WAP; het nieuwe feminisme?

22-10-2020 12:21 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het liedje is inmiddels niet meer heel nieuw, maar deze zomerhit van vrouwelijke rappers Cardi B en Meghan Thee Stallion heeft heel wat stof doen opwaaien. Wat mij het meeste opvalt aan de commentaren is dat het liedje en bijbehorende clip opgehemeld worden als een ode aan feminisme en bevrijding van vrouwelijke seksualiteit. Ik ben even in de war over wat feminisme nu inhoudt. Voor wie het liedje niet kent: WAP staat voor wet a** p*ss* en de videoclip staat bol van schaarsgeklede twerkende vrouwen.
Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
26-10-2020 20:32
Klopt.

Voorbeeld hieronder. Het stukje over vrouwen specifiek begint om 3:46, maar er zit verder nog meer seksisme in:

https://www.youtube.com/watch?v=NzDhm808oU4&t
Tjonge jonge, ik heb al gegeten en gedronken! Wel typerend: het waren niet de grootste lichten onder de mensen he.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
26-10-2020 10:27
Het internaliseren van welk vrouwbeeld?

Zolang de dubbele seksuele moraal nog als norm gezien wordt, vind ik deze explicitiete uitingen een goede tegenhanger.

Want waarom is dit niet wenselijk? Zijn slutshaming, bodyshaming en victimblaming die gepaard gaan met de huidige dubbele seksuele moraal niet veel kwalijker?
Ben je een minder persoon als je vrij over seks spreekt of je kleedt zoals jij wil?

Ik vond dit wel een goed artikel: Wel jammer dat de kop Powervrouwen noemt, dat vind ik zelf ook wel een beetje een braakterm.

https://www.npo3fm.nl/nieuws/human/3758 ... lutshaming

Het beeld van vrouwen die hun lichaam exploiteren om een podium te krijgen, om gezien en gehoord te worden binnen de popcultuur. Meer specifiek het beeld van veelal zwarte vrouwen binnen de rapcultuur.
Jij vindt dat meisjes moeten leren dat het oke is om seks te hebben en vrij over seks te spreken. Natuurlijk is dat zo, wie spreekt dat nou tegen, maar is dit de manier om dat doel te bereiken? Door jonge vrouwen continu te voeden met deze beelden geef je de boodschap mee dat dit blijkbaar de manier is om je als vrouw te manifesteren en daarmee schiet je je doel voorbij.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
26-10-2020 20:47
Tjonge jonge, ik heb al gegeten en gedronken! Wel typerend: het waren niet de grootste lichten onder de mensen he.
We treat women with respect’ ‘Hillary sucks, but not like Monica’.

‘Women have more hormones, more likely to start a war’

Dit filmpje is ‘grappig’ en schrijnend, helaas denken veel mensen dus echt zo en dat heeft niet altijd met een laag intelligentieniveau te maken, hoe graag we dat ook willen denken.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chamonix schreef:
26-10-2020 20:52
Het beeld van vrouwen die hun lichaam exploiteren om een podium te krijgen, om gezien en gehoord te worden binnen de popcultuur. Meer specifiek het beeld van veelal zwarte vrouwen binnen de rapcultuur.
Jij vindt dat meisjes moeten leren dat het oke is om seks te hebben en vrij over seks te spreken. Natuurlijk is dat zo, wie spreekt dat nou tegen, maar is dit de manier om dat doel te bereiken? Door jonge vrouwen continu te voeden met deze beelden geef je de boodschap mee dat dit blijkbaar de manier is om je als vrouw te manifesteren en daarmee schiet je je doel voorbij.
Maar dit is dus een waardeoordeel vanuit een bepaald referentiekader. Deze vrouwen ageren juist tégen objectificering en dragen uit dat je als vrouw kunt zijn en worden wat je wil, of je nu een wijde sweater of een strak topje draagt.

En ja, binnen de popculture is het bijna een wetmatigheid dat ‘sex sells’. Dan ben ik liever in control dan het lijdend voorwerp.

Daarnaast is deze vorm van uiting in de popculture nog steeds een niche, een beetje schoppen tegen de huidige (imo preutse) moraal, niets mis met een tegengeluid.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
26-10-2020 21:17
Maar dit is dus een waardeoordeel vanuit een bepaald referentiekader. Deze vrouwen ageren juist tégen objectificering en dragen uit dat je als vrouw kunt zijn en worden wat je wil, of je nu een wijde sweater of een strak topje draagt.

En ja, binnen de popculture is het bijna een wetmatigheid dat ‘sex sells’. Dan ben ik liever in control dan het lijdend voorwerp.

Daarnaast is deze vorm van uiting in de popculture nog steeds een niche, een beetje schoppen tegen de huidige (imo preutse) moraal, niets mis met een tegengeluid.
Want wat zijn deze vrouwen dan? Juist, befaamd en rijk. Dat hebben ze bereikt door hun lichamen te exploiteren. Maar zoals je zelf zegt, het is afhankelijk van je referentiekader en die is bij ons verschillend. We gaan het niet eens worden, en ook dat mag. ;-)
Ik ben het heel saai eens met alles wat chienandalou zegt in dit topic, tot in het einde der tijden
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
26-10-2020 21:17
........ binnen de popculture is het bijna een wetmatigheid dat ‘sex sells’. Dan ben ik liever in control dan het lijdend voorwerp..
Eens dat ik liever in control ben, maar het voelt toch niet fijn, die objectivering.

En wat doet het met jonge mannen, die sex sells popcultuur? Die zien die clips ook.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
26-10-2020 21:17
Maar dit is dus een waardeoordeel vanuit een bepaald referentiekader. Deze vrouwen ageren juist tégen objectificering en dragen uit dat je als vrouw kunt zijn en worden wat je wil, of je nu een wijde sweater of een strak topje draagt.

En ja, binnen de popculture is het bijna een wetmatigheid dat ‘sex sells’. Dan ben ik liever in control dan het lijdend voorwerp.

Daarnaast is deze vorm van uiting in de popculture nog steeds een niche, een beetje schoppen tegen de huidige (imo preutse) moraal, niets mis met een tegengeluid.
En dit is nou precies dat conformisme aan het door mannen bepaalde patroon. Dat vind jij dus bevrijdend en empowerment.
Alle reacties Link kopieren
Chamonix schreef:
26-10-2020 21:26
Want wat zijn deze vrouwen dan? Juist, befaamd en rijk. Dat hebben ze bereikt door hun lichamen te exploiteren. Maar zoals je zelf zegt, het is afhankelijk van je referentiekader en die is bij ons verschillend. We gaan het niet eens worden, en ook dat mag. ;-)
Haha klopt, ik denk idd dat we het niet eens gaan worden, maar ik vind het wel een interessante discussie.

In mijn ogen zijn deze vrouwen juist niet befaamd en rijk door het exploiteren van hun lichaam. Maar wel omdat zij die vermeende en soms overduidelijke exploitatie aan de kaak stellen op een (misschien) extreme manier. Zij bepalen juist, niet de A&R manager, niet degene die even hun imago wil bepalen, niet degene die een pos/neg tweetje de wereld inslingert: zij doen dit zelf!

*niet quoten graag*. Lovende recensies, want ‘high culture’. Dat vind ik dus bullshit en dubbele moraal.
Ik zou willen dat ik in de schaduw kon staan van Tracey Emin, helaas wat minder talentvol.
chienandalou wijzigde dit bericht op 27-10-2020 00:00
Reden: Privacy enzo
4.36% gewijzigd
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad een interessante discussie en ik kan de tegenmeningen zelfs tot op zekere hoogte volgen. Maar uiteindelijk... toch niet nee ;)
Alle reacties Link kopieren
LovelyMaria schreef:
26-10-2020 21:34
Eens dat ik liever in control ben, maar het voelt toch niet fijn, die objectivering.

En wat doet het met jonge mannen, die sex sells popcultuur? Die zien die clips ook.
Maar waarom is sexiness per definitie objectivering? En ja, mannen zien dit ook. Dan zien ze ook eens dat sommige vrouwen van seks houden, willen klaarkomen en gebeft willen worden. Lijkt me beter dan al die ‘objectiverende’ clips van rappers die de boventoon voeren.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
26-10-2020 21:28
Ik ben het heel saai eens met alles wat chienandalou zegt in dit topic, tot in het einde der tijden
https://youtu.be/STxXS5lLunE
❤️
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
26-10-2020 21:49
Maar waarom is sexiness per definitie objectivering? En ja, mannen zien dit ook. Dan zien ze ook eens dat sommige vrouwen van seks houden, willen klaarkomen en gebeft willen worden. Lijkt me beter dan al die ‘objectiverende’ clips van rappers die de boventoon voeren.
Het gaat om het sex sells, daar zit voor mij het pijnpunt. Seks als handelswaar. Mag ik me daar ongemakkelijk bij voelen?
https://www.youtube.com/watch?v=nleRCBhLr3k
Alle reacties Link kopieren
LovelyMaria schreef:
26-10-2020 22:30
Het gaat om het sex sells, daar zit voor mij het pijnpunt. Seks als handelswaar. Mag ik me daar ongemakkelijk bij voelen?
Dat mag zeker! Ik denk dat we allemaal een reden en/of achtergrond hebben waarom wat we vinden dat we vinden.
Ik denk alleen dat in deze context vrouwen in control zijn en niet zichzelf negatief en/of uberhaupt objectiveren. En de dames waar dit topic over gestart is zien zichzelf juist niet als handelswaar, zij gaan daar juist expliciet tegenin.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/iZ9vkd7Rp-g
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
26-10-2020 21:01
We treat women with respect’ ‘Hillary sucks, but not like Monica’.

‘Women have more hormones, more likely to start a war’

Dit filmpje is ‘grappig’ en schrijnend, helaas denken veel mensen dus echt zo en dat heeft niet altijd met een laag intelligentieniveau te maken, hoe graag we dat ook willen denken.
Ja, maar die interviewer was scherp. Die pareerde steeds met tegenvragen waarop zij geen antwoord had. "So wars are caused by women?" -stilte-.

Tegen vrouwen heersen veel vooroordelen en veel vrouwen doen er zelf aan mee.

De mensen die geinterviewd werden, waren niet bepaald ontwikkelde en intelligente exemplaren.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
26-10-2020 20:47
Tjonge jonge, ik heb al gegeten en gedronken! Wel typerend: het waren niet de grootste lichten onder de mensen he.
Klopt :)
maar er zijn in de VS helaas mensen die zo denken.
En sommige mensen hier in Nederland vinden het ook wel prima, zolang 'links' maar niet wint, ofzo.
(Biden zie ik verder niet eens als zo heel links, maar dat maakt het waarschijnlijk te gecompliceerd voor bepaalde mensen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven