Verkiezingen, weet je al op wie je gaat stemmen?

03-11-2023 08:15 2406 berichten
Over een paar weken is het zo ver en voor het eerst weet ik niet op wie ik ga stemmen. Zoals de meerderheid van de stemmers.

Ik heb een aantal stemwijzers ingevuld en daar komen toch wel verrassende resultaten uit.

Wie twijfelt ook nog? En zijn er mensen die opeen op een totaal andere partij gaan stemmen? Spelen sympathieën of antipathieën voor lijsttrekkers een rol in je beslissing?

Ik ben benieuwd. Praat hier gezellig (!) mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen poll?
☺️
Nee ik weet het meestal nog niet eens wanneer ik in het stemhokje sta
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gisteren de partijpeiler gedaan. Die is gebaseerd op hoe de partijen bij de moties stemmen. M.i. duidelijker dan al die stemwijzers die van de verkiezingsbeloftes uitgaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij stemwijzers kom ik steeds op VVD en SGP. Geen partijen waar ik snel op zou stemmen.
Ik ga die partijpeiler eens checken.
Lila-Linda schreef:
03-11-2023 08:21
Geen poll?
☺️
Nee, ik heb niet zoveel met het fenomeen poll.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enchine schreef:
03-11-2023 08:35
Nee, ik heb niet zoveel met het fenomeen poll.
:hihi:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet t nog niet. Normaal altijd d66, midden progressief. Eerst neigde ik een beetje verder naar links, maar nu neig ik juist weer iets meer naar rechts.

Kans is vrij groot dat ik toch weer d66 stem. Maar ik twijfel ook wel, omdat het best wel spannend is wie de grootste partij gaat. Dus ik twijfel ook nog tussen vvd en frans timmermans.
Zwetser
De verschillende stemwijzers geven bij mij gelukkig wel een redelijk consistent beeld. Het is nu vooral de vraag of ik op een grote partij ga stemmen of een kleinere.

Ik heb hier een redelijk politiek geëngageerd kind, dus het is nogal gespreksonderwerp hier aan tafel. Kind baalt dus ook enorm dat ze pas 15 is en nog niet mag stemmen. Andere kind gaat waarschijnlijk gewoon op Volt stemmen ("Want ik ben student en mijn meeste studiegenoten stemmen Volt").
En ik neig nu heel erg naar links. Voorheen altijd D66 gestemd of kleinere partijen.

Het worden in ieder geval geen BBB en NSC. In beide partijprogramma's kan ik mij niet vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Best wel kans dat ik blanco ga stemmen. Kom er voorlopig nog niet uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
03-11-2023 08:26
Ik heb gisteren de partijpeiler gedaan. Die is gebaseerd op hoe de partijen bij de moties stemmen. M.i. duidelijker dan al die stemwijzers die van de verkiezingsbeloftes uitgaan.
Ik heb die Partijpeiler ook ingevuld, maar ik vind de keuze van en de omschrijving bij de voorgelegde standpunten fors gekleurd en vooral heel erg rechts. Wie zit er achter die site?
Alle reacties Link kopieren Quote
Griebus67 schreef:
03-11-2023 08:45
Ik heb die Partijpeiler ook ingevuld, maar ik vind de keuze van en de omschrijving bij de voorgelegde standpunten fors gekleurd en vooral heel erg rechts. Wie zit er achter die site?
De stellingen komen nogal overeen met de stokpaardjes van Forum voor Democratie.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laatje schreef:
03-11-2023 08:49
De stellingen komen nogal overeen met de stokpaardjes van Forum voor Democratie.
Ja precies, dat viel mij ook op. Dan kun je beter de Stemmenwijzer invullen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laatje schreef:
03-11-2023 08:49
De stellingen komen nogal overeen met de stokpaardjes van Forum voor Democratie.
Het zijn blijkbaar wel echte moties waar over is gestemd in de kamer.
Moties die voor mij wel zwaar meetellen.
Op FvD zal ik niet stemmen overigens.
Wat mij opviel is dat vooral VVD maar ook Omtzigt niet stemmen wat ze voorstaan. Dat VVD niet in hun eerste leugen gestikt is is wel duidelijk, jammer dat die partij nog steeds zo hoog scoort.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen idee waarop ik ga stemmen. Vroeger stemde ik altijd links, ultralinks vaak.
Maar nu past dat niet meer. Ik heb nog steeds dezelfde overtuigingen, maar door de woke beweging kom ik erachter dat de linkse ongenuanceerdheid niet bij me past.

Misschien ga ik helemaal niet stemmen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Griebus67 schreef:
03-11-2023 08:52
Ja precies, dat viel mij ook op. Dan kun je beter de Stemmenwijzer invullen.
Bij mij komt ongeveer wel dezelfde uitslag uit al die kieswijzers, maar stemgedrag ga ik zeker laten meetellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de stemwijzer ingevuld, en die bevestigde mijn keuze. Nl links.
Ik heb net de stemwijzer ingevuld.
1. 50+
2. BVNL
3. VVD

Wist al wel dat ik VVD wilde stemmen dus denk dat dat de beste keuze is voor mij.
Ik heb de stemchecker ingevuld en daar kwam SP uit maar daar zou ik niet zo snel op stemmen. Dus ik denk groenlinks-pvda, maar dan niet op Timmermans want dat vind ik echt zo'n regent. Ik vind het een hele slechte keuze dat ze hem lijsttrekker hebben gemaakt, want hij spreekt 'de gewone mens' volgens mij totaal niet aan. Als ze Marjolein Moorman lijsttrekker hadden gemaakt hadden ze echt een mooie winst kunnen behalen denk ik. Nu zullen ze wel klein blijven en een beetje gaan zitten sippen dat Nederland niet sociaal meer stemt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uit de stemwijzer komt vvd, maar dat ben ik niet van plan.
Normaal stem ik D66, maar ik neig naar meer links. PvdA/GL lijkt me wel wat, maar staat dus niet in mijn peiling. Ga er nog eens goed induiken voor ik mijn keuze maak.
Alle reacties Link kopieren Quote
andere insteek:
https://actionaid.nl/feministische-partijwijzer/
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
03-11-2023 09:12
andere insteek:
https://actionaid.nl/feministische-partijwijzer/
Hier moet je je gegevens invullen en zelfs als je fake mail en telefoonnummer invult moet je nog wel spam accepteren aanvinken. No thanks dus.
Griebus67 schreef:
03-11-2023 08:45
Ik heb die Partijpeiler ook ingevuld, maar ik vind de keuze van en de omschrijving bij de voorgelegde standpunten fors gekleurd en vooral heel erg rechts. Wie zit er achter die site?
Dat klopt wel, maar toch vond ik de uitslag bij mij van hoe alle partijen/personen hierop gestemd hebben wel duidelijk en misschien voor mij de doorslag geven.
Voor mij zouden PvdD, GL/PvdA, Volt en D66 zijn, maar in de stemming kom ik het meest overeen met GL/PvdA, dus ik denk dat deze het wordt.

Terwijl ik alles met betrekking tot vee, CO2 en dergelijke wel extra belangrijk had aangevinkt kwam dat (zoals ik had gedacht) niet het meest overeen met PvdD.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn stem gaat waarschijnlijk naar Lisa Westerveld (GL/PvdA), omdat ik haar werk van de afgelopen jaren voor onderwijs en jeugdzorg erg goed vind. Veel moties ingediend waarvoor ze meerderheden heeft gevonden. Bovendien vind ik haar toegankelijk en vertegenwoordigt ze een regio waar weinig kamerleden vandaan komen (zelf ben ik overigens nog bijna nooit in de Achterhoek geweest, maar ik vind landelijke representatie belangrijk voor het draagvlak van de democratie).

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven