Trots op onze boeren

30-09-2019 21:33 2117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie ook?

Ik ben heel benieuwd hoe het morgen gaat en ik hoop dat het wat oplevert. :cheer2: :cheer2:
Been there, done that, got the T-shirt.
De koe in de wei is natuurlijk voor betere melk, boter en kaas. Die producten hebben er baat bij dat een koe lekker vers gras kan grazen.
jeskanana schreef:
11-10-2019 15:06
De Friezen hebben succes met hun actie!
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/9146 ... aatregelen
Niet lullen maar doen! Prima actie!
friezinnetje2014 schreef:
11-10-2019 17:11
Niet lullen maar doen! Prima actie!
Blokkeerfriezen 2.0
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
11-10-2019 17:12
Blokkeerfriezen 2.0
Pcies, doen ze (wij) prima! :D
Hoe scheef wil je het hebben?

"De maximale stikstofuitstoot is in bepaalde gebieden van Nederland vastgesteld op 0,05 mol per hectare. Dit is een hele strenge eis die onlangs bekrachtigd is door de Raad van State. De Raad van State vindt dat we volgens de Europese normen niet af mogen wijken van de door ons zelf opgestelde strenge normen. Daardoor dreigen boerenbedrijven te verdwijnen of in te krimpen. Daardoor liggen 18.000 bouwprojecten stil.

Stoten we in Nederland dan echt heel veel strikstof uit? NEE.
De stikstofuitstoot is sinds het begin van de metingen nog nooit zo laag geweest. Dat is duidelijk te lezen in de cijfers van het RIVM. Het halen van 0,05 mol is echter schier onmogelijk.

Wijken we dan bijvoorbeeld af van Duitsland? JA. De stikstofuitstoot in Duitsland is vastgesteld op 20 mol per hectare. Dat is 400 keer zoveel als in Nederland. We hebben dus geen stikstof probleem, maar een administratief probleem.

Hoe lossen we de hele problematiek dan in één keer op?
Simpel. We volgen de uitstekende richtlijnen die de ons omringende landen Belgie en Duitsland hanteren en het is klaar.

Is de stikstof uitstoot een probleem? Nee, zoals gezegd is de stikstof uitstoot nog nooit zo laag geweest sinds het begin van de metingen.

Wat is dan eigenlijk het probleem? Dat is er niet. Ja, het probleem is dat er in Nederland een grote groep is die in milieu, stikstof, co2, een middel zien om kiezers te winnen en deze filosofie als het nieuwe geloof uit te rollen. Wij moeten van het gas af en in Duitsland krijg je subsidie voor een gasaansluiting. Soms hemelsbreed 500 meter van elkaar af.
Nederlandse boeren aan de grens mogen niet uitbreiden en in Duitsland krijgen boeren subsidie om uit te breiden. Soms hemelsbreed 500 meter van elkaar af."
11-10-2019 17:15
Pcies, doen ze (wij) prima! :D
En de Friese natuur is maar hinderlijk en zo. Gewoon volbouwen of omploegen.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
11-10-2019 17:17
Iemand woorden in de mond leggen is ook best een hinderlijke eigenschap
oudebaas schreef:
11-10-2019 17:17
?
jeskanana schreef:
11-10-2019 17:30
Iemand woorden in de mond leggen is ook best een hinderlijke eigenschap
Nee hoor. Er moet een zekere keuze gemaakt worden. Kies je voor groei van de agrarische sector dan kies je automatisch voor minder natuur. Kies je voor meer woningbouw idem dito. Je kunt niet de kool én de geit sparen.
Puritanism:
(HL Mencken)
11-10-2019 17:16
Hoe scheef wil je het hebben?
"De maximale stikstofuitstoot .... etc. [...]

Mooie post.
oudebaas schreef:
11-10-2019 17:54
Nee hoor. Er moet een zekere keuze gemaakt worden. Kies je voor groei van de agrarische sector dan kies je automatisch voor minder natuur. Kies je voor meer woningbouw idem dito. Je kunt niet de kool én de geit sparen.
Ja en zo draaien we rondjes, want zonder agrarische sector en zonder boeren geen eten.
oudebaas schreef:
11-10-2019 17:54
Niemand heeft het over groei. Heb je wel gelezen waarover die actie in Leeuwarden ging?
Wageningen1985 schreef:
11-10-2019 18:02
Ja en zo draaien we rondjes, want zonder agrarische sector en zonder boeren geen eten.

Niemand heeft het over het afschaffen van de agrarische sector, dus deze opmerking is overbodig. Alleen maar stemmingmakerij.

@Jeskanana, dat Windy is een mooie site zeg! Dank voor de tip.
Ik keek regelmatig op Darksky.net en voor de NO2 op deze http://projects.knmi.nl/omi/news/temis/ ... gions.html
Windy heeft ze allemaal gemakkelijk aanklikbaar staan.
China, en speciaal de regio rondom Beijing is altijd beroerd, dieprood.
Het gebied van Londen, over Midden- en Zuid-Nederland tot en met het Ruhrgebied is vaak ook slecht.
In British Columbia (VS) is nu een dieprood CO2 gebied, gisteren ook. Ik geloof dat dat grote bosbranden zijn.

De wind-laag, en ook de deining is echt heel mooi en zelfs ontspannend om naar te kijken :)
nounou
Zazamaenade schreef:
11-10-2019 20:10
Niemand heeft het over het afschaffen van de agrarische sector, dus deze opmerking is overbodig. Alleen maar stemmingmakerij.
Mag jij vinden, ik vind het gezeur over het milieu stemmingmakerij, ja er is altijd schade aan het milieu maar we willen allemaal eten, beetje hypocriet niet?
D66 wilt de veestapel halveren, enig idee wat de consequenties zijn? Boeren kunnen nu hun hoofd nauwelijks boven water houden, met die halvering kunnen ze helemaal opdoeken.
Wageningen1985 schreef:
11-10-2019 20:19
D66 wilt de veestapel halveren, enig idee wat de consequenties zijn? Boeren kunnen nu hun hoofd nauwelijks boven water houden, met die halvering kunnen ze helemaal opdoeken.
Dat is natuurlijk ook niet waar.
Een 20% heeft het slecht maar een groot deel doet het prima

AfbeeldingAfbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
11-10-2019 21:40
Dat is natuurlijk ook niet waar.
Een 20% heeft het slecht maar een groot deel doet het prima

AfbeeldingAfbeelding
Ja heel leuk voor die rijke boeren die kunnen overleven, dat is natuurlijk niet genoeg, de boeren pesten en tegenwerken, daar schiet je wat mee op zeker.
Wageningen1985 schreef:
11-10-2019 21:46
Ja heel leuk voor die rijke boeren die kunnen overleven, dat is natuurlijk niet genoeg, de boeren pesten en tegenwerken, daar schiet je wat mee op zeker.

Bijzondere stelling.
Eigenlijk zeg je: Zuinig zijn op de natuur is "boeren pesten"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Wageningen1985 schreef:
11-10-2019 20:19
Als dat effectief is dan moet dat gebeuren. Niet als enige natuurlijk, maar wel als een vd maatregelen. Maar dat gaat helemaal niet gebeuren. Vooralsnog is het een vrijwillige stopzetting van bedrijven in de buurt van natuurgebieden. Boeren die willen stoppen met intensieve landbouw of veeteelt krijgen een zak geld. Daar kan menige andere werknemer of zelfstandige alleen maar van dromen. Als de overheid mij financieel zou compenseren om te stoppen met werken zou ik het wel weten.
hollebollegijs schreef:
11-10-2019 22:01
Bijzondere stelling.
Eigenlijk zeg je: Zuinig zijn op de natuur is "boeren pesten"
Nogmaals, je kunt wel blijven zaniken op "zuinig zijn op natuur" klinkt heel leuk natuurlijk, maar boeren moeten eenmaal produceren, en ja dat gaat ten koste van de natuur want dat kan niet anders, kun je wel de gutmensch uithangen, maar dat zijn de feiten.
JuriaanB schreef:
11-10-2019 22:09
Als dat effectief is dan moet dat gebeuren. Niet als enige natuurlijk, maar wel als een vd maatregelen. Maar dat gaat helemaal niet gebeuren. Vooralsnog is het een vrijwillige stopzetting van bedrijven in de buurt van natuurgebieden. Boeren die willen stoppen met intensieve landbouw of veeteelt krijgen een zak geld. Daar kan menige andere werknemer of zelfstandige alleen maar van dromen. Als de overheid mij financieel zou compenseren om te stoppen met werken zou ik het wel weten.
Oke dan stoppen de boeren, en jij denkt dat melk uit de lucht komt vallen?
Wageningen1985 schreef:
11-10-2019 22:09
Nogmaals, je kunt wel blijven zaniken op "zuinig zijn op natuur" klinkt heel leuk natuurlijk, maar boeren moeten eenmaal produceren, en ja dat gaat ten koste van de natuur want dat kan niet anders, kun je wel de gutmensch uithangen, maar dat zijn de feiten.

Boeren produceren voor 75% voor de export, uiteraard is dat ook geld maar niet strikt noodzakelijk voor de voedselconsumptie in Nederland.
En de vleesproductie (de grote boosdoener) hoeft ook niet naar 0 maar je moet wel een begin maken met het afbouwen van die sector.
hollebollegijs schreef:
11-10-2019 22:20
Boeren produceren voor 75% voor de export, uiteraard is dat ook geld maar niet strikt noodzakelijk voor de voedselconsumptie in Nederland.
En de vleesproductie (de grote boosdoener) hoeft ook niet naar 0 maar je moet wel een begin maken met het afbouwen van die sector.
Afbouwen van de sector? Hoe wil je dat doen?
Wageningen1985 schreef:
11-10-2019 22:29
Afbouwen van de sector? Hoe wil je dat doen?
Het begint al bij de opvolging
Een deel van de boeren heeft moeite met opvolging te vinden, die kan je al uitkopen.
https://www.noordz.nl/2018/07/13/gebrek ... ij-boeren/

Verder kan je de grote vleesboeren laten afbouwen.
Dat hoeft niet meteen maar daar neem je een periode van 3-5 jaar voor .

En nogmaals, het hoeft niet naar 0
hollebollegijs schreef:
11-10-2019 22:46
Het begint al bij de opvolging
Een deel van de boeren heeft moeite met opvolging te vinden, die kan je al uitkopen.
https://www.noordz.nl/2018/07/13/gebrek ... ij-boeren/

Verder kan je de grote vleesboeren laten afbouwen.
Dat hoeft niet meteen maar daar neem je een periode van 3-5 jaar voor .

En nogmaals, het hoeft niet naar 0
Ja je kunt wel bijna alles gaan uitkopen en wie gaat het werk dan doen? Je moet het beroep juist aantrekkelijker maken, naar mijn mening hoef je helemaal niks te laten afbouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven