Trots op onze boeren

30-09-2019 21:33 2117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie ook?

Ik ben heel benieuwd hoe het morgen gaat en ik hoop dat het wat oplevert. :cheer2: :cheer2:
Been there, done that, got the T-shirt.
Iemand gisteravond nog naar het Kamerdebat over de landbouwbegroting gekeken?

Ik wel en ik heb me werkelijk KAPOT geërgerd aan CDA en VVD. Kilo’s boter op het hoofd en bijna eigenhandig verantwoordelijk voor de huidige problemen, en dan WEER proberen te sjoemelen met regels/grenswaarden en onder rechterlijke uitspraken uit te komen.

Hoezo megahypocriet.
Poppy_del_Rio schreef:
11-10-2019 09:09
Iemand gisteravond nog naar het Kamerdebat over de landbouwbegroting gekeken?

Ik wel en ik heb me werkelijk KAPOT geërgerd aan CDA en VVD. Kilo’s boter op het hoofd en bijna eigenhandig verantwoordelijk voor de huidige problemen, en dan WEER proberen te sjoemelen met regels/grenswaarden en onder rechterlijke uitspraken uit te komen.

Hoezo megahypocriet.
CDA en VVD doen precies waar hun kiezers ze voor hebben gekozen. De meeste kiezers willen nog steeds meer, meer, meer en zo goedkoop mogelijk. Natuur komt op de laatste plaats. Niks hypocriets dus, wel heel duidelijk. En voorlopig gaat dat niet veranderen. Zelfs als de laatste vogel is gestopt met zingen en half Nederland onder water staat zal men nóg zeggen dat groei, groei en groei noodzakelijk is.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Wel degelijk hartstikke hypocriet van het CDA, de zogenaamde partij van het rentmeesterschap. Hoe hol kan een begrip worden.
Maar goed, die Geurts van het CDA lijkt me ook geen geweldig groot licht.
https://www.lc.nl/friesland/Boerenverze ... Fr928vn0JY

In Friesland zijn de boeren al weer begonnen!
#Trotsoponzeboeren
friezinnetje2014 schreef:
11-10-2019 12:18
https://www.lc.nl/friesland/Boerenverze ... Fr928vn0JY

In Friesland zijn de boeren al weer begonnen!
#Trotsoponzeboeren
Prima!
Poppy_del_Rio schreef:
11-10-2019 10:50
Wel degelijk hartstikke hypocriet van het CDA, de zogenaamde partij van het rentmeesterschap. Hoe hol kan een begrip worden.
.
Komt ook omdat de discussie verkeerd gevoerd wordt. Met die D66 en GL extremisten aan de andere kant.

Ik schreef hier al meerdere keren: voedselzekerheid wordt een groot ding de komende decennia. Dus koester de boer en zorg er samen voor dat we de allerbeste en grootste producent van voedsel zijn ter wereld. Dat verdient zich 1000x terug wanneer de klimaatvoorspellingen uitkomen.
Mouthgard schreef:
11-10-2019 13:14
.
Komt ook omdat de discussie verkeerd gevoerd wordt. Met die D66 en GL extremisten aan de andere kant.

Ik schreef hier al meerdere keren: voedselzekerheid wordt een groot ding de komende decennia. Dus koester de boer en zorg er samen voor dat we de allerbeste en grootste producent van voedsel zijn ter wereld. Dat verdient zich 1000x terug wanneer de klimaatvoorspellingen uitkomen.
Nederland importeert nog steeds meer voedsel dan het exporteert. Deze import is noodzakelijk om de tientallen miljoenen dieren hier te voeden want dat kan niet van eigen bodem. Via een duurzame landbouw, dus met niet meer beesten dan die van het land zelf gevoed kunnen worden en landbouwgewassen voor de lokale markt (zeg maar Nederland plus buurlanden) kunnen we ons allemaal een obesitas vreten als we willen. En de gebieden die nu uitgeput worden om soja, tapioca en andere voedergewassen voor onze veestapel te telen kunnen dan worden gebruikt om de lokale bevolkingen te voeden.
Puritanism:
(HL Mencken)
Nederland importeert vooral resten uit de humane voedselstromen.

Zo langzamerhand begint dat steeds dezelfde geroeptoeter me een beetje te jeuken. Het is veel te simpel om maar te blaten dat 'we' alleen voor Nederland moeten produceren.
jeskanana wijzigde dit bericht op 11-10-2019 14:11
6.97% gewijzigd
Poppy_del_Rio schreef:
11-10-2019 10:50
Daar kan ik met mijn hoofd ook niet bij. Als kind al niet, toen ik opgroeide in een regio waar mensen voor 90% CDA stemden, waar de kerken vol zaten op zondag (toen nog wel) en waar ik door de week boeren houtwallen en bomen zag rooien, rijkelijk gif zag sproeien, alles jagen wat er maar te jagen viel en zag hoe de varkens gillend en krijsend met trappen, slaan en stroomstoten de vrachtwagens in gejaagd werden.
anoniem_382662 wijzigde dit bericht op 11-10-2019 14:13
0.00% gewijzigd
JuriaanB schreef:
11-10-2019 14:11
Daar kan ik met mijn hoofd ook niet bij. Als kind al niet, toen ik opgroeide in een regio waar mensen voor 90% CDA stemden, waar de kerken vol zaten op zondag (toen nog wel) en waar ik door de week boeren houtwallen en bomen zag rooien, rijkelijk gif zag sproeien, alles jagen wat er maar te jagen viel en zag hoe de varkens gillend en krijsend met trappen, slaan en stroomstoten de vrachtwagens in gejaagd werden.
Je eigen tekst: "ik heb niks tegen boeren"
Heel geloofwaardig :facepalm: :facepalm:
jeskanana schreef:
11-10-2019 14:09
Nederland importeert vooral resten uit de humane voedselstromen.

Zo langzamerhand begint dat steeds dezelfde geroeptoeter me een beetje te jeuken. Het is veel te simpel om maar te blaten dat 'we' alleen voor Nederland moeten produceren.

Het scheelt natuurlijk wel een paar keer tanken als we de bosbessen van de Nederlandse boeren kopen in plaats van die bessen in Spanje of Marokko halen.
missie_m wijzigde dit bericht op 11-10-2019 14:15
48.71% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
jeskanana schreef:
11-10-2019 14:13
Je eigen tekst: "ik heb niks tegen boeren"
Heel geloofwaardig :facepalm: :facepalm:
Ik heb niks tegen boeren die verantwoord boeren. Ik heb iets tegen mensen die de aarde verkloten en dieren mishandelen, of dat nou boeren zijn of niet. Zeker als ze zondag schijnheilig zitten te doen in de kerk, op een christelijke partij stemmen maar zich allesbehalve in lijn met christelijke waarden gedragen.
anoniem_382662 wijzigde dit bericht op 11-10-2019 14:17
20.46% gewijzigd
JuriaanB schreef:
11-10-2019 14:14
Ik heb niks tegen boeren die verantwoord boeren. Ik heb iets tegen mensen die de aarde verkloten en dieren mishandelen, of dat nou boeren zijn of niet.
Impliceer dan ook niet dat elke boer dom gif spuit, landschap verwoest en dieren mishandeld.
jeskanana schreef:
11-10-2019 14:17
Impliceer dan ook niet dat elke boer dom gif spuit, landschap verwoest en dieren mishandeld.
Dat doe ik ook niet. Maar ik heb het mijn hele jeugd lang wel zien gebeuren. En natuurlijk verschillen boeren en hun aanpak, maar het was een reactie op CDA-boeren-rentmeesterschap. Ik vertel wat ik doorlopend zag en waardoor ik mede de combinatie CDA/boeren en christelijk handelen een aanfluiting vind.
2008
https://www.velserbroek.net/2008/06/gem ... werkgroep/
..........Dat betekent dat de ondernemende boeren langs de strook Grote Buitendijk A22/A9 niet worden uitgenodigd voor verder overleg binnen deze werkgroep.

Soms krijgen boeren ook geen kans geboden denk ik. Boeren passen zich aan de strenge milieueisen, ze gebruiken milieufilters etc. maar ze moeten investeringen wel nog kunnen bekostigen als hun producten te goedkoop worden.
LOEP ME MAAR aub.
JuriaanB schreef:
11-10-2019 14:22
Dat doe ik ook niet. Maar ik heb het mijn hele jeugd lang wel zien gebeuren. En natuurlijk verschillen boeren en hun aanpak, maar het was een reactie op CDA-boeren-rentmeesterschap. Ik vertel wat ik doorlopend zag en waardoor ik mede de combinatie CDA/boeren en christelijk handelen een aanfluiting vind.
Ik zag vroeger de PvdA-burgemeester zijn vrouw en kinderen slaan. Potverdorie zeg.
Volgens mij ben je wel slimmer dan dit.
oudebaas schreef:
11-10-2019 13:19
Nederland importeert nog steeds meer voedsel dan het exporteert. Deze import is noodzakelijk om de tientallen miljoenen dieren hier te voeden want dat kan niet van eigen bodem. Via een duurzame landbouw, dus met niet meer beesten dan die van het land zelf gevoed kunnen worden en landbouwgewassen voor de lokale markt (zeg maar Nederland plus buurlanden) kunnen we ons allemaal een obesitas vreten als we willen. En de gebieden die nu uitgeput worden om soja, tapioca en andere voedergewassen voor onze veestapel te telen kunnen dan worden gebruikt om de lokale bevolkingen te voeden.
Stoppen met importeren van voedsel en alleen nog produceren voor eigen bevolking en directe buurlanden. We maken al decennia deel uit van de global market en van de vrije markt van de EU maar hee, wij gaan gewoon weer terug naar de jaren vijftig terwijl de rest van de wereld doordendert.
Totaal onrealistisch onder de huidige handelsverdragen. Bovendien zal voedsel in dit scenario alleen maar duurder worden, waardoor de armsten weer de dupe zijn.
forsyth schreef:
11-10-2019 14:49
Stoppen met importeren van voedsel en alleen nog produceren voor eigen bevolking en directe buurlanden. We maken al decennia deel uit van de global market en van de vrije markt van de EU maar hee, wij gaan gewoon weer terug naar de jaren vijftig terwijl de rest van de wereld doordendert.
Totaal onrealistisch onder de huidige handelsverdragen. Bovendien zal voedsel in dit scenario alleen maar duurder worden, waardoor de armsten weer de dupe zijn.
Je hebt gelijk. Handel is in de regel voordelig voor alle partijen. Bovendien zijn er producten die hier niet willen groeien zoals sinaasappels en is Nederland te dicht bevolkt om van eigen land te kunnen leven. Het is nu wel zo dat de milieukosten op het bordje van de gemeenschap terecht komen. Deze zouden doorberekend moeten worden aan de producenten en dus ook aan de consumenten. Niet duurzame producten mogen duurder worden. Dat geldt dus ook voor import veevoer dat hier via uitstoot in de veehouderij voor milieu- en gezondheidsschade zorgt.
Volgens de Wet op het comparatief voordeel zal handel inderdaad goed zijn. Wel dienen de kosten daar te vallen waar ze worden gemaakt. Dan zal niet-duurzaam vlees te duur worden voor veel mensen, maar dat is beter dan dat de leefomgeving van diezelfde mensen wordt verwoest.
Puritanism:
(HL Mencken)
En wie bepaalt welk vlees niet duurzaam is? Is dat de wetenschappelijke onderbouwing of de emotie?
Qua duurzaamheid scoort de 6-weken kip namelijk veel beter dan de biologische scharrelkip. En dus precies jouw idee, want die laatste is al duurder :idee:
De Friezen hebben succes met hun actie!
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/9146 ... aatregelen
Mouthgard schreef:
11-10-2019 13:14
.

Ik denk dat ze het pas begrijpen bij schaarste. Hopelijk komt het niet zo ver.
Nog zo'n tenenkrommend feitje over ons kabinet:
https://www.pigbusiness.nl/artikel/2222 ... ij-carola/
jeskanana schreef:
11-10-2019 15:05
En wie bepaalt welk vlees niet duurzaam is? Is dat de wetenschappelijke onderbouwing of de emotie?
Qua duurzaamheid scoort de 6-weken kip namelijk veel beter dan de biologische scharrelkip. En dus precies jouw idee, want die laatste is al duurder :idee:

Maar dierenwelzijn speelt ook een rol, althans voor mij. Dit soort frustrerende tegenstellingen drijven mij er dus toe om weinig vlees en dierlijke producten te eten.

Hoe irritant ik de Partij voor de Dieren soms ook vind, eigenlijk ben ik het voor 90% eens met hun landbouw/voedselvisie:
https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... en-voedsel

Maar ik weet te weinig van de landbouwsector af om te kunnen bepalen of alle verbanden die zij leggen, daadwerkelijk kloppen.
Poppy_del_Rio schreef:
11-10-2019 15:43
Maar dierenwelzijn speelt ook een rol, althans voor mij. Dit soort frustrerende tegenstellingen drijven mij er dus toe om weinig vlees en dierlijke producten te eten.

Hoe irritant ik de Partij voor de Dieren soms ook vind, eigenlijk ben ik het voor 90% eens met hun landbouw/voedselvisie:
https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... en-voedsel

Maar ik weet te weinig van de landbouwsector af om te kunnen bepalen of alle verbanden die zij leggen, daadwerkelijk kloppen.
Natuurlijk speelt dierwelzijn een rol, maar zou je je puur richt op duurzaam vlees, dan doet het welzijn er niet toe. Ik heb het voorbeeld al eerder aangehaald, maar een koe in de wei is slechter voor de natuur dan een koe op stal. En toch willen we die koe in de wei. Die tegenstellingen zorgen er juist voor dat niemand kan zeggen welk product nu eigenlijk echt duurzaam is, en welk product 'dus' een prijsverhoging nodig heeft.

Ik heb een aantal punten bekeken bij de website, maar ik zie direct allerlei "feitjes" die helemaal niet kloppen.. Het idee van hun 'landbouwvisie' is leuk hoor, maar kloppen doet het gewoon niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven