Universiteit Utrecht ’te wit’

06-02-2019 10:55 509 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja mensen, jullie lezen het goed. Er komen te weinig 'anderen' studeren op de universiteit van Utrecht. Het moet allemaal anders zo staat in een diversiteitsdocument.
Hoe dan?
Halalvoer en gebedsruimtes waarbij mannen en vrouwen ongelijk behandeld worden. Zo krijg je meer diversiteit.

"Diversiteitsbeleid waar iedereen zich goed bij voelt, is wel ingewikkeld, aldus Wieke Eefting, samen met prof. Ted Sanders trekker van het project 'Instroom en Selectie' (Diversiteit).. 'We hebben in het bestuursgebouw nu genderneutrale toiletten. Het blijkt dat vooral de Marokkaanse meiden dat helemaal niet zo prettig vinden. Die kunnen daar ook mannen tegenkomen. Het is heel lastig om alle groepen zich welkom te laten voelen'."

Goed idee om achterlijke gewoontes binnen te halen om zo meer divers te worden?
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
06-02-2019 11:01
Ik begin echt mensenmoe te worden, het is zeuren om het zeuren de laatste tijd.

Is het niet genderneutraal dan is het wel racisme en anders wel wijdbeens zittende mannen of de negerzoen. Echt..
Wijdbeens zittende mannen, was daar wat over te doen in (social) media land? Helemaal gemist. Mannen die in het OV wijdbeens blijven zitten wanneer iemand naast of tegenover ze zit, vind ik ongemanierd. Je mag toch verwachten dat iemand uit goed fatsoen zijn benen een beetje bij elkaar houdt en dus niet met één been half tegen je aan hangt naast je of zijn kruis laat luchten pal tegenover je?

On topic: tja, “ze” hebben zelf de keuze (as ze slim genoeg zijn tenminste) om wel of niet te gaan studeren en de universiteit hoeft dan wat mij betreft niet allerlei fratsen uit te halen om het zogenaamd aantrekkelijker te maken voor niet-witte mensen.
.
redbulletje schreef:
06-02-2019 15:01
Sinds wanneer is een frikandel halal te maken? Varkensvlees wordt toch nooit halal? Zolang ze de ham niet verbannen uit een kantine maakt 't mij ook niet uit wat ze verder nog aan meuk verkopen. Maar geef ze een hand en ze nemen je hele arm. Er zijn al plaatsen waar al geen kerstboom meer gezet wordt omdat er aanstoot aan genomen kan worden door moslims tenslotte.
Natuurlijk bestaan er halal frikandellen. Je kan frikandellen ook van kippenvlees en van rundvlees maken. In Rotterdam wordt er gewoon flink uitgepakt met kerst hoor. In de koopgoot bijvoorbeeld. Geen idee waar dat niet meer zo zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
06-02-2019 15:05
Waarom bestaat er dan een 'taskforce diversiteit' binnen de Universiteit Utrecht? Geleid door drie blanke professoren en een legertje drs-en, grotendeels autochtoon?

Stel nou dat deze knappe koppen een punt hebben? Stel nou dat je een hele grote groep (allochtonen, rijke buitenlanders, noem maar op) beter bereikt door rekening te houden met een paar kleine dingetjes. Wat is er dan nog op tegen, zo'n task-force?
Volgens mij moet je als universiteit gewoon een goed programma bieden. Goed onderwijs. Daar komen studenten op af.
Ik vind een gebedsruimte met aparte ingangen geen klein dingetje overigens.
yajes schreef:
06-02-2019 14:19
Hoe kan je nou last hebben van een gebedsruimte?

Tijdens de Ramadan heb ik voor twee uitzendkrachten ook een ruimte gecreëerd waar zij een paar keer per dag konden bidden.
Niemand die daar last van had en de meesten wisten er niet eens vanaf.


Mijn collega zei altijd dat het onzin is om een gebedsruimte te creeëren. Zij moet 5x per dag bidden tijden de ramadan. 2x thuis voor ze naar haar werk gaat en 3x na haar werk als ze weer thuis is.

Een speciale gebedsruimte is niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
06-02-2019 15:11
Natuurlijk bestaan er halal frikandellen. Je kan frikandellen ook van kippenvlees en van rundvlees maken. In Rotterdam wordt er gewoon flink uitgepakt met kerst hoor. In de koopgoot bijvoorbeeld. Geen idee waar dat niet meer zo zou zijn.
Ik denk dat ze de Haagse Hogeschool bedoelt. Daar wordt geen kerstboom meer neergezet na klachten van de islamitische scholieren.
3thee schreef:
06-02-2019 14:53
Studenten in Utrecht zijn al kakkers?!?! Hoe zien echte kakkers er dan wel niet uit?

Heb je zelf aan een universiteit gestudeerd? Of de Randstad uit geweest? Dit klinkt echt zo enorm beperkt dat ik me het niet kan voorstellen.
Wij vonden utrecht ook richting bekakt. Waar zitten dan de echte kakkers volgens jou? Leiden?
redbulletje schreef:
06-02-2019 15:01
Sinds wanneer is een frikandel halal te maken? Varkensvlees wordt toch nooit halal?

Zolang ze de ham niet verbannen uit een kantine maakt 't mij ook niet uit wat ze verder nog aan meuk verkopen. Maar geef ze een hand en ze nemen je hele arm. Er zijn al plaatsen waar al geen kerstboom meer gezet wordt omdat er aanstoot aan genomen kan worden door moslims tenslotte.
Waar wordt er aantoonbaar door moslims aanstoot genomen aan een kerstboom? En waar wordt die verwijderd?
julius schreef:
06-02-2019 15:13
Ik denk dat ze de Haagse Hogeschool bedoelt. Daar wordt geen kerstboom meer neergezet na klachten van de islamitische scholieren.
Dat gaat mij ook te ver. En dat zou ik ook rechtstreeks tegen islamitische medestudenten/collega’s/buren zeggen. Maar dat is niet nodig, want ik heb nog nooit meegemaakt dat moslims klagen over kerst.
Rosabella1 schreef:
06-02-2019 14:27
Gescheiden ingangen voor mannen en vrouwen nou werk aan de winkel voor al die zelfbenoemde feministes lijkt mij.
Die moeten nu toch wel op hun achterste poten staan.


Ik zou wel eens bij een Bij 1 overleg willen zijn. Een diversiteit aan individuen, de neuzen kunnen niet altijd dezelfde kant op staan.
julius schreef:
06-02-2019 15:13
Ik denk dat ze de Haagse Hogeschool bedoelt. Daar wordt geen kerstboom meer neergezet na klachten van de islamitische scholieren.
Bulchips!

Omdat Jan Roos niet bereikbaar is, kunnen we hem niet vragen waar zijn informatie vandaan komt. De HvA ontkent het bestaan van een 'kerstboomboycot', studenten herkennen zich er ook niet in, er zijn zo snel geen berichten over te vinden en het belangrijkst: er staan overal bij de HvA kerstbomen. Misschien vergist Roos zich in de stad, want het verdwijnen van de grote kerstboom deed in 2009 bij de Haagse Hogeschool stof opwaaien, maar daar is de beslissing een jaar later teruggedraaid.

Dat er geen kerstbomen in gangen van de Hogeschool Amsterdam mogen staan, is dus niet waar. Mocht Roos hebben gedoeld op de Haagse Hogeschool: daar deed zich zeven jaar geleden een incident voor, maar staat nog altijd een kerstboom.


En de reden dat er in 2009 overwogen werd door de autochtone bestuurders om de kerstboom te vervangen door wat lichtjes, was dat het contract voor de boom afliep en men wat anders wilde wat beter in het internationale karakter past. Daar kun je wat van vinden, maar die kerstboom is nooit echt weggeweest en al zeker niet onder moslimdruk.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 06-02-2019 15:20
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
FadeToBlack schreef:
06-02-2019 15:08
Precies. Ik vind het ergens nog beledigend ook naar deze aanstaande studenten toe. Die zitten denk ik niet te wachten op positieve discriminatie.
Ook dat. Als het allemaal zo moeilijk is, waar komen die afgestudeerde dames met een islamitische achtergrond van de jaren daarvoor dan vandaan?
FadeToBlack schreef:
06-02-2019 14:59
De UU is zeker niet te blank. Men komt daar om te studeren. Iedereen die het IQ en de juiste vooropleiding heeft, kan studeren aan de UU.
Het inrichten van gebedshuizen met gescheiden ingangen en het aanbieden van halal voedsel draagt op geen enkele wijze bij aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Citaat uit De Utrechtse Internetcourant:
Ook zouden opleidingen moeten gaan nadenken over hoe ze bepaalde vragen stellen tijdens selectierondes. “Vertel eens, hoe denk je over”, zou bijvoorbeeld een typisch westerse vraagstelling zijn waarmee mensen uit andere culturen volgens de universiteit niet overweg kunnen.

Dit doet mij de bek openvallen. Dus, omdat de UU tijdens de selectiegesprekken de vragen op een "typisch westerse" manier stelt, zouden allochtone kandidaten kunnen afhaken? Kom nou toch. Deze jongens en meisjes zijn slim genoeg om naar de uni te kunnen, ze hebben vwo of hbo gedaan. Zij zijn heus wel gewend aan de "westerse" manier, of zouden het iig moeten weten.
Volgens mij is het gewoon wensdenken van dit diversiteitsclubje.
Het lijkt mij wenselijk met je tijd mee te gaan en als je signaleert dat je een grote groep studenten uit je eigen stad misloopt dat je daar dan over nadenkt.
En er beleid op maakt waarom intelligente jongens en meisjes niet voor jouw uni kiezen. Dat zou inderdaad bij de intake al mis kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
2015
UM stopt met geneeskundestudenten uit Saoedi-Arabië https://www.1limburg.nl/um-stopt-met-ge ... edi-arabie

en:

MUMC+ stopt met Saoedische geneeskundestudenten https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... denten.htm via @medischcontact

24 mei 2017
MUMC+ stopt met Saoedische geneeskundestudenten

Universiteit Maastricht stopt met het King Abdullah Scholarship-programma waarmee studenten uit Saoedi-Arabië aan het Maastricht UMC+ geneeskunde studeerden.

Taalproblemen en culturele misverstanden zijn de reden om te stoppen met het programma. MUMC+ heeft de overeenkomst opgezegd vanwege onenigheid met de Saoedische regering, zo blijkt uit een artikel in De Limburger. Volgens De Limburger eist de Saoedische regering dat de opleiding niet in het Engels, maar in het Nederlands wordt gegeven, omdat de Saoedische studenten anders geen praktijkervaring kunnen opdoen in Nederlandse ziekenhuizen.

Al eerder waren er problemen rond de taal van de opleiding. Het programma, dat van start ging in 2007, was een van de belangrijkste redenen voor het opzetten van de Engelstalige bachelor, die in 2009 startte, zo schreef Arts in Spe in 2009. Het bleek voor de Saoedische studenten namelijk te moeilijk om de Nederlandse taal te leren. Het MUMC+ zegt nu in De Limburger dat de studenten extra Nederlands laten leren tot onnodige studievertraging zou leiden. Bovendien zou het schorten aan duidelijke wederzijdse afspraken over taal en instroomniveau van de studenten. Volgens De Limburger stoorden mensen aan de universiteit zich bovendien aan het lakse en weinig respectvolle gedrag van sommige Saoedische studenten. Daardoor zou de universiteit bang zijn geworden voor haar goede onderwijsreputatie. Kritiek was er volgens de Limburgse krant sowieso al, omdat de universiteit profiteerde van de dikke studiebeurzen van de Saoedische studenten, door een overeenkomst aan te gaan met een dictatuur, die universele mensenrechten schendt.

In 2013 behaalden de eerste vier studenten hun internationale diploma aan het MUMC+. Inmiddels zijn 51 personen afgestudeerd en 28 studenten afgehaakt. 125 Saoedische studenten zijn nog bezig met de opleiding. Zij mogen deze afmaken. Ook het UMC Groningen biedt sinds 2006 Saoedische studenten de opleiding geneeskunde aan via het King Abdullah Scholarship. Omdat de vooropleiding in hun vaderland niet goed aansloot op het programma in Groningen, werd daar een Pre University College opgericht.
LOEP ME MAAR aub.
nessemeisje schreef:
06-02-2019 15:19
Ook dat. Als het allemaal zo moeilijk is, waar komen die afgestudeerde dames met een islamitische achtergrond van de jaren daarvoor dan vandaan?
Ben je professor? De professoren van de task force kunnen het je dan heel goed uitleggen. Als je dat niveau mist, jammer dan.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
06-02-2019 15:19
Ook dat. Als het allemaal zo moeilijk is, waar komen die afgestudeerde dames met een islamitische achtergrond van de jaren daarvoor dan vandaan?
Een betere vraag zou zijn: waar blijven al die afgestudeerde moslima's? Ik werk bij een grote multinational en er lopen hier een behoorlijk aantal moslima's rond, maar die zijn allemaal onder de 30. Na hun 30e lijken ze in het niets te verdwijnen?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
06-02-2019 15:14
Waar wordt er aantoonbaar door moslims aanstoot genomen aan een kerstboom? En waar wordt die verwijderd?
Het lachwekkende of treurige aan dit soort dingen is dat dergelijke klachten over kerstbomen,schilderijen en noem maar op vaak helemaal niet van moslims zelf komen maar van roomblanke linkse 'deugers' die dénken dat moslims er wel aanstoot aan zullen nemen.
Voor een moslim ook maar de kans krijgt om over dergelijke zaken te kunnen klagen staan dat soort types al te schreeuwen dat het wel kwetsend voor ze zal zijn.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
nessemeisje schreef:
06-02-2019 15:19
Ook dat. Als het allemaal zo moeilijk is, waar komen die afgestudeerde dames met een islamitische achtergrond van de jaren daarvoor dan vandaan?
Tis alleen wel gek dat de dames allemaal afstuderen en zoveel jongens uitvallen, als ze het al halen.
Het-groepje schreef:
06-02-2019 15:14
Wij vonden utrecht ook richting bekakt. Waar zitten dan de echte kakkers volgens jou? Leiden?
Ik heb twee volledige studies aan de UU gedaan en dat waren geen kakkerstudies. Af en toe een verdwaald studentenverenigingfiguur, maar geen kolonie in de collegezalen ;-)

Ik heb geen idee waar de 'echte' zitten. Misschien door het hele land verspreid bij rechten? Hoewel dat zo massaal is dat ze daar misschien ook niet opvallen.

Ik krijg wel het idee dat de definitie van 'kakker' van persoon tot persoon verschilt. Mijn schoonzus is wel kakker, maar dat zal ze van mij niet vinden, hoewel ik als UU alumna blijkbaar toch in de richting kom ;-)
Kijk hoeveel moeite er wordt gestoken om vrouwen een technische studie te laten volgen. Het technische vak moet sexy gemaakt worden, rolmodellen rollen over de vloer...

Maar als er een beetje moeite gedaan wordt om allochtonen te werven is het opeens een probleem?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
06-02-2019 15:20
Het lijkt mij wenselijk met je tijd mee te gaan en als je signaleert dat je een grote groep studenten uit je eigen stad misloopt dat je daar dan over nadenkt.
En er beleid op maakt waarom intelligente jongens en meisjes niet voor jouw uni kiezen. Dat zou inderdaad bij de intake al mis kunnen gaan.
Volgens mij kent de UU nou niet bepaald een tekort aan studenten?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
06-02-2019 15:21
Ben je professor? De professoren van de task force kunnen het je dan heel goed uitleggen. Als je dat niveau mist, jammer dan.
Doe niet zo kattig joh.
nessemeisje schreef:
06-02-2019 15:24
Doe niet zo kattig joh.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-02-2019 15:38
Reden: Op de man af
20.00% gewijzigd
julius schreef:
06-02-2019 15:24
Volgens mij kent de UU nou niet bepaald een tekort aan studenten?
TU's ook niet, zullen we dan alle meiden-wervings-programma's schrappen?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
06-02-2019 15:20
Het lijkt mij wenselijk met je tijd mee te gaan en als je signaleert dat je een grote groep studenten uit je eigen stad misloopt dat je daar dan over nadenkt.
En er beleid op maakt waarom intelligente jongens en meisjes niet voor jouw uni kiezen. Dat zou inderdaad bij de intake al mis kunnen gaan.
Intake? Het is al wat jaartjes geleden, maar bij een universiteit schrijf je je toch gewoon in (tenzij loting) en komt er niet echt een intake aan te pas. Als student kijk je naar de opleiding, welke vakken, eventuele keuzevakken, misschien is de stad een overweging, etc. Maar bij mijn weten is het niet zo dat je een complete intake moet doen als je je in wilt schrijven.
kadanz schreef:
06-02-2019 15:24
Kijk hoeveel moeite er wordt gestoken om vrouwen een technische studie te laten volgen. Het technische vak moet sexy gemaakt worden, rolmodellen rollen over de vloer...

Maar als er een beetje moeite gedaan wordt om allochtonen te werven is het opeens een probleem?
Ik heb er ook moeite mee dat voor 'n technische opleiding gepromoot wordt met vrouwen op hoge hakken. Een vrouw op hakken zou ik niet serieus nemen als technieker. Een vrouw die zich niet thuisvoelt in 'n jeans en op sneakers past waarschijnlijk gewoon niet in een technisch beroep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven