Stelling: te dik zijn is iemands eigen schuld

04-07-2018 09:04 4374 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend stond een artikel in de telegraaf dat Nederlanders steeds dikker worden.
Meer dan de helft van de 20 plussers kampt inmiddels met matige tot extreem overgewicht.

Daaronder stond de stelling zoals in de topic opener beschreven is.

Te dik zijn is iemands eigen schuld.

Hoe denken jullie daarover? Waar denken jullie waar het probleem ligt?

To trapt af: zelf ben ik zon 5 kilo te zwaar en vind het lastig om deze eraf te krijgen. Ik begin vaak heel enthousiast met minder snoepen en meer bewegen maar al snel laat ik de teugels weer vieren. Blijkbaar wil ik het toch niet graag genoeg.

Ik was van het weekend in een dierentuin en schrok wel van het aantal dikke mensen om mij heen.

Ik geloof zeker dat er een groep is waarbij het niet iemand zijn eigen schuld is dat er overgewicht is maar ik denk dat deze groep wel relatief klein is.

Daarnaast geloof ik wel dat ieder pondje door het mondje gaat. Het is geen hogere wiskunde dat als je meer energie inneemt dan verbruikt je aankomt. Is het dan mensen hun eigen schuld? Misschien in zekere zin wel maar je kiest natuurlijk niet voor het dik zijn. Je kunt moeilijk stoppen met eten enkel andere keuzes maken en dat maakt het allemaal zo moeilijk. We moeten continu weerstand bieden tegen verleidingen en overal is volop eten.

Ik heb altijd respect voor mensen die goed die balans kunnen vinden en de juiste keuzes maken in hun eetpatroon want je voelt je uiteindelijk wel beter en bent gezonder.
Alle reacties Link kopieren
https://www.nporadio1.nl/homepage/10495 ... vergewicht. Luister het fragment met de arts eens terug

toch niet helemaal je eigen schuld, hoewel je een groot deel wel in de hand hebt
ik (zelf slank) dacht altijd, dat ik dat altijd helemaal op eigen kracht voor elkaar kreeg, maar denk er ondertussen genuanceerder over. Ik denk, dat het voor mij gemakkelijker is, om slank te blijven. Omdat ik aangeboren wat zaken heb, die mee helpen. Zoals wilskracht. Of het gevoel 'vol' te zitten. Of gemakkelijk keuzes met mijn verstand te maken
Verder heeft het ook te maken met je karakter en discipline (niet alleen bij te veel eten):

- neiging om door te slaan qua eten en weinig discipline: kans om te dik te worden;
- neiging om door te slaan qua eten en veel discipline: minder kans om dik te worden;
- geen neiging om door te slaan qua eten en geen discipline: veel minder kans om dik te worden;
- geen neiging om door te slaan qua eten en veel discipline: geen kans om dik te worden (behalve dan bij medische oorzaken).
Alle reacties Link kopieren
99 van de 100 keer wel. Je kan je ook verdiepen wat gezond is en wat niet. Je kan ook de etiketten lezen. Ipv met een bak ijs op de bank te gaan zitten, kan je ook een schaaltje ijs nemen. Ipv de frituur kan je de patat ook in de airfryer doen.
Maar het is allemaal zo verleidelijk, op elke hoek van de straat kan je junkfood kopen, en geld is geen issue meer. Kreeg je vroeger alleen op zaterdagavond en zondag sinas, is dat nu de hele week beschikbaar.
De fabrieken en de winkel de schuld geven is natuurlijk bull shit. Je gooit het toch echt zal in je wagentje. En nee, je kinderen hoeven niet elke dag ijs en chips, op zon- en feestdagen is genoeg. En schop ze naar buiten. Hier was de regel: zolang het niet regent gaat de tv niet aan (computers waren er 30 jaar geleden nog niet).
ik geef mn bek ook maar een douw
impala schreef:
04-07-2018 09:18
Op het platteland van de VS ja, in de fooddesert. Niet in Nederland. En ook niet in LA.

Ik woon in Nederland, en dit is gewoon een feit.
Ik vind gezonde voeding heel erg belangrijk, ik koop vers, biologisch en lokaal (biologische groenteboer, hoeveslager ect.) en ja, ik ben echt wel meer kwijt dan iemand die ongezonde, bewerkte voeding koopt hoor.
Alle reacties Link kopieren
Dat is bijna altijd waar ja :popcorn:
koekies zijn lekker
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:21
Ik woon in Nederland, en dit is gewoon een feit.
Ik vind gezonde voeding heel erg belangrijk, ik koop vers, biologisch en lokaal (biologische groenteboer, hoeveslager ect.) en ja, ik ben echt wel meer kwijt dan iemand die ongezonde, bewerkte voeding koopt hoor.
Onzin.
Biologisch is duur maar niet perse gezonder dan 'gewoon' vers en onbewerkt. Soms zelfs minder gezond.
impala wijzigde dit bericht op 04-07-2018 09:24
1.23% gewijzigd
.
Ouwedibbes schreef:
04-07-2018 09:15
Vers, puur en eerlijk voedsel is schandalig, ja zelfs crimineel duur.
Als je kant een klaar wilt kopen begrijp ik je, maar als je kijkt naar de prijzen van brood, groenten en vlees waarmee je zelf je maaltijden samenstelt vindt ik het echt goedkoop.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat te dik zijn iemands eigen schuld is. Ik vind wel dat het je eigen verantwoordelijkheid is. Net als roken, is het de schuld van de tabaksfabrikanten, de marketing, de verslavende stoffen? Ja, ja, ja.
Net zoals opvoeders, McDonalds, de unileverlobbyisten en marketing en tv schuld hebben aan de overgewichts epidemie.

Maar je bent als volwassen mens uiteindelijk wel zelf verantwoordelijk voor je lijf. Dan heb je de keus om te stoppen metroken en beter te leren eten.
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:19
Dus hoe dommer hoe dikker en hoe dikker hoe dommer volgens jou? Denk niet dat IQ hier iets mee te maken heeft, dat vind ik best beledigend! :-o

Er is wel een verband tussen opleidingsniveau en sociale klasse en overgewicht.
Laag opgeleiden (rotwoord) zijn dikker dan hoger opgeleiden.

In de dure wijk van mijn dure vriendinnen is geen een kind te dik.

Dus het heeft wel degelijk ook te maken met kennis, geld, gemak, discipline bij levensstijl etc. etc.
Maar dat maakt het etiket 'eigen schuld' bij een dikkert nog niet terecht.

Obesitas is gewoon een ongelooflijk ingewikkeld probleem waar artsen/wetenschappers en overheden al decennia lang mee bezig zijn maar wat tot nu toe niet simpel op te lossen is.
anoniem_356031 wijzigde dit bericht op 04-07-2018 09:26
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Probleem is ook mensen niet meer kunnen koken.
.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:21
Ik woon in Nederland, en dit is gewoon een feit.
Ik vind gezonde voeding heel erg belangrijk, ik koop vers, biologisch en lokaal (biologische groenteboer, hoeveslager ect.) en ja, ik ben echt wel meer kwijt dan iemand die ongezonde, bewerkte voeding koopt hoor.
Dat is het andere uitertste. Wij hebben t nu gewoon over een kilo appels bij de lidl. Ipv snoep snacktomaatjes etc.
ik geef mn bek ook maar een douw
impala schreef:
04-07-2018 09:23
Onzin.
Biologisch is duur maar niet perse gezonder dan 'gewoon' vers en onbewerkt. Soms zelfs minder gezond.

Kijk naar brood, hoeveel kost een bruinbrood bij de Aldi? 80 cent ofzo? Bij de bakker betaal ik 2,70 per brood (donker volkoren)
En ga me nu niet wijsmaken dat het brood bij de Aldi even gezond en van dezelfde voedingswaarde is.
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:21
Ik woon in Nederland, en dit is gewoon een feit.
Ik vind gezonde voeding heel erg belangrijk, ik koop vers, biologisch en lokaal (biologische groenteboer, hoeveslager ect.) en ja, ik ben echt wel meer kwijt dan iemand die ongezonde, bewerkte voeding koopt hoor.
Je hoeft toch niet biologisch en bij de boer om de hoek te kopen om slank te blijven. Dat kan ook prima met prei van de Aldi.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:16
Feit is ook dat gezonde voeding véél duurder is dan ongezonde voeding, en niet iedereen kan gezonde voeding en voldoende groente en fruit en vers betalen helaas.

Oordelen is zo makkelijk he, ik vind het triest.
Als je met gezond eten hippe superfoods bedoelt, dan ja.
Maar groente en fruit van het seizoen, en dingen als aardappels, rijst, bonen etc zijn goedkoop en in grote hoeveelheden te krijgen.

Bovendien is ongezond voedsel nog altijd goedkoper als je er minder van eet, en dan val je ook af (alleen dan dus zonder de gezondheidsvoordelen van een goed dieet).
What a nuanced anxiety
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:26
Kijk naar brood, hoeveel kost een bruinbrood bij de Aldi? 80 cent ofzo? Bij de bakker betaal ik 2,70 per brood (donker volkoren)
En ga me nu niet wijsmaken dat het brood bij de Aldi even gezond en van dezelfde voedingswaarde is.
Van dat gezonde brood word jij echt niet slanker hoor. En volkorenbrood van de Aldi is prima en ook gewoon voedzaam.
Madeliefjees schreef:
04-07-2018 09:26
Dat is het andere uitertste. Wij hebben t nu gewoon over een kilo appels bij de lidl. Ipv snoep snacktomaatjes etc.

Maar een zak chips is wel goedkoper dan snacktomaatjes.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:26
Kijk naar brood, hoeveel kost een bruinbrood bij de Aldi? 80 cent ofzo? Bij de bakker betaal ik 2,70 per brood (donker volkoren)
En ga me nu niet wijsmaken dat het brood bij de Aldi even gezond en van dezelfde voedingswaarde is.
Je noemt nu twee uitersten. Daar zit nog een hoop tussenin. Je hoeft je ook niet vol te proppen met brood. Of wat dan ook. Dikke mensen eten vaak ook dubbele porties. Dat tikt ook aan.
impala wijzigde dit bericht op 04-07-2018 09:29
0.31% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda1 schreef:
04-07-2018 09:26
Er is wel een verband tussen opleidingsniveau en sociale klasse en overgewicht.
Laag opgeleiden (rotwoord) zijn dikker dan hoger opgeleiden.

In de dure wijk van mijn dure vriendinnen is geen een kind te dik.

Dus het heeft wel degelijk ook te maken met kennis, geld, gemak, discipline bij levensstijl etc. etc.
Maar dat maakt het etiket 'eigen schuld' bij een dikkert nog niet terecht.
klopt hoor, op de basisschool van mijn kinderen was ook geen kind te dik
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:21
Ik woon in Nederland, en dit is gewoon een feit.
Ik vind gezonde voeding heel erg belangrijk, ik koop vers, biologisch en lokaal (biologische groenteboer, hoeveslager ect.) en ja, ik ben echt wel meer kwijt dan iemand die ongezonde, bewerkte voeding koopt hoor.
3 werf onzin. Ja, als je bij Marqt gaat shoppen, maar dat heeft niks meer gezond te maken. Biologisch staat niet gelijk aan gezond. Bij de Adli en Lidl kan je ook heel gezond eten hoor. En goedkoop! Dus verdiep je in wat gezond voedsel is en je zult erachter komen dat het allemaal reuze meevalt. Het is het gebrek aan verantwoordelijkheid willen nemen (verdiepen in eten, etiketten lezen, bewust eten) wat maakt dat mensen maar alles in hun mond proppen en dan nog de schuld bij "de marketing" en de fabrikanten leggen want "overal zit suiker in". Dan is elke kilo (teveel) dus gewoon eigen schuld dikke bult. Niemand die een pistool tegen je hoofd houdt om je te dwingen te eten.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:21
Ik woon in Nederland, en dit is gewoon een feit.
Ik vind gezonde voeding heel erg belangrijk, ik koop vers, biologisch en lokaal (biologische groenteboer, hoeveslager ect.) en ja, ik ben echt wel meer kwijt dan iemand die ongezonde, bewerkte voeding koopt hoor.
een appel is een appel
ik koop biologisch uit principe, maar niet omdat het beter voor me zou zijn. Er is werkelijk nog nooit aangetoond, dat biologische gezonder/beter/lekkerder etc zou zijn.
LAgirl82 schreef:
04-07-2018 09:26
Kijk naar brood, hoeveel kost een bruinbrood bij de Aldi? 80 cent ofzo? Bij de bakker betaal ik 2,70 per brood (donker volkoren)
En ga me nu niet wijsmaken dat het brood bij de Aldi even gezond en van dezelfde voedingswaarde is.
IK heb 60 eurocent betaald voor een half volkoren bij de ah. Je kan niet bij iemand in de portemonnee kijken of bepalen dat die biologisch verantwoord eten moet kopen.
Dan zou ik amper rond komen als ik biologische boeren af moet lopen/fietsen. ( milieuvriendelijk denkend)
Alle reacties Link kopieren
Als je dan die chips niet meer koopt en die snacktomaatjes ook niet, val je ook nog af.
ik geef mn bek ook maar een douw
kintsugi schreef:
04-07-2018 09:10
Nee. Bedrijven zijn gewoon keigoed in marketing van ongezonde producten.
Dit.

Tegen deze industrie willen vechten op enkel wilskracht is best ambitieus.

Het aanbod is te groot en ongezond. Als er 100 jaar geleden al zoveel goedkope ongezonde lekkere meuk te koop was geweest, waren de mensen toen ook al dik geweest.

Heeft niets met eigen schuld te maken!
Ik koop geen hippe superfoods, ik eet gewoon normaal maar ik hou wel van vers en lokaal eten. Ik kom graag hier op de hoeve.
Verder hebben we ook een moestuin en groente en fruit uit eigen tuin. Is ook vers en nog eens erg leerzaam voor de kinderen en je krijgt er beweging bij, en vaak nog goedkoper ook.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
04-07-2018 09:31
IK heb 60 eurocent betaald voor een half volkoren bij de ah. Je kan niet bij iemand in de portemonnee kijken of bepalen dat die biologisch verantwoord eten moet kopen.
Dan zou ik amper rond komen als ik biologische boeren af moet lopen/fietsen. ( milieuvriendelijk denkend)
Blijf je wel slank, met al die beweging!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven