Verkiezing CDA lijsttrekker

11-07-2020 17:31 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net dat bij de verkiezing voor de nieuwe leider van het CDA Mona Keijzer is afgevallen. Dat verbaast me. Het is mijn partij niet, en ik ken de personen niet heel goed, maar Keijzer leek me wel een capabele persoon met een grote achterban. Zou dit zijn omdat ze vrouw is? Die Omtzigt is kwam ook ineens maar als een duveltje uit de schaduw, maar heeft op de een of andere manier toch veel stemmen gekregen.
Rare dingen dus, die daar gebeuren. Heeft iemand van jullie nog gestemd?
kamillet wijzigde dit bericht op 11-07-2020 17:43
2.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hugo deze is voor jou, om tijdig aan je gesprekspartners te geven.

https://media.s-bol.com/gJ5QQmNJYNLj/550x312.jpg
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Poppy_del_Rio schreef:
15-07-2020 12:31
Op een haar na O_O
Verschrikkelijk dat we nu nog meer gaan zien van die De Jonge.
Glibberige gluipert, zo komt ie op me over.

Wellicht krijgt hij bij de uiteindelijke verkiezingen veel minder stemmen dan Omzigt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-07-2020 12:43
Glibberige gluipert, zo komt ie op me over.

Wellicht krijgt hij bij de uiteindelijke verkiezingen veel minder stemmen dan Omzigt.
Zo komt hij op iedereen over, behalve op andere gluiperts.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Tja, volgens mij vind ik dit wel beter, hoewel ik Wopke Hoekstra wel een geschikte kopman had gevonden. Ben trouwens benieuwd hoe de verkiezingen gaan verlopen volgend jaar. Misschien heeft de VVD wel niemand meer nodig :)
Alle reacties Link kopieren
Op zich goede uitslag want Omtzigt is geen fractievoorzitter. Maar ik verwacht bij de verkiezingen wel heel veel voorkeursstemmen voor Omtzigt en dan krijg je zo’n situatie als bij de VVD in 2006 met Rutte en Verdonk.
Dit zal het CDA veel stemmen gaan kosten, en De jonge zal alle zeilen moeten bijstellen om vertrouwen te winnen.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
15-07-2020 12:53
Op zich goede uitslag want Omtzigt is geen fractievoorzitter. Maar ik verwacht bij de verkiezingen wel heel veel voorkeursstemmen voor Omtzigt en dan krijg je zo’n situatie als bij de VVD in 2006 met Rutte en Verdonk.
Ja, dat weet ik nog wel. Normaal stemde ik altijd op de eerste vrouw op de lijst, maar bij Rita zou je dan een heel verkeerd beeld afgeven. Dat vond ik zo’n ongeleid projectiel denkbeelden waar ik totaal niet achter stond. Sindsdien stem ik dus gewoon op Rutte.
Wageningen1985 schreef:
15-07-2020 12:55
Dit zal het CDA veel stemmen gaan kosten, en De jonge zal alle zeilen moeten bijstellen om vertrouwen te winnen.

Dat hoop ik wel, ja.

Ik vind het CDA sowieso een overbodige partij, tenzij je agrariër bent.
Het christelijke is vrijwel onzichtbaar en het rentmeesterschap, uitgangspunt nummer 1, is in de praktijk helemaal verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Jammer.
Omtzigt was de reden dat ik de laatste keer - voor t eerst- CDA heb gestemd.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Wageningen1985 schreef:
15-07-2020 12:55
Dit zal het CDA veel stemmen gaan kosten, en De jonge zal alle zeilen moeten bijstellen om vertrouwen te winnen.
Dat kan ik alleen maar hopen. Wat een uitslag, vertrouwen zal hij bij veel kiezers niet meer winnen. En terecht
Alle reacties Link kopieren
Voor Omtzigt had ik CDA willen stemmen maar vanwege de Jonge blijf ik nu nog even zweven.

Voor iedereen die nu roept over dat het anders moet; de VVD regeert al ruim 10 jaar. Er zijn niet minder buitenlanders, lagere belastingen, minder regels, hogere veiligheid, betere zorg, beter onderwijs etc. Toch iets om mee te wegen.
Zoals verwacht.
Omtzigt had voor extra stemmen kunnen zorgen van de niet-CDA stemmer. De Jonge gaat dat niet lukken.

Het CDA had met Omtzigt een smoel gekregen nu is het meer van niets.
Het was ‘héél spannend’ en hij heeft zelf ook wel even op zijn nagels gebeten, erkent minister Ferdinand Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. Maar uiteindelijk heeft dan toch zijn favoriete kandidaat, Hugo de Jonge, gewonnen. Dat is het enige wat telt, probeert Grapperhaus aan journalisten duidelijk te maken. Dat het met een miniem verschil van nog geen driehonderd stemmen is gebeurd, doet er niet toe. ‘Het gaat vandaag alleen maar om de nummer één.’


Grapperhaus doet ook nog even een duit in het zakje :sigh:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b65e433f/
MrsDuck schreef:
15-07-2020 14:08
Voor Omtzigt had ik CDA willen stemmen maar vanwege de Jonge blijf ik nu nog even zweven.

Voor iedereen die nu roept over dat het anders moet; de VVD regeert al ruim 10 jaar. Er zijn niet minder buitenlanders, lagere belastingen, minder regels, hogere veiligheid, betere zorg, beter onderwijs etc. Toch iets om mee te wegen.
Ik hoop dat VVD weer wint. Met een FVD of PVV aan de macht, wordt Nederland een groot chaos. Het gaat ook niet zo slecht in ons land.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
15-07-2020 14:08
Voor Omtzigt had ik CDA willen stemmen maar vanwege de Jonge blijf ik nu nog even zweven.

Voor iedereen die nu roept over dat het anders moet; de VVD regeert al ruim 10 jaar. Er zijn niet minder buitenlanders, lagere belastingen, minder regels, hogere veiligheid, betere zorg, beter onderwijs etc. Toch iets om mee te wegen.
Ik heb nog nooit CDA gestemd, maar als Omtzigt lijsttrekker zou zijn geworden, dan was het een serieuze optie geweest. Zo jammer dat hij het nu niet geworden is, want De Jonge heeft laten zien dat hij onbetrouwbaar is. Hij spant mensen voor zijn karretje om zijn straatje schoon te vegen en als dat uitkomt, liegt hij glashard en beschuldigt een ander onterecht van liegen. Ik begrijp niet dat op zo'n figuur gestemd wordt. Ik moet er niet aan denken dat zo'n gladjanus ooit premier zou worden.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
15-07-2020 14:08
Voor Omtzigt had ik CDA willen stemmen maar vanwege de Jonge blijf ik nu nog even zweven.





Wat een onzin, je kan toch nog steeds Omtzigt stemmen, hij is niet naar de Noordpool vertrokken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
15-07-2020 23:02
Wat een onzin, je kan toch nog steeds Omtzigt stemmen, hij is niet naar de Noordpool vertrokken.
Ik vind dat het met De Jonge als lijsttrekker toch wel iets anders ligt. Als het CDA door bijvoorbeeld heel veel voorkeursstemmen op Omtzigt de grootste partij zou worden, dan zitten we straks met Hugo de Jonge als premier opgescheept. Daar wil ik liever niet verantwoordelijk voor zijn. Sowieso zou ik mij niet thuis voelen bij een partij waarvan De Jonge het boegbeeld is. Hij is het type politicus waar ik niet bepaald blij van word. Omtzigt zou het CDA een ander gezicht kunnen geven en die kans is is nu een heel stuk kleiner geworden.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
15-07-2020 23:10
Ik vind dat het met De Jonge als lijsttrekker toch wel iets anders ligt. Als het CDA door bijvoorbeeld heel veel voorkeursstemmen op Omtzigt de grootste partij zou worden, dan zitten we straks met Hugo de Jonge als premier opgescheept. Daar wil ik liever niet verantwoordelijk voor zijn. Sowieso zou ik mij niet thuis voelen bij een partij waarvan De Jonge het boegbeeld is. Hij is het type politicus waar ik niet bepaald blij van word. Omtzigt zou het CDA een ander gezicht kunnen geven en die kans is is nu een heel stuk kleiner geworden.





Dat is natuurlijk een feit maar ik vraag me af of Omtzigt nu in een keer heel veel meer voorkeurstemmen krijgt nu hij op plaats 2 staat.
Hij kreeg in 2017 97.638 voorkeursstemmen en ik zie niet in waarom dat er nu meer zouden worden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
15-07-2020 23:02
Wat een onzin, je kan toch nog steeds Omtzigt stemmen, hij is niet naar de Noordpool vertrokken.
Je wil Hugo toch niet helpen om MP te worden?
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Ellerlilalinne schreef:
15-07-2020 23:18
Je wil Hugo toch niet helpen om MP te worden?


Ik stem sowieso geen CDA
Rutte of heel misschien Baudet
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
15-07-2020 23:14
Dat is natuurlijk een feit maar ik vraag me af of Omtzigt nu in een keer heel veel meer voorkeurstemmen krijgt nu hij op plaats 2 staat.
Hij kreeg in 2017 97.638 voorkeursstemmen en ik zie niet in waarom dat er nu meer zouden worden.
Omdat hij binnen de eigen partij al bijna de helft in zijn zak heeft. Je ziet toch duidelijk een verschuiving binnen de partij. Niet gek als dat ook invloed heeft op het stemgedrag van de CDA kiezers en er nieuwe CDA kiezers bij komen.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
15-07-2020 23:14
Dat is natuurlijk een feit maar ik vraag me af of Omtzigt nu in een keer heel veel meer voorkeurstemmen krijgt nu hij op plaats 2 staat.
Hij kreeg in 2017 97.638 voorkeursstemmen en ik zie niet in waarom dat er nu meer zouden worden.
Ik denk wel dat er veel meer nieuwe CDA-stemmers bij zouden komen als Omtzigt lijsttrekker zou zijn geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ellerlilalinne schreef:
15-07-2020 23:23
Omdat hij binnen de eigen partij al bijna de helft in zijn zak heeft. Je ziet toch duidelijk een verschuiving binnen de partij. Niet gek als dat ook invloed heeft op het stemgedrag van de CDA kiezers en er nieuwe CDA kiezers bij komen.





Hij had het ook makkelijk, de kiezers op Omtzigt kozen indirect Wopke Hoekstra.
Hoe was het gelopen als Hoekstra als stemadvies Hugo de Jonge had genoemd?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
15-07-2020 23:20
Ik stem sowieso geen CDA
Rutte of heel misschien Baudet
Ik heb de vorige eer op het FvD gestemd, maar ik vind het wel jammer dat Baudet af en toe zo knullig uit de hoek komt. Hij heeft een goede mediatrainer nodig, want op dat vlak komt hij echt tekort. Het Fvd heeft heus wel potentie, maar het regelmatig onhandig optreden van Baudet kost stemmen. De VVD krijgt mijn stem niet meer, ik ben zo ondertussen wel klaar met die partij. Probleem is alleen dat er op rechts niet zoveel keuze is.
Fizz schreef:
15-07-2020 23:31
Ik heb de vorige eer op het FvD gestemd, maar ik vind het wel jammer dat Baudet af en toe zo knullig uit de hoek komt. Hij heeft een goede mediatrainer nodig, want op dat vlak komt hij echt tekort. Het Fvd heeft heus wel potentie, maar het regelmatig onhandig optreden van Baudet kost stemmen. De VVD krijgt mijn stem niet meer, ik ben zo ondertussen wel klaar met die partij. Probleem is alleen dat er op rechts niet zoveel keuze is.

Het CDA is best rechts. Maar zal met De Jonge in ieder geval niet verder gaan verrechtsen, denk ik zo. Dat zou voor mij een pluspunt moeten zijn, want ik ben niet zo rechts, maar ik kan De Jonge gewoon niet uitstaan :$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven