Stichting Beschermde Wieg

24-05-2016 09:02 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stichting Beschermde Wieg: de ideale oplossing voor de gevolgen van wanhoop bij moeders

De laatste week is het veel in het nieuws geweest: Stichting Beschermde Wieg. Deze stichting komt op voor de moeders en hun kinderen die geen stem hebben en geen uitweg meer vinden tot het vondeling leggen van hun kind tot gevolg. Deze stichting heeft vier vondelingkamers geopend in Nederland waar moeders anoniem hun kind kunnen achterlaten. Ook hebben zij een noodlijn geopend, waarmee moeders in nood contact op kunnen nemen met de stichting.

Jaarlijks worden er in Nederland één tot twee- en vijf tot zes dode vondelingen gevonden. Er wordt gesteld dat dit maar een klein aantal is wat toevallig aan het licht komt en dat dit dus veel meer voorkomt.

In de nacht van 12 op 13 mei is er een kindje overgedragen aan de stichting. Dit is voor het eerst, sinds de stichting is opgericht in 2014, gebeurd. In dit geval heeft een vrouw contact opgenomen via de noodlijn en hebben zij samen er voor gezorgd dat het kindje in veiligheid is gebracht.

Het volgende is nu gaande: de oprichtster van de stichting, mevrouw Barbara Muller, hangt mogelijk een straf boven haar hoofd, omdat zij een ter vondeling gelegd kind heeft opgevangen. In Nederland is het namelijk strafbaar om je kind (veilig) ter vondeling te leggen.

Als stichting zijnde moet je een oplossing bieden aan moeders die in een hele benarde situatie zitten zonder dat je dan een straf boven het hoofd kan hangen. De stichting zorgt er voor dat een baby zo veilig en liefdevol wordt overgedragen en dit doet deze stichting met heel veel respect voor de moeder. Ook zorgen zij er voor dat de gegevens van de moeder in een gesloten envelop bij een notaris terecht komt, zodat het kind later deze gegevens kan oproepen. Dit biedt voor het kind een persoonlijke identiteit. Het kind kan later er achter komen waar hij/zij vandaan komt en hoe het begin van zijn/haar leven is gestart.

Deze stichting biedt dé oplossing voor de vele vondelingen die jaarlijks worden gevonden (vaak dood). Dit wordt uit wanhoop gedaan. Het zijn vaak jonge moeders die echt niet meer weten wat ze moeten en geen uitweg meer zien. Vaak is de statusangst van de moeder wat een rol speelt. Zij kunnen niet voldoen aan de verwachtingen van de samenlevingen. De baby’s, maar ook de moeders, verdienen een eerlijke kans in het leven en zij horen niet al met een enorme achterstand beginnen of onwaardig aan het einde van hun korte leventje komen.

Nederland moet niet achterblijven qua wet op andere landen. Nederland moet net zoals Duitsland de wet deels veranderen. Dit kan zo veel kinderlevens besparen!

Wat vind jij van deze stichting en haar werkzaamheden? Ik ben erg benieuwd naar jouw mening!
Alsof bevallen geen "gedoe" geeft

Ik snap überhaupt de Nederlandse wet niet altijd en dit is er een voorbeeld van (net als het drugsbeleid, maar dat is een andere discussie )...
quote:yasmijn schreef op 24 mei 2016 @ 11:33:

[...]

Echt wel spam Absoluut geen spam. Waarom zou het spam zijn? Ben gewoon maar een dame die benieuwd is naar een mening van anderen. Ik heb de aflevering van RTL Late Night gezien vorige week waar het ging over dit onderwerp en dat vond ik heel interessant!
Het gaat gemiddeld om ongeveer 1 vondeling per jaar. Maar je zult zien dat door dit te bemoedigen het aantal vondelingen snel zal stijgen.
quote:willem1959 schreef op 24 mei 2016 @ 11:43:

Het gaat gemiddeld om ongeveer 1 vondeling per jaar. Maar je zult zien dat door dit te bemoedigen het aantal vondelingen snel zal stijgen.

Het gaat om meer dan 1 vondeling per jaar he. En dat zijn alleen de vondelingen waarvan ze gevonden worden.. Het laten verdwijnen van een ongeregistreerde baby lijkt mij niet heel moeilijk.

Denk je dat het makkelijk is voor een moeder om een eigen pasgeboren kind te 'dumpen'? Denk je niet dat dit gebeurd door hele labiele personen of personen met een heel labiel leven?
quote:SOmin schreef op 24 mei 2016 @ 11:51:

[...]

Het gaat om meer dan 1 vondeling per jaar he. En dat zijn alleen de vondelingen waarvan ze gevonden worden.. Het laten verdwijnen van een ongeregistreerde baby lijkt mij niet heel moeilijk.

Denk je dat het makkelijk is voor een moeder om een eigen pasgeboren kind te 'dumpen'? Denk je niet dat dit gebeurd door hele labiele personen of personen met een heel labiel leven?Om hoeveel vondelingen gaat het dan?
quote:willem1959 schreef op 24 mei 2016 @ 11:52:

[...]

Om hoeveel vondelingen gaat het dan?één tot twee levenden en vijf tot zes dode vondelingen die gevonden worden..
quote:willem1959 schreef op 24 mei 2016 @ 11:43:

Als dat toeneemt en het aantal dood gevonden babies daalt is dat toch niet per se slecht? Al kan ik me voorstellen dat het niet de bedoeling is dat er ineens 100en binnenkomen.

Maar goed, het is natuurlijk een uiterst middel bedoeld voor uitzonderlijke situaties. Nog steeds ligt, mag ik aannemen, de nadruk op preventie als het om het beleid omtrent ongewenste zwangerschappen gaat.
ik vind het een heel goed iniatief, Barbara zei zelf : je moet eerst leven om uberhaupt te weten waar je vandaan komt. dus dat het strafbaar is om je kind ten vondeling te leggen is eigenlijk belachelijk. want de Nederlandse regering niet begrijpt is dat deze vrouwen vaak wanhopig , doodsbang en wantrouwig zijn. Ik zag vorig jaar ook bij RTL Late Night en het maakte echt indruk op me. mochten ze ooit in Amsterdam een kamer openen dan zou ik me graag aanmelden als vrijwilliger.
quote:SOmin schreef op 24 mei 2016 @ 11:55:

[...]

één tot twee levenden en vijf tot zes dode vondelingen die gevonden worden..

Ik zei 1, jij 2. Laat het anderhalf zijn.

En die dode vondelingen zullen er altijd blijven.
quote:Dormouse schreef op 24 mei 2016 @ 11:55:

[...]

Als dat toeneemt en het aantal dood gevonden babies daalt is dat toch niet per se slecht? Al kan ik me voorstellen dat het niet de bedoeling is dat er ineens 100en binnenkomen.

Maar goed, het is natuurlijk een uiterst middel bedoeld voor uitzonderlijke situaties. Nog steeds ligt, mag ik aannemen, de nadruk op preventie als het om het beleid omtrent ongewenste zwangerschappen gaat.Groningen was net open en de eerste is al binnen.
quote:willem1959 schreef op 24 mei 2016 @ 12:12:

[...]

Ik zei 1, jij 2. Laat het anderhalf zijn.

En die dode vondelingen zullen er altijd blijven.Fijn dat je kritisch bent, want dat lijkt mij ook meer nadenken, maar is het niet zo dat het doel is om de dode vondelingen die worden gevonden er levende vondelingen van maken? want als deze mogelijkheid er is zullen de wanhopige moeders hun kind eerder hier brengen waardoor het kind zeker gevonden wordt.
quote:nijntje021 schreef op 24 mei 2016 @ 12:00:

ik vind het een heel goed iniatief, Barbara zei zelf : je moet eerst leven om uberhaupt te weten waar je vandaan komt. dus dat het strafbaar is om je kind ten vondeling te leggen is eigenlijk belachelijk. want de Nederlandse regering niet begrijpt is dat deze vrouwen vaak wanhopig , doodsbang en wantrouwig zijn. Ik zag vorig jaar ook bij RTL Late Night en het maakte echt indruk op me. mochten ze ooit in Amsterdam een kamer openen dan zou ik me graag aanmelden als vrijwilliger.Mooi om te horen! Mooi quote ook van Barbara. Ik had die nog niet gehoord :-)
quote:SOmin schreef op 24 mei 2016 @ 14:37:

[...]

Mooi om te horen! Mooi quote ook van Barbara. Ik had die nog niet gehoord :-)toen ze de 1ste keer bij Late night was om er over te vertellen gebruikte ze de quote.
quote:willem1959 schreef op 24 mei 2016 @ 11:26:

Je eigen laten bezwangeren en dan je kind afstaan omdat abortus zoveel gedoe geeft. Ik weet het niet, het zet de deur open naar een neuk maar rond mentaliteit. Als je dat faciliteert moet je hangen.

Oei dat is wel heel zwart/wit.

Ik vind een babykamer prima, en laat mensen eens ophouden erover te zeuren dat het niet kan of dat de moeder haar kind weggeeft.Een moeder doet zoiets niet zomaar lijkt mij
quote:willem1959 schreef op 24 mei 2016 @ 11:26:

Je eigen laten bezwangeren en dan je kind afstaan omdat abortus zoveel gedoe geeft. Ik weet het niet, het zet de deur open naar een neuk maar rond mentaliteit. Als je dat faciliteert moet je hangen.

Dat vind ik dan juist bij abortus, ben je er sneller van af en heb je er minder last van. Ooit een zwangere gezien tegen het einde van de zwangerschap en een die aan het bevallen is? Dan ben je sneller klaar met een abortus.

Zulke kamers zijn juist goed om vrouwen het vertrouwen te geven dat ze hun kind veilig kunnen afstaan als ze er zelf niet (meer) voor kunnen zorgen. Beter zou eigenlijk zijn dat het makkelijker is om je kind ter adoptie af te staan, zodat er bij de notaris vastgelegd en gecontroleerd kan worden waar het kind vandaan komt en waar het heen gaat. Voor beide partijen lijkt mij dat persoonlijk beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven