Universiteit Utrecht ’te wit’

06-02-2019 10:55 509 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja mensen, jullie lezen het goed. Er komen te weinig 'anderen' studeren op de universiteit van Utrecht. Het moet allemaal anders zo staat in een diversiteitsdocument.
Hoe dan?
Halalvoer en gebedsruimtes waarbij mannen en vrouwen ongelijk behandeld worden. Zo krijg je meer diversiteit.

"Diversiteitsbeleid waar iedereen zich goed bij voelt, is wel ingewikkeld, aldus Wieke Eefting, samen met prof. Ted Sanders trekker van het project 'Instroom en Selectie' (Diversiteit).. 'We hebben in het bestuursgebouw nu genderneutrale toiletten. Het blijkt dat vooral de Marokkaanse meiden dat helemaal niet zo prettig vinden. Die kunnen daar ook mannen tegenkomen. Het is heel lastig om alle groepen zich welkom te laten voelen'."

Goed idee om achterlijke gewoontes binnen te halen om zo meer divers te worden?
Het-groepje schreef:
08-02-2019 23:15
Waarom men zo in een spast raakt bij een beetje kritisch weerwoord weet ik niet.
Ik denk verwend gedrag. Als je jezelf fantastisch vindt en altijd hebt begrepen dat jouw mening heel belangrijk en genuanceerd en interessant is, is het blijkbaar heel lastig om een andere mening serieus te nemen.
Zoals je ziet, het heeft geen zin. They have made up their minds.
Fizz schreef:
08-02-2019 23:16
Tijden waren toen heel anders en je kunt de geschiedenis niet veranderen of uitwissen. Ik begrijp dat geklaag over zaken die eeuwen geleden zijn gebeurd echt niet. Ik vind dat dus aanstellerij.
helemaal mee eens.
Fizz schreef:
08-02-2019 23:16
Tijden waren toen heel anders en je kunt de geschiedenis niet veranderen of uitwissen. Ik begrijp dat geklaag over zaken die eeuwen geleden zijn gebeurd echt niet. Ik vind dat dus aanstellerij.
De tijden waren niet zo heel anders. Dat laat de quote van de ooggetuige van Coens moorden heel goed zien. Hee, ik stoor me niet aan die tunnel hoor, ik wijs je er alleen maar op dat er door de eeuwen heen hevige kritiek is geweest op helden als Coen. Het is niets nieuws.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-02-2019 22:42
Ben blij dat de gemiddelde blanke Nederlander niet zoveel zelfmedelijden toont t.o.v. de Duitsers die hier flink hebben huisgehouden. Dat was iets tussen onze (over)grootouders, wij kunnen weer gewoon zonder haat en nijd in elkaars land op vakantie gaan.
Ja en dan rijden we zo via de Goebbelsbrug naar het Hitlerplein..
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-02-2019 23:14
Je hebt weinig opgestoken van de geschiedenislessen. Het grootste deel van de Nederlandse bevolking was in vorige eeuwen straatarm. Slechts een heel kleine elite werd rijk door de VOC.

Dat ontken ik ook helemaal niet. Ongewild leg je nu iets bloot, denk ik.
Hoeveel mensen er arm waren doet er namelijk niet toe in deze discussie, het is geen wedstrijd in zieligheid, of wie er het grootste slachtoffer was of het meest heeft geleden, hoewel het daar soms op lijkt als je de felheid van sommige forummers hierover bekijkt.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
09-02-2019 00:03
Dat ontken ik ook helemaal niet. Ongewild leg je nu iets bloot, denk ik.
Hoeveel mensen er arm waren doet er namelijk niet toe in deze discussie, het is geen wedstrijd in zieligheid, of wie er het grootste slachtoffer was of het meest heeft geleden, hoewel het daar soms op lijkt als je de felheid van sommige forummers hierover bekijkt.
Ik heb niet onder het verre verleden geleden, net zo min als de donkere mensen die nu leven. Ik klaag dus niet over dat verleden. Het is niet eens zo dat iedereen die donker is en in Nederland woont, afstamt van slaven. En zelfs als je voorouders slaaf waren, dan heb je nu een goed leven in een vrij land. Dat lijkt mij alleen maar positief.

En om weer ontopic te raken: Ik vind het een slecht idee om werkelijk alles hier aan te passen aan mensen die er zelf voor gekozen hebben om hier te komen wonen. Het lijkt mij een normale zaak dat je je aanpast aan de samenleving waar je je vestigt. En dat een religie als de islam een uitzonderingspositie krijgt, is volkomen onterecht. Niet voor niets is het zo treurig gesteld met de integratie.
UU heeft verkeerde cijfers gebruikt, en het bericht aangepast. Zie Twitter van Josse de Voogd die dit onderzoekt.
Het valt mij wel op dat als je tegen linkse rakkers zegt dat iets te zwart is je daar niet over mag spreken want dan discrimineer je. Maar als iets te wit is moet je het wel benoemen want dan is het schijnbaar niet goed ofzo. Linkse mensen denken dat ze beter zijn dan andere mensen, vreselijke lui.
Wageningen1985 schreef:
09-02-2019 08:40
Het valt mij wel op dat als je tegen linkse rakkers zegt dat iets te zwart is je daar niet over mag spreken want dan discrimineer je. Maar als iets te wit is moet je het wel benoemen want dan is het schijnbaar niet goed ofzo. Linkse mensen denken dat ze beter zijn dan andere mensen, vreselijke lui.

Mensen die net doen alsof discriminatie naar donkere mensen niet meer bestaat vind ik niet zo snugger, dus dan voel ik me inderdaad slimmer. Heeft niks met links of rechts te maken.
Het-groepje schreef:
09-02-2019 08:49
Mensen die net doen alsof discriminatie naar donkere mensen niet meer bestaat vind ik niet zo snugger, dus dan voel ik me inderdaad slimmer. Heeft niks met links of rechts te maken.
Alsof blanken mensen zich nooit gediscrimineerd kunnen voelen. Het is net als met moslims, die voelen zich ook altijd gedicimineerd, ondertussen zijn het zelf de grootste antisemieten en racisten die er bestaan.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
09-02-2019 08:49
Mensen die net doen alsof discriminatie naar donkere mensen niet meer bestaat vind ik niet zo snugger, dus dan voel ik me inderdaad slimmer. Heeft niks met links of rechts te maken.
Voel jij je niet dubbel gediscrimineerd bij het invoeren van bijvoorbeeld een aparte ingang gebedsruimte voor mannen en vrouwen? Je weet hoe het is om anders benaderd te worden op basis van huidskleur. Moeten we onderscheid op basis van geslacht dan wel toestaan?
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
09-02-2019 08:53
Alsof blanken mensen zich nooit gediscrimineerd kunnen voelen. Het is net als met moslims, die voelen zich ook altijd gedicimineerd, ondertussen zijn het zelf de grootste antisemieten en racisten die er bestaan.
Religieuzen voelen zich gediscrimineerd als ze zelf niet mogen discrimineren. Dat is een hele andere discussie dan de mensen die worden gediscrimineerd, puur en alleen om hun huidskleur.

Uit ieder onderzoek dat er ooit is gedaan, blijkt dat racisme een grote rol speelt in de samenleving. Ik snap niet zo goed waarom je dat zou willen ontkennen.

Ik ben het met je eens dat de blanke, linkse mensen die de verschillende diversiteitscommissies vullen volledig doorslaan in hun zoektocht naar mogelijk gekwetsten. Vul die commissies eens met de mensen waar ze het zo graag over hebben, maar kennelijk liever niet mee samenwerken.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
09-02-2019 08:40
Het valt mij wel op dat als je tegen linkse rakkers zegt dat iets te zwart is je daar niet over mag spreken want dan discrimineer je. Maar als iets te wit is moet je het wel benoemen want dan is het schijnbaar niet goed ofzo. Linkse mensen denken dat ze beter zijn dan andere mensen, vreselijke lui.
Wat vreemd, op basis van deze post lijk je zelf iemand die op anderen neerkijkt en zich beter voelt. Ik zou een hele groep tenminste niet snel "vreselijke lui" noemen.
Je doet wat je een ander verwijt.

Ik vind het begrip "linkse mensen" overigens ook wat ongenuanceerd, denk je niet dat er heel veel gradaties in een politieke voorkeur zitten en dat het daarom logischer is minder te generaliseren?

Maar goed, wellicht heb ik het verkeerd, en voel je jezelf niet beter, maar wat minder? Want ook dat zou een dergelijke onaardige reactie verklaren. Schoppen..
permis wijzigde dit bericht op 10-02-2019 11:08
Reden: Een spelfout.
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-zeemeermin- schreef:
09-02-2019 09:23
Voel jij je niet dubbel gediscrimineerd bij het invoeren van bijvoorbeeld een aparte ingang gebedsruimte voor mannen en vrouwen? Je weet hoe het is om anders benaderd te worden op basis van huidskleur. Moeten we onderscheid op basis van geslacht dan wel toestaan?
Nee, ik maak geen gebruik van een islamitische gebedsruimte dus ik voel me als vrouw niet gediscrimineerd. Dat dat binnen een andere groep dan waar ik me in begeef zo werkt, zie ik niet als een persoonlijke belediging.
Dat zou wat zijn.

Zou een beetje zijn als een moslim die zich persoonlijk beledigd voelt als er iets negatiefs over het hele geloof wordt gezegd. Dat vinden we ook in de categorie "daar moet je maar tegen kunnen, het hoort erbij dat je iets anders mag vinden in onze vrije samenleving"

Waarom zou dat in deze kwestie ineens niet opgaan?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-02-2019 23:16
Tijden waren toen heel anders en je kunt de geschiedenis niet veranderen of uitwissen. Ik begrijp dat geklaag over zaken die eeuwen geleden zijn gebeurd echt niet. Ik vind dat dus aanstellerij.
Dat is fijn voor je, dat jij er geen last van hebt. Maar je kunt toch niet voor duizenden anderen besluiten dat die er ook geen last van mogen hebben?
Ieder mens ervaart dingen anders.
Je hoeft niet hetzelfde te vinden en te voelen, maar elkaar een beetje tegemoet komen in plaats van veroordelen is natuurlijk wel zo prettig. Win-win situatie!
permis schreef:
10-02-2019 11:12
Nee, ik maak geen gebruik van een islamitische gebedsruimte dus ik voel me als vrouw niet gediscrimineerd.
Het gaat toch over 'n algemene stilteruimte die zowel voor rustzoekers als voor religieuzen bedoeld is? Dan is het toch bespottelijk als ze er regelgeving uit de islam aan zouden verbinden?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-02-2019 11:29
Het gaat toch over 'n algemene stilteruimte die zowel voor rustzoekers als voor religieuzen bedoeld is? Dan is het toch bespottelijk als ze er regelgeving uit de islam aan zouden verbinden?
Een stilteruimte kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar daar lijkt mij een bibliotheek ook geschikt voor en ook nog eens veel nuttiger. Ik begrijp niet waarom moslims overal een streepje voor moeten hebben. Waarom telkens maar weer die islam? Alsof dat geloof ook maar iets positiefs bijdraagt aan de Nederlandse samenleving. De islam zet alleen maar aan tot segregatie, veel moskeeën laten haatimams preken, het onverdraagzame salafisme rukt op en om nog maar niet over radicalisering te spreken. Een aantal moslim-studenten op de universiteit in Amsterdam hebben al laten zien dat zelfs zij, waarbij je toch enige mate van intelligentie mag veronderstellen, doodleuk haatpredikers uitnodigen op bijeenkomsten. Lijkt mij alle reden om in Utrecht om geen enkele handreiking richting islam te doen. Je komt er om te studeren. Punt. Je geloof praktizeren doe je maar thuis.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
10-02-2019 11:48
Een stilteruimte kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar daar lijkt mij een bibliotheek ook geschikt voor en ook nog eens veel nuttiger. Ik begrijp niet waarom moslims overal een streepje voor moeten hebben. Waarom telkens maar weer die islam? Alsof dat geloof ook maar iets positiefs bijdraagt aan de Nederlandse samenleving. De islam zet alleen maar aan tot segregatie, veel moskeeën laten haatimams preken, het onverdraagzame salafisme rukt op en om nog maar niet over radicalisering te spreken. Een aantal moslim-studenten op de universiteit in Amsterdam hebben al laten zien dat zelfs zij, waarbij je toch enige mate van intelligentie mag veronderstellen, doodleuk haatpredikers uitnodigen op bijeenkomsten. Lijkt mij alle reden om in Utrecht om geen enkele handreiking richting islam te doen. Je komt er om te studeren. Punt. Je geloof praktizeren doe je maar thuis.
Maar bij dit geloof kun je het niet zo strikt scheiden immers. Dat gaat gedurende de dag door met rituelen. Dus dan is het wel handig om daarin te voorzien?!
Net als eten, onderdeel van de dagelijkse routine. Je kunt wel zeggen je komt om te studeren dus voor eten ga je maar even de deur uit en elders doen. Maar er is op elke universiteit een restaurant.
Als je voor je dagelijkse routine op de plek waar je studeert kunt blijven, komt dat het beginnen aan en het afmaken van een studie ten goede. Dat lijkt me alleen maar winst.

Bepalen hoe een ander zijn/haar dagelijkse rituelen er uit zien is natuurlijk verder niet aan ons.

Ik sportte dagelijks, heel prettig dat er een sportschool was in de faculteit.
En ik kwam in principe ook om te studeren, punt! ;-)
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
10-02-2019 12:12
Maar bij dit geloof kun je het niet zo strikt scheiden immers. Dat gaat gedurende de dag door met rituelen. Dus dan is het wel handig om daarin te voorzien?!
Net als eten, onderdeel van de dagelijkse routine. Je kunt wel zeggen je komt om te studeren dus voor eten ga je maar even de deur uit en elders doen. Maar er is op elke universiteit een restaurant.
Als je voor je dagelijkse routine op de plek waar je studeert kunt blijven, komt dat het beginnen aan en het afmaken van een studie ten goede. Dat lijkt me alleen maar winst.

Bepalen hoe een ander zijn/haar dagelijkse rituelen er uit zien is natuurlijk verder niet aan ons.

Ik sportte dagelijks, heel prettig dat er een sportschool was in de faculteit.
En ik kwam in principe ook om te studeren, punt! ;-)
Je kunt het bidden prima thuis inhalen, want daar zijn binnen de islam regels voor. Als je werkt dan kun je ook niet alles uit je handen laten vallen om te bidden. Ik heb weleens het idee dat er achter het eisen van allerlei voorrechten voor de islam door moslims iets anders zit. Op die manier wordt namelijk ongemerkt de invloed van de islam in onze westerse samenleving steeds groter. Je moet je afvragen of we dat moeten willen. Ik (en velen met mij) wil dat in ieder geval niet.
Fizz schreef:
10-02-2019 12:51
Je kunt het bidden prima thuis inhalen, want daar zijn binnen de islam regels voor. Als je werkt dan kun je ook niet alles uit je handen laten vallen om te bidden. Ik heb weleens het idee dat er achter het eisen van allerlei voorrechten voor de islam door moslims iets anders zit. Op die manier wordt namelijk ongemerkt de invloed van de islam in onze westerse samenleving steeds groter. Je moet je afvragen of we dat moeten willen. Ik (en velen met mij) wil dat in ieder geval niet.
Dit.
Ik zit niet te wachten op 'n arts of advocaat die zijn dagelijkse bidroutine belangrijker vindt dan mij als patient/klant. Als je religie zo belangrijk voor je is heb je niets te zoeken op 'n universiteit. Ik zie het nog als potentieel gevaarlijker ook want iemand die kan schermen met 'n afgeronde universiteitsstudie wordt nog serieuzer genomen in de media ook.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
10-02-2019 12:12
Maar bij dit geloof kun je het niet zo strikt scheiden immers. Dat gaat gedurende de dag door met rituelen. Dus dan is het wel handig om daarin te voorzien?!
Net als eten, onderdeel van de dagelijkse routine. Je kunt wel zeggen je komt om te studeren dus voor eten ga je maar even de deur uit en elders doen. Maar er is op elke universiteit een restaurant.
Als je voor je dagelijkse routine op de plek waar je studeert kunt blijven, komt dat het beginnen aan en het afmaken van een studie ten goede. Dat lijkt me alleen maar winst.

Bepalen hoe een ander zijn/haar dagelijkse rituelen er uit zien is natuurlijk verder niet aan ons.

Ik sportte dagelijks, heel prettig dat er een sportschool was in de faculteit.
En ik kwam in principe ook om te studeren, punt! ;-)

Het geloof van het Vliegend Spaghetti-monster heeft ook rituelen, maar die doen ze in hun eigen tijd. Iedereen gelijke behandeling, ongeacht huidskleur, leeftijd, geloof......
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
06-02-2019 11:54
Ik ben een blanke katholieke vrouw, en ik wil ook absoluut NIET een toilet delen met mannen.
Mijn grootste probleem is dat het daardoor ontzettend gaat stinken en onhygiënisch wordt, maar daarnaast wil ik ook gewoon een plek hebben waar ik mijn bh goed kan doen en mn panty kan optrekken.

Ik vind het echt te belachelijk voor worden dat wij toiletten moeten delen met het andere geslacht.
Dit. Al dat genderneutrale gedoe gaat te ver.
redbulletje schreef:
10-02-2019 12:57
Dit.
Ik zit niet te wachten op 'n arts of advocaat die zijn dagelijkse bidroutine belangrijker vindt dan mij als patient/klant. Als je religie zo belangrijk voor je is heb je niets te zoeken op 'n universiteit. Ik zie het nog als potentieel gevaarlijker ook want iemand die kan schermen met 'n afgeronde universiteitsstudie wordt nog serieuzer genomen in de media ook.
Hele volksstammen houden hier om het uur een rookpauze. En dan ga jij je zorgen maken om een vrome moslim die een keertje wil bidden?
Die roken tenminste niet.
kadanz schreef:
12-02-2019 09:43
Hele volksstammen houden hier om het uur een rookpauze. En dan ga jij je zorgen maken om een vrome moslim die een keertje wil bidden?
Die roken tenminste niet.
Ga eens op vakantie naar Turkije en zie dan zelf hoe veel moslims er roken zowel mannen als vrouwen.
Fizz schreef:
10-02-2019 11:48
Een stilteruimte kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar daar lijkt mij een bibliotheek ook geschikt voor en ook nog eens veel nuttiger. Ik begrijp niet waarom moslims overal een streepje voor moeten hebben. Waarom telkens maar weer die islam? Alsof dat geloof ook maar iets positiefs bijdraagt aan de Nederlandse samenleving. De islam zet alleen maar aan tot segregatie, veel moskeeën laten haatimams preken, het onverdraagzame salafisme rukt op en om nog maar niet over radicalisering te spreken. Een aantal moslim-studenten op de universiteit in Amsterdam hebben al laten zien dat zelfs zij, waarbij je toch enige mate van intelligentie mag veronderstellen, doodleuk haatpredikers uitnodigen op bijeenkomsten. Lijkt mij alle reden om in Utrecht om geen enkele handreiking richting islam te doen. Je komt er om te studeren. Punt. Je geloof praktizeren doe je maar thuis.
Volgens mij ben jij al tijden niet in een bibliotheek in een universiteitsstad geweest...
Afbeelding
https://www.sikkom.nl/walking-dead-acht ... bij-de-ub/

Succes met het zoeken naar een rustig plekje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven