Vliegtuig uit Amsterdam neergestort in Rusland

17-07-2014 17:27 3133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Krijg net breaking news binnen. Vliegtuig uit Amsterdam onderweg naar Kuala Lumpur Neergestort...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:Guinnevere schreef op 20 juli 2014 @ 15:52:

[...]

1 of 2 diplomaten ontzetten is nogal andere koek dan 200 lichamen/lichaamsdelenDat ging wel om meer dan 1 of 2 diplomaten, er werden ook werknemers van Shell weggehaald.
quote:Cadou schreef op 20 juli 2014 @ 15:56:

[...]

Dat ging wel om meer dan 1 of 2 diplomaten, er werden ook werknemers van Shell weggehaald.En dat wil je vergelijken met het repatriëren van bijna 200 lichamen waarvan de locatie onduidelijk is, en het onderzoeken van een crashgebied? Als het zo simpel was als een helicopter ergens heenvliegen en wat mensen oppikken, dan was het al lang gebeurd.
Hoezo 200? Hoeven die niet-Nederlanders niet terug naar huis?
quote:doowahdiddy schreef op 20 juli 2014 @ 15:39:

Aan de mensen die roepen dat Rutte/Nederland nu iets moet doen: wat verwacht je precies van ze? Dat ze met een leger Oekraine binnenvallen en naar de rampplek trekken, zodat NL daar het bevel heeft? Stel je eens voor als er een buitenlands toestel in NL neerstort, waar toevallig veel Russen aan boord zitten, accepteer je het dan ook als de Russen vinden dat NL het niet goed genoeg oppakt en daarom dan vervolgens ons land binnenvalt? Als je nog meer complexiteit (en oorlog) in deze situatie wilt hebben, moet je vooral dat doen. Als dit een simpele situatie was geweest, dan was het conflict al eerder opgelost.

Ik twijfel er echt niet aan dat alle (ook onze) regeringen (en hun leiders) van de landen van de slachtoffers zich op dit moment ontzettend boos maken en alles binnen hun macht doen om te zorgen dat de lichamen van de slachtoffers terugkomen en duidelijkheid te krijgen wie er hier schuldig is en vervolgens flink straffen.

Op dit moment lijken de rebellen in Oekraine de grootste dwarsliggers hiervan (ongeacht of ze idd schuldig blijken of niet), dus richt je woede alsjeblieft op hen, en niet op de mensen die hun uiterste best doen om in deze complexe situatie iets voor elkaar te krijgen.

Het is al erg genoeg dat dit überhaupt gebeurd is.

Gelukkig weten wij in ons kikkerland wèl hoe het moet en hoort.

En daar ben ik supertrots op!

Turkish Airlines-vlucht 1951

Direct na de crash

Direct na het ongeluk werd het luchtverkeer rondom Schiphol "bevroren", zo blijkt uit opnames van gesprekken met de luchtverkeersleiding.[13] Omdat al het vliegverkeer van en naar Schiphol direct werd stilgelegd, weken 18 vliegtuigen uit naar Rotterdam The Hague Airport. Negen vluchten weken uit naar Brussels Airport.[8] Enige tijd later werd het vliegverkeer via de Buitenveldertbaan en de Kaagbaan weer hervat. De Polderbaan bleef nog vijf dagen buiten gebruik en werd op zondagavond 1 maart weer voor het luchtverkeer vrijgegeven.[6][14] Ook werd een deel van de autosnelweg A9 afgesloten, er was slechts één rijbaan richting Amsterdam vrij, dit om de hulpverleningsvoertuigen snel naar onder andere het Academisch Medisch Centrum en het VU medisch centrum in Amsterdam te kunnen laten rijden.

Ambulances rijden af en aan nabij de plaats van de crash

De hulpdiensten waren snel ter plaatse. Er werden 60 ambulances ingezet alsmede 3 traumahelikopters en enkele brandweerwagens.[8] Omdat het vliegtuig was neergekomen in modderig, omgeploegd akkerland werden ook rupsvoertuigen en tractoren ingezet om het vliegtuig te bereiken. De gewonden werden overgebracht naar ziekenhuizen in Alkmaar, Almere, Amsterdam, Beverwijk, Den Haag, Haarlem, Hoofddorp, Hoorn, Leiden en Utrecht.

Aanvankelijk berichtten de Turkse minister van transport Binali Yıldırım en de Turkse media dat er geen doden waren gevallen.[15] Later werd duidelijk dat er wel dodelijke slachtoffers waren, negen in totaal: vijf Turken en vier Amerikanen.[5] Onder de slachtoffers waren de 3 piloten en 1 lid van het cabinepersoneel. Daarnaast waren er 86 gewonden, van wie er zes zich in kritieke toestand bevonden, 25 zwaargewond waren en 55 lichtgewond. Dit alles werd bekendgemaakt op de persconferenties op Schiphol.[16] Gewonden hadden botbreuken, hersenschuddingen en open wonden.[17] De mensen die niet gewond waren en hun familieleden werden opgevangen in het sportcomplex De Wildenhorst in Badhoevedorp. Later bleek dat deze noodopvang niet berekend was op de komst van mogelijk zwaargewonden. Hierdoor moesten enkele mensen alsnog met ambulances worden overgebracht naar een ziekenhuis.[18]

Turkish Airlines heeft na de crash familieleden van de passagiers naar Amsterdam overgebracht. Familieleden zonder paspoort kregen op Schiphol een noodpaspoort. Ze konden in sommige gevallen behulpzaam zijn bij de identificatie van slachtoffers.[19]

Op 25 februari 2010 werd op initiatief van de Gemeente Haarlemmermeer een eenmalige herdenking van de Poldercrash gehouden. Bij de crashsite werd een monument onthuld. De burgemeester van Haarlemmermeer en zaakgelastigden van de Verenigde Staten en Turkije en de directie van Turkish Airlines legden kransen. Rondom het monument staan negen walnotenbomen ter nagedachtenis aan de negen dodelijke slachtoffers.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:hangplant schreef op 20 juli 2014 @ 16:02:

Hoezo 200? Hoeven die niet-Nederlanders niet terug naar huis?Ja, maar niet naar NL.
Ja wij hadden hier ten tijde van die Turkish Airlines crash inderdaad ook oorlog en armoede zoals in de Oekraïne op dit moment. Dat is toch geen vergelijk!
Open brief van adjudant aan minister van defensie. oproep tot actie.
quote:hangplant schreef op 20 juli 2014 @ 16:02:

Hoezo 200? Hoeven die niet-Nederlanders niet terug naar huis?
quote:Eindeloos schreef op 20 juli 2014 @ 16:02:

[...]

Gelukkig weten wij in ons kikkerland wèl hoe het moet en hoort.

En daar ben ik supertrots op!

Turkish Airlines-vlucht 1951

Direct na de crash

Direct na het ongeluk werd het luchtverkeer rondom Schiphol "bevroren", zo blijkt uit opnames van gesprekken met de luchtverkeersleiding.[13] Omdat al het vliegverkeer van en naar Schiphol direct werd stilgelegd, weken 18 vliegtuigen uit naar Rotterdam The Hague Airport. Negen vluchten weken uit naar Brussels Airport.[8] Enige tijd later werd het vliegverkeer via de Buitenveldertbaan en de Kaagbaan weer hervat. De Polderbaan bleef nog vijf dagen buiten gebruik en werd op zondagavond 1 maart weer voor het luchtverkeer vrijgegeven.[6][14] Ook werd een deel van de autosnelweg A9 afgesloten, er was slechts één rijbaan richting Amsterdam vrij, dit om de hulpverleningsvoertuigen snel naar onder andere het Academisch Medisch Centrum en het VU medisch centrum in Amsterdam te kunnen laten rijden.

Ambulances rijden af en aan nabij de plaats van de crash

De hulpdiensten waren snel ter plaatse. Er werden 60 ambulances ingezet alsmede 3 traumahelikopters en enkele brandweerwagens.[8] Omdat het vliegtuig was neergekomen in modderig, omgeploegd akkerland werden ook rupsvoertuigen en tractoren ingezet om het vliegtuig te bereiken. De gewonden werden overgebracht naar ziekenhuizen in Alkmaar, Almere, Amsterdam, Beverwijk, Den Haag, Haarlem, Hoofddorp, Hoorn, Leiden en Utrecht.

Aanvankelijk berichtten de Turkse minister van transport Binali Yıldırım en de Turkse media dat er geen doden waren gevallen.[15] Later werd duidelijk dat er wel dodelijke slachtoffers waren, negen in totaal: vijf Turken en vier Amerikanen.[5] Onder de slachtoffers waren de 3 piloten en 1 lid van het cabinepersoneel. Daarnaast waren er 86 gewonden, van wie er zes zich in kritieke toestand bevonden, 25 zwaargewond waren en 55 lichtgewond. Dit alles werd bekendgemaakt op de persconferenties op Schiphol.[16] Gewonden hadden botbreuken, hersenschuddingen en open wonden.[17] De mensen die niet gewond waren en hun familieleden werden opgevangen in het sportcomplex De Wildenhorst in Badhoevedorp. Later bleek dat deze noodopvang niet berekend was op de komst van mogelijk zwaargewonden. Hierdoor moesten enkele mensen alsnog met ambulances worden overgebracht naar een ziekenhuis.[18]

Turkish Airlines heeft na de crash familieleden van de passagiers naar Amsterdam overgebracht. Familieleden zonder paspoort kregen op Schiphol een noodpaspoort. Ze konden in sommige gevallen behulpzaam zijn bij de identificatie van slachtoffers.[19]

Op 25 februari 2010 werd op initiatief van de Gemeente Haarlemmermeer een eenmalige herdenking van de Poldercrash gehouden. Bij de crashsite werd een monument onthuld. De burgemeester van Haarlemmermeer en zaakgelastigden van de Verenigde Staten en Turkije en de directie van Turkish Airlines legden kransen. Rondom het monument staan negen walnotenbomen ter nagedachtenis aan de negen dodelijke slachtoffers.

Eindeloos kom op!

JE weet dat ik je hoog heb zitten maar deze vergelijking slaat natuurlijk net nergens op

Nederland is een veilig land, zonder oorlog....
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:doowahdiddy schreef op 20 juli 2014 @ 16:01:

[...]

En dat wil je vergelijken met het repatriëren van bijna 200 lichamen waarvan de locatie onduidelijk is, en het onderzoeken van een crashgebied? Als het zo simpel was als een helicopter ergens heenvliegen en wat mensen oppikken, dan was het al lang gebeurd.

Precies, in Libië ging het om lopende mensen.

Het gaat hier om een rampplek waar een deel van de lichamen nog opgezocht (verzameld) moet worden.

Daarbij, die lichamen komen wel terug, met of zonder waardevolle spullen, het grote probleem is het onderzoek naar de toedracht, of dat er nog van gaat komen betwijfel ik.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Cadou schreef op 20 juli 2014 @ 16:10:

[...]

Rare reactie. Natuurlijk is het niet de prioriteit van de Nederlandse regering om de overige slachtoffers naar hun landen te brengen. Dat is aan hun eigen regeringen om zich daarvoor in te zetten.
Ben ik mosterd als ik schrijf dat de slachtoffers allemaal in een koelwagen van een trein zijn gelegd en dat dat, omdat het zomer is, ik niet kan zien als een slechtwillende daad?
quote:doowahdiddy schreef op 20 juli 2014 @ 16:14:

[...]

Rare reactie. Natuurlijk is het niet de prioriteit van de Nederlandse regering om de overige slachtoffers naar hun landen te brengen. Dat is aan hun eigen regeringen om zich daarvoor in te zetten.Ze moeten eerst allemaal geïdentificeerd worden en dat zal z'n tijd wel duren. Tegen de tijd dat dat is gebeurt kan men pas aan repatriëring gaan denken, tenzij alle slachtoffers naar Nederland worden gehaald en de identificatie hier plaatsvindt.
quote:Summerdance schreef op 20 juli 2014 @ 16:11:

[...]

Eindeloos kom op!

JE weet dat ik je hoog heb zitten maar deze vergelijking slaat natuurlijk net nergens op

Nederland is een veilig land, zonder oorlog....

Ik heb jou ook hoog zitten Sum.

Maar ik anticipeerde juist op de mededeling, en de vergelijking als het anders om had plaats gevonden, deze gebeurtenis.

Wat betreft een land in oorlog, gaat de vergelijking wel mank.

Dat doet recht.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:doowahdiddy schreef op 20 juli 2014 @ 16:14:

[...]

Rare reactie. Natuurlijk is het niet de prioriteit van de Nederlandse regering om de overige slachtoffers naar hun landen te brengen. Dat is aan hun eigen regeringen om zich daarvoor in te zetten.

Ach, hou nou toch op.

Alsof Nederlandse officials als ze ergens eens een keer toegang krijgen, bij ieder lichaamsdeel dat ze tegenkomen wat niet Nederlands is, zullen zeggen, laat maar liggen voor een ander.

Dat wordt dan wel op een veilige plek uitgezocht, wie, wat , waar naartoe moet.
quote:Cateautje schreef op 20 juli 2014 @ 16:16:

Ben ik mosterd als ik schrijf dat de slachtoffers allemaal in een koelwagen van een trein zijn gelegd en dat dat, omdat het zomer is, ik niet kan zien als een slechtwillende daad?Cateautje, het is geen respectvolle daad. Ze hadden namelijk een paar uur na de crash gewoon onderzoekers en hulpverleners moeten toe laten. Niks meer van wat ze nu doen is in het belang van de slachtoffers. Alleen eigenbelang.
quote:Cateautje schreef op 20 juli 2014 @ 16:16:

Ben ik mosterd als ik schrijf dat de slachtoffers allemaal in een koelwagen van een trein zijn gelegd en dat dat, omdat het zomer is, ik niet kan zien als een slechtwillende daad?

Dat was op de dag van de crash een zeer welwillende daad geweest.

Nu is dit een daad voornamelijk uit eigen belang:

1) De bewoners klagen over stank (was net op het journaal)

2) De separatisten zien ook wel in dat ze met deze houding op ramkoers gaan met het westen maar vermoedelijk ook met Rusland
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Yavanna schreef op 20 juli 2014 @ 16:20:

[...]

Cateautje, het is geen respectvolle daad. Ze hadden namelijk een paar uur na de crash gewoon onderzoekers en hulpverleners moeten toe laten. Niks meer van wat ze nu doen is in het belang van de slachtoffers. Alleen eigenbelang.Eens. Cateautje, heb je de beelden op CNN gezien hoe de bodybags in een vrachtwagen werden gegooid? Weinig respectvols aan.
quote:Yavanna schreef op 20 juli 2014 @ 16:20:

[...]

Cateautje, het is geen respectvolle daad. Ze hadden namelijk een paar uur na de crash gewoon onderzoekers en hulpverleners moeten toe laten. Niks meer van wat ze nu doen is in het belang van de slachtoffers. Alleen eigenbelang.

Ik heb hier in Nederland geen enkel accurate reactie vernomen. Het is pas donderdag geweest volgens mij, dat ze naar de Oekraïne zijn gevlogen, samen met de minister om iets te ondernemen.

Die separatisten hadden er ook voor kunnen kiezen om die slachtoffers in de velden te laten rotten en dat is met deze temperaturen zo gebeurt, dus ik vind het een beertje raar om alleen maar het allerslechtste te zien en te verwachten. Het zijn ook mensen hoor, geen uruk hai.
Ze liggen ook nog steeds langs de weg.

http://nos.nl/artikel/677 ... s-lichamen-langs-weg.html
quote:hollebollegijs schreef op 20 juli 2014 @ 16:24:

[...]

Dat was op de dag van de crash een zeer welwillende daad geweest.

Nu is dit een daad voornamelijk uit eigen belang:

1) De bewoners klagen over stank (was net op het journaal)

2) De separatisten zien ook wel in dat ze met deze houding op ramkoers gaan met het westen maar vermoedelijk ook met RuslandIk kan me zo voorstellen dat die bodybags niet meteen bij de dichtsbijzijnde supermarkt aangeschaft konden worden. Nogmaals ook de Nederlandse delegatie heeft gruwelijk lang op, zich laten wachten.
quote:Cateautje schreef op 20 juli 2014 @ 16:18:

[...]

Ze moeten eerst allemaal geïdentificeerd worden en dat zal z'n tijd wel duren. Tegen de tijd dat dat is gebeurt kan men pas aan repatriëring gaan denken, tenzij alle slachtoffers naar Nederland worden gehaald en de identificatie hier plaatsvindt.Nou volgens mij mogen niet geïdentificeerde lijken niet het land uit.
Eh... dat toestel is donderdag neergehaald Cateautje.
quote:Cateautje schreef op 20 juli 2014 @ 16:26:

[...]

Ik heb hier in Nederland geen enkel accurate reactie vernomen. Het is pas donderdag geweest volgens mij, dat ze naar de Oekraïne zijn gevlogen, samen met de minister om iets te ondernemen.

Die separatisten hadden er ook voor kunnen kiezen om die slachtoffers in de velden te laten rotten en dat is met deze temperaturen zo gebeurt, dus ik vind het een beertje raar om alleen maar het allerslechtste te zien en te verwachten. Het zijn ook mensen hoor, geen uruk hai.NL heeft meteen mensen gestuurd na de crash, zijn allemaal geweigerd.
quote:hangplant schreef op 20 juli 2014 @ 16:29:

Eh... dat toestel is donderdag neergehaald Cateautje.Sorry klopt, ik zat met dinsdag in m'n hoofd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven