Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 2643 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Rabarbara schreef:
17-02-2026 19:44
Joe, liegen is toch gewoon het probleem! Ik had het enorm verfrissend gevonden als er een capabele staatssecretaris was geweest zonder afgeronde opleiding. Helemaal prima: het gaat erom dat je kundig bent
Maar nu liegt iemand. Bewust. Meerdere keren. En dat kan gewoon niet. Op mijn werk zetten ze je ook op straat als je gelogen hebt over je diploma's, terwijl je best langere tijd onbevoegd les kunt geven als je open kaart speelt. Het gaat om vertrouwen.
Ik vind het ook terecht dat ze zich terug heeft getrokken.

Maar voor de duidelijkheid: naar wat ik ervan begrepen heb heeft ze niet gelogen tegen een werkgever, maar haar CV verkeerd op Linkedin gezet en dat niet gecorrigeerd toen de krant opheldering vroeg.

Ik zou haar er in een andere functie niet voor ontslaan (dat zou afhankelijk van de functie ook niet zo makkelijk zijn) en er met net zoveel plezier mee samenwerken
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanielje schreef:
17-02-2026 19:39
Die collega's zijn zelf hopelijk wel helemaal 100% zuiver? Nooit een leugentje verteld, nooit creatief met de waarheid omgesprongen, nooit andermans werk als hun eigen gepresenteerd of een appel uit de kantine gestolen?
Waar ligt de grens? Als staatsecretaris moet je integer zijn. Zij heeft gewoon gelogen, door haar cv op te leuken en vervolgens nog 3 (! ) keer aan te passen. Misschien heeft ze bij eerdere functies haar verleden ook opgepoetst. Dat zou niet fair zijn naar anderen toe. Nee, wie zich brand moet op de blaren zitten. Ze ontvangt nu jarenlang riant wachtgeld. Belastinggeld. Dat jij haar daden bagatelliseert moet jij weten maar ik hoop dat je niet ontkent wat ze gedaan heeft want de feiten zijn helder.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Ze heeft de Volkskrant drie verschillende CV's gestuurd. Dus ze is óf extreem onnozel en weet niet eens zelf wat haar eigen achtergrond is, óf ze heeft meermaals gelogen.
Si abra la puerta hay lobos.
Vanielje schreef:
17-02-2026 19:50

Maar voor de duidelijkheid: naar wat ik ervan begrepen heb heeft ze niet gelogen tegen een werkgever, maar haar CV verkeerd op Linkedin gezet en dat niet gecorrigeerd toen de krant opheldering vroeg.

Ik zou haar er in een andere functie niet voor ontslaan (dat zou afhankelijk van de functie ook niet zo makkelijk zijn) en er met net zoveel plezier mee samenwerken
Eens.
Rabarbara schreef:
17-02-2026 20:03
Ze heeft de Volkskrant drie verschillende CV's gestuurd. Dus ze is óf extreem onnozel en weet niet eens zelf wat haar eigen achtergrond is, óf ze heeft meermaals gelogen.
Waarschijnlijk hoopte ze dat De Volkskrant haar na de eerste keer wel met rust zou laten. Maar die lieten niet los.
SweetFirefly schreef:
17-02-2026 19:59
Waar ligt de grens? Als staatsecretaris moet je integer zijn. Zij heeft gewoon gelogen, door haar cv op te leuken en vervolgens nog 3 (! ) keer aan te passen. Misschien heeft ze bij eerdere functies haar verleden ook opgepoetst. Dat zou niet fair zijn naar anderen toe. Nee, wie zich brand moet op de blaren zitten. Ze ontvangt nu jarenlang riant wachtgeld. Belastinggeld. Dat jij haar daden bagatelliseert moet jij weten maar ik hoop dat je niet ontkent wat ze gedaan heeft want de feiten zijn helder.
In de tijd dat ik niet alleen over mijn eigen werk maar ook over dat van anderen verantwoording mag afleggen ben ik o.a. geconfronteerd met medewerkers die hun functie onder een compleet andere naam op Linkedin zetten, interne samenspanning tot verduistering, pesten op de werkvloer en diefstal van kaas. En dat zijn toch echt allemaal goedbetaalde professionals die het goed uit konden leggen en spijt hadden. Misschien zie ik daardoor deze molshoop waarover ze gestruikeld is teveel als wat het is: een molshoop.

Trouwens, je spreekt jezelf wel een beetje tegen. Enerzijds kan de uitsluiting op de arbeidsmarkt je niet groot genoeg zijn, en tegelijk ben je aan het snikken over het wachtgeld dat ze daardoor ontvangt.
Paradise schreef:
17-02-2026 20:09
Waarschijnlijk hoopte ze dat De Volkskrant haar na de eerste keer wel met rust zou laten. Maar die lieten niet los.
Ik begrijp niet zo goed waarom je excuses verzint voor iemand die drie keer bewust liegt.
En dat D'66 intussen een soort tegenboog-VVD geworden is, dat was me al duidelijk. Maar dit legt toch wel pijnlijk bloot dat er in deze partij toch even beter gekeken moet worden naar nieuwe collega's.
Rabarbara schreef:
17-02-2026 20:23
Ik begrijp niet zo goed waarom je excuses verzint voor iemand die drie keer bewust liegt.
En dat D'66 intussen een soort tegenboog-VVD geworden is, dat was me al duidelijk. Maar dit legt toch wel pijnlijk bloot dat er in deze partij toch even beter gekeken moet worden naar nieuwe collega's.
Een liegende politicus, dat kan niet. Waar zou het allemaal eindigen...
Vanielje schreef:
17-02-2026 20:26
Een liegende politicus, dat kan niet. Waar zou het allemaal eindigen...
Ik snap je grapje, maar ik denk er anders over.
Rabarbara schreef:
17-02-2026 20:23
Waar verzin ik precies excuses?

Lijkt me eerder een verklaring. Een fundamenteel verschil.
Paradise schreef:
17-02-2026 20:51
Waar verzin ik precies excuses?

Lijkt me eerder een verklaring. Een fundamenteel verschil.
Tenzij je mevrouw Van Berkel zelf bent of een directe lijn met haar hebt, is jouw verklaring slechts gissen. Jij denk dat ze [hoopte] "dat De Volkskrant haar na de eerste keer wel met rust zou laten. Maar die lieten niet los." Ja, dat kan. Ik vind dat een vrij matig excuus. Maar goed, daar kun je over van mening verschillen.
Maar wat Paradise schrijft klopt toch feitelijk?

Van Berkel probeerde de Volkskrant af te schepen met andere CVs die niet klopten in de hoop dat ze er genoegen mee zouden nemen, en viel door de mand.
Vanielje schreef:
17-02-2026 21:23
Maar wat Paradise schrijft klopt toch feitelijk?

Van Berkel probeerde de Volkskrant af te schepen met andere CVs die niet klopten in de hoop dat ze er genoegen mee zouden nemen, en viel door de mand.
Ja, dus is ze doorgegaan met liegen.
Ik snap niet zo goed waarom dat een punt van discussie is. Ze heeft mensen moedwillig herhaaldelijk verkeerd ingelicht.
Dat ben ik met je eens. Zo behoort een aankomend staatssecretaris niet met de media om te gaan.
Rabarbara schreef:
17-02-2026 21:07
Tenzij je mevrouw Van Berkel zelf bent of een directe lijn met haar hebt, is jouw verklaring slechts gissen. Jij denk dat ze [hoopte] "dat De Volkskrant haar na de eerste keer wel met rust zou laten. Maar die lieten niet los." Ja, dat kan. Ik vind dat een vrij matig excuus. Maar goed, daar kun je over van mening verschillen.
Gissen? Lijkt me een aannemelijke verklaring.

Daarnaast gis je zelf ook. Door over onnozel te beginnen of dat ze het niet we weet.

Of zijn jouw verklaringen wel logisch?
Paradise schreef:
17-02-2026 21:41
Gissen? Lijkt me een aannemelijke verklaring.

Daarnaast gis je zelf ook. Door over onnozel te beginnen of dat ze het niet we weet.

Of zijn jouw verklaringen wel logisch?
Ik heb geen verklaringen. Ik stel enkel vast dat ze drie keer een verkeerd CV aan de Volkskrant doorgegeven heeft. Dat weten we. En ik vind dat problematisch. Omdat je dan bewust mensen verkeerde informatie verstrekt. Hou ik niet van.
Rabarbara schreef:
17-02-2026 21:29
Ja, dus is ze doorgegaan met liegen.
Ik snap niet zo goed waarom dat een punt van discussie is. Ze heeft mensen moedwillig herhaaldelijk verkeerd ingelicht.
Volgens mij maakt helemaal niemand daar een discussie van.

Wel vind ik verontwaardiging niet zo interessant. Wel waarom mensen liegen en er mee weg komen.

Je wilt een punt maken, maar hebt helemaal geen punt.
Maar goed, ik denk dat dit ook een flinke deuk voor D'66 is. Altijd naar.
Rabarbara schreef:
17-02-2026 21:43
Ik heb geen verklaringen. Ik stel enkel vast dat ze drie keer een verkeerd CV aan de Volkskrant doorgegeven heeft. Dat weten we. En ik vind dat problematisch. Omdat je dan bewust mensen verkeerde informatie verstrekt. Hou ik niet van.
Onnozel is wel degelijk een verklaring.

En ik houd ook niet van het achterhouden van informatie. Volgens mij niemand.
Rabarbara schreef:
17-02-2026 21:44
Maar goed, ik denk dat dit ook een flinke deuk voor D'66 is. Altijd naar.
Dat ben ik met je eens.
Paradise schreef:
Volgens mij maakt helemaal niemand daar een discussie van.

Wel vind ik verontwaardiging niet zo interessant. Wel waarom mensen liegen en er mee weg komen.

Je wilt een punt maken, maar hebt helemaal geen punt.
Ik begrijp niet zo goed wat de noodzaak is van deze zin. Ik wil geen punt maken, ik had het gevoel dat mensen hier haar gedrag bagatelliseerden en ik denk daar anders over. Dat schreef ik in een post en daar werd op gereageerd.
In principe is iedereen op dit forum omdat zij denkt dat de posts die ze schrijft gelezen mogen worden. Dat is voor jou niet anders dan voor mij.
Het valt me op dat er op een bepaalde manier geformuleerd wordt door sommige deelnemers hier, waarbij mij onduidelijk is wat mensen precies zeggen. Dan doe ik aannames over hun bedoelingen. Wellicht zijn die aannames niet juist, maar ik kan niet meer lezen dan er staat.
Paradise schreef:
Onnozel is wel degelijk een verklaring.

En ik houd ook niet van het achterhouden van informatie. Volgens mij niemand.
Maar nu haal je de helft weg. Ik zei: ze is onnozel óf ze deed het expres. Dat zijn geen verklaringen, dat zijn gewoon de twee opties die er, in mijn zwartwitte brein dan, zijn. Maar het kan natuurlijk ook een complot zijn, zoals een collega van mij vandaag opperde.

Waarom mensen liegen? Omdat ze denken dat ermee weg kunnen komen. Om iemand anders te beschermen. Omdat ze bang zijn. Omdat het alternatief (niet liegen) geen optie is. Omdat ze vastzitten in hun leugens en niet meer denken dat ze er uit kunnen, Dat zijn de redenen wel zo'n beetje, denk ik. Geen idee welke bij Van Berkel past.
Vanielje schreef:
17-02-2026 19:11
Volgens mij is het steeds gebruikelijker dat de media onderzoek doen naar het verleden van nieuwe bewindslieden.

Dat zagen we vorig jaar met staatssecretaris Vicky Maeijer. Daar was het overigens alleen plagiaat, dus zij kon gelukkig aanblijven.
Dat media-onderzoek naar bewindslieden is van alle tijden. Charles Schwietert, begin jaren 80 VVD-staatssecretaris van Defensie, bleek zijn doctorandus-titel te hebben verzonnen en werd betrapt. Om een voorbeeld te noemen. Helemaal terecht dat journalisten dit soort zaken uitspitten. Te gênant voor woorden dat wij vertegenwoordigd worden door oplichters en charlatans.
Vanielje schreef:
17-02-2026 19:50

Hoe kan iemand haar cv verkeerd op LinkedIn zetten? Zo’n cv schrijft zichzelf niet, toch? Of had Chat-GTP er weer een potje van gemaakt?
Vanielje schreef:
17-02-2026 19:11
Volgens mij is het steeds gebruikelijker dat de media onderzoek doen naar het verleden van nieuwe bewindslieden.

Dat zagen we vorig jaar met staatssecretaris Vicky Maeijer. Daar was het overigens alleen plagiaat, dus zij kon gelukkig aanblijven.
Alleen plagiaat? Zij heeft haar titel moeten inleveren door dit grapje. Dat is (terecht) wel meer dan ‘alleen plagiaat’ alsof het niks is.
Where is my mind?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven