Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 1676 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Phlox24 schreef:
14-11-2025 14:04
Dus iemand heeft een prive app gesprek van Wijers gedeeld. Waarom zou je dat doen? Dit gesprek is in handen gekomen van NRC.
Mijn vraag is vooral: wat is er gezegd in dat appgesprek dat Wijers zonder nadere toelichting opstapt zonder dat er ook maar iets door NRC publiek is gemaakt?

Edit: "In dat bericht heb ik spontaan uitspraken gedaan die je weloverwogen nooit zou doen.", aldus Wijers.

Dan gaat het wel om iets meer dan Yesilgöz een leugenaar noemen en de VVD minder zetels toewensen.

Ik vraag me serieus af of dit verderstrekkende gevolgen gaat hebben.
Prima dat hij is opgestapt (al had dat van mij niet gehoeven). Nu kan de vvd tenminste niet in de jankstand blijven.
Er komt nu een nieuwe d66 informateur die er wrs gewoon hetzelfde over denkt (want laten we wel wezen, Yesilgöz is ook gewoon een leugenaar), maar die dat niet en public heeft geroepen.
Ik hoop dat we snel door kunnen.
Oh, ik lees nu dat Buma alleen verder gaat, dat vind ik best raar
Ik vind het een verstandige beslissing dat Wijers is terug getreden en Buma alleen als informateur verder gaat. Hoewel ik niets met de CDA heb, vond ik Buma altijd een integere, beschaafde en kundige politicus. Net als Jetten en Bontenbal heb ik (als VVD'er) alle vertrouwen in hem.

(Geen idee wanneer mijn reactie geplaatst gaat worden. Mijn 1e reactie van uren geleden wacht ook nog op goedkeuring.)
Zozo. Niet alleen een ongezouten mening over de "Feeks van de VVD", maar ook nog de opdracht als "onbevangen" informateur aangenomen terwijl hij kennelijk helemaal de bedoeling niet had om "onbevangen" te zijn.

Lijkt me een unicum in het naoorlogse staatsrecht.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/11/14/wi ... c-a4912685
Vanielje schreef:
14-11-2025 14:38
Zozo. Niet alleen een ongezouten mening over de "Feeks van de VVD", maar ook nog de opdracht als "onbevangen" informateur aangenomen terwijl hij kennelijk helemaal de bedoeling niet had om "onbevangen" te zijn.

Lijkt me een unicum in het naoorlogse staatsrecht.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/11/14/wi ... c-a4912685
Waar heb je het precies over?

Je doet net alsof er iets heel ergs staat in het artikel, naast het woord feeks.

En een unicum in het naoorlogse staatsrecht? Zijn dat niet zware woorden? (Ik begrijp ook niet zo goed wat je daarmee bedoelt trouwens.)
Maar het zijn privéberichten, hoe komt het NRC daar aan? En mag je in privéberichten niet gewoon alles zeggen wat je wilt? Ik heb niks met Wijers overigens, maar dat vraag ik me serieus af.
PoesMinoes schreef:
14-11-2025 15:17
Maar het zijn privéberichten, hoe komt het NRC daar aan? En mag je in privéberichten niet gewoon alles zeggen wat je wilt? Ik heb niks met Wijers overigens, maar dat vraag ik me serieus af.
Ik vind de rol van NRC vooralsnog ook zeer dubieus.
Paradise schreef:
14-11-2025 15:08
Waar heb je het precies over?

Je doet net alsof er iets heel ergs staat in het artikel, naast het woord feeks.

En een unicum in het naoorlogse staatsrecht? Zijn dat niet zware woorden? (Ik begrijp ook niet zo goed wat je daarmee bedoelt trouwens.)
Of lees het artikel even zelf. Wijers steunde voor de verkiezingen al een initiatief voor een breed middenkabinet omdat hij geen centrumrechts kabinet wilde.

Prima, maar met dat in je achterhoofd kun je geen informateur worden. Niettemin heeft hij die positie wel geaccepteerd terwijl hij wist dat hij de benodigde "onbevangenheid" niet heeft.

Volgens mij is het niet eerder voorgekomen dat een informateur om die reden moest terugtreden.
PoesMinoes schreef:
14-11-2025 15:17
Jahoor, maar als daaruit blijkt dat je je werk niet onbevooroordeeld kunt doen, zoals Wijers, dan is het gevolg dat je moet vertrekken. Dat zag hij zelf ook direct in.
Huh, dit is toch helemaal niet zo vreselijk (behalve dat het woord feeks niet zo handig gekozen is).

Hij wil een stabiel middenkabinet, weg van extreemrechts, waar zowel de VVD als PvdA bij betrokken worden:
" We moeten juist de deur openzetten naar Timmermans, dan doe ik mee. We moeten hem naar het centrum trekken en ook die feeks van de VVD”, schrijft Wijers in de app.

Dit is toch niet extreem ofzo?
Ik vind die grove manier van communiceren wel echt heel storend. Ook al is het in een privé appje geweest. Je wéét als politici toch dat je nou eenmaal moet samenwerken, met mensen van andere partijen, met hele andere standpunten. Wat dat betreft vind ik nog dat Mirjam Bikker van de ChristenUnie het fantastisch doet, van wat ik in de Tweede Kamer zie en hoor.

En die kiezersbeloften dan... Je kiezers zijn toch ook niet gek? Ik denk dat 99% van de kiezers ook wel snapt dat een kabinetsformatie bestaat uit compromissen sluiten en water bij de wijn doen. Ik heb trouwens nog nooit gehad dat ik dacht: de overheid moet NU en SNEL dit of dat gaan regelen/waarmaken/voor mij doen etc. Dus het functioneert ook wel als je er niet te veel van merkt. Als ze maar bekwaam zijn.

.
Paradise schreef:
14-11-2025 15:18
Ik vind de rol van NRC vooralsnog ook zeer dubieus.
In dit geval gaat het om een niet-onafhankelijke D66er die de VVD-leider nog een lelijk woord toevoegde met betrekking tot haar vrouw-zijn.

Als de informateur een PVVer was geweest die een lelijk woord over de geaardheid van de D66-leider had toegevoegd, was het dan ook allemaal privé geweest?
Vanielje schreef:
14-11-2025 15:31
In dit geval gaat het om een niet-onafhankelijke D66er die de VVD-leider nog een lelijk woord toevoegde met betrekking tot haar vrouw-zijn.

Als de informateur een PVVer was geweest die een lelijk woord over de geaardheid van de D66-leider had toegevoegd, was het dan ook allemaal privé geweest?
Dan had hij ook mogen aftreden.

Of toch niet, want Wilders en co hebben keer op keer dit soort uitspraken over oa Kaag gedaan zonder enige gevolgen.
Dat prive dingen bij de krant terechtkomen is toch niets nieuws? Als Wilders zo'n appje zou sturen, wordt dat toch ook nieuws?

Degene die dat lekt is niet je beste vriend. De krant doet zijn werk. Dat vinden we vermoedelijk ook als het bij rechts zou gebeuren, daarover heb ik nog nooit iemand horen zeggen 'ach het was maar prive, foei krant'.

En dat je dan gewoon zonder blikken of blozen die rol aanneemt, terwijl je één van de belangrijke personen met wie je om tafel moet een feeks en een leugenaar noemt. Dan heb je toch zelf ook wel door dat je misschien niet de juiste persoon bent hiervoor

Wat mij betreft de enige juiste optie om op te stappen. Zowel inhoudelijk als vanwege de ophef die onwenselijk is.
__appelbloesem__ schreef:
14-11-2025 15:33
Dan had hij ook mogen aftreden.

Of toch niet, want Wilders en co hebben keer op keer dit soort uitspraken over oa Kaag gedaan zonder enige gevolgen.
Die waren ook geen onbevangen geachte informateur. Hoe smakeloos die hele haatcampagne vanuit radicale partijen ook is.
Vanielje schreef:
14-11-2025 15:26
Of lees het artikel even zelf. Wijers steunde voor de verkiezingen al een initiatief voor een breed middenkabinet omdat hij geen centrumrechts kabinet wilde.

Prima, maar met dat in je achterhoofd kun je geen informateur worden. Niettemin heeft hij die positie wel geaccepteerd terwijl hij wist dat hij de benodigde "onbevangenheid" niet heeft.

Volgens mij is het niet eerder voorgekomen dat een informateur om die reden moest terugtreden.
Ja, gelezen.

Dit staat er letterlijk:

"We moeten juist de deur openzetten naar Timmermans, dan doe ik mee. We moeten hem naar het centrum trekken en ook die feeks van de VVD”, schrijft Wijers in de app."

Dus het naar het midden willen trekken van de VVD en Groenlinks/PvdA vind jij echt opzienbarend?

Zo opzienbarend dat het 'een unicum in het naoorlogse staatsrecht' moet worden genoemd?

Even voor de goede orde: in het Nederlandse staatsrecht is de rol van de informateur summier omschreven. Dus met staatsrecht heeft het niet zoveel te maken.
Dat er eens iets anders gebeurt dan anders rechtvaardigt niet zware woorden als jij gebruikt.
paradise wijzigde dit bericht op 14-11-2025 15:40
0.13% gewijzigd
Ik denk trouwens dat het een kwestie van tijd is en dat de partij die nu "GL-PvdA" is, eerst een echte, "volwaardige" nieuwe partij moet worden in plaats van het imago: GroenLinks heeft de Partij van de Arbeid volledig overgenomen... Ook met andere gezichten.
En dan zouden de kaarten misschien over 10 of 12 jaar wel weer eens heel anders geschud kunnen worden. Ook met andere gezichten erbij.

Hoe verstandig ik het zelf ook zou vinden, ik zie het echt nog niet gebeuren in deze samenstelling.

Persoonlijk vind ik het gevoelsmatig ook geen fijn idee als GL--PvdA mee regeert dat er straks in de oppositie een (weliswaar minderheid) maar wel enorm rechts blok zou komen te zitten. Voor wat dat doet met de maatschappij... Tegelijkertijd vind ik het ook een moeilijk idee als het samenwerking met JA21 wordt, of je dat dan moet opvatten dat we (radicaal)rechts in de regering als het ware "normaliseren". Maar dat zou denk ik heel erg afhangen van welke (radicaal)rechtse beslissingen er in dat kabinet dan doorheen komen.
Dala schreef:
14-11-2025 15:30
Ik vind die grove manier van communiceren wel echt heel storend. Ook al is het in een privé appje geweest. Je wéét als politici toch dat je nou eenmaal moet samenwerken, met mensen van andere partijen, met hele andere standpunten. Wat dat betreft vind ik nog dat Mirjam Bikker van de ChristenUnie het fantastisch doet, van wat ik in de Tweede Kamer zie en hoor.
Je weet natuurlijk niet hoe Mirjam Bikker prive over anderen spreekt.
Paradise schreef:
14-11-2025 15:41
Je weet natuurlijk niet hoe Mirjam Bikker prive over anderen spreekt.
Dat is waar.
Paradise schreef:
14-11-2025 15:39
Ja, gelezen.

Dit staat er letterlijk:

"We moeten juist de deur openzetten naar Timmermans, dan doe ik mee. We moeten hem naar het centrum trekken en ook die feeks van de VVD”, schrijft Wijers in de app."

Dus het naar het midden willen trekken van de VVD en Groenlinks/PvdA vind jij echt opzienbarend?

Zo opzienbarend dat er het 'een unicum in het naoorlogse staatsrecht' moet worden genoemd?

Even voor de goede orde: in het Nederlandse staatsrecht is de rol van de informateur summier omschreven. Dus met staatsrecht heeft het niet zoveel te maken.
Dat er eens iets anders gebeurt dan anders rechtvaardigt niet zware woorden als jij gebruikt.
Hans Wijers is niet onbevangen en had een heel duidelijke voorkeur voor een bepaalde regering. Dat kon hij ook uiten op dat feestje, want was niet beschikbaar als informateur zoals hij zelf toen zei.

Toen hij toch gevraagd werd veranderde hij van gedachten, en ik denk dat hij dat juist deed omdat hij niet onbevangen was en zijn eigen gewenste regeringscombinatie erdoor wilde krijgen. Dat is een redelijke aanname als je leest hoe sterk zijn negatieve gevoelens zijn ten aanzien van centrumrechts.

Dit is vergelijkbaar met de scheidsrechter die gisteren nog zei dat hij hoopt dat Ajax wint en morgen de wedstrijd mag fluiten.
Liv8 schreef:
14-11-2025 15:35
Dat prive dingen bij de krant terechtkomen is toch niets nieuws? Als Wilders zo'n appje zou sturen, wordt dat toch ook nieuws?

Degene die dat lekt is niet je beste vriend. De krant doet zijn werk. Dat vinden we vermoedelijk ook als het bij rechts zou gebeuren, daarover heb ik nog nooit iemand horen zeggen 'ach het was maar prive, foei krant'.

En dat je dan gewoon zonder blikken of blozen die rol aanneemt, terwijl je één van de belangrijke personen met wie je om tafel moet een feeks en een leugenaar noemt. Dan heb je toch zelf ook wel door dat je misschien niet de juiste persoon bent hiervoor

Wat mij betreft de enige juiste optie om op te stappen. Zowel inhoudelijk als vanwege de ophef die onwenselijk is.
Als Wilders zo'n appje had gestuurd, was het natuurlijk geen nieuws.

Hij heeft andere politici meermaals voor van alles uitgemaakt. Onder andere Kaag voor heks.
Vanielje schreef:
14-11-2025 15:45
Hans Wijers is niet onbevangen en had een heel duidelijke voorkeur voor een bepaalde regering. Dat kon hij ook uiten op dat feestje, want was niet beschikbaar als informateur zoals hij zelf toen zei.

Toen hij toch gevraagd werd veranderde hij van gedachten, en ik denk dat hij dat juist deed omdat hij niet onbevangen was en zijn eigen gewenste regeringscombinatie erdoor wilde krijgen. Dat is een redelijke aanname als je leest hoe sterk zijn negatieve gevoelens zijn ten aanzien van centrumrechts.

Dit is vergelijkbaar met de scheidsrechter die gisteren nog zei dat hij hoopt dat Ajax wint en morgen de wedstrijd mag fluiten.
Dat is volstrekt niet vergelijkbaar met een scheidsrechter. Want voetbalclubs leveren geen scheidsrechter aan.

Het staat ook nergens beschreven dat een informateur onbevangen moet zijn. En dat kan ook niet. Ze hebben bijna altijd een politieke achtergrond.

En hij had dus voorkeur voor een regering met de VVD.

Verder: hij had mogelijk sterke negatieve gevoelens voor een centrumrechtse coalitie. Maar dat geldt ook voor D66. En in mindere mate voor het CDA.
Dus die richting bepaalt Wijers maar in beperkte mate. De uiteindelijke richting komt van de partijen.
Paradise schreef:
14-11-2025 15:46
Als Wilders zo'n appje had gestuurd, was het natuurlijk geen nieuws.

Hij heeft andere politici meermaals voor van alles uitgemaakt. Onder andere Kaag voor heks.
Nou je snapt mijn punt neem ik aan. De enige die verantwoordelijk is voor deze uitspraken is hijzelf. Niet de krant. We leven in 2025 en volgens mij is 'lekken' geen onbekend terrein meer, dat weten mensen inmiddels toch wel mag ik hopen. Prima als je dit soort dingen denkt, en zelfs als je ze wil zeggen of appen, maar ga dan niet twee weken later schaamteloos dé informateur worden die met 'die feeks' om tafel moet. Dan kun je wel verwachten dat dit soort uitspraken boven tafel komen, want ze zijn wat mij betreft gewoon relevant geworden op het moment dat hij besloot informateur te worden.
Liv8 schreef:
14-11-2025 15:53
Nou je snapt mijn punt neem ik aan. De enige die verantwoordelijk is voor deze uitspraken is hijzelf. Niet de krant. We leven in 2025 en volgens mij is 'lekken' geen onbekend terrein meer, dat weten mensen inmiddels toch wel mag ik hopen. Prima als je dit soort dingen denkt, en zelfs als je ze wil zeggen of appen, maar ga dan niet twee weken later schaamteloos dé informateur worden die met 'die feeks' om tafel moet. Dan kun je wel verwachten dat dit soort uitspraken boven tafel komen, want ze zijn wat mij betreft gewoon relevant geworden op het moment dat hij besloot informateur te worden.
ik mag hopen dat het lekken van privegesprekken niet het nieuwe normaal is.

En als dat het wel is, dan werken kranten als NRC daar aan mee. Maar goed, je moet je macht als krant natuurlijk wel laten gelden zo nu en dan om nog relevant te blijven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven