Waarom wil jij geen leraar worden?

06-11-2019 06:14 452 berichten
Vandaag staken de leraren, zoals de meesten inmiddels weten. Niet genoeg mensen willen leraar worden; het beroep is niet aantrekkelijk genoeg. Daardoor zijn er te weinig docenten, moet er meer werk gebeuren met minder mensen, gaat de werkdruk omhoog en belanden we in een vicieuze cirkel.

Mijn vraag aan jullie: Waarom zou jij geen leraar willen worden?

Ik kan me zo voorstellen dat er veel verschillende redenen voor zijn en ik ben benieuwd. Voor wiens reden is dat ze al een baan hebben, probeer je even voor te stellen dat je deze op den duur niet meer hebt en de switch naar het onderwijs een optie zou zijn. Waarom zou je deze dan toch niet kiezen?

Voor wie wel docent is of het wel leuk vindt, je mag ook reageren.

Ik ben overigens zelf docent. In de trant van 'TO trapt af': wat voor mij een reden zou zijn om de switch te maken naar een andere baan, is salaris en status. Ik merk dat veel mensen op mij neerkijken als 'simpele docent' of als iemand met weinig ambitie/mislukte carrière, terwijl ik gewoon cum laude een universitaire Master heb afgerond, mijn werk heel serieus neem en mijn functie ook belangrijk vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn werk heel leuk, maar ik kan me indenken dat de doelgroep nu eenmaal niet iedereen aanspreekt. Sommige dingen vind ik niet per sé een reden om niet in het onderwijs te werken, maar je moet er wel mee om kunnen gaan.

Bijvoorbeeld met werkdruk. Het onderwijs heeft veel piekbelasting. Ik vind dat zelf niet zo erg, maar je moet wel kunnen plannen en flexibel zijn. Er zijn weken dat ik elke dag om drie uur naar huis kan, en er zijn weken dat ik tot zes uur op school zit en dan om acht uur, als de kinderen slapen, weer aan de eettafel zit om tot half elf essays en werkstukken na te kijken.