Verkiezingen 2021

28-01-2021 11:13 3484 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de hoop dat de verkiezingen gewoon doorgaan op 17 maart, ben ik benieuwd naar het stemgedrag van de Viva-Forummer.
We hebben afgesproken dat 'bashers' genegeerd worden op dit topic zodat we de toon positief houden :)
Verder: er missen een paar belangrijke opties in de poll (zoals Partij voor de Dieren) maar helaas is er een beperkt aantal opties mogelijk dus heb ik een keuze moeten maken.

Wat stem jij?

Totaal aantal stemmen: 533

VVD (19%)
PVV (6%)
CDA (2%)
D66 (13%)
Groen Links (12%)
SP (8%)
Partij van de Arbeid (9%)
Christen Unie (4%)
Forum voor Democratie (9%)
Anders, nl: (19%)
despierta wijzigde dit bericht op 28-01-2021 13:24
54.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
28-01-2021 11:31
Voor mij zijn dit momenteel ook de enige twee opties. Maar omdat de PvdA een partij is die verantwoordelijkheid neemt en aantoonbaar compromissen kan sluiten, wordt het toch de PvdA.
Ik zit hier ook aan te denken.
Graag stem ik op een partij die een beetje in de buurt van het midden staat.
Zij noemen ook dingen die specifiek voor vrouwen belangrijk zijn in hun plannen (seksuele intimidatie wettelijk strafbaar bijvoorbeeld) en dat vind ik met alle vrouwenhaat die ik online tegenkom geen overbodige luxe.
JackyBee schreef:
28-01-2021 12:13
Grappig is dat. Ik en mijn directe kringetje vrienden stemmen doorgaans progressief of linksig of hoe je het ook moet noemen tegenwoordig, terwijl we allemaal wel gecharmeerd zijn van Segers.
Oh echt? Wat grappig. Ik zit werkeloos thuis dankzij corona dus ik heb alle debatten gevolgd rondom het virus en alle andere dingen eromheen en ik vond Segers echt een leuke man om naar te luisteren. Hij viel nooit aan, bleef altijd beschaafd en had vaak goede punten vond ik.
Maar ja, die partij. Helaas.

Ik zie mezelf niet als links of rechts, meer midden maar wel liberaal.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-01-2021 12:11
Dat kan ook in mei, als ze het buiten kunnen houden onder 'n tentje.
Eigenlijk vind ik drive thru's nog een stuk beter. En stuur dat stemformulier gewoon naar iedereen toe. Dan kan men het thuis al invullen en hoeft men het alleen nog maar in de buiten staande stembus te posten.
Ze kunnen nu ook tenten of sporthallen inrichten als stemlokaal. Als we allemaal dagelijks naar de supermarkt kunnen, kunnen we ook gaan stemmen. Als we maar niet via DigiD moeten gaan stemmen of iets dergelijks. Onze overheid blijkt niet zo zorgvuldig met onze (digitale) gegevens om te gaan en daarmee is de anonimiteit dus ook niet gewaarborgd. Het stemmen per brief voor 70-plussers baart mij ook zorgen. In Amerika heeft het allemaal niet zo lekker uitgepakt dat mail-in-ballots systeem. Of je nu gelooft of dat eerlijk is gegaan of niet, ik zit niet te wachten op dat soort taferelen.

Overigens, als men mij zou bellen voor een poll zou ik niet durven zeggen dat ik FvD stem. Ze hebben immers mijn telefoonnummer etc. en ik vrees dat FvD-ers nog wel eens te maken kunnen krijgen met de cancel-culture die momenteel gaande is.
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
28-01-2021 12:13
Grappig is dat. Ik en mijn directe kringetje vrienden stemmen doorgaans progressief of linksig of hoe je het ook moet noemen tegenwoordig, terwijl we allemaal wel gecharmeerd zijn van Segers.
Nou ja, ik denk dat dat komt omdat hij erg goed zijn standpunten voor het voetlicht kan brengen en het altijd beschaafd weet te houden. Hij speelt niet op de man. Veel CU-stemmers zijn in de aard best linkse mensen die veel voor een ander overhebben. Het zijn mensen die je vaak op sleutelposities in het mkb vind. Harde werkers, goed voor de gemeenschap. Dus ik snap dat wel.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Eens dat we gewoon op de ouderwetse manier moeten stemmen.
Natuurlijk met Corona aanpassingen.

Geen gezeur met online stemmen aub.
ninanoname schreef:
28-01-2021 12:18
Nou ja, ik denk dat dat komt omdat hij erg goed zijn standpunten voor het voetlicht kan brengen en het altijd beschaafd weet te houden. Hij speelt niet op de man. Veel CU-stemmers zijn in de aard best linkse mensen die veel voor een ander overhebben. Het zijn mensen die je vaak op sleutelposities in het mkb vind. Harde werkers, goed voor de gemeenschap. Dus ik snap dat wel.
Zeker. Hij is een van de weinigen waarbij ik het gevoel heb dat hij echt oprecht is en niet alleen maar bezig is met stemmen winnen. Dat is natuurlijk heus wel, bewust of onbewust maar vergeleken bij zo'n schijnheil als Klaver vind ik hem echt heel oprecht over komen. Klaver staat er alleen maar te blaten om mensen binnen te harken. Al maanden. Over de rug van de pandemie.
Maar goed, de meeste politici hoor. Hij niet alleen. En Segers zal het ook wel doen, maar hij komt op mij het oprechts over.
Despierta schreef:
28-01-2021 12:18

Overigens, als men mij zou bellen voor een poll zou ik niet durven zeggen dat ik FvD stem. Ze hebben immers mijn telefoonnummer etc. en ik vrees dat FvD-ers nog wel eens te maken kunnen krijgen met de cancel-culture die momenteel gaande is.
Wat? :?:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-01-2021 12:13
Hoe komt 't dat je voor FvD kiest ipv JA21? Aan Baudet kleeft nu zo'n viruswappie-imago.
Blijkbaar ben ik zelf ook een soort van 'viruswappie'.
En al zal je mij niet snel op een demonstratie tegenkomen, ik ben al vanaf het begin van de pandemie voor een geheel andere aanpak.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
28-01-2021 12:21
Zeker. Hij is een van de weinigen waarbij ik het gevoel heb dat hij echt oprecht is en niet alleen maar bezig is met stemmen winnen. Dat is natuurlijk heus wel, bewust of onbewust maar vergeleken bij zo'n schijnheil als Klaver vind ik hem echt heel oprecht over komen. Klaver staat er alleen maar te blaten om mensen binnen te harken. Al maanden. Over de rug van de pandemie.
Maar goed, de meeste politici hoor. Hij niet alleen. En Segers zal het ook wel doen, maar hij komt op mij het oprechts over.
Dat heb ik bij Marijnissen van de SP ook. Die doet elke keer heel helder haar verhaal als ik haar in talkshows zie. Ze luistert goed, geeft antwoord op de vraag die gesteld wordt en ze zijn er volgens mij ook klaar voor om een keer te gaan regeren. Maar ik denk dat het voor hen heel moeilijk is om te regeren, omdat daarmee uiteraard ook de compromissen komen. En SP blijft toch echt wel een beetje een protestpartij, die dat aan hun achterban moeilijk kunnen verkopen.
Ik vind Marijnissen ook erg oprecht over komen. Je ziet dat zij er echt zit omdat ze een ideaal heeft. Ze doet geen loze beloftes en op proefballonnetjes heb ik haar ook nog niet kunnen betrappen. Lijkt me een prima buurvrouw, en als ze in een winkel zou staan zou ik haar geloven als ze zegt dat het jurkje leuk staat. Ze zou het wel een duur jurkje vinden. ;-)
ninanoname wijzigde dit bericht op 28-01-2021 12:28
0.67% gewijzigd
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Madrid87 schreef:
28-01-2021 12:21
Zeker. Hij is een van de weinigen waarbij ik het gevoel heb dat hij echt oprecht is en niet alleen maar bezig is met stemmen winnen. Dat is natuurlijk heus wel, bewust of onbewust maar vergeleken bij zo'n schijnheil als Klaver vind ik hem echt heel oprecht over komen. Klaver staat er alleen maar te blaten om mensen binnen te harken. Al maanden. Over de rug van de pandemie.
Maar goed, de meeste politici hoor. Hij niet alleen. En Segers zal het ook wel doen, maar hij komt op mij het oprechts over.
Eens. Pieter Omtzigt vind ik ook een sympathieke man, die heeft veel goeds gedaan samen met Renske Leijten. Maar ja, ik stem geen CDA of SP.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
28-01-2021 12:26
Wat? :?:
Hoezo wat?
Ik bedoel precies wat ik daar schrijf.
En ook ik heb een hypotheek en een gezin waar voor gezorgd moet worden dus ik ga in het dagelijks leven tegen 'vreemden' niet verkondigen wat ik eigenlijk echt vind van het hele gedoe rondom Corona. Hier op het viva-forum waan ik mij nog enigszins anoniem dus hier doe ik het wel maar dat heeft mij ook echt niet een gewaardeerd forumlid gemaakt en er zijn mij dingen in de schoenen geschoven waar ik echt heel verre van wil blijven.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
28-01-2021 12:21
Zeker. Hij is een van de weinigen waarbij ik het gevoel heb dat hij echt oprecht is en niet alleen maar bezig is met stemmen winnen. Dat is natuurlijk heus wel, bewust of onbewust maar vergeleken bij zo'n schijnheil als Klaver vind ik hem echt heel oprecht over komen. Klaver staat er alleen maar te blaten om mensen binnen te harken. Al maanden. Over de rug van de pandemie.
Maar goed, de meeste politici hoor. Hij niet alleen. En Segers zal het ook wel doen, maar hij komt op mij het oprechts over.
Ja pfff Klaver. Dat is ook een reden dat ik niet meer GroenLinks stem. Ik vind hem veel irritanter geworden de afgelopen 4 jaar. Ik moet er niet aan denken dat hij premier wordt o_o
Maar het gedrag dat je noemt zie ik ook heel erg bij Wilders en Baudet. Het is niet een links ding.
Alle reacties Link kopieren
geen idee, meestal zit ik links progressief van het midden met liberale speerpunten. Geen idee welke partij er uiteindelijk het beste bij mij past.

Daarnaast kijk ik ook altijd hoe strategisch mijn stem uiteindelijk is.

Een ding weet ik wel; ik ga zeker stemmen. Altijd gedaan
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Despierta schreef:
28-01-2021 12:33
Hoezo wat?
Wat je bedoelt met cancelcultuur.
Alle reacties Link kopieren
Ja, Lillian Marijnessen is een fijn mens, vandaar dat ik de vorige keer dan ook SP gestemd heb. Gisteren zat ze bij Jinek en toen wist ik wel weer waarom ik toch niet meer dezelfde keuze maak. Ze is té lief, té aardig en ze kwam met een standpunt over de vaccinvolgorde waar ik mij ook niet in kon vinden.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
28-01-2021 12:36
Wat je bedoelt met cancelcultuur.
Dat ik bang ben dat ik bijvoorbeeld mijn baan zou kunnen kwijtraken als mensen weten hoe ik er echt over denk. Omdat dat in mijn werkkring (onderwijs) niet of nauwelijks geaccepteerd wordt. Daarnaast ben ik ondernemer in de evenementenbranche en daar zijn de meningen verdeeld maar ik zou toch geen opdrachten willen mislopen (als die er ooit nog komen) omdat men vindt dat ik een 'wappie' ben.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
28-01-2021 12:36
Ja, Lillian Marijnessen is een fijn mens, vandaar dat ik de vorige keer dan ook SP gestemd heb. Gisteren zat ze bij Jinek en toen wist ik wel weer waarom ik toch niet meer dezelfde keuze maak. Ze is té lief, té aardig en ze kwam met een standpunt over de vaccinvolgorde waar ik mij ook niet in kon vinden.
Het was wel een heel leuk stuk inderdaad, met die internist die een heel andere vaccinaitevolgorde voorstellen, omdat dat echt de druk op de zorg zal verlichten. Wat was het ook weer? Obese mannen als eerste gaan vaccineren? Je zag haar denken, maar tegelijkertijd ook heel respectvol het huidige regeringsstandpunt verkondigen, dat juist de ouderen beschermt. Ze vond het een lastig moment, maar het zette haar wel aan het denken. Ik vond het juist een erg openhartig stuk, waarin ze meer liet zien dan ze wellicht wilde.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Tijgerprintje2 schreef:
28-01-2021 12:33
Ja pfff Klaver. Dat is ook een reden dat ik niet meer GroenLinks stem. Ik vind hem veel irritanter geworden de afgelopen 4 jaar. Ik moet er niet aan denken dat hij premier wordt o_o
Maar het gedrag dat je noemt zie ik ook heel erg bij Wilders en Baudet. Het is niet een links ding.
Ik noem dat altijd ‘oppositie-geblaat’.
Er tegenaan schoppen voor de kiezers
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
28-01-2021 11:52
Ik hoop dat het uitgesteld wordt
Die kans acht ik klein, de planning van de bezetting van de stembureau’s is al in volle gang. Ik heb ook al mijn beschibaarheid moeten aangeven.

Ditmaal vind ik het lastiger om ‘the talking heads’ los van de partij te zien en tot een keuze te komen. Sommigen vind ik heel goed een duidelijk overkomen op een manier en met inhoud die mij aanspreken (Omtzigt, Marijnissen, Leijten) maar een stem op SP of CDA zal wss niet matchen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Despierta schreef:
28-01-2021 12:39
Dat ik bang ben dat ik bijvoorbeeld mijn baan zou kunnen kwijtraken als mensen weten hoe ik er echt over denk. Omdat dat in mijn werkkring (onderwijs) niet of nauwelijks geaccepteerd wordt. Daarnaast ben ik ondernemer in de evenementenbranche en daar zijn de meningen verdeeld maar ik zou toch geen opdrachten willen mislopen (als die er ooit nog komen) omdat men vindt dat ik een 'wappie' ben.
Door een telefoonnummer en een poll? Dat zal wel meevallen.
Verschil met de Viva peiling en de laatste landelijke peilingen van De Hond en Ipsos:
- VDD 21% tegen landelijk 23-27%
- PvdA 15% tegen landelijk 7-8%
- GL 13% tegen landelijk 6-8%
- D66 13% tegen landelijk 8-10%
- FvD 9% tegen landelijk 2-3%
- PVV 4% tegen landelijk 13-16%
- SP 4% tegen landelijk 6-7%.

Maar goed, er zijn nog maar 47 stemmen binnen :-D
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
28-01-2021 12:19
Eens dat we gewoon op de ouderwetse manier moeten stemmen.
Natuurlijk met Corona aanpassingen.

Geen gezeur met online stemmen aub.
Inderdaad. Online stemmen is helemaal niet nodig. Gewoon de mogelijkheid hebben om een beetje afstand te houden op de stembureaus is genoeg. En als mensen ziek zijn kan dat gewoon via de bestaande procedure via een machtiging. Er zijn veel mensen ziek, maar ook weer niet zoveel dat half Nederland via een machtiging moet stemmen. Voor de veiligheid zou je misschien nog iets kunnen toevoegen dat 1 persoon een beperkt aantal machtigingen mag meebrengen en alleen in combinatie met zijn/haar eigen stemkaart (om te voorkomen dat iemand een paar keer met een paar geronselde machtigingen gaat stemmen).
Alle reacties Link kopieren
Tijgerprintje2 schreef:
28-01-2021 11:59
Zijn er mensen die op 1 van die niwue partijen gaan stemmen? Bij1, Ja21 of die boerenpartij? Er zijn heel veel niwue, maar ik denk niet dat ze in de kamer gaan komen.
Ik denk erover om op Bij1 te stemmen. Ik vind hun programma heel goed, al ben ik het niet met alles eens. Maar ik ga er nog over nadenken. Normaliter stem ik GL en die hebben kans op regeringsdeelname en daarmee eindelijk eens een linkse regering, dat spreekt me erg aan. Bij1 is sowieso klein en blijft dat ook. Maar ik zou graag willen dat ze meepraten.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
28-01-2021 12:43
Verschil met de Viva peiling en de laatste landelijke peilingen van De Hond en Ipsos:
- VDD 21% tegen landelijk 23-27%
- PvdA 15% tegen landelijk 7-8%
- GL 13% tegen landelijk 6-8%
- D66 13% tegen landelijk 8-10%
- FvD 9% tegen landelijk 2-3%
- PVV 4% tegen landelijk 13-16%
- SP 4% tegen landelijk 6-7%.

Maar goed, er zijn nog maar 47 stemmen binnen :-D
Dat de FvD nota bene op een site die vrouwen als doelgroep heeft zo hoog scoort vind ik echt vreemd. Of hebben die dames alleen naar de foto van Baudet aan het zwembad gekeken? En nooit naar hem hebben geluisterd of iets van hem hebben gelezen?
Despierta schreef:
28-01-2021 12:36
Ja, Lillian Marijnessen is een fijn mens, vandaar dat ik de vorige keer dan ook SP gestemd heb. Gisteren zat ze bij Jinek en toen wist ik wel weer waarom ik toch niet meer dezelfde keuze maak. Ze is té lief, té aardig en ze kwam met een standpunt over de vaccinvolgorde waar ik mij ook niet in kon vinden.
Ik vraag me oprecht af hoe je van een best extreem linkse partij naar de FvD kunt gaan..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven