Waarom wil jij geen leraar worden?

06-11-2019 06:14 452 berichten
Vandaag staken de leraren, zoals de meesten inmiddels weten. Niet genoeg mensen willen leraar worden; het beroep is niet aantrekkelijk genoeg. Daardoor zijn er te weinig docenten, moet er meer werk gebeuren met minder mensen, gaat de werkdruk omhoog en belanden we in een vicieuze cirkel.

Mijn vraag aan jullie: Waarom zou jij geen leraar willen worden?

Ik kan me zo voorstellen dat er veel verschillende redenen voor zijn en ik ben benieuwd. Voor wiens reden is dat ze al een baan hebben, probeer je even voor te stellen dat je deze op den duur niet meer hebt en de switch naar het onderwijs een optie zou zijn. Waarom zou je deze dan toch niet kiezen?

Voor wie wel docent is of het wel leuk vindt, je mag ook reageren.

Ik ben overigens zelf docent. In de trant van 'TO trapt af': wat voor mij een reden zou zijn om de switch te maken naar een andere baan, is salaris en status. Ik merk dat veel mensen op mij neerkijken als 'simpele docent' of als iemand met weinig ambitie/mislukte carrière, terwijl ik gewoon cum laude een universitaire Master heb afgerond, mijn werk heel serieus neem en mijn functie ook belangrijk vind.
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
06-11-2019 06:30
Ik zou best leraar willen zijn. Ook op de basisschool. Heb er nog over nagedacht om dat te gaan doen, dus toch de Pabo te volgen.

Maar het staat me tegen. Ik zou graag lesgeven maar dan vanaf groep 7/8. Maar starten bij kleuters? Leren knutselen en dergelijke? Stages lopen in alle groepen voor de ervaring ... Dat wil ik niet. Dus het gaat voorbij. De opleiding is me te breed over alle leeftijdscategorieën en dat vind ik oprecht jammer.
Ik vind dat het leukste van mijn vak, laatste twee jaar groep 3 en dit jaar groep 8. Die afwisseling maakt het juist zo leuk.
Alle reacties Link kopieren
Als ik (mede) opvoeden leuk had gevonden, had ik nu wel 3 kinderen gehad.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje