Universiteit Utrecht ’te wit’

06-02-2019 10:55 509 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja mensen, jullie lezen het goed. Er komen te weinig 'anderen' studeren op de universiteit van Utrecht. Het moet allemaal anders zo staat in een diversiteitsdocument.
Hoe dan?
Halalvoer en gebedsruimtes waarbij mannen en vrouwen ongelijk behandeld worden. Zo krijg je meer diversiteit.

"Diversiteitsbeleid waar iedereen zich goed bij voelt, is wel ingewikkeld, aldus Wieke Eefting, samen met prof. Ted Sanders trekker van het project 'Instroom en Selectie' (Diversiteit).. 'We hebben in het bestuursgebouw nu genderneutrale toiletten. Het blijkt dat vooral de Marokkaanse meiden dat helemaal niet zo prettig vinden. Die kunnen daar ook mannen tegenkomen. Het is heel lastig om alle groepen zich welkom te laten voelen'."

Goed idee om achterlijke gewoontes binnen te halen om zo meer divers te worden?
Alle reacties Link kopieren
brennwert schreef:
06-02-2019 12:05
[...]
ik kan je verzekeren dat er echt wel een groot aantal studerende moslims en moslimas zijn.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-02-2019 13:48
Reden: Ongepast
30.29% gewijzigd
Because schreef:
06-02-2019 12:09
Een BH optrekken en panty goed doen kan niet als er mannen in de buurt zijn? Wat hilarisch preuts 🤣
Dan doe je dat toch lekker achter je gesloten deurtje?

En wist je dat vrouwen toiletten vaak smeriger worden achter gelaten dan mannen toiletten?

Uit onderzoek blijkt toch iets anders: https://www.ad.nl/binnenland/mannen-wc- ... ~a91de1e9/

Mijn ervaring is trouwens ook anders. Op mijn werk hebben ze gelukkig weer gescheiden toiletten. De mailtjes over toiletten die niet zo schoon worden achtergelaten komen nu alleen van de heren.
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
06-02-2019 12:09
Een BH optrekken en panty goed doen kan niet als er mannen in de buurt zijn? Wat hilarisch preuts 🤣
Dan doe je dat toch lekker achter je gesloten deurtje?

En wist je dat vrouwen toiletten vaak smeriger worden achter gelaten dan mannen toiletten?
Het kan me echt werkelijk waar niks interesseren wat jij wel of niet preuts vindt.
Als ik dat niet wil, wil ik dat niet.

En die laatste opmerking is complete onzin, weet een ieder die weleens op beide toiletten is geweest. Alleen al dat gespetter van urine overal, bah.
-
Alle reacties Link kopieren
Nope, geen onzin. Ik heb lang in de horeca gewerkt en wat sommige vrouwen op het toilet doen is me een raadsel, zo goor was het.
Phloxx schreef:
06-02-2019 11:54
Ik ben een blanke katholieke vrouw, en ik wil ook absoluut NIET een toilet delen met mannen.
Mijn grootste probleem is dat het daardoor ontzettend gaat stinken en onhygiënisch wordt, maar daarnaast wil ik ook gewoon een plek hebben waar ik mijn bh goed kan doen en mn panty kan optrekken.

Ik vind het echt te belachelijk voor worden dat wij toiletten moeten delen met het andere geslacht.
Ik maak er geen probleem van als het niet zo is maar mijn voorkeur gaat ook wel uit naar aparte dames en heren wc's.
Toiletpotten zijn ook vaak veel te laag. Zolang er mogelijkheid is erboven te hurken dan zeiken vrouwen de bril onder.
Alle reacties Link kopieren
En verder is het natuurlijk van de zotte dat een Taskforce Diversiteit voorstelt op een universiteit volgers van een specifiek geloof te faciliteren en dan met name maatregelen die ongelijkheid benadrukken. Het is een universiteit, daar ga je heen om te studeren, niet om een vliegend spaghettimonster of welk ander sprookjesfiguur dan ook te aanbidden. Kun je studeren, dan zoek je een universiteit. Is er geen gescheiden ingang voor mannen en vrouwen, is er geen gebedsruimte en wil je daarom niet studeren? Dan is studeren niets voor jou.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
06-02-2019 12:47
En verder is het natuurlijk van de zotte dat een Taskforce Diversiteit voorstelt op een universiteit volgers van een specifiek geloof te faciliteren en dan met name maatregelen die ongelijkheid benadrukken. Het is een universiteit, daar ga je heen om te studeren, niet om een vliegend spaghettimonster of welk ander sprookjesfiguur dan ook te aanbidden. Kun je studeren, dan zoek je een universiteit. Is er geen gescheiden ingang voor mannen en vrouwen, is er geen gebedsruimte en wil je daarom niet studeren? Dan is studeren niets voor jou.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Op de universiteit moet geen plek zijn voor geloof. Je komt daar om te studeren, klaar.
-
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
06-02-2019 12:47
En verder is het natuurlijk van de zotte dat een Taskforce Diversiteit voorstelt op een universiteit volgers van een specifiek geloof te faciliteren en dan met name maatregelen die ongelijkheid benadrukken. Het is een universiteit, daar ga je heen om te studeren, niet om een vliegend spaghettimonster of welk ander sprookjesfiguur dan ook te aanbidden. Kun je studeren, dan zoek je een universiteit. Is er geen gescheiden ingang voor mannen en vrouwen, is er geen gebedsruimte en wil je daarom niet studeren? Dan is studeren niets voor jou.

Amen
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is gewoon dat de samenleving teveel rekening wil houden met alles en iedereen.

Waarom zou een universiteit moeten faciliteren in een gebedsruimte?
En als je dat doet is een ingang prima.

Wat is er mis met de traditionele mannen en vrouwen toilet?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik ben voor stilteruimtes. Dat zijn vaak de enige plekken waar je niet gek wordt van de herrie en waar je even 5 minuutjes op adem kunt komen tussen de bedrijven door.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
06-02-2019 13:20
Ik ben voor stilteruimtes. Dat zijn vaak de enige plekken waar je niet gek wordt van de herrie en waar je even 5 minuutjes op adem kunt komen tussen de bedrijven door.
Hardstikke mooi. Kies je wel even de juiste ingang? Gelijkheid tussen mannen en vrouwen is nou eenmaal minder belangrijk dan religie binnen een universiteit.

In Teheran? Nee hoor, in Utrecht, hoezo?
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
06-02-2019 13:20
Ik ben voor stilteruimtes. Dat zijn vaak de enige plekken waar je niet gek wordt van de herrie en waar je even 5 minuutjes op adem kunt komen tussen de bedrijven door.
Er zijn stilteruimtes. In ieder geval in mijn tijd. Bibliotheken en studieruimtes.
florence13 schreef:
06-02-2019 11:59
nou is dit misschien mijn naiviteit maar volgens mij kiezen studenten echt niet op basis van de toiletten of stilte ruimtes (ongeacht welke kleur ze hebben). De meeste studenten baseren hun studie toch echt op locatie (hoe ver van huis) de studies die aangeboden worden en het type onderwijs wat gegeven wordt.

Dus dit soort uitspraken als gedaan wordt in het diversiteitsbeleid lijkt mij voornamelijk symboliek.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-02-2019 14:12
Reden: Ongepast
16.34% gewijzigd
Ik ben een vrouw zonder een geloof en ik hou er ook niet van om de toiletten samen met mannen te delen.
Ik vind het vaak smeriger (spetters van plas overal) en meer stinken.
Tevens voel ik me ongemakkelijk om in de spiegel mezelf te fatsoeneren terwijl er een man naast staat.

Laats was ik in de bios. Ook genderneutraal toiletten. Staan dochter en ik onze handen te wassen, kijken via de spiegel zo naar de plassende jongens bij de pisbakken.
Zeer ongemakkelijk en lijkt mij voor die jongens die daar stonden te plassen ook niet fijn.

Wat betreft het creëren van een gebedsruimte op de Uni. Wie heeft daar nou last van? Het bidden gebeurt achter gesloten deuren dus dat lijkt mij echt geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
06-02-2019 11:59
nou is dit misschien mijn naiviteit maar volgens mij kiezen studenten echt niet op basis van de toiletten of stilte ruimtes (ongeacht welke kleur ze hebben). De meeste studenten baseren hun studie toch echt op locatie (hoe ver van huis) de studies die aangeboden worden en het type onderwijs wat gegeven wordt.

Dus dit soort uitspraken als gedaan wordt in het diversiteitsbeleid lijkt mij voornamelijk symboliek.
Uiteraard. Stelt niks voor, nonberichtje. Iedereen die zaken in hun context kan plaatsen begrijpt dat.

Door er een topic over te openen gooi je olie op een onbestaand vuurtje, puur en alleen om voor de zoveelste keer hetzelfde uitgekauwde punt te maken.
Gaap
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
06-02-2019 12:37
Nope, geen onzin. Ik heb lang in de horeca gewerkt en wat sommige vrouwen op het toilet doen is me een raadsel, zo goor was het.
Dit klopt. Vrouwen toiletten zijn aan het eind van de avond veel goorder dan mannen toiletten. Heb het gebruikte maandverband regelmatig tegen de deur of muur geplakt zien zitten. Overal spetters, papier, etc.

Bij mannen ruikt het vaak wat sterker maar is het schoner.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
06-02-2019 13:35
[...]
Buiten het feit dat het helemaal niet gaat om buitenlanders plus het feit dat de universiteit een diversiteitscommissie heeft die al maatregelen heeft doorgezet, heb je natuurlijk volledig gelijk. Het ligt aan de witte mensch.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-02-2019 14:13
Reden: Ongepast
23.74% gewijzigd
Wat een mooie neutrale openingspost...

Even opzoeken wat er precies in het plan staat:
- Een gebedsruimte met aparte ingang voor mannen en vrouwen (hier heb je geen last van)
- Halal voedsel (ook hier heb je geen last van, je hoeft het niet te nemen)
- Meer feestdagen vieren en niet alleen de christelijke (terecht, we zijn geen christelijk land)

Wat is het probleem?
Alle reacties Link kopieren
brennwert schreef:
06-02-2019 12:05
[...]
Okee. Je mag hier dus niks meer zeggen als het over de gekleurde medemens ook niet als het wetenschappelijk onderbouwd is.

Wie heeft me gestaft?
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
06-02-2019 13:47
Wat een mooie neutrale openingspost...

Even opzoeken wat er precies in het plan staat:
- Een gebedsruimte met aparte ingang voor mannen en vrouwen (hier heb je geen last van)
- Halal voedsel (ook hier heb je geen last van, je hoeft het niet te nemen)
- Meer feestdagen vieren en niet alleen de christelijke (terecht, we zijn geen christelijk land)

Wat is het probleem?
Een ruimte met aparte ingang voor mannen en vrouwen kan je met de beste wil van de wereld niet divers noemen. Als de diversiteitscommissie daartoe besluit, dan kunnen ze zichzelf maar beter direct opheffen, want diversiteit is dan duidelijk niet hetgene wat ze nastreven.

Het streven naar gelijkheid tussen mannen en vrouwen, gelovigen en ongelovigen en homo's en hetero's is een goede zaak. Dat dat betekent dat je moslims af en toe benadeelt omdat die alleen tegen discriminatie zijn als ze er zelf last van hebben, dat is een gegeven. Toegeven aan de wensen van die kleine groep zou de geloofwaardigheid van de diversiteitscommissie echter volledig ondermijnen.

Het is een universiteit, geen gebedshuis.
kopjechino schreef:
06-02-2019 13:47
Wat een mooie neutrale openingspost...

Even opzoeken wat er precies in het plan staat:
- Een gebedsruimte met aparte ingang voor mannen en vrouwen (hier heb je geen last van)
- Halal voedsel (ook hier heb je geen last van, je hoeft het niet te nemen)
- Meer feestdagen vieren en niet alleen de christelijke (terecht, we zijn geen christelijk land)

Wat is het probleem?
En dan maar klagen dat het onderwijs steeds duurder wordt.
Dit soort onzin faciliteren kost onnodig geld.
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
06-02-2019 13:47
Wat een mooie neutrale openingspost...

Even opzoeken wat er precies in het plan staat:
- Een gebedsruimte met aparte ingang voor mannen en vrouwen (hier heb je geen last van)
- Halal voedsel (ook hier heb je geen last van, je hoeft het niet te nemen)
- Meer feestdagen vieren en niet alleen de christelijke (terecht, we zijn geen christelijk land)

Wat is het probleem?
Waarom moet er een gebedshuis in een universiteit aanwezig zijn? Je zit daar om te leren, niet om te bidden. Daarnaast wordt er een ongelijkheid tussen man en vrouw gefaciliteerd door aparte ingangen te willen realiseren. Als universiteit dien je neutraal te zijn, het is een rijksuniversiteit.
En waarom richt de zogenaamde diversiteit van de Taskforce zich alleen op het faciliteren van de geloofsbelijdenis van moslims? Waar is dat voor nodig? Dat is geen diversiteit, dat is één groep.
Alle reacties Link kopieren
De VU is ook genderneutraal en daar is de helft allochtoon.
Alle reacties Link kopieren
brennwert schreef:
06-02-2019 13:55
Okee. Je mag hier dus niks meer zeggen als het over de gekleurde medemens ook niet als het wetenschappelijk onderbouwd is.

Wie heeft me gestaft?
Met als reden: ongepast. Feiten zijn tegenwoordig alleen van belang als ze 'gepast' zijn. En dat betekent kennelijk dat je niet meer mag zeggen dat inteelt het IQ verlaagt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven