Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
woensdag 5 november 2025 om 18:15
Ik ben vooral stikchagrijnig dat Yesilgöz nu alweer politieke spelletjes aan het spelen is. En misschien reageer ik dat deels af op mensen die ervoor gezorgd hebben dat dat verschrikkelijke mens nu weer de hele boel kan saboteren.
Ik las hier ergens 'de VVD heeft niets te winnen bij een brede coalitie met D66, CDA en PvdA/GL'.
Nee, behalve een stabiel land waar de dringende problemen kunnen worden aangepakt zodat de gehele bevolking het beter krijgt en de democratie in veilige handen blijft.
Maar dat is kennelijk al helemaal geen argument meer. Dat maakt me nog wel het meest kwaad, denk ik. Dat schaamteloos afficheren van de overtuiging dat aan de macht blijven te allen tijden prioriteit heeft boven een land goed besturen.
Ik las hier ergens 'de VVD heeft niets te winnen bij een brede coalitie met D66, CDA en PvdA/GL'.
Nee, behalve een stabiel land waar de dringende problemen kunnen worden aangepakt zodat de gehele bevolking het beter krijgt en de democratie in veilige handen blijft.
Maar dat is kennelijk al helemaal geen argument meer. Dat maakt me nog wel het meest kwaad, denk ik. Dat schaamteloos afficheren van de overtuiging dat aan de macht blijven te allen tijden prioriteit heeft boven een land goed besturen.
woensdag 5 november 2025 om 18:40
Wat goed verwoord. Helemaal mee eens. Je zou toch verwachten dat iedereen zielsblij is dat met deze stabiele partijen.GriebusDus schreef: ↑05-11-2025 18:15Ik ben vooral stikchagrijnig dat Yesilgöz nu alweer politieke spelletjes aan het spelen is. En misschien reageer ik dat deels af op mensen die ervoor gezorgd hebben dat dat verschrikkelijke mens nu weer de hele boel kan saboteren.
woensdag 5 november 2025 om 18:55
De andere partijen kunnen er ook voor zorgen dat meedoen voor de VVD interessant genoeg is, bijvoorbeeld door de HRA te behouden, strenge begrotingsdiscipline en werken aan een restrictiever migratiebeleid. Probleem: dat staat niet op goede voet met de wensen van PvdAGL.GriebusDus schreef: ↑05-11-2025 18:15Ik ben vooral stikchagrijnig dat Yesilgöz nu alweer politieke spelletjes aan het spelen is. En misschien reageer ik dat deels af op mensen die ervoor gezorgd hebben dat dat verschrikkelijke mens nu weer de hele boel kan saboteren.
woensdag 5 november 2025 om 18:56
Alle partijen willen het beste uit de strijd slepen. De VVD heeft als enige op voorhand een van de realistische opties uitgesloten.Vanielje schreef: ↑05-11-2025 18:55De andere partijen kunnen er ook voor zorgen dat meedoen voor de VVD interessant genoeg is, bijvoorbeeld door de HRA te behouden, strenge begrotingsdiscipline en werken aan een restrictiever migratiebeleid. Probleem: dat staat niet op goede voet met de wensen van PvdAGL.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 5 november 2025 om 19:03
Vanielje schreef: ↑05-11-2025 18:55De andere partijen kunnen er ook voor zorgen dat meedoen voor de VVD interessant genoeg is, bijvoorbeeld door de HRA te behouden, strenge begrotingsdiscipline en werken aan een restrictiever migratiebeleid. Probleem: dat staat niet op goede voet met de wensen van PvdAGL.
Alleen GL/PvdA zegt geen blokkades te zeggen, dus voor hen is dat bespreekbaar. VVD wil niet eens om de tafel. Dat slaat toch nergens op
woensdag 5 november 2025 om 19:05
Economische groei, koopkracht en menselijk kapitaal (dus uiteindelijk verdienvermogen van het land) stijgen bij GL-PVDA en bij VVD blijft die gelijk en menselijk kapitaal wordt zelfs minder. Het verschil tussen extra overheidsuitgaven en extra overheidsinkomsten is niet zo groot als je GL-PVDA en VVD vergelijkt. Bij GL-PVDA wel beide hoger, maar als de overheid meer uitgeeft krijgen burgers dat ook weer terug op een andere manier.Vanielje schreef: ↑05-11-2025 18:55De andere partijen kunnen er ook voor zorgen dat meedoen voor de VVD interessant genoeg is, bijvoorbeeld door de HRA te behouden, strenge begrotingsdiscipline en werken aan een restrictiever migratiebeleid. Probleem: dat staat niet op goede voet met de wensen van PvdAGL.
En de VVD is hypocriet als het om HRA gaat. Alle maatregelen die tot nu zijn genomen met betrekking tot HRA zijn in VVD kabinetten doorgevoerd (alleen nog maar HRA bij een annuiteiten/lineaire hypotheek, afbouwen van het belastingtarief waar tegen kan worden afgetrokken, overwaarde bij verkoop moet je gebruiken voor aankoop nieuwe woning, anders geen HRA over nieuwe hypotheek).
(en nee, ik heb zelf niet op GL-PVDA gestemd)
woensdag 5 november 2025 om 19:11
Ben het helemaal met je eens.GriebusDus schreef: ↑05-11-2025 18:15Ik ben vooral stikchagrijnig dat Yesilgöz nu alweer politieke spelletjes aan het spelen is. En misschien reageer ik dat deels af op mensen die ervoor gezorgd hebben dat dat verschrikkelijke mens nu weer de hele boel kan saboteren.
( - )
Hebben we niets aan, wel genoemd.
Alles sal reg kom
woensdag 5 november 2025 om 19:11
Dat dus.
De VVD traineert willens en wetens een fatsoenlijk landsbestuur. Dat is toch op zijn zachtst gezegd vrij opmerkelijk, en doet toch onwillekeurig de vraag rijzen wat ze dan wel willen.
woensdag 5 november 2025 om 19:13
Ik moet het nog zien van de PVDA. Op korte termijn zal inderdaad koopkracht etc stijgen. Maar ben benieuwd wat het op lange termijn gaat doen.Appletje schreef: ↑05-11-2025 19:05Economische groei, koopkracht en menselijk kapitaal (dus uiteindelijk verdienvermogen van het land) stijgen bij GL-PVDA en bij VVD blijft die gelijk en menselijk kapitaal wordt zelfs minder. Het verschil tussen extra overheidsuitgaven en extra overheidsinkomsten is niet zo groot als je GL-PVDA en VVD vergelijkt. Bij GL-PVDA wel beide hoger, maar als de overheid meer uitgeeft krijgen burgers dat ook weer terug op een andere manier.
En de VVD is hypocriet als het om HRA gaat. Alle maatregelen die tot nu zijn genomen met betrekking tot HRA zijn in VVD kabinetten doorgevoerd (alleen nog maar HRA bij een annuiteiten/lineaire hypotheek, afbouwen van het belastingtarief waar tegen kan worden afgetrokken, overwaarde bij verkoop moet je gebruiken voor aankoop nieuwe woning, anders geen HRA over nieuwe hypotheek).
(en nee, ik heb zelf niet op GL-PVDA gestemd)
woensdag 5 november 2025 om 19:16
SirDidymus schreef: ↑05-11-2025 18:10Nee nou ja die migratiestandpunten zijn nu niet de dingen waarmee ik me wil profileren hier. Ik vind ze belangrijk maar niet HET belangrijkste.
En ik vind die standpunten juist wel HET belangrijkste, dus als jij je daar bewust niet mee profileert (wat ik begrijpelijk vind overigens) dan levert dat bij mij blijkbaar een gevoel op van ‘niet straight’.
Dat neemt niet weg dat je gewoon mag vinden wat je vindt, ik hou ervan als het gewoon op tafel ligt.
•
woensdag 5 november 2025 om 19:16
Maar, stel nou (en ik heb die verwachting uiteindelijk wel) dat VVD samen met GL-PVDA en D66 en CDA tot een akkoord kunnen komen.
Wat zijn dan standpunten van GL-PVDA waarin ze richting de VVD "mogen" bewegen? Welke programmapunten zijn okee om te laten vallen of te verminderen?
Wat mij betreft mag de VVD het standpunt omtrent de HRA laten vallen, ik vind het okee dat de allerrijksten wat zwaarder belast worden evenals de grote bedrijven. Ik ben ook wel te porren voor een 6 (?) Schijvenstelsel in de IB. Dus in die opzichten zou ik het niet zo erg vinden wanneer VVD de richting van GL-PVDA op beweegt.
(Nu lijkt het alsof het alleen om die 2 partijen gaat, de anderen hebben natuurlijk ook nog wat in te brengen, maar even hierop voortbordurend.)
Wat zijn dan standpunten van GL-PVDA waarin ze richting de VVD "mogen" bewegen? Welke programmapunten zijn okee om te laten vallen of te verminderen?
Wat mij betreft mag de VVD het standpunt omtrent de HRA laten vallen, ik vind het okee dat de allerrijksten wat zwaarder belast worden evenals de grote bedrijven. Ik ben ook wel te porren voor een 6 (?) Schijvenstelsel in de IB. Dus in die opzichten zou ik het niet zo erg vinden wanneer VVD de richting van GL-PVDA op beweegt.
(Nu lijkt het alsof het alleen om die 2 partijen gaat, de anderen hebben natuurlijk ook nog wat in te brengen, maar even hierop voortbordurend.)
woensdag 5 november 2025 om 19:20
Frizz schreef: ↑05-11-2025 19:16En ik vind die standpunten juist wel HET belangrijkste, dus als jij je daar bewust niet mee profileert (wat ik begrijpelijk vind overigens) dan levert dat bij mij blijkbaar een gevoel op van ‘niet straight’.
Dat neemt niet weg dat je gewoon mag vinden wat je vindt, ik hou ervan als het gewoon op tafel ligt.
Oh maar ik heb ze ooit weleens benoemd hier alleen zoals ik zei het is voor mij niet HET belangrijkste. Ik denk ook dat we elkaar op die punten niet kunnen vinden, wat ook prima is natuurlijk. Ieder heeft recht op zijn eigen mening.
Maar goed, het is opgehelderd verder denk ik?
woensdag 5 november 2025 om 19:24
SirDidymus schreef: ↑05-11-2025 19:16Maar, stel nou (en ik heb die verwachting uiteindelijk wel) dat VVD samen met GL-PVDA en D66 en CDA tot een akkoord kunnen komen.
Wat mij betreft mogen ze richting de VVD bewegen als het gaat om migratie en HRA. Niet omdat ik dat graag wil, maar omdat ik andere dingen nog liever hou, zoals klimaat, onderwijs, cultuur en zorg. En ik denk dat VVD met migratie lekker kan scoren bij hun achterban, meer dan GL/PvdA bij hun achterban. Dus het levert VVD meer op dan dat het GL/PvdA kost. Denk ik
woensdag 5 november 2025 om 19:30
Tavistock schreef: ↑05-11-2025 19:24Wat mij betreft mogen ze richting de VVD bewegen als het gaat om migratie en HRA. Niet omdat ik dat graag wil, maar omdat ik andere dingen nog liever hou, zoals klimaat, onderwijs, cultuur en zorg. En ik denk dat VVD met migratie lekker kan scoren bij hun achterban, meer dan GL/PvdA bij hun achterban. Dus het levert VVD meer op dan dat het GL/PvdA kost. Denk ik
Goed punt idd. De bezuinigingen in de zorg moeten ook anders vind ik, al staat dat ook in de programma's van D66 en CDA (misschien wel in mindere mate). Qua migratie heeft Timmermans al eens laten vallen hierop strenger te willen worden, dus daar zouden ze elkaar ook kunnen vinden lijkt mij.
Klimaat zal wat lastiger worden? Verplichte uitkoop van boeren is iets wat de VVD echt niet wil geloof ik. En dan heb je nog natuurlijk het feit dat de doorrekeningen bij GL-PVDA omtrent defensie maar tot 2030 zijn gedaan wat toch ook een vertekend beeld geeft voor de toekomst en die partij de zaken wellicht wat rooskleuriger heeft gemaakt dan ze daadwerkelijk zijn?
woensdag 5 november 2025 om 19:37
GL heeft een liberale grondslag en zit, qua ideologie, bijv. m.b.t. waar de overheid zich wel en niet mee zou horen te bemoeien als het gaat om de vrijheid van de burger en de grenzen van de rechtsstaat, altijd al wat dichter tegen de ideologie van de VVD aan dan veel andere partijen. Dus Yesilgoz doet net alsof die verschillen overal enorm zijn maar dat valt op sommige vlakken wel mee.SirDidymus schreef: ↑05-11-2025 19:16Maar, stel nou (en ik heb die verwachting uiteindelijk wel) dat VVD samen met GL-PVDA en D66 en CDA tot een akkoord kunnen komen.
Het rare is dat de VVD de laatste tijd zelf een beetje van hun ideologie lijken te af te wijken. Bijv. het steunen van die motie om Antifa te verbieden, dat had ik niet van de VVD verwacht. Niet dat ik verwachtte dat ze Antifa leuk vinden maar ik verwachtte wel dat ze rechtsstatelijke bezwaren tegen die motie zouden hebben.
Verder: qua begroting zou GL wat mij betreft best water bij de wijn mogen doen. Er is nou eenmaal geen oneindige bak geld dus daar zou ik niet zo mee zitten.
.
woensdag 5 november 2025 om 19:44
woensdag 5 november 2025 om 20:02
Ik weet niet of de verplichte uitkoop van boeren zo'n heet hangijzer is bij de VVD. Misschien meer bij CDA. Maar goed, die zouden die pot geld voor de boeren weer kunnen herinstalleren. Dan maken zij bij de achterban weer die goede sier. Veel boeren beginnen volgens mij ook wel aan het idee te wennen dat er voor sommigen van hen geen plek meer is op de oude manier, en willen met een flinke zak geld wellicht best stoppen.
Op begroting mag GL/PvdA van mij trouwens ook best schuiven hoor, heb ik ook minder problemen mee dan op andere gebieden.
M.i. kan de VVD best wat eruit halen en de verantwoordelijkheid nemen. Dat laatste was ook het mantra toen ze met de PVV in zee gingen, alleen omdat ze dan konden scoren op asiel. Dat kunnen ze in deze constellatie volgens mij ook best wel en dan is GL/PvdA natuurlijk een veel stabielere, betrouwbaardere en vooral rechtstatelijkere partij dan PVV (of JA21).
Ik zou als ik Jetten was misschien ook dreigen met de optie minderheidskabinen GL/PvdA, D66, CDA. En dat de VVD dat mogelijk maakt als ze niet ophouden met kleuteren.
Op begroting mag GL/PvdA van mij trouwens ook best schuiven hoor, heb ik ook minder problemen mee dan op andere gebieden.
M.i. kan de VVD best wat eruit halen en de verantwoordelijkheid nemen. Dat laatste was ook het mantra toen ze met de PVV in zee gingen, alleen omdat ze dan konden scoren op asiel. Dat kunnen ze in deze constellatie volgens mij ook best wel en dan is GL/PvdA natuurlijk een veel stabielere, betrouwbaardere en vooral rechtstatelijkere partij dan PVV (of JA21).
Ik zou als ik Jetten was misschien ook dreigen met de optie minderheidskabinen GL/PvdA, D66, CDA. En dat de VVD dat mogelijk maakt als ze niet ophouden met kleuteren.
woensdag 5 november 2025 om 20:03
SirDidymus schreef: ↑05-11-2025 19:20Oh maar ik heb ze ooit weleens benoemd hier alleen zoals ik zei het is voor mij niet HET belangrijkste. Ik denk ook dat we elkaar op die punten niet kunnen vinden, wat ook prima is natuurlijk. Ieder heeft recht op zijn eigen mening.
Maar goed, het is opgehelderd verder denk ik?![]()
Zeker!
•
woensdag 5 november 2025 om 20:07
het ligt gewoon op tafel als je naar de postings van Didymus kijkt. Ze is hier niet anders dan in andere topics.Frizz schreef: ↑05-11-2025 19:16En ik vind die standpunten juist wel HET belangrijkste, dus als jij je daar bewust niet mee profileert (wat ik begrijpelijk vind overigens) dan levert dat bij mij blijkbaar een gevoel op van ‘niet straight’.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 5 november 2025 om 20:34
woensdag 5 november 2025 om 20:43
Ik weet niet of gewoon normaal doen genoeg is om de wooncrisis op te lossen.framboise-t schreef: ↑05-11-2025 19:44Ik hoop overigens vooral op een kabinet zonder gekke plannen. Ik verwacht heus niet dat ze de stikstof- en wooncrisis weten op te lossen of opeens wel genoeg mensen in de zorg kunnen regelen. Gewoon een beetje normaal doen, dan ben ik al heel gelukkig.
woensdag 5 november 2025 om 21:02
Zolang de VVD een dergelijke coalitie keihard uitsluit en nergens over wil praten, valt er natuurlijk ook niks te onderhandelen.Vanielje schreef: ↑05-11-2025 18:55De andere partijen kunnen er ook voor zorgen dat meedoen voor de VVD interessant genoeg is, bijvoorbeeld door de HRA te behouden, strenge begrotingsdiscipline en werken aan een restrictiever migratiebeleid. Probleem: dat staat niet op goede voet met de wensen van PvdAGL.
Het is gewoon een vies spelletje.
donderdag 6 november 2025 om 21:15
Met een blokkade en een vriendelijk woord krijg je meer van wat je wilt dan met alleen een vriendelijk woord.GriebusDus schreef: ↑05-11-2025 21:02Zolang de VVD een dergelijke coalitie keihard uitsluit en nergens over wil praten, valt er natuurlijk ook niks te onderhandelen.
Het is gewoon een vies spelletje.
vrijdag 7 november 2025 om 00:09
Tja. Wat een dooddoener.
Met een blokkade krijg je waarschijnlijk je zin ja. Maar je gijzelt wel de hele Nederlandse democratische huishouding. Waar het uitsluiten van partijen niet echt bij past (Nederland coalitieland).
Bovendien werkt ze actief mee aan polarisatie in het land. Yeşilgöz verkiest haar eigen politieke voortbestaan (met bijbehorende verkiezingsbeloften) boven een stabiele coalitie met breed draagvlak.
En door haar hakken in zand bepaalt ze nog steeds de richting momenteel. Idioot, gezien de fratsen van het laatste kabinet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in