Vanaf morgen ben ik Bo
dinsdag 30 januari 2018 om 23:11
Vlaanderen verwelkomt zijn eerste transgender journalist met open armen en ik volg het met een vorm van "trots".
Bo Van Spilbeeck (voorheen Boudewijn) heeft een grandioze entree gemaakt. Een sterke vrouw met haar doel duidelijk voor ogen. Medialaan heeft dit dan ook prachtig ondersteund met een bekendmaking in het journaal, een aangrijpende reportage en een warme introductie op alle merken van het moederhuis. Een knap staaltje marketing.
Ikzelf ben diep onder de indruk van Bo's gezin. Stuk voor stuk sterke mensen die als een blok achter de transformatie staan. Wat een "grote" mensen (in de meest figuurlijke zin van het woord).
Ik vond het aanvankelijk vreemd maar nu het even heeft kunnen zakken (en met hulp van de marketingafdeling van Medialaan) vind ik het geweldig. De reportage heeft me een traan doen wegpinken. Wat een mijlpaal voor Vlaanderen!
https://nieuws.vtm.be/binnenland/boudew ... -ben-ik-bo
Maar wat vinden de Vivadames hier nu van? Stel je voor dat een Nederlandse journalist(e) besluit om voortaan als vrouw of juist man door het leven te gaan en ook in die nieuwe gedaante zal verschijnen op televisie?
Jay or nay?
Bo Van Spilbeeck (voorheen Boudewijn) heeft een grandioze entree gemaakt. Een sterke vrouw met haar doel duidelijk voor ogen. Medialaan heeft dit dan ook prachtig ondersteund met een bekendmaking in het journaal, een aangrijpende reportage en een warme introductie op alle merken van het moederhuis. Een knap staaltje marketing.
Ikzelf ben diep onder de indruk van Bo's gezin. Stuk voor stuk sterke mensen die als een blok achter de transformatie staan. Wat een "grote" mensen (in de meest figuurlijke zin van het woord).
Ik vond het aanvankelijk vreemd maar nu het even heeft kunnen zakken (en met hulp van de marketingafdeling van Medialaan) vind ik het geweldig. De reportage heeft me een traan doen wegpinken. Wat een mijlpaal voor Vlaanderen!
https://nieuws.vtm.be/binnenland/boudew ... -ben-ik-bo
Maar wat vinden de Vivadames hier nu van? Stel je voor dat een Nederlandse journalist(e) besluit om voortaan als vrouw of juist man door het leven te gaan en ook in die nieuwe gedaante zal verschijnen op televisie?
Jay or nay?
zondag 4 februari 2018 om 22:17
Vrouw bedoel je.Pientjexxxx schreef: ↑04-02-2018 22:07Ik heb er ook geen moeite mee, zolang het maar niet mijn man is. (Mag ik dat wel zeggen/vinden?)
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
zondag 4 februari 2018 om 22:42
Pientjexxxx schreef: ↑04-02-2018 22:07Ik heb er ook geen moeite mee, zolang het maar niet mijn man is. (Mag ik dat wel zeggen/vinden?)
Ja hoor.
Ik ben blij dat iemand zichzelf kan zijn. Maar als mijn vriend dit tegen mij zou vertellen, dan denk ik niet dat ik er net als de vrouw van Bo zo makkelijk mee om zou kunnen gaan. Maar ook moeilijk voor me om te zeggen hoe ik zou reageren als ik in die situatie zou zitten.
maandag 5 februari 2018 om 11:48
Als Belgen zijnde:
Goed voor hem/haar/whatever term je er op wil plakken.
Maar na een dag of 3-4 van full media attention, wordt het wel vermoeiend en afgezaagd. Big deal dat hij nu zij is, nobody cares; kunnen we dan nu terug over naar de orde van de dag?
Zielig wel dat er nu ook commotie is rond dat NL voetbal-programma dat er de draak mee stak. Als je wil dat iets aanvaard wordt, dan moet je er ook tegen kunnen dat er met dat "iets" ook gelachen wordt (zelfs al is dat met smakeloze humor).
Van zodra je iets gaat aanstippen als "hier mag niet mee gelachen worden", ga je de uitzonderingsmechanismen alleen maar bevestigen.
Is NL nu echt aan het evolueren naar een hyper-sensitieve, politiek correcte natie?
Maar na een dag of 3-4 van full media attention, wordt het wel vermoeiend en afgezaagd. Big deal dat hij nu zij is, nobody cares; kunnen we dan nu terug over naar de orde van de dag?
Zielig wel dat er nu ook commotie is rond dat NL voetbal-programma dat er de draak mee stak. Als je wil dat iets aanvaard wordt, dan moet je er ook tegen kunnen dat er met dat "iets" ook gelachen wordt (zelfs al is dat met smakeloze humor).
Van zodra je iets gaat aanstippen als "hier mag niet mee gelachen worden", ga je de uitzonderingsmechanismen alleen maar bevestigen.
Is NL nu echt aan het evolueren naar een hyper-sensitieve, politiek correcte natie?
maandag 5 februari 2018 om 12:29
inderdaad. Bo is wel een mooie vrouwPientjexxxx schreef: ↑30-01-2018 23:23Bo ziet er in ieder geval zeker 10 jaar jonger uit dan Boudewijn.
.Wat jammer dat het bij VI belachelijk werd gemaakt.
maandag 5 februari 2018 om 19:47
Om antwoord te geven op je laatste zin...ja. Dat is al jaren gaande. Een klein clubje schreeuwende en oh zo deugende medelanders menen dat ze kunnen bepalen hoe de gemiddelde medeburger moet denken. Een soort gedachtenpolitie.Sinjoren schreef: ↑05-02-2018 11:48Als Belgen zijnde:
Gaat dus never nooit niet werken.
maandag 5 februari 2018 om 21:00
Ik vind dat iedereen zijn mening mag geven. Ook als je het er niet mee eens bent.
Bedenk wel dat honderd duizenden "gewone " mensen naar dit progamma kijken. Deze mensen delen de meningen die ze horen in dit progamma. En heel veel mensen herkennen zich niet in al die andere tv shows en actualiteiten programma's waar iedereen behoorlijk politiek correct is.
Waarom denk je dat de luizenmoeder zo'n enorm succes is? Omdat daar ook wordt gezegd wat veel mensen alleen denken. En er ook enorm harde grappen worden gemaakt.
Ik ben het overigens niet eens met wat er gezegd is (dat had anders gekund). Maar vind wel dat je moet kunnen zeggen wat je denkt.
Bedenk wel dat honderd duizenden "gewone " mensen naar dit progamma kijken. Deze mensen delen de meningen die ze horen in dit progamma. En heel veel mensen herkennen zich niet in al die andere tv shows en actualiteiten programma's waar iedereen behoorlijk politiek correct is.
Waarom denk je dat de luizenmoeder zo'n enorm succes is? Omdat daar ook wordt gezegd wat veel mensen alleen denken. En er ook enorm harde grappen worden gemaakt.
Ik ben het overigens niet eens met wat er gezegd is (dat had anders gekund). Maar vind wel dat je moet kunnen zeggen wat je denkt.
dinsdag 6 februari 2018 om 09:23
Zelfs op Joop begint het te dagen.
Verzuurde stukjesschrijfster snapt het niet. De reacties onder het schrijfsel geven hoop dat het gezonde verstand het wint van geschreeuw vanaf de zijlijn.
https://joop.bnnvara.nl/opinies/moedige ... jp-derksen
Voor iedereen die de 'grap' niet snapt...
Han vat het prachtig samen! Die Han toch.
https://joop.bnnvara.nl/opinies/moest-l ... enate-gijp
Verzuurde stukjesschrijfster snapt het niet. De reacties onder het schrijfsel geven hoop dat het gezonde verstand het wint van geschreeuw vanaf de zijlijn.
dinsdag 6 februari 2018 om 10:04
Precies! Je hoeft echt niet te gaan juichen om de moed en het geluk van Bo, maar houdt je mening voor jezelf.Horror-Clown schreef: ↑04-02-2018 20:09Het zit hem voor mij vooral in het 'dit moeten we niet normaal vinden' ofzo. De afkeer die er uit blijkt. Dat is imho heel wat anders dan een typetje uit de TV kantine. En ja als je het zo gaat definieren als zijnde 'alles wat afwijkt van de norm is niet normaal' dan denk ik, dit is iets waarbij de natuur de mist in is gegaan (want het hele verhaal dat transgenders puur psychisch iets zouden 'mankeren' is allang achterhaald). Denk aan al die mensen die met transgender zijn worstelen en dan zo'n uitspraak op TV zien. Super schadelijk en onnodig beledigend. Dit soort haantjes gedrag zie je in de voetballerij, defensie... kortom overal waar de alfa mannetjes de baas willen zijn of spelen. Waar zijn ze bang voor....
Deze mannen maakten Bo en daarmee alle transgenders volkomen belachelijk.
En waar haalden ze de brutaliteit vandaan om dat in een voetbalprogramma te doen? Wat heeft dit onderwerp met hun programma te maken?
Echt heel kinderachtig van dat vervelende stel.
dinsdag 6 februari 2018 om 12:42
Het toch allang geen voetbalprogramma meer? Ze hebben het over voetbal en actualiteiten.
Dit is (volgens de mannen die ik ken) gewoon kantine en kleedkamerpraat. Het is met opzet niet politiek correct. En wat sommige mensen zien als belediging zien anderen als vrijheid van meningsuiting. En ze verwoorden de mening van heel erg veel mensen. Vergeet dat niet. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander ook lang niet zo tolerant is (zeker niet buiten de randstad).
Dit is (volgens de mannen die ik ken) gewoon kantine en kleedkamerpraat. Het is met opzet niet politiek correct. En wat sommige mensen zien als belediging zien anderen als vrijheid van meningsuiting. En ze verwoorden de mening van heel erg veel mensen. Vergeet dat niet. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander ook lang niet zo tolerant is (zeker niet buiten de randstad).
dinsdag 6 februari 2018 om 20:42
Als het niet zo breed was uitgemeten in de pers als een soort van D- day was er niks aan het handje.amarna schreef: ↑06-02-2018 10:04Precies! Je hoeft echt niet te gaan juichen om de moed en het geluk van Bo, maar houdt je mening voor jezelf.
En waar haalden ze de brutaliteit vandaan om dat in een voetbalprogramma te doen? Wat heeft dit onderwerp met hun programma te maken?
Waar gaat het nou eigenlijk over? Over een meneer die mevrouw wil zijn, duh. Van mij mag hij. Lekker belangrijk.
Al die media aandacht vraagt er gewoon om om op de hak te worden genomen.
Kijk...als het nou Willem Alexander was geweest die Wilhelmina wil zijn kan ik mij voorstellen dat het nieuws is.
Dit was geen nieuws. Daarom mag je dr best een grap over maken om alles weer wat in verhouding te brengen.
(Willem wordt trouwens heel wat vaker op de hak genomen, tot pestens toe. Kwetsend vind ik dat.)
woensdag 7 februari 2018 om 12:52
woensdag 7 februari 2018 om 12:55
Ik zou mijn man zijn wens om als vrouw door het leven te gaan respecteren en hem zeker steunen in het proces waar hij ( en wij) doorheen zullen gaan, maar een relatie zit er echt niet meer in. Niet een van seksuele aard in ieder geval. Ik zou geshockeerd zijn, maar niet kwaad. Je kunt als partner hier immers niks aan veranderen.
woensdag 7 februari 2018 om 13:35
Het gaat pas écht fout op het moment dat je ergens niet meer om mag lachen. Op het moment dat je voor je leven moet vrezen als je een cartoon van mohammed maakt of een grapje over de islam maakt. De grap van van der Gijp was flauw, dat vind ik ook, maar ik ben ff verder gezapt en meer niet. Ik wens Bo het allerbeste, hoop dat iedereen in haar omgeving supergelukkig wordt en nu gewoon weer aan het werk.amarna schreef: ↑06-02-2018 10:04Precies! Je hoeft echt niet te gaan juichen om de moed en het geluk van Bo, maar houdt je mening voor jezelf.
@amarna: heb je VI wel eens gezien?
woensdag 7 februari 2018 om 13:55
woensdag 7 februari 2018 om 14:10
Zeker wel. Vreselijk kinderachtig stel, maar niet meer dan een stel kwajongens, net als Top Gear.deepspace schreef: ↑07-02-2018 13:35Het gaat pas écht fout op het moment dat je ergens niet meer om mag lachen. Op het moment dat je voor je leven moet vrezen als je een cartoon van mohammed maakt of een grapje over de islam maakt. De grap van van der Gijp was flauw, dat vind ik ook, maar ik ben ff verder gezapt en meer niet. Ik wens Bo het allerbeste, hoop dat iedereen in haar omgeving supergelukkig wordt en nu gewoon weer aan het werk.
@amarna: heb je VI wel eens gezien?
Waarom moeten in een oppervlakkige sportpraatshow maatschappelijke issues ter sprake komen?
Het is een populair programma. Er zijn ongetwijfeld kijkers die de uitspraken van Gijp c.s. als het evangelie aannemen. En nu gaan denken: transgenders zijn niet normaal, die mag ik belachelijk maken. Daarom vind ik dat iedereen die regelmatig met zn ponum op tv komt, zich niet alles kan permitteren qua grappen, hoe onschuldig bedoeld misschien.
woensdag 7 februari 2018 om 15:15
Goed he?2Italy2 schreef: ↑06-02-2018 09:23Zelfs op Joop begint het te dagen.
Die Aafke moet solliciteren bij die enge club van Silvana
woensdag 7 februari 2018 om 16:36
amarna schreef: ↑07-02-2018 14:10Zeker wel. Vreselijk kinderachtig stel, maar niet meer dan een stel kwajongens, net als Top Gear.
Waarom kijk je dan?
Waarom moeten in een oppervlakkige sportpraatshow maatschappelijke issues ter sprake komen? Wie zegt dat het een oppervlakkige sportpraatshow is? Met name Derksen staat er al jaren om bekend dat hij zijn ongezouten mening over van alles en nog wat geeft.
Het is een populair programma. Er zijn ongetwijfeld kijkers die de uitspraken van Gijp c.s. als het evangelie aannemen. En nu gaan denken: transgenders zijn niet normaal, die mag ik belachelijk maken. Daarom vind ik dat iedereen die regelmatig met zn ponum op tv komt, zich niet alles kan permitteren qua grappen, hoe onschuldig bedoeld misschien. Net als van der Gijp denk ik dat de kijkers van VI heel goed zelf kunnen bedenken wat wel en wat niet oké is. En dat blijkt ook wel want anders stemden ze allemaal op Alexander Pechtold (net als Derksen), hadden ze gewild dat we onmiddellijk alle banden met Saudi Arabie verbreken (Derksen haat dat land), namen ze allemaal een hond (net als Derksen) en hielden ze alleen nog van de blues (net als Derksen)
woensdag 7 februari 2018 om 16:40
Eigenlijk ook wel raar dat je er blijkbaar niks van mag vinden en dus monddood gemaakt wordt want anders kieperen je "vrienden" je van Facebook.
Ja en?
woensdag 7 februari 2018 om 21:40
woensdag 7 februari 2018 om 23:40
Waarom zou dat niet mogen? Waarom zouden deze en gene bevolkingsgroepen het absolute recht moeten hebben, om nooit ofte nimmer volkomen belachelijk gemaakt te worden? Tenzij een dictatuur je ding is, doe je met zo'n regime maar één ding: die groep als uitzondering bevestigen, ipv ze in de grote hoop mee op te nemen.
Man, vrouw, gezond, gehandicapt, blank, zwart, atheïst, moslim, koning/keizer, jan met de pet, homo, lesbo, trans, slim, dom,... je mag met allemaal lachen en zij mogen met jou lachen. Big deal.
woensdag 7 februari 2018 om 23:43
Alleen al daarom lijken zo'n acties als die voetbal-dudes me prima aan te raden.
Maar goed, zwarte piet blijft hier ook zwarte piet, dus wellicht hoor ik volgens diezelfde deugdelijke schreeuwers ook eerder thuis in een oerwoud
donderdag 8 februari 2018 om 08:36
Hihi, zoiets ja. Maar waarschijnlijker is dat je voor racist wordt uitgemaakt.
donderdag 8 februari 2018 om 18:00
Kleine piemel maakt je niet minder man. Daarnaast suffe opmerking; er is geen vergelijking voor als een vrouw deze opmerking zou maken.Horror-Clown schreef: ↑04-02-2018 21:42Ja echt hoe krijgt ie het uit zijn strot. Ging het programma maar over voetbal en slap gewauwel. Dit raakt ontzettend veel mensen. En ook al ben ik zelf zo sarcastisch als maar zijn kan en hou ik best van harde grappen, hier zie ik de humor niet van in want humor is iets om om te lachen en ik zie echt niet in waarom het grappig is om in een voetbal programma je als vrouw uit te dossen en iemand zo te kakken te zetten. Echt. Why? Wat voor ontiegelijk Kleine Piemel onzekerheids-complex heb je dan, als je op deze manier even je mannelijkheid moet gaan lopen tonen.
Even mierenneuken. Maar dit een vrij man-denigrerende opmerking in een gesprek wat nota bene over transgender zijn gaat
Niet vervallen a.u.b. in per ongeluk dezelfde soort opmerkingen maken als wat deze mannen deden.