Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 29 september 2025 om 16:02
maandag 29 september 2025 om 19:56
ZaphodBeeblebrox schreef: ↑29-09-2025 16:02Voor wat betreft de VVD als partij voor ondernemers: ik krijg de indruk dat ze dat wel zijn, maar als het aankomt op polderen, concessies doen, en ze moeten kiezen welke punten zij er per sé door willen krijgen, dan zijn dat vaak zaken alleen in het belang van multinationals.
Eens. Het punt is denk ik ook dat het te weinig leeft in de samenleving, of dat er te weinig kennis is onder de gemiddelde mens om hier echt een mening over te hebben.
Er is geen haan die kraait naar de afbouw van de fiscale regelingen voor zzpers of ondernemers. Terwijl door die afbouw de koopkracht met zo'n 3 tot 4% afneemt.
GL/PvdA wil werknemers en zzpers gelijktrekken omdat het "oneerlijk" zou zijn. Maar voor wie precies? Ik denk dat het meer te maken heeft met te weinig geld vanuit de premies volksverzekeringen, dat ze zzpers liever in loondienst zien.
Het is een bekend feit dat zelfstandigen veel minder vaak ziek zijn, dus die drukken helemaal niet zo op de algemene middelen.
Daarnaast worden nu alle zelfstandigen benadeeld. Maar waarom zou je een werknemer en zelfstandige gelijk willen trekken als er niets veranderd aan het ondernemersrisico en de werknemer nog wel geniet van de arbeidsvoorwaarden? Dan wordt het toch juist oneerlijker voor die zelfstandige?
En wie wil dan nog ondernemen straks? Men lijkt te vergeten dat de werknemers in loondienst zijn bij die ondernemers, ook bij diegenen met een eenmanszaak die onder dezelfde fiscale regels vallen als zzpers.
Ik vind het echt schandalig hoe partijen van links tot rechts omgaan met zelfstandigen. Op dat punt ben je dus beter af bij FvD of JA21. Het moet dan ook niet vreemd zijn dat die partijen uit die hoek stemmen gaan krijgen.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 29 september 2025 om 20:14
Ik heb dat programma gelezen maar zag vooral heel veel EU, haha. Maar zal er nog eens induiken! Bedankt voor de tip!
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 29 september 2025 om 20:15
Nou dat vooral. Er is behoefte aan partijen die samen kunnen en willen werken, die concessies willen doen en willen kijken naar alle Nederlanders.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 29 september 2025 om 20:58
Mrs M, ik herken hetgeen wat bij jou leeft helemaal niet bij de zzp’ers (inclusief mijn echtgenoot) in mijn buurt. Daar leeft de eigen portemonnee nauwelijks, en gaat het veel meer om milieu en zorg.
En dat is volgens mij niet omdat het niet bekend is, maar veel eerder omdat het niet heel belangrijk gevonden wordt. Drie procent minder raakt niet, om verschillende redenen. Drie procent van niks is weinig of drie procent van veel is ook weinig
, zoiets.
En dat is volgens mij niet omdat het niet bekend is, maar veel eerder omdat het niet heel belangrijk gevonden wordt. Drie procent minder raakt niet, om verschillende redenen. Drie procent van niks is weinig of drie procent van veel is ook weinig

Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 29 september 2025 om 21:10
Gezien de ontwikkelingen in de wereld ligt onze toekomst dan ook in de EU. Het mag ondertussen duidelijk zijn dat zoals het nu gaat in Europa niet lang stand houdt. Er zal veel meer op EU niveau gedaan moeten worden. En ondanks dat sommige politici hun kiezers willen laten geloven dat "Brussel" alles bepaald is het het tegenovergestelde. "Brussel" heeft maar over heel weinig onderwerpen iets te vertellen. Als we willen overleven in dit deel van de wereld zal er veel meer op EU niveau moeten worden gecoordineerd.
En als je de onderwerpen ziet waar het meest over wordt geklaagd, dan zijn dat allemaal zaken waar de EU niets over heeft te zeggen.
maandag 29 september 2025 om 21:42
feow schreef: ↑29-09-2025 20:58Mrs M, ik herken hetgeen wat bij jou leeft helemaal niet bij de zzp’ers (inclusief mijn echtgenoot) in mijn buurt. Daar leeft de eigen portemonnee nauwelijks, en gaat het veel meer om milieu en zorg.
En dat is volgens mij niet omdat het niet bekend is, maar veel eerder omdat het niet heel belangrijk gevonden wordt. Drie procent minder raakt niet, om verschillende redenen. Drie procent van niks is weinig of drie procent van veel is ook weinig, zoiets.
Dat kan natuurlijk, dat is bij iedereen anders, net zoals het onderwerp klimaat of asiel.
Ik merk in mijn omgeving onder mijn collega ondernemers wel grote onvrede. En je zegt het eigenlijk precies goed, 3% van niks of 3% van heel veel is makkelijk te dragen. Maar wat als het 3% van een (laag) middeninkomen betreft?
Als er een politieke partij is waarbij de koopkracht van uitkeringsgerechtigden daalt met 3% dan vindt iedereen en zijn moeder daar terecht iets van. Als de koopkracht voor de topinkomens daalt met 3% vinden we het allemaal okee, die houden genoeg over.
Ik vind het nogal wat eerlijk gezegd, en ik vind het ook best jammer of terleustellend dat mensen (algemeen) zo weinig geven om de koopkrachtdaling van zelfstandigen, of dat gedrocht van die verplichte AOV.
Niet alle zelfstandigen verdienen geld als water, kijk naar een kapper, bakker, rijschool of lokale winkelier. Al dan niet met personeel.
Ik vraag me af waar die noodzaak vandaan komt om werknemers en zelfstandigen zo gelijk te willen trekken? Er zijn toch niet voor niets verschillen?
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 29 september 2025 om 22:12
Ik ervaar hetzelfde als Feow. Ook mijn vent en ik, beiden ondernemers, staan er niet zo in als jij, maar zo als de zzp-ers die Feow omschrijft.
Ik vraag me af waar die noodzaak vandaan komt om werknemers en zelfstandigen zo gelijk te willen trekken? Er zijn toch niet voor niets verschillen?
Uit bescherming van de zzp-ers en de maatschappij. Dat zzp-ers zich minder vaak ziek melden betekent niet dat ze minder vaak ziek zijn. Er zijn veel zzp-ers die te weinig verdienen en/of niet (genoeg) verzekerd zijn tegen ziekte. Dat is voor die mensen zelf niet goed, en uiteindelijk ook niet voor de maatschappij.
maandag 29 september 2025 om 22:37
Ik vind de verplichte AOV geen gedrocht.
Ik ben blij dat die verplichting er eindelijk komt.
Er valt vast een hoop op af te dingen en het is niet fijn om er maandelijks veel geld aan kwijt te zijn, maar dát er een AOV verplicht wordt juich ik toe.
En volgens mij boeit het de meeste mensen niets of minder als er linksom of rechtsom opnieuw, nog meer of alweer aan de koopkracht van absolute minima gemorreld wordt. Of aan voorzieningen voor mensen die rond moeten komen met nauwelijks iets. Ik hoor echt nooit meer écht gesputter, en zie dat in stemgedrag ook niet terug. (M.u.v. Geert, die roept dat mevrouw niet kán wachten en daarna haar samen met haar lotgenoten in een onverwarmde wachtkamer met water en zonder brood achterlaat)
Ik gun zzp-ers echt het beste, maar volgens mij hebben ze het zo slecht niet. Zeker niet in verhouding tot anderen.
Er valt vast een hoop op af te dingen en het is niet fijn om er maandelijks veel geld aan kwijt te zijn, maar dát er een AOV verplicht wordt juich ik toe.
En volgens mij boeit het de meeste mensen niets of minder als er linksom of rechtsom opnieuw, nog meer of alweer aan de koopkracht van absolute minima gemorreld wordt. Of aan voorzieningen voor mensen die rond moeten komen met nauwelijks iets. Ik hoor echt nooit meer écht gesputter, en zie dat in stemgedrag ook niet terug. (M.u.v. Geert, die roept dat mevrouw niet kán wachten en daarna haar samen met haar lotgenoten in een onverwarmde wachtkamer met water en zonder brood achterlaat)
Ik gun zzp-ers echt het beste, maar volgens mij hebben ze het zo slecht niet. Zeker niet in verhouding tot anderen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 29 september 2025 om 22:39
Mariana schreef: ↑29-09-2025 22:12Ik ervaar hetzelfde als Feow. Ook mijn vent en ik, beiden ondernemers, staan er niet zo in als jij, maar zo als de zzp-ers die Feow omschrijft.
Uit bescherming van de zzp-ers en de maatschappij. Dat zzp-ers zich minder vaak ziek melden betekent niet dat ze minder vaak ziek zijn. Er zijn veel zzp-ers die te weinig verdienen en/of niet (genoeg) verzekerd zijn tegen ziekte. Dat is voor die mensen zelf niet goed, en uiteindelijk ook niet voor de maatschappij.
Maar wat heeft dat te maken met de afbouw van de zelfstandigenaftrek en de MKB vrijstelling? Waarom moet dat? Dus, ik ga inleveren door minder fiscale voordelen, maar loop nog altijd hetzelfde ondernemerisico. Is dat ook niet iets wat "gecompenseerd" mag worden juist met die fiscale voordelen? Het feit dat ik geen betaalde vakantiedagen, betaald ziekteverlof, zorgverlof, mantelzorgverlof, rouwverlof, ouderschapsverlof heb, daar mag geen enkel fiscaal voordeel tegenover staan? Is ondernemen ineens iets vies geworden wat een gevaar is voor de maatschappij? Waartegen moet de maatschappij beschermd worden dan? Want we hebben het over alle zelfstandigen he? Iedereen die als eensmanszaak ingeschreven staat bij de KvK. Ook de eenmanszaken die werknemers in loondienst hebben.
Pak het probleem aan in de sectoren waarin dit speelt.
En die ziekmeldingen, die ga je echt niet oplossen met die verplichte AOV, met een wachttijd van 1 jaar. Dat slaat natuurlijk gewoon helemaal nergens op. Ik ken bijna niemand die 1 jaar zonder inkomen kan die niet al voor zichzelf gezorgd heeft op een of andere manier. En ook hier weer, je pakt alle eenmanszaken mee in die maatregel.
Ik denk dat het ware probleem gewoon is dat er door de hoeveelheid zelfstandigen te weinig binnenkomt via de verplichte volkspremies en dat dit een manier is om toch dat geld te kunnen ontvangen.
Maar door de fiscale voordelen te beperken, de minimumlonen te verhogen krijg je automatisch hogere consumentenprijzen. Ondertussen klagen we steen en been dat het leven te duur wordt, ja wat je aan de ene kant weghaalt zal er aan de andere kant bij moeten komen.
Als het zo doorgaat kost een autorijles straks 75 tot wel 100 euro per uur. Wie kan dat nog betalen?
mrsm wijzigde dit bericht op 29-09-2025 23:18
0.09% gewijzigd
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 29 september 2025 om 22:42
maandag 29 september 2025 om 22:48
feow schreef: ↑29-09-2025 22:37Ik vind de verplichte AOV geen gedrocht.
Ben dan zo stoer als politiek om het plan van de SP in te voeren. Die stellen gewoon dat zelfstandigen dezelfde premieafdracht doen als werknemers voor de volksverzekeringen en daarmee dezelfde rechten hebben als werknemers bij ziekte en zwangerschap. Dan zet je zoden aan de dijk. Maar niet voor 90 euro per maand een of andere verplichte verzekering af moeten sluiten waarbij je alsnog 1 jaar moet wachten voordat je een uitkering krijgt ter hoogte van het minimumloon. Dat vind jij geen gedrocht?
Ik heb al een AOV, betaal 500 euro per maand met een wachttijd van 3 maanden, en ik ga er nog flink op achteruit in inkomen dan anders was die AOV bijna 700 euro per maand geweest. Maarja betaal de hoogste premie want "gevaarlijk" beroep.
En nogmaals, het gaat niet alleen om ZZPers maar om alle zelfstandigen met een eenmanszaak. Ik factureer geen 200 euro per uur. Mijn uurtarief all-in is 60 euro per uur. Dan kun jij denk ik wel uitrekenen hoeveel uur ik moet werken voor een middeninkomen, en dan nog de onbetaalde uren administratie die je werkt.
Ik denk dat werknemers in loondienst het gemiddeld genomen vele malen beter hebben dan de eenmanszaak in Nederland. Dus je laatste zin, dat is maar net naar welke groep ZZPer je kijkt. Die met een uurtarief van 200 euro of die met een tarief van 60 euro.
mrsm wijzigde dit bericht op 29-09-2025 22:52
0.04% gewijzigd
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 29 september 2025 om 22:51
Daar gaat die verplichte AOV echt geen verandering in brengen hoor. 1 jaar wachttijd en een uitkering tot maximaal 70% van je gemiddelde laatstverdiende loon tot maximaal 100% van het wettelijk minimumloon.
Nou, jippie! Wat wordt er goed gezorgd voor de zelfstandige.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 29 september 2025 om 23:30
Ik mag toch hopen dat de meeste zelfstandigen (waartoe ik ook behoor) niet zo opportunistisch zijn en louter en alleen op FvD of JA21 stemmen voor geldelijk gewin. Als ik moet kiezen tussen het afbreken van de democratie en rechtsstaat of 4% koopkracht, dan wist ik het wel!
maandag 29 september 2025 om 23:36
Tja, dan ga je maar in loondienst, zodat je ook betaalde vakantie- en ziektedagen hebt en al die andere verlofdagen, en het dan zoveel beter hebben dan nu als zelfstandige... Flauw antwoord, dat weet ik, want dat is niet wat je wilt. Maar wel de oplossing voor al die nadelen.
Al dat soort dingen moeten eigenlijk in je tarief zitten. Wat dat betreft zit jij in een te sterk concurrerend vakgebied helaas. Een tarief van 60 euro per uur, waar je dan ook nog je autokosten van moet betalen, is in feite te weinig, dat dekt de overhead niet. Ik snap echt dat het heel zuur is voor je. En ook voor de andere eenmanszaken met personeel in dienst. Maar eigenlijk bewijs je hiermee dat het dus geen bestaansrecht heeft, een uur rijles voor 60 euro.
Je weet mijn vakgebied. Ik keer mezelf niet veel uit (vind ik), minder dan stakeholders met een vergelijkbare opleiding, stakeholders die minder personeel in dienst hebben en minder risico lopen. Ik kan niet zelf mijn tarief bepalen. Ik heb voor mijn personeel verplicht een CAO te volgen, waar het afgelopen jaar een flinke stijging is uitonderhandeld door het personeel, wat ik niet kan doorberekenen in mijn tarief (het wordt maar gedeeltelijk gecompenseerd).
Ik loop ook ondernemersrisico. Ik heb een BV waardoor ik persoonlijk meer beschermd ben. Maar waardoor ik dus ook geen zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling heb.
En toch kies ik niet rechts (en niet links). Ik heb 1x in mijn leven VVD gestemd, maar daarna geconstateerd dat de VVD er niet is voor ondernemers zoals ik. Verder altijd een middenpartij, waar ik ook deze keer op zal stemmen.
Ik vind de democratie en de verzorgingsstaat echt belangrijker dan mijn persoonlijke gewin.
Al dat soort dingen moeten eigenlijk in je tarief zitten. Wat dat betreft zit jij in een te sterk concurrerend vakgebied helaas. Een tarief van 60 euro per uur, waar je dan ook nog je autokosten van moet betalen, is in feite te weinig, dat dekt de overhead niet. Ik snap echt dat het heel zuur is voor je. En ook voor de andere eenmanszaken met personeel in dienst. Maar eigenlijk bewijs je hiermee dat het dus geen bestaansrecht heeft, een uur rijles voor 60 euro.
Je weet mijn vakgebied. Ik keer mezelf niet veel uit (vind ik), minder dan stakeholders met een vergelijkbare opleiding, stakeholders die minder personeel in dienst hebben en minder risico lopen. Ik kan niet zelf mijn tarief bepalen. Ik heb voor mijn personeel verplicht een CAO te volgen, waar het afgelopen jaar een flinke stijging is uitonderhandeld door het personeel, wat ik niet kan doorberekenen in mijn tarief (het wordt maar gedeeltelijk gecompenseerd).
Ik loop ook ondernemersrisico. Ik heb een BV waardoor ik persoonlijk meer beschermd ben. Maar waardoor ik dus ook geen zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling heb.
En toch kies ik niet rechts (en niet links). Ik heb 1x in mijn leven VVD gestemd, maar daarna geconstateerd dat de VVD er niet is voor ondernemers zoals ik. Verder altijd een middenpartij, waar ik ook deze keer op zal stemmen.
Ik vind de democratie en de verzorgingsstaat echt belangrijker dan mijn persoonlijke gewin.
dinsdag 30 september 2025 om 10:37
Deze redenering betekent dat we over een paar jaar geen creatieve en mediasector meer over hebben.Mariana schreef: ↑29-09-2025 23:36Tja, dan ga je maar in loondienst, zodat je ook betaalde vakantie- en ziektedagen hebt en al die andere verlofdagen, en het dan zoveel beter hebben dan nu als zelfstandige... Flauw antwoord, dat weet ik, want dat is niet wat je wilt. Maar wel de oplossing voor al die nadelen.
In mijn vakgebied heb ik heel veel te maken met tekstschrijvers, journalisten, kunstenaars, vertalers, vormgevers en andere creatieven.
De meesten konden al nauwelijks rondkomen, maar met de afbraak van de zelfstandigenaftrek en de eis voor een AOV zie ik de ene na de andere stoppen. Allemaal unieke, bevlogen en heel moeilijk te vervangen mensen, die nu noodgedwongen dingen doen die in principe door iedereen gedaan kunnen worden.
De uurtariefeisen die worden gesteld zijn voor deze sectoren niet reëel. Mensen kunnen niet in loondienst (velen zouden dat best willen), want de organisaties en bedrijven waar ze voor werken hebben niet de middelen om mensen een baan te bieden, of werken met projectteams. Het overgrote deel van de creatieven neemt uit liefde voor hun vak genoegen met een (zeer) laag inkomen en nauwelijks zekerheid, en daar profiteert de hele samenleving van mee.
De wereld is groter dan mijn vakgebied, dus ik blijf gewoon links stemmen. Zelf behoor ik tot de groep die met heel hard werken wel een inkomen binnen de normen binnenharkt, maar ik vind het verschrikkelijk dat zo'n beetje al mijn collega's door het hele politieke spectrum in de steek worden gelaten. Links maakt ons het werken onmogelijk door ons zogenaamd tegen onszelf te beschermen, en rechts vindt dat alles wat niet minstens een modaal inkomen oplevert geen bestaansrecht heeft.
Succes, wie over vijf jaar nog geamuseerd of geïnformeerd wil worden.
dinsdag 30 september 2025 om 11:07
@Mariana ik doe het even zo
Maar mensen moeten je diensten ook kunnen betalen natuurlijk. Een rijbewijs is voor heel veel mensen iets wat gewoon noodzakelijk is.
Wanneer je dan naar een uurtarief van 75 euro of meer gaat, dan is een rijbewijs straks alleen nog haalbaar voor rijkere mensen. Of werkgevers moeten rijbewijzen gaan betalen voor werknemers, maar daarmee krijgen die weer hogere kosten.
Het is makkelijk gezegd dat je dan eigenlijk geen bestaansrecht hebt (ik weet dat je dat zo niet bedoeld) maar zo simpel is het allemaal niet natuurlijk.
En je zegt zelf al, met een BV heb jij weer andere fiscale voordelen die voorlopig in de politiek nog aardig beschermd zijn omdat er een grotere lobby is van grotere bedrijven. Ondertussen worden de kleine zelfstandigen wel erg beperkt in hun bedrijfsmodel. Zie de post boven mij.
En, zo'n 70% van de werkgelegenheid komt uit het MKB. Dan zou je als politiek toch juist die kleine ondernemers meer willen beschermen ipv de grote? Willen we dan straks een Nederland wat alleen nog bestaat uit grote bedrijven en mensen in loondienst, en dat kleine ondernemers weggejaagd worden? En zeker die met mensen in loondienst.

Maar mensen moeten je diensten ook kunnen betalen natuurlijk. Een rijbewijs is voor heel veel mensen iets wat gewoon noodzakelijk is.
Wanneer je dan naar een uurtarief van 75 euro of meer gaat, dan is een rijbewijs straks alleen nog haalbaar voor rijkere mensen. Of werkgevers moeten rijbewijzen gaan betalen voor werknemers, maar daarmee krijgen die weer hogere kosten.
Het is makkelijk gezegd dat je dan eigenlijk geen bestaansrecht hebt (ik weet dat je dat zo niet bedoeld) maar zo simpel is het allemaal niet natuurlijk.
En je zegt zelf al, met een BV heb jij weer andere fiscale voordelen die voorlopig in de politiek nog aardig beschermd zijn omdat er een grotere lobby is van grotere bedrijven. Ondertussen worden de kleine zelfstandigen wel erg beperkt in hun bedrijfsmodel. Zie de post boven mij.
En, zo'n 70% van de werkgelegenheid komt uit het MKB. Dan zou je als politiek toch juist die kleine ondernemers meer willen beschermen ipv de grote? Willen we dan straks een Nederland wat alleen nog bestaat uit grote bedrijven en mensen in loondienst, en dat kleine ondernemers weggejaagd worden? En zeker die met mensen in loondienst.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 30 september 2025 om 11:10
@Snarky
Bedankt voor je post! Het is precies zo, zoals jij beschrijft.
En ja, de wereld is groter dan mijn vakgebied, maar ik zou het wel fijn vinden dat ik gewoon mijn rekeningen kan betalen en niet continue meer uren moet maken om hetzelfde netto salaris over te houden aan het einde van de rit.
Dus ik ga geen linkse partij stemmen behalve SP die dan weer betere plannen heeft voor het MKB. Maar VVD gaat het ook niet worden. Kortom, ik blijf twijfelen tussen wat is moreel "netjes" en waar blijf ik het beste beschermd?
Bedankt voor je post! Het is precies zo, zoals jij beschrijft.
En ja, de wereld is groter dan mijn vakgebied, maar ik zou het wel fijn vinden dat ik gewoon mijn rekeningen kan betalen en niet continue meer uren moet maken om hetzelfde netto salaris over te houden aan het einde van de rit.
Dus ik ga geen linkse partij stemmen behalve SP die dan weer betere plannen heeft voor het MKB. Maar VVD gaat het ook niet worden. Kortom, ik blijf twijfelen tussen wat is moreel "netjes" en waar blijf ik het beste beschermd?
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn