Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 2643 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk is het hetzelfde, want door plagiaat heb je dus die titel niet behaald en die studie niet afgerond terwijl je het voor doet komen alsof dat wel zo is.
Maar goed, ik las vandaag dat het zowel in de politiek als ook in het bedrijfsleven ongebruikelijk is diploma's op te vragen. Mijn mening kan dus zeker beïnvloed zijn door het feit dat ik in een beroep werk waar het opvragen van diploma's de absolute standaard is.
Si abra la puerta hay lobos.
SurferRosa schreef:
18-02-2026 07:27
Alleen plagiaat? Zij heeft haar titel moeten inleveren door dit grapje. Dat is (terecht) wel meer dan ‘alleen plagiaat’ alsof het niks is.
Volgens mij ging ze een andere scriptie schrijven om het "op te lossen". Ik zeg niet dat plagiaat meer of minder erg is, ik constateer alleen dat hier geen gevolgen aan zaten voor de betreffende staatssecretaris behalve het schrijven van een nieuwe scriptie.
Rabarbara schreef:
18-02-2026 07:52
Maar goed, ik las vandaag dat het zowel in de politiek als ook in het bedrijfsleven ongebruikelijk is diploma's op te vragen. Mijn mening kan dus zeker beïnvloed zijn door het feit dat ik in een beroep werk waar het opvragen van diploma's de absolute standaard is.
Ik vind het persoonlijk ook minder erg als iemand een sales-functie weet te bemachtigen door te liegen over een diploma dan wanneer een staatssecretaris zich naar binnen bluft met een vals cv. Voor die laatste functie heeft iemand veel meer verantwoordelijkheid en hij/zij wordt geacht specifieke kennis te hebben van een bepaald vakgebied. Plus een voorbeeldfunctie.

In de sales gaat het gewoon om zoveel mogelijk verkopen, wat zeker een talent is, maar het maakt dan niet uit of zo iemand alleen zijn lagere school heeft afgemaakt of is gepromoveerd. Daarnaast is bluffen onderdeel van zijn vak.
Claire45 schreef:
18-02-2026 08:13
Ik vind het persoonlijk ook minder erg als iemand een sales-functie weet te bemachtigen door te liegen over een diploma dan wanneer een staatssecretaris zich naar binnen bluft met een vals cv. Voor die laatste functie heeft iemand veel meer verantwoordelijkheid en hij/zij wordt geacht specifieke kennis te hebben van een bepaald vakgebied. Plus een voorbeeldfunctie.

In de sales gaat het gewoon om zoveel mogelijk verkopen, wat zeker een talent is, maar het maakt dan niet uit of zo iemand alleen zijn lagere school heeft afgemaakt of is gepromoveerd. Daarnaast is bluffen onderdeel van zijn vak.
Ze heeft zich niet naar binnen gebluft, omdat ze altijd eerlijk is geweest naar bijvoorbeeld Jetten. Ze loog naar buiten toe, niet naar binnen toe.

Veder heeft een staatssecretaris juist niet altijd specifieke kennis nodig over een bepaald vakgebied. Die kennis zit vaak bij ambtenaren, niet bij bewindslieden.

Dat bluffen onderdeel is van je vak, vind ik een vreemd argument.
Claire45 schreef:
18-02-2026 08:13

Mijn werk is deels ook sales-gedreven. Denk je niet dat eerlijkheid juist op een gebied waar mensen vooral door geld worden gedreven een heel belangrijke waarde is?

De grens tussen wel en niet de héle waarheid vertellen, kleine twijfels bij een klant negeren of benoemen is heel dun
Rabarbara schreef:
17-02-2026 21:46
Ik begrijp niet zo goed wat de noodzaak is van deze zin. Ik wil geen punt maken, ik had het gevoel dat mensen hier haar gedrag bagatelliseerden en ik denk daar anders over. Dat schreef ik in een post en daar werd op gereageerd.
In principe is iedereen op dit forum omdat zij denkt dat de posts die ze schrijft gelezen mogen worden. Dat is voor jou niet anders dan voor mij.
Het valt me op dat er op een bepaalde manier geformuleerd wordt door sommige deelnemers hier, waarbij mij onduidelijk is wat mensen precies zeggen. Dan doe ik aannames over hun bedoelingen. Wellicht zijn die aannames niet juist, maar ik kan niet meer lezen dan er staat.
Het was niet mijn bedoeling te bagatelliseren. Ik doe dat volgens mij ook nergens.
Maar ik vind de gedachte van Vanielje wel interessant. Ze had naar werkgevers niet gelogen. In ieder geval naar Jetten.

Ik vind het verder ook goed en begrijpelijk dat ze weg is.
Rabarbara schreef:
17-02-2026 21:49
Maar nu haal je de helft weg. Ik zei: ze is onnozel óf ze deed het expres. Dat zijn geen verklaringen, dat zijn gewoon de twee opties die er, in mijn zwartwitte brein dan, zijn. Maar het kan natuurlijk ook een complot zijn, zoals een collega van mij vandaag opperde.

Waarom mensen liegen? Omdat ze denken dat ermee weg kunnen komen. Om iemand anders te beschermen. Omdat ze bang zijn. Omdat het alternatief (niet liegen) geen optie is. Omdat ze vastzitten in hun leugens en niet meer denken dat ze er uit kunnen, Dat zijn de redenen wel zo'n beetje, denk ik. Geen idee welke bij Van Berkel past.
Ik denk dat er meer opties zijn dan onnozel en iets expres doen. Ik kan me ook voorstellen dat zoiets geleidelijk gebeurt.
Dat ze inderdaad vast is komen te zitten. Maar dat dit pas een probleem werd nu ze staatssecretaris werd.
Claire45 schreef:
17-02-2026 23:17
Hoe kan iemand haar cv verkeerd op LinkedIn zetten? Zo’n cv schrijft zichzelf niet, toch? Of had Chat-GTP er weer een potje van gemaakt?
Het is lang geleden dat ik er nog op zat, maar indertijd was het geloof ik een invuloefening op gebaseerd op begin en einde opleiding/functie. Veel mensen vermeldden bijv. als ze een studie niet afmaakten de duur van de hele studietijd als gestudeerd op hun behaalde studie (en lieten de eerste dus comfortabel weg) of vermeldden hem wel, maar zonder "niet behaald". Voor mij is dat niet onduidelijk, ik verwacht niet dat iemand in 1,5 jaar een studie tot biochemicus af heeft gerond.
Vanielje schreef:
18-02-2026 08:27
Mijn werk is deels ook sales-gedreven. Denk je niet dat eerlijkheid juist op een gebied waar mensen vooral door geld worden gedreven een heel belangrijke waarde is?

De grens tussen wel en niet de héle waarheid vertellen, kleine twijfels bij een klant negeren of benoemen is heel dun
Juist in de sales zal inderdaad niet iedereen het waarderen dat je ze luchtkastelen voorhoudt.

Verder moeten een hoop mensen voor hun werk verhalen vertellen om mensen mee te krijgen. Juist een staatssecretaris zal mensen moeten overtuigen, en dus ook aan een vorm van sales moeten doen.
Vanielje schreef:
18-02-2026 07:56
Volgens mij ging ze een andere scriptie schrijven om het "op te lossen". Ik zeg niet dat plagiaat meer of minder erg is, ik constateer alleen dat hier geen gevolgen aan zaten voor de betreffende staatssecretaris behalve het schrijven van een nieuwe scriptie.
Haar titel (dus papiertje van zijnde behaald) is afgenomen. Ja, ze kan/mag een nieuwe scriptie schrijven, maar die moet dan ook gewoon weer beoordeeld worden alvorens dat papiertje weer terug te krijgen. En het schrijven van een scriptie met de voorwaarden van een opleiding die jaren eerder gevolgd is, is ook niet zo simpel.
Where is my mind?
Paradise schreef:
18-02-2026 08:20
Ze heeft zich niet naar binnen gebluft, omdat ze altijd eerlijk is geweest naar bijvoorbeeld Jetten. Ze loog naar buiten toe, niet naar binnen toe.
Ook daar heeft ze over gelogen. Ze zei dat ze altijd eerlijk is geweest over haar cv en de niet afgemaakte studies ‘bij elke relevante procedure’ tijdens haar zakelijke carrière. Maar toen bleek dat ze eerder bestuurslid werd van het UWV, terwijl de Algemene Bestuursdienst niet op de hoogte was van de onjuistheden op haar cv.
Rabarbara schreef:
17-02-2026 21:44
Maar goed, ik denk dat dit ook een flinke deuk voor D'66 is. Altijd naar.
Wel jammer dat liegen nooit een flinke deuk in de VVD slaat.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover schreef:
18-02-2026 10:50
Wel jammer dat liegen nooit een flinke deuk in de VVD slaat.
Toen Halbe Zijlstra een leugentje vertelde in een speech op het VVD congres is hij anders héél snel afgeserveerd.

Er is nog wel een andere partij met 2x de V in de naam die de lat qua integriteit een stuk lager legt.
Vanielje schreef:
18-02-2026 11:02
Toen Halbe Zijlstra een leugentje vertelde in een speech op het VVD congres is hij anders héél snel afgeserveerd.

Er is nog wel een andere partij met 2x de V in de naam die de lat qua integriteit een stuk lager legt.
Klopt, gemiddeld veel misdrijven waaronder mishandelingen, wapenbezit, veel fraude, enz. Maar dat vinden kiezers toch minder erg.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Vanielje schreef:
18-02-2026 11:02

Twee jaar na dato, heel snel inderdaad.
Where is my mind?
Twee jaar wachtgeld voor een leugenaarster. En ik maar denken dat eerlijkheid het langste duurt.
SurferRosa schreef:
18-02-2026 12:36
Twee jaar na dato, heel snel inderdaad.
Toen de leugen aan het licht kwam, ja.
Carola_456 schreef:
18-02-2026 12:38
Twee jaar wachtgeld voor een leugenaarster. En ik maar denken dat eerlijkheid het langste duurt.
WW willen afbouwen naar één jaar met vrij laag max. dagvergoeding voor mense die vaak jaaaaaaaren netjes hun premies hebben betaald, maar inderdaad wel 2 jaar wachtgeld voor deze dame. Bah!
Sterrenstof74 schreef:
18-02-2026 12:56
WW willen afbouwen naar één jaar met vrij laag max. dagvergoeding voor mense die vaak jaaaaaaaren netjes hun premies hebben betaald, maar inderdaad wel 2 jaar wachtgeld voor deze dame. Bah!
Extra zuur: als dit direct was ontdekt toen ze in de Kamer kwam had ze minder dan 3 maanden gezeten en maar 6 maanden recht op wachtgeld. Daar was reden toe, want Van Berkel stond op 6 op de D66 lijst (en was aanvankelijk door het bestuur zelfs op 2 gezet).
Vanielje schreef:
18-02-2026 13:57
Extra zuur: als dit direct was ontdekt toen ze in de Kamer kwam had ze minder dan 3 maanden gezeten en maar 6 maanden recht op wachtgeld. Daar was reden toe, want Van Berkel stond op 6 op de D66 lijst (en was aanvankelijk door het bestuur zelfs op 2 gezet).
Met terugwerkende kracht toepassen.
Pieremachochel
noglangnietjarig schreef:
18-02-2026 17:44
Dan is de eerste afscheiding een feit deze kabinetsperiode.
Ik vind dat wachtgeld een stuk minder erg dan kamerleden die een flink salaris (+ wachtgeld) opstrijken terwijl ze amper iets doen voor dat geld (PVV, FVD). De zogenaamde spookkamerleden, of partijen die creatief met de invulling van hun zetels omgaan en ook een hoop wachtgeld opstrijken (FVD).
Sun.lover schreef:
19-02-2026 11:32
Ik vind dat wachtgeld een stuk minder erg dan kamerleden die een flink salaris (+ wachtgeld) opstrijken terwijl ze amper iets doen voor dat geld (PVV, FVD). De zogenaamde spookkamerleden, of partijen die creatief met de invulling van hun zetels omgaan en ook een hoop wachtgeld opstrijken (FVD).
Tja, in tegenstelling tot liegen over je CV is het niet of amper invullen van het hoogste ambt kennelijk "bon ton". Probleem is ook een beetje dat een aanzienlijk aantal PVVers en FvDers in het verleden al dusdanig (strafrechtelijk) over de schreef zijn gegaan dat dit soort dubieuze zaken erbij in het niet vallen.
noglangnietjarig schreef:
18-02-2026 17:44
Wetten zijn niet van toepassing voor deze mensen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven