Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 28 september 2025 om 13:07
CPB heeft uitgerekend dat het programma van bijvoorbeeld GL-PvdA een meer positieve invloed zal hebben op het verlagen van werkloosheid, het verbeteren van koopkracht en de economie t.o.v. de extreem rechtse partijen VVD en JA21.
Daarnaast heeft VVD vele jaren de kans gehad om invloed positief in te zetten, wat ze niet eens hebben geprobeerd.
PVV heeft alleen staan schreeuwen. Vele beloften uit het verkiezingsprogramma is PVV niet nagekomen en heeft deze zelfs tegengewerkt.
Tot slot heb ik een hekel aan onverdraagzaamheid en fascisme, dus sluit ik de VVD, PVV, FvD en JA21 sowieso al uit.
Er is een woningcrisis, crisis in (jeugd)zorg, klimaatcrisis, tekorten in kansengelijkheid en er is sprake van genocide. Er is geen asielcrisis.
Daarom stem ik op een partij met oog voor de mens en de toekomst: Partij voor de Dieren. Ik hoop dat zij zullen regeren met GL-PvdA en eventueel SP, Volt en/of D66.
Daarnaast heeft VVD vele jaren de kans gehad om invloed positief in te zetten, wat ze niet eens hebben geprobeerd.
PVV heeft alleen staan schreeuwen. Vele beloften uit het verkiezingsprogramma is PVV niet nagekomen en heeft deze zelfs tegengewerkt.
Tot slot heb ik een hekel aan onverdraagzaamheid en fascisme, dus sluit ik de VVD, PVV, FvD en JA21 sowieso al uit.
Er is een woningcrisis, crisis in (jeugd)zorg, klimaatcrisis, tekorten in kansengelijkheid en er is sprake van genocide. Er is geen asielcrisis.
Daarom stem ik op een partij met oog voor de mens en de toekomst: Partij voor de Dieren. Ik hoop dat zij zullen regeren met GL-PvdA en eventueel SP, Volt en/of D66.
zondag 28 september 2025 om 13:14
Ik stem op de partij die er het meeste voor gaat zorgen dat mensen gelukkiger worden. Beleid als investeren in onderwijs, zorg en verbeteren van de omstandigheden van achterstandsgroepen wordt iedereen gelukkiger van, want het is veel leuker om van je welvaart te genieten als er geen mensen voor je deur in de kou slapen, ook als die welvaart financieel wat minder is dan het zou zijn geweest zonder dit beleid.
zondag 28 september 2025 om 13:16
Het is een bericht van de redactie van BOOS. Even geknipt en geplakt (en dan lees je; meer partijen maken zich schuldig aan deze ondermijning);
We doken in een weekje rechtstaathaat, en dat bleek verontrustend
In de nieuwe RADIO BOOS bespreken we hoe het nieuws van één week het verval van jarenlang de rechtsstaat onder druk zetten toont. Zo zagen we hoe FvD een motie indiende om antifa te bestempelen als terroristische organisatie; precies naar model van Trump en Orbán. De motie haalde een meerderheid, gesteund door SGP, VVD, BBB, JA21 en PVV.
Wierd Duk vond het bijzonder: https://lnkd.in/eGhV9uaD
De hoofdredactie van Telegraaf belangrijk: https://lnkd.in/ex2XR5WF
Dick Schoof ontraadde de motie: https://lnkd.in/ezqvePtD
En experts zeiden: dit is g e v a a r l i j k. (https://lnkd.in/e9VxmhbD) 'Een motie als deze draagt zo bij aan de afbraak van de rechtsstaat' aldus Beatrice De Graaf.
In Pauw en De Wit zagen we gelukkig hoe ex-AIVDer Jelle Postma de motie tegenover Dilan Yeşilgöz als krankzinnig bestempelde. (Goede move van de redactie, expertise > opinie.) Yeşilgöz loog daar trouwens over de rol van antifa bij de belaging van Baudet: https://lnkd.in/edddvpg7
We zagen ook hoe Foort van Oosten (VVD) als minister van Justitie en Veiligheid het Malieveld-relbeestje maar niet bij de naam kon noemen. Waren die Hitlergroetende mannen met Prinsenvlaggen nou neonazi's of padvinders? Hij kon het niet gelijk zeggen: https://lnkd.in/ep3SSqre NRC: 'De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding adviseerde de demissionair minister van Justitie om de rellen in Den Haag te bestempelen als ‘rechts-extremistisch’. De minister sloeg dit advies in de wind. Door vaag te blijven zou hij volgens de terrorismebestrijder „normalisering” van het gedachtegoed in de hand werken.' (https://lnkd.in/e8ekw2wv)
En we zagen natuurlijk hoe De Raad van State stelde dat het wetsvoorstel van demissionair minister Mona Keijzer om statushouders geen voorrang meer te geven bij sociale huurwoningen in strijd is met de Grondwet. Keijzer negeerde de RvS, zal haar wetsvoorstel toch in deze vorm indienen. En de kritiek? Die richtte zich online veelal op de RvS. Voorbeeldje: https://lnkd.in/eiMkJ7Nk
In de uitzending hoor je Bas Bijlsma van democratiemonitor, Jelle Klaas van PILP en Rutger Stutvoet van ProDemos. Zij leggen uit waarom deze aanvallen een probleem zijn, en voor wie. Spoiler: niet alleen voor linke activisten.
Hier meeluisteren: https://bit.ly/radioboos35
Én sinds deze week ook meekijken: https://lnkd.in/ehFaGuWF
•
zondag 28 september 2025 om 13:35
Mijn overweging is om op een grote middenpartij te stemmen die potentieel groter kan worden dan de pvv. En die stem komt niet automatisch overeen met mijn primaire voorkeur.
Want wederom die uitkomst lijkt me werkelijk een recept voor ellende.
Ik ga dus of cda of PvdA/gl stemmen, beetje afhankelijk van wat de peilingen straks zeggen. En ik hoop dat ik niet de enige ben die die afweging maakt.
Want wederom die uitkomst lijkt me werkelijk een recept voor ellende.
Ik ga dus of cda of PvdA/gl stemmen, beetje afhankelijk van wat de peilingen straks zeggen. En ik hoop dat ik niet de enige ben die die afweging maakt.
zondag 28 september 2025 om 13:54
FransjeG schreef: ↑28-09-2025 13:07CPB heeft uitgerekend dat het programma van bijvoorbeeld GL-PvdA een meer positieve invloed zal hebben op het verlagen van werkloosheid, het verbeteren van koopkracht en de economie t.o.v. de extreem rechtse partijen VVD en JA21.
De nieuwe CPB doorrekeningen zijn pas in oktober beschikbaar toch? En van JA21 is nog niet bekend want die doen dat dit jaar voor het eerst. PvdD laat hun plannen overigens niet doorrekenen.
Ik vind de VVD niet extreem rechts overigens, JA21 schurkt er misschien tegenaan, maar geen PVV of FvD.
De PvdD heeft ook nogal radicale standpunten in hun programma staan waar ik me absoluut niet in kan vinden, wat maakt dat je dan niet GL/PvdA stemt, die toch wat gematigdere standpunten heeft? Is dat strategisch? Of heeft de PvdD juist bepaalde standpunten bijvoorbeeld over dierenrechten die je bij andere partijen mist?
Overigens is de werkeloosheid momenteel erg laag, 3.8% van de beroepsbevolking.
De economische groei blijft beperkt tot 1.1%, voornamelijk door geopolitieke onzekerheid en invoerheffingen.
Frappant is dat bij alle doorrekeningen de toekomstige generaties zwaardere lasten krijgen. De inkomensgelijkheid neemt bij alle partijen toe, behalve bij de VVD. Maar bij de VVD neemt het aandeel werkenden toe door de prikkel meer te gaan werken extra te belonen. Bij alle partijen zijn de overheidsuitgaven hoger dan de inkomsten.
Ik ben door deze doorrekeningen nog niet veel wijzer geworden helaas...
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 28 september 2025 om 14:20
Alles hierboven zou ik geschreven kunnen hebben.MrsM schreef: ↑28-09-2025 10:44Aangezien ik een kleine ondernemer ben, en waar de koopkracht het afgelopen jaar bij veel mensen is toegenomen, is die bij mij juist afgenomen. Ik begin het nu ook echt te merken, dus voor mij zal het thema ondernemers wel een van de belangrijkste zijn.
En dat is nou precies waar mijn "probleem" grotendeels zit, of ik kan niet lezen of het staat er allemaal onduidelijk, in de toch wel behoorlijk uitgebreide programma's. Maar, zoals gebruikelijk, zit je bij een VVD/CDA als ondernemer beter dan bij GL/PvdA. Ik denk dat SP voor ondernemers beter zou zijn dan GL/PvdA. Maar daarvan vind ik weer veel andere punten niks. Gl/PvdA heeft in het programma staan de fiscale voordelen voor ondernemers te beperken/verminderen. Maar weer niet welke dit dan precies zijn. Ik weet van hun vorige programma dat hier de MKB vrijstelling en zelfstandigenaftrek ook mee bedoelt werd.
Daarnaast veiligheid, zowel binnen Nederland als bijvoorbeeld de EU. Zeker met de oorlog in Oekraïne in mijn achterhoofd, maar ook de oorlog in Gaza en Soedan bijvoorbeeld. En die laatste 2, of zeker toch in Gaza, daar zit ook nogal wat verdeeldheid in de partijen op links en op rechts. Ik zou voor dat onderwerp dus liever een linkse partij willen kiezen.
Betaalbare zorg. Dat vind ik ook wel een belangrijk punt. Maar ook toegankelijke zorg. Ik vind het centreren van bepaalde zorg geen goede ontwikkeling. Mensen die afhankelijk zijn van anderen om ergens te komen, maak je het daarmee wel moeilijker. Al begrijp ik de kostenoverweging. Overigens ben ik dan weer wel helemaal voor de zgn "knarrenhofjes". Ik denk dat SP op dit punt ook het beste scoort voor mij?
Milieu/klimaat, ja belangrijk maar zorg ervoor dat er eerst goede en betaalbare alternatieven zijn en ga dan beleid maken op de vervuilers. Nu lijkt het andersom te gebeuren waardoor je mensen in de problemen brengt. Bijvoorbeeld met de elektrische voertuigen tov elektrsiche voertuigen. Leuk dat er besloten is dat vanaf 2035 geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren verkocht mogen worden binnen de EU, maar voorlopig wordt er nog maar weinig tot niks gedaan aan de code 78 op het rijbewijs (automaatcode) waardoor mijn sector bijvoorbeeld in de problemen kan komen. Daarom liever een VVD/CDA/JA21 dan GL/PvdA, SP, DENK, of PvdD.
Met deze voorbeelden kom ik dus een beetje 50/50 uit. En als ik dan als laatste migratie er toch bij wil pakken, waarvan ik vind dat die strenger/anders moet, ook daar kom ik dan eerder uit bij een VVD/JA21/CDA, dan linkse partijen. En pak ik er dan ook nog eens bij dat werken moet lonen, dat het toeslagenstelsel op de schop moet en de participatie maatschappij, ook daar kom ik dan eerder uit bij rechts dan links, hoewel ik GL/PvdA daarin ook kan volgen.
Op de een of andere manier komt een D66 helemaal niet in beeld bij mij, maar dat geldt ook voor PVV/Fvd en DENK/PvdD en CU/SGP.
Ook vind ik betaalbare woningbouw belangrijk. Ik merk alleen dat veel mensen NIET zien dat dit schier onmogelijk is. Kijk die vergunningen kunnen sneller. Maar zelfs als dat gedaan wordt. Netcongestie. De energiesector stopt er al miljarden in, maar al zouden ze het tienvoudige erin steken, dan duurt het nog jaren, meer dan een decennium. Veel mensen zien dat niet. Het stroomnetwerk is gewoon vol. En dat kan op geen enkele manier sneller gedaan worden. Misschien een beetje als woningbouw voor gaat, maar ook daar is niet genoeg stroom voor. Dus elke partij roept wel ‘meer woningen’. Een heel nieuw eiland erbij in het IJsselmeer zelfs door de D66. Maar er is domweg geen stroom voor. Dat hele eiland is onhaalbaar. En daar praat geen partij over. Stroom is echt een van de grootste problemen voor de bouw van woningen. Een van onze grootste problemen economisch gezien.
Hier in de stad staat een compleet nieuwe woonwijk met 350 huurwoningen. Nette eengezinswoningen, appartementen. Leeg. Want er is geen stroom. Het netwerk is te vol. Wel moet onze stad nieuwe huizen bouwen. Blijven ze doen. Ook allemaal zonder stroom. Te triest voor woorden. Zowel links als recht heeft hier nog geen oplossing voor.
zondag 28 september 2025 om 14:34
BuzzieBee schreef: ↑28-09-2025 14:20Alles hierboven zou ik geschreven kunnen hebben.
Ook vind ik betaalbare woningbouw belangrijk. Ik merk alleen dat veel mensen NIET zien dat dit schier onmogelijk is. Kijk die vergunningen kunnen sneller. Maar zelfs als dat gedaan wordt. Netcongestie. De energiesector stopt er al miljarden in, maar al zouden ze het tienvoudige erin steken, dan duurt het nog jaren, meer dan een decennium. Veel mensen zien dat niet. Het stroomnetwerk is gewoon vol. En dat kan op geen enkele manier sneller gedaan worden. Misschien een beetje als woningbouw voor gaat, maar ook daar is niet genoeg stroom voor. Dus elke partij roept wel ‘meer woningen’. Een heel nieuw eiland erbij in het IJsselmeer zelfs door de D66. Maar er is domweg geen stroom voor. Dat hele eiland is onhaalbaar. En daar praat geen partij over. Stroom is echt een van de grootste problemen voor de bouw van woningen. Een van onze grootste problemen economisch gezien.
Hier in de stad staat een compleet nieuwe woonwijk met 350 huurwoningen. Nette eengezinswoningen, appartementen. Leeg. Want er is geen stroom. Het netwerk is te vol. Wel moet onze stad nieuwe huizen bouwen. Blijven ze doen. Ook allemaal zonder stroom. Te triest voor woorden. Zowel links als recht heeft hier nog geen oplossing voor.
Ja dat stroomgedoe. Bijna niemand heeft het erover en ze zagen al meer dan tien jaar aankomen dat het netwerk de vraag niet meer aankan. Zo raar dat dat geen prioriteit lijkt te hebben.
Zelf stem ik dit jaar voor het eerst niet. Ik zou echt niet weten op wie.
zondag 28 september 2025 om 15:46
MrsM schreef: ↑28-09-2025 11:08
Maar als kleine ondernemer met een middeninkomen, dan zijn linkse partijen niet de beste keuze, maar VVD ook niet. En CDA is er ook niet heel duidelijk in. En dan neem ik het feit dat de afgelopen jaren bijvoorbeeld mijn besteedbaar inkomen achteruit is gegaan (onder VVD beleid) ook mee. Naast de andere punten die ik belangrijk vindt.
Stemmen voor wat nu voor jouw portemonnee het beste lijkt is buiten een wat egoistisch standpunt ook nog een kortetermijnstandpunt. Op de langere termijn is het ook voor jou als kleine ondernemer goed als de infrastructuur en de veiligheid op orde zijn, waar dus belastinggeld naartoe moet. Ook heb jij iets aan gezonde werknemers en klanten, dus goede gezondheidszorg en sociale voorzieningen.
Daarnaast is voor midden- en linkse partijen de kleine ondernemer juist meer beschermd dan bij veel rechtse partijen.
Een partij als GL/PvdA bijv is voor een grotere belastingdruk bij multinationals, en willen juist kleine ondernemers ontzien qua belastingdruk.
D66 wil voor kleine ondernemers de loondoorbetaling bij ziekte versoepelen en bijv meer maatwerk bij contracten voor personeel bij mkb-ers.
zondag 28 september 2025 om 16:22
Mariana schreef: ↑28-09-2025 15:46Stemmen voor wat nu voor jouw portemonnee het beste lijkt is buiten een wat egoistisch standpunt ook nog een kortetermijnstandpunt. Op de langere termijn is het ook voor jou als kleine ondernemer goed als de infrastructuur en de veiligheid op orde zijn, waar dus belastinggeld naartoe moet. Ook heb jij iets aan gezonde werknemers en klanten, dus goede gezondheidszorg en sociale voorzieningen.
Daarnaast is voor midden- en linkse partijen de kleine ondernemer juist meer beschermd dan bij veel rechtse partijen.
Een partij als GL/PvdA bijv is voor een grotere belastingdruk bij multinationals, en willen juist kleine ondernemers ontzien qua belastingdruk.
D66 wil voor kleine ondernemers de loondoorbetaling bij ziekte versoepelen en bijv meer maatwerk bij contracten voor personeel bij mkb-ers.
Dat laatste willen de VVD, SP en dus D66 inderdaad. Dat gaat hopelijk ook gebeuren voor de kleine ondernemer.
En ja, natuurlijk ben ik bij al die genoemde zaken ook gebaat, echter jij zegt dat GL/PvdA voor een lagere belastingdruk is bij onsernemers, terwijl ik lees dat ze af willen van de fiscale voordelen voor ondernemers en ze voorheen daarmee ook de MKB vrijstelling en zelfstandigenaftrek bedoelden. Dat betekent dan al snel een lastenverzwaring van 2470 euro aan ondernemersaftrek en 12.7% belastingvrij op de winst. Ik vraag me af hoe en waarmee ze dat dan willen compenseren? (Als dit ook hun plannen zijn want dat is mij onduidelijk)
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 28 september 2025 om 16:34
je weet wat JA21 wil mbt discrimatie strafbaar stellen?MrsM schreef: ↑28-09-2025 13:54De nieuwe CPB doorrekeningen zijn pas in oktober beschikbaar toch? En van JA21 is nog niet bekend want die doen dat dit jaar voor het eerst. PvdD laat hun plannen overigens niet doorrekenen.
Ik vind de VVD niet extreem rechts overigens, JA21 schurkt er misschien tegenaan, maar geen PVV of FvD.
De PvdD heeft ook nogal radicale standpunten in hun programma staan waar ik me absoluut niet in kan vinden, wat maakt dat je dan niet GL/PvdA stemt, die toch wat gematigdere standpunten heeft? Is dat strategisch? Of heeft de PvdD juist bepaalde standpunten bijvoorbeeld over dierenrechten die je bij andere partijen mist?
Overigens is de werkeloosheid momenteel erg laag, 3.8% van de beroepsbevolking.
De economische groei blijft beperkt tot 1.1%, voornamelijk door geopolitieke onzekerheid en invoerheffingen.
Frappant is dat bij alle doorrekeningen de toekomstige generaties zwaardere lasten krijgen. De inkomensgelijkheid neemt bij alle partijen toe, behalve bij de VVD. Maar bij de VVD neemt het aandeel werkenden toe door de prikkel meer te gaan werken extra te belonen. Bij alle partijen zijn de overheidsuitgaven hoger dan de inkomsten.
Ik ben door deze doorrekeningen nog niet veel wijzer geworden helaas...
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 28 september 2025 om 16:36
schoon drinkwater lijkt ook een probleem te worden zag ik gisteren bij Kassa.BuzzieBee schreef: ↑28-09-2025 14:20Alles hierboven zou ik geschreven kunnen hebben.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 28 september 2025 om 16:39
Ik vind vooral het buitenlandbeleid belangrijk.
Ik ben voor een sterk Europa en inmiddels tegen elke vorm van steun en samenwerking met Israël.
En de zorg vind ik belangrijk, nog belangrijker dan het onderwijs. En dan vooral de waardering voor, en het salaris en de roosters van de mensen die er werken. Niet de riedel ‘het wordt te duur, we moeten bezuinigen’, maar ‘het is enorm belangrijk, we moeten investeren en waarderen’
Ik ben voor een sterk Europa en inmiddels tegen elke vorm van steun en samenwerking met Israël.
En de zorg vind ik belangrijk, nog belangrijker dan het onderwijs. En dan vooral de waardering voor, en het salaris en de roosters van de mensen die er werken. Niet de riedel ‘het wordt te duur, we moeten bezuinigen’, maar ‘het is enorm belangrijk, we moeten investeren en waarderen’
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 28 september 2025 om 17:16
Daarom zeg ik die schurkt ertegenaan. Maar om nou de VVD extreem rechts te noemen gaat mij wel te ver.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 28 september 2025 om 17:34
Overigens nog in aanvulling op de post van Mariana, dat een keuze voor eigen portomonnee egoistisch danwel kortetermijn denken is, ik vind het best frappant dat zzpers in alle sectoren echt de gebeten hond zijn, bij alle partijen. Het is als schieten met een kanon op een mug, maar de toekomst voor zzpers is voor velen weg.
De weerstand op deze plannen is er maatschappelijk gezien ook niet, zoals die er wel was met een BTW verhoging op cultuur bijvoorbeeld. Maar niet alle zzpers werken in probleemsectoren, maar wel alle zzpers worden benadeeld.
Dit geldt ook voor kleine ondernemers. De zelfstandigenaftrek wordt afgebouwd van ruim 7000 euro in 2020 naar 900 euro in 2027. Ook hier, geen haan die ernaar kraait. Terwijl dit wel om significante bedragen gaat. Een verminderde koopkracht voor werknemers is wel iets waarvoor men op de barricades klimt, minder koopkracht voor ondernemers niet.
De MKB vrijstelling is ook verlaagd van 14% naar een voorgenomen 12.7%. Ook hier betekent dit een koopkrachtvermindering voor ondernemers.
Dit wordt dan wel enigszins gecompenseerd met de algemene heffingskorting, maar die geldt voor iedereen, en bij een winst van meer dan 30.000 euro helpt het niks meer.
Al met al worden (onder VVD beleid) ondernemers steeds zwaarder belast. Dat er dan gezegd wordt dat het wellicht egoistisch korte termijn denken is (no offence Mariane
) vind ik wel erg jammer, want uiteindelijk praten we over de portomonnee van zzpers en eenmanszaken, hun besteedbaar inkomen.
In 2024 waren er zo'n 1.787.000 zzpers in Nederland waarvan tussen de 450.000 en 500.000 zelfstandigen met personeel die allemaal zorgen voor werkgelegenheid.
Helaas is het ondernemersschap zo versplinterd dat een sterke lobby afwezig blijft, en de steun vanuit de maatschappij en de werknemers lijkt er ook niet echt te zijn.
Maar wanneer het gaat om extra geld naar salarisverhogingen in de zorg, onderwijs, NS, minimumlonen dan staat wel bijna heel Nederland hier achter.
En deze punten zijn voor mij dus wel heel belangrijk om mijn keuze op te baseren. Zoals iedereen hun eigen koopkracht belangrijk vindt denk ik.
(Sorry even een ego-frustratiepost.)
De weerstand op deze plannen is er maatschappelijk gezien ook niet, zoals die er wel was met een BTW verhoging op cultuur bijvoorbeeld. Maar niet alle zzpers werken in probleemsectoren, maar wel alle zzpers worden benadeeld.
Dit geldt ook voor kleine ondernemers. De zelfstandigenaftrek wordt afgebouwd van ruim 7000 euro in 2020 naar 900 euro in 2027. Ook hier, geen haan die ernaar kraait. Terwijl dit wel om significante bedragen gaat. Een verminderde koopkracht voor werknemers is wel iets waarvoor men op de barricades klimt, minder koopkracht voor ondernemers niet.
De MKB vrijstelling is ook verlaagd van 14% naar een voorgenomen 12.7%. Ook hier betekent dit een koopkrachtvermindering voor ondernemers.
Dit wordt dan wel enigszins gecompenseerd met de algemene heffingskorting, maar die geldt voor iedereen, en bij een winst van meer dan 30.000 euro helpt het niks meer.
Al met al worden (onder VVD beleid) ondernemers steeds zwaarder belast. Dat er dan gezegd wordt dat het wellicht egoistisch korte termijn denken is (no offence Mariane

In 2024 waren er zo'n 1.787.000 zzpers in Nederland waarvan tussen de 450.000 en 500.000 zelfstandigen met personeel die allemaal zorgen voor werkgelegenheid.
Helaas is het ondernemersschap zo versplinterd dat een sterke lobby afwezig blijft, en de steun vanuit de maatschappij en de werknemers lijkt er ook niet echt te zijn.
Maar wanneer het gaat om extra geld naar salarisverhogingen in de zorg, onderwijs, NS, minimumlonen dan staat wel bijna heel Nederland hier achter.
En deze punten zijn voor mij dus wel heel belangrijk om mijn keuze op te baseren. Zoals iedereen hun eigen koopkracht belangrijk vindt denk ik.
(Sorry even een ego-frustratiepost.)
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 28 september 2025 om 17:42
Nou, als ik de tweets van partijleden/Tweede Kamerleden van de VVD leden dagelijks zie, zie ik niet zo veel verschil meer met PVV'ers. Het begint echt een populistische kant op te gaan.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
zondag 28 september 2025 om 17:44
zondag 28 september 2025 om 18:21
Er is geen partij waar ik het 100% mee eens ben. Ik stem naar alle waarschijnlijkheid weer CU. Ik ben het niet op elk vlak met ze eens. Ik vind ze bijvoorbeeld te weinig kritisch op Israel. Maar goed, uiteindelijk heeft dat natuurlijk geen enkele invloed op het beleid van Israel en kan alleen de VS Israel nog wat intomen. Dus om mijn stem nu enkel op buitenlands beleid af te laten hangen is ook weer zo wat.
Economisch ben ik ook wat liberaler gemiddeld maar de VVD is het ook weer niet. VVD jaren 90 stijl had ik wel overwogen.
Maar verder vind ik dat CU goed de middenweg zoekt tussen links en rechts qua economische standpunten en ook het milieu belang in de gaten houdt, de redelijkheid zoekt en een ethisch kader heeft waar ik me in kan vinden.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen vanwege het geloof er niet op zouden stemmen. Als ik niet gelovig was dan zou ik er ook niet op stemmen.
Economisch ben ik ook wat liberaler gemiddeld maar de VVD is het ook weer niet. VVD jaren 90 stijl had ik wel overwogen.
Maar verder vind ik dat CU goed de middenweg zoekt tussen links en rechts qua economische standpunten en ook het milieu belang in de gaten houdt, de redelijkheid zoekt en een ethisch kader heeft waar ik me in kan vinden.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen vanwege het geloof er niet op zouden stemmen. Als ik niet gelovig was dan zou ik er ook niet op stemmen.
zondag 28 september 2025 om 18:30
Open hier maar een topic over salarisverhogingen in het onderwijs en ga maar tellen hoeveel mensen het daarmee eens zijn. Weinig, is mijn ervaring. Uiteindelijk blijft het bij klappen op je balkon voor hardwerkende verpleegkundigen en janken dat de juf zo lief was na afloop van de musical in groep 8, maar geld houden mensen echt het liefste voor zichzelf.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 28 september 2025 om 18:50
Rabarbara schreef: ↑28-09-2025 18:30Open hier maar een topic over salarisverhogingen in het onderwijs en ga maar tellen hoeveel mensen het daarmee eens zijn. Weinig, is mijn ervaring. Uiteindelijk blijft het bij klappen op je balkon voor hardwerkende verpleegkundigen en janken dat de juf zo lief was na afloop van de musical in groep 8, maar geld houden mensen echt het liefste voor zichzelf.
Dat laatste is eigenlijk ook een beetje wat ik wil zeggen denk ik. Want welke belangen zijn voor jou het belangrijkste om te kiezen voor een politieke partij en wat als dat betekent dat jij (algemeen) er financieel op achteruit zou gaan?
Ik ben er eerlijk over dat ik ook egoïstische motieven meetel, zoals mijn financiele situatie. Kortzichtig? Wellicht wel maar uiteindelijk moet ik ook gewoon mijn rekeningen kunnen betalen.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 28 september 2025 om 18:52
Saelle1 schreef: ↑28-09-2025 18:21Er is geen partij waar ik het 100% mee eens ben. Ik stem naar alle waarschijnlijkheid weer CU. Ik ben het niet op elk vlak met ze eens. Ik vind ze bijvoorbeeld te weinig kritisch op Israel. Maar goed, uiteindelijk heeft dat natuurlijk geen enkele invloed op het beleid van Israel en kan alleen de VS Israel nog wat intomen. Dus om mijn stem nu enkel op buitenlands beleid af te laten hangen is ook weer zo wat.
Eens met je motivatie vwb partijen en kiezen op Israel-kritische partijen. Dat zal (hoe erg ik de hele oorlog ook vind) niet de doorslag geven voor mijn stem.
Ik vind de CU ook verder helemaal geen verkeerde partij, alleen de C is voor mij wat teveel aanwezig in hun programma. Wat ook logisch is natuurlijk.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 28 september 2025 om 20:47
Ik stem niet voor mijn eigen portemonnee. Ik wil een sociaal en eerlijk beleid en dat de rijken minder snel rijker worden. Ik wil minder populisme en een kabinet wat gaat besturen en beslissingen durft te nemen voor de lange termijn.MrsM schreef: ↑28-09-2025 18:50Dat laatste is eigenlijk ook een beetje wat ik wil zeggen denk ik. Want welke belangen zijn voor jou het belangrijkste om te kiezen voor een politieke partij en wat als dat betekent dat jij (algemeen) er financieel op achteruit zou gaan?
Ik ben er eerlijk over dat ik ook egoïstische motieven meetel, zoals mijn financiele situatie. Kortzichtig? Wellicht wel maar uiteindelijk moet ik ook gewoon mijn rekeningen kunnen betalen.
En eerlijk, mijn man en ik hebben het samen heel goed. Maar wij vinden het belangrijk dat andere mensen het ook goed hebben door de lasten beter te verdelen. En ja, dat betekent dat wij er financieel wat op achteruit zouden gaan. So be it.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
maandag 29 september 2025 om 09:56
Als je kijkt hoe de kwaliteit van ons onderwijs is achteruitgegaan terwijl er massaal geld in is gepompt.. Ik wil dat het onderwijs betere resultaten gaat opleveren, dus sturen op output ipv meer geld.Danae schreef: ↑28-09-2025 13:14Ik stem op de partij die er het meeste voor gaat zorgen dat mensen gelukkiger worden. Beleid als investeren in onderwijs, zorg en verbeteren van de omstandigheden van achterstandsgroepen wordt iedereen gelukkiger van, want het is veel leuker om van je welvaart te genieten als er geen mensen voor je deur in de kou slapen, ook als die welvaart financieel wat minder is dan het zou zijn geweest zonder dit beleid.
We zouden onderwijs, defensie, zorg, uitkeringen, etc eigenlijk allemaal Europees moeten stroomlijnen.
maandag 29 september 2025 om 10:24
Sun.lover schreef: ↑28-09-2025 20:47Ik stem niet voor mijn eigen portemonnee. Ik wil een sociaal en eerlijk beleid en dat de rijken minder snel rijker worden. Ik wil minder populisme en een kabinet wat gaat besturen en beslissingen durft te nemen voor de lange termijn.
En eerlijk, mijn man en ik hebben het samen heel goed. Maar wij vinden het belangrijk dat andere mensen het ook goed hebben door de lasten beter te verdelen. En ja, dat betekent dat wij er financieel wat op achteruit zouden gaan. So be it.
Natuurlijk is het belangrijk dat er een brede welvaart is en de kloof tussen arm en rijk kleiner wordt. Alleen wanneer je keer op keer bij de groep hoort die erop achteruit gaat ipv vooruit, dan dat is best frustrerend.
Maar naast dat ik die egoistische belangen heb, kijk ik ook wel naar de punten die maatschappelijk belang hebben.
Ik vind klimaat ook belangrijk, maar zoals ik eerder al zei zorg eerst voor alternatieven en dat dat op orde is voordat je maatregelen in gaat voeren waardoor mensen weer in de problemen komen. Zorg eerst eens dat het elektriciteitsnet op orde is, zorg ervoor dat vergunningen minder duur worden en eerder afgegeven kunnen worden, en verkoop je gemeentegrond goedkoper wanneer het gaat om projecten voor sociale woningbouw bijvoorbeeld. En zorg dat het bestemmingsplan makkelijker en sneller aangepast kan worden.
Allemaal dingen die de (lokale) overheid zelf makkelijk kan regelen, maar wat allemaal maar blijft duren en duren. Dus minder bureaucratie zou al heel fijn zijn.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 29 september 2025 om 15:09
ik haak hier even op aan. Als we kijken naar brede welvaart in nederland, dan doen het wel zelfs bijtengewoon goed in Europa en de wereld:MrsM schreef: ↑29-09-2025 10:24Natuurlijk is het belangrijk dat er een brede welvaart is en de kloof tussen arm en rijk kleiner wordt. Alleen wanneer je keer op keer bij de groep hoort die erop achteruit gaat ipv vooruit, dan dat is best frustrerend.
Maar naast dat ik die egoistische belangen heb, kijk ik ook wel naar de punten die maatschappelijk belang hebben.
Ik vind klimaat ook belangrijk, maar zoals ik eerder al zei zorg eerst voor alternatieven en dat dat op orde is voordat je maatregelen in gaat voeren waardoor mensen weer in de problemen komen. Zorg eerst eens dat het elektriciteitsnet op orde is, zorg ervoor dat vergunningen minder duur worden en eerder afgegeven kunnen worden, en verkoop je gemeentegrond goedkoper wanneer het gaat om projecten voor sociale woningbouw bijvoorbeeld. En zorg dat het bestemmingsplan makkelijker en sneller aangepast kan worden.
Allemaal dingen die de (lokale) overheid zelf makkelijk kan regelen, maar wat allemaal maar blijft duren en duren. Dus minder bureaucratie zou al heel fijn zijn.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/23 ... -van-de-eu
wat maakt het dan uit dat er een kloof is tussen arm en rijk? dat is dan toch alleen maar jaloezie: kijken dat een ander het nog beter heeft dan jij? Het lijkt me nou echt een loos verkiezingsargument. eerlijke vraag / opmerking, misschien zie ik het verkeerd? waar gaat die kloof precies over? Tussen rijk en nog rijker en wat is het probleem?
maandag 29 september 2025 om 15:13
maar dat zou betekenen dat GL / pvdA precies de verkeerde zaken omarmt. Ze hebben oplossingen voor problemen die er niet zijn of veel minder urgent zijn....FransjeG schreef: ↑28-09-2025 13:07CPB heeft uitgerekend dat het programma van bijvoorbeeld GL-PvdA een meer positieve invloed zal hebben op het verlagen van werkloosheid, het verbeteren van koopkracht en de economie t.o.v. de extreem rechtse partijen VVD en JA21.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in