart wit.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 04-07-2018 09:43
2.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-07-2018 09:41
Er is niks mis met snoep tomaatjes. Het zijn gewone tomaten van een ander ras. En smaken echt anders dan gewone tomaten
Er is niks mis mee, maar het is wel duur. Als je goedkoop wil moet je gewone tomaten kopen.
.
sinnombre schreef:
04-07-2018 09:37
Een feit? O ja? Waar woon jij dan?
Het is een lekker excuus van mensen om hun overgewicht goed te praten, naar het is onzin.
Als je denkt dat gezond eten duurder is, dan ben je gewoon te lui om je erin te verdiepen.
Triest, enorm triest dat men dit nog steeds als smoes gebruikt.

Ik woon in Overijssel.
En lui ben ik zeker niet. Gezond eten en koken is mijn passie, ik werk graag met pure ingrediënten en heb groente en fruit uit eigen tuin.
Een excuus is het ook niet want mijn gewicht is prima, ik ben zelfs eerder aan de (te) dunne kant.

Maar geld, leefstijl, kennis en opleidingsniveau heeft er wel mee te maken en ik las laatst ook ergens een reportage (weet niet meer waar) dat hoe minder je te besteden hebt hoe ongezonder mensen inkopen en hoe dikker ze zijn of worden.
impala schreef:
04-07-2018 09:43
Er is niks mis mee, maar het is wel duur. Als je goedkoop wil moet je gewone tomaten kopen.
Bij de Turkse groenteboer zijn ze goed te betalen.
Ze zijn lekker zoet.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:16
Feit is ook dat gezonde voeding véél duurder is dan ongezonde voeding, en niet iedereen kan gezonde voeding en voldoende groente en fruit en vers betalen helaas.

Oordelen is zo makkelijk he, ik vind het triest.
Onzin!!!!

Heb je wel eens een menu gehaald bij de MAC? Das niet goedkoop vind ik....

Voor dat geld kun jij prima een 1 persoons gezonde maaltijd halen/bereiden vanuit de AH
Beetje raar om gewone snacks te vergelijken met biologische groentes. Vergelijk het dan ook met biologische snacks... Denk dat het prijsverschil dan wel meevalt
Alle reacties Link kopieren
En als je biologisch wilt eten, of als je een appel niet goed genoeg vindt en elke dag blauwe bessen, frambozen en aardbeien wil, dan is dat duur, ja. Maar ook zonder een groot budget kun je prima gezond eten.

En de mensen die daarover zeuren hebben toevallig vaak wel geld voor energiedrankjes, frisdrank, bier en chips :-?
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:44
Ik woon in Overijssel.
En lui ben ik zeker niet. Gezond eten en koken is mijn passie, ik werk graag met pure ingrediënten en heb groente en fruit uit eigen tuin.
Een excuus is het ook niet want mijn gewicht is prima, ik ben zelfs eerder aan de (te) dunne kant.

Maar geld, leefstijl, kennis en opleidingsniveau heeft er wel mee te maken en ik las laatst ook ergens een reportage (weet niet meer waar) dat hoe minder je te besteden hebt hoe ongezonder mensen inkopen en hoe dikker ze zijn of worden.
Dat klopt. Wat patat in de frituur en een hamburgertje bakken zien zij als een maaltijd. Dat is heel goedkoop.
iris1969 schreef:
04-07-2018 09:37
In de jaren 70/80 was dat nog steeds zo. Eén dik meisje op de basisschool (jaren 70) en geeneen op middelbare school.

En dat dikke meisje had weer lager opgeleide, dikke ouders, dus dat speelde toen al wel op kleine schaal.
Of diegene had gewoon slechte genen.
Als kind vraten wij veel meer rotzooi dan nu. Allemaal yoghi drinks en tjolks mee naar school, liga's, traktaties als zakjes chips, marsen e.d. En toch was iedereen (op 'n uitzondering na) toen mager.
Ik heb voor vanmiddag buitenbeentjes aardbeien, natuurlijk had ik ook kunnen kiezen voor biologisch verantwoorde aardbeien bij de aardbeienboerderij.
Die buitenbeentjes aardbeien van de ah is een stuk goedkoper en is straks heerlijk in de yoghurt.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
04-07-2018 09:43
Het is ook niet goedkoper als je een beetje goed shopt... maar wel meer werk.

Zelf dingen maken en dus weten wat je erin stopt is gewoon veel meer werk en tijd en beetje kennis.

Ik ben zelf niet dun, ziek en medicatie en ben daardoor echt dikker dan ik ooit was.
En ben dus echt al jaren bezig met voedsel en gezonder leven.
Het is vooral veel werk. En frusterend omdat je dat elke dag moet blijven doen.

Voor een deel zal dat gewoon te veel moeite zijn. Voor anderen niet.

Ik vind het wel veel moeite maar ik moet. Naast dik zijn word ik dan nog veel zieker, dus kan ik het wel opbrengen.
Denk niet dat iedereen dat wil of kan.

Het is niet voor elke dikkert zo zwart wit.
Ja, het is meer werk. Kan me voorstellen dat dat een probleem is als je ziek bent. Maar in de meeste gevallen is het pure luiheid en gemakzucht.
En een grote pan groentensoep kost niks, is eenmalig een half uur werk en gaat dágen mee.
impala wijzigde dit bericht op 04-07-2018 09:49
5.55% gewijzigd
.
Ik ben trouwens vanmorgen nog even in de AH geweest, ik ken de prijzen heus wel.
En ik heb ook heus wel ongezonde dingen in mijn kast van snoep en koekjes ect.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
04-07-2018 09:43
Het is ook niet goedkoper als je een beetje goed shopt... maar wel meer werk.

Zelf dingen maken en dus weten wat je erin stopt is gewoon veel meer werk en tijd en beetje kennis.
Ik vraag me dat echt af. gewoon aardappelen koken (bakken, lekkerder) is echt niet meer werk, dan een zak van Avika-met-kruiden leegstorten
pamelacourson schreef:
04-07-2018 09:41
De een heeft een snellere spijsvertering dan de ander, dus het is niet voor iedereen even makkelijk om slank te blijven. Zelf heb ik het geluk dat ik niet snel aankom en snel vol zit, ik ken genoeg mensen die dat niet hebben.
En natuurlijk zijn er mensen die iets hebben waardoor ze aankomen. Zo is mijn dochter nu al bijna 4 maanden ziek en kan ze nauwelijks bewegen, laat staan sporten. Ze eet niet veel en is ook niet zo’n snoeper, maar is toch aangekomen. Nog steeds niet dik, maar toch. En mensen zien niet aan haar dat ze ziek is.

Toch denk ik dat het voor de meeste mensen gaat om teveel en verkeerd eten en drinken en/of te weinig bewegen. Je ziet vaak dat wanneer iemand er echt voor gaat met veel sporten en gezond eten, diegene echt heel veel afvalt. Je moet er alleen iets voor doen.
Dat is niet waar. Uit onderzoek blijkt dat de spijsvertering voor mensen van het zelfde geslacht en dezelfde lengte gelijk is. Er zijn onderling geen of amper verschillen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven