Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 2891 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
margreetder schreef:
28-08-2025 08:38
Heb je een bron hiervoor?

Ik ga er vanuit dat als er meerdere parlementsleden van verschillende partijen dit in het debat aangeven, dat het waar is. Al was het maar omdat je maar één blik op de regio hoeft te werpen om te zien hoe erbarmelijk het gesteld is met de voorzieningen. En ook ziekenhuizen worden aangevallen. Onder andere artsen zonder grenzen roept al maanden dat harr artsen en medewerkers onder erbarmelijke omstandigheden moet opereren. Letterlijk.
En toch heeft marktwerking ook veel goede punten gehad. Ik ben met je eens dat sommige zaken in handen van de overheid zouden moeten zijn. Dan denk ik bijvoorbeeld aan OV, kinderopvang, zorg. Veel producten zijn ook goedkoper geworden juist, bijvoorbeeld elektronica. Maar, de overheid is niet met alles efficiënter. De overheid kan juist ook weer zorgen voor prijsopdrijving vanwege minder efficiëntie, bureaucratie.
Op het gebied van wonen, er is ook gewoon schaarste van producten, stikstofregels, prijzen van bouwgronden waardoor prijzen duurder worden.
Meer woningen bouwen is denk ik iedereen over eens dat moet gebeuren, maar ben ik wel benieuwd naar de uitwerking hiervan. Wat mij tegenstaat bij links is dat elke vastgoedbelegger wordt gezien als profiteurs van de woningnood.
Ik zou juist fijn vinden als er ook meer nadruk wordt gelegd op leegstand
Merel90 schreef:
28-08-2025 11:05
En toch heeft marktwerking ook veel goede punten gehad. Ik ben met je eens dat sommige zaken in handen van de overheid zouden moeten zijn. Dan denk ik bijvoorbeeld aan OV, kinderopvang, zorg. Veel producten zijn ook goedkoper geworden juist, bijvoorbeeld elektronica. Maar, de overheid is niet met alles efficiënter. De overheid kan juist ook weer zorgen voor prijsopdrijving vanwege minder efficiëntie, bureaucratie.
Op het gebied van wonen, er is ook gewoon schaarste van producten, stikstofregels, prijzen van bouwgronden waardoor prijzen duurder worden.
Meer woningen bouwen is denk ik iedereen over eens dat moet gebeuren, maar ben ik wel benieuwd naar de uitwerking hiervan. Wat mij tegenstaat bij links is dat elke vastgoedbelegger wordt gezien als profiteurs van de woningnood.
De daadwerkelijke partij-progamma's bevestigen je gevoel niet.

In het VVD programma twee zinnen over leegstand.
https://www.vvd.nl/sterker-uit-de-storm/

Ook het ombouwen van leegstaande gebouwen tot woningen wordt makkelijker gemaakt. Denk aan leegstaande kantoren, winkels of scholen die tot woonruimte kunnen worden getransformeerd.

In het programma van GL-PdA komt het woord leegstand vaker voor:
https://groenlinkspvda.nl/verkiezingsprogramma/

We bouwen leegstaande kantoorruimten om en helpen mensen die een kamer over hebben in hun eigen woning en die willen verhuren (hospitaverhuur)

Verhuren in plaats van leegstand. Het is niet uit te leggen dat tienduizenden woningen leegstaan. Dat doen vastgoedspeculanten soms bewust, omdat ze genoeg verdienen aan de waardestijging. Met een gemeentelijke heffing op langdurig leegstaande woningen gaan we ook leegstand tegen. Elke gemeente kan daarnaast een leegstandsverordening opstellen, zodat woningen die zonder goede reden langdurig leegstaan alsnog verhuurd worden.

We gaan landbouwgrond bestemmen voor woningbouw en doen hetzelfde met verloederde bedrijventerreinen,
leegstaande binnenstedelijke locaties en grond van ontwikkelaars die jarenlang niet ontwikkelen.

Het gemeentelijk belastinggebied wordt uitgebreid met een leegstandsheffing, en niet beperkt.

Beide willen leegstaande gebouwen ombouwen. GL-PVDA wil daarnaast een leegstandsheffing invoeren.
Per saldo is er in deze vergelijking op links dus meer aandacht voor leegstand dan op rechts.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
28-08-2025 11:58
De daadwerkelijke partij-progamma's bevestigen je gevoel niet.

In het VVD programma twee zinnen over leegstand.
https://www.vvd.nl/sterker-uit-de-storm/

Ook het ombouwen van leegstaande gebouwen tot woningen wordt makkelijker gemaakt. Denk aan leegstaande kantoren, winkels of scholen die tot woonruimte kunnen worden getransformeerd.

In het programma van GL-PdA komt het woord leegstand vaker voor:
https://groenlinkspvda.nl/verkiezingsprogramma/

We bouwen leegstaande kantoorruimten om en helpen mensen die een kamer over hebben in hun eigen woning en die willen verhuren (hospitaverhuur)

Verhuren in plaats van leegstand. Het is niet uit te leggen dat tienduizenden woningen leegstaan. Dat doen vastgoedspeculanten soms bewust, omdat ze genoeg verdienen aan de waardestijging. Met een gemeentelijke heffing op langdurig leegstaande woningen gaan we ook leegstand tegen. Elke gemeente kan daarnaast een leegstandsverordening opstellen, zodat woningen die zonder goede reden langdurig leegstaan alsnog verhuurd worden.

We gaan landbouwgrond bestemmen voor woningbouw en doen hetzelfde met verloederde bedrijventerreinen,
leegstaande binnenstedelijke locaties en grond van ontwikkelaars die jarenlang niet ontwikkelen.

Het gemeentelijk belastinggebied wordt uitgebreid met een leegstandsheffing, en niet beperkt.

Beide willen leegstaande gebouwen ombouwen. GL-PVDA wil daarnaast een leegstandsheffing invoeren.
Per saldo is er in deze vergelijking op links dus meer aandacht voor leegstand dan op rechts.
De reden dat verhuurders panden tijdelijk leeg laten staan is dat het praktisch onmogelijk gemaakt is om op een winstgevende manier tijdelijk een pand te verhuren.

Geef daar als PvdA GL eens een werkende mogelijkheid voor in de wet als je dit probleem wilt oplossen.
Als er leegstaande kantoren bijvoorbeeld zijn en investeerders willen daar appartementen van maken, prima toch de regels wat makkelijker worden daarvoor.
Rabarbara schreef:
27-08-2025 13:02
De arbeidersklasse werkt nooit in het bedrijfsleven, dus dat scheelt dan weer.
De meeste arbeiders zijn in dienst van bedrijven.
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
oudebaas schreef:
28-08-2025 20:18
De meeste arbeiders zijn in dienst van bedrijven.
Dat klopt. Met "het bedrijfsleven" wordt voor zover ik weet echter zelden de lopende band bedoeld.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
28-08-2025 20:20
Dat klopt. Met "het bedrijfsleven" wordt voor zover ik weet echter zelden de lopende band bedoeld.
Het is toch écht bedrijfsleven. En aan de lopende band wordt het geld verdiend om de managers, communicatiedeskundigen, coaches, reclamejongens en vooral de aandeelhouders te betalen.
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
oudebaas schreef:
28-08-2025 20:22
Het is toch écht bedrijfsleven. En aan de lopende band wordt het geld verdiend om de managers, communicatiedeskundigen, coaches, reclamejongens en vooral de aandeelhouders te betalen.
Ik ben het met je eens. Ik vond het alleen heel grappig dat iemand vond dat er geen mensen uit de arbeidersklasse in GL/PvdA zaten en daarmee mensen uit de witteboordenwereld bedoelde.
oudebaas schreef:
Doorgaans wordt met met bedrijfsleven vooral de commerciële tak bedoeld. Van Dale definieert het bedrijfsleven als de zakenwereld. En zo ken ik het woord bedrijfsleven ook.

Veder is de fabrieksarbeider aan het uitsterven in Nederland. De lopende band ook.

Dat het geld wordt verdiend aan de lopende band klinkt mooi, maar is de halve waarheid.

Bedrijven hebben ook investeringen nodig. En reclame en communicatie. Maar ook ontwerpers.

Een iPhone verkoopt zichzelf niet. Daar zit veel marketing achter.

Het geld wordt door het hele bedrijf verdiend. Niet alleen door de arbeiders die iets daadwerkelijk in elkaar zetten.
oudebaas schreef:
Dit is trouwens ook onversneden populisme. Het vermeende of denkbeeldige volk (die lopende band) tegenover de elite (managers etc).
De gemeentelijke overheid mag ook wel zijn hand in eigen boezem steken qua woningnood.

De prijzen van grond, vergunningen, leges die rijzen de pan uit. WOZ, afvalstoffen, rioolheffingen. En makkelijker wordt het je zeker niet gemaakt. Als een pand eenmaal een bepaald bestemming heeft dan is het vrijwel onmogelijk die te wijzigen.

Wij wilden een aantal jaar geleden een stukje braakliggende grond achter onze tuin bijkopen, 280 euro per m2. Niet eens bouwgrond maar voor de tuin. Dat hebben we maar laten gaan, ondertussen ligt dat stuk grond nog steeds ongebruikt middenin het dorp.

De precariobelasting is ook duur, zelfs voor een verrijdbaar reclamebord voor je winkel. Een terrasje in de zomer bij het dorpscafe. Een braderie of kermis. Allemaal zaken die het leven in een stad of dorp wat leuker maken, die zorgen dat zo'n klein dorpscafe in de zomer wat meer omzet draait tijdens een dorpsfeest of kermis, waarom moet die prijs zo hoog zijn?

De prijzen voor vergunningen en leges idem.

Dat geld ben je al kwijt voor je zelfs maar 1 euro hebt verdiend.

Ik vind belasting op leegstaande panden wel iets ridicuuls. De reden achter de leegstand is niet altijd een te hoge huurprijs namelijk, daar kan van alles achter liggen.
Paradise schreef:
29-08-2025 00:03
Dit is trouwens ook onversneden populisme. Het vermeende of denkbeeldige volk (die lopende band) tegenover de elite (managers etc).
Dat vermeende of denkbeeldige volk bestaat wel degelijk en is nog niet uitgestorven. Ik heb hier verschillende buren die dit soort werk doen. Mijn buurvrouw bijvoorbeeld werkt al dertig jaar bij hetzelfde bedrijf aan de lopende band. Nu zit ze gedeeltelijk in de ziektewet. Ze proberen haar ijskoud verklaringen te laten tekenen om van haar af te komen. Gelukkig trapt ze daar niet in en heeft ze de vakbond achter zich. Maar ze vertelde dat een niet Nederlands sprekende collega wel zo'n verklaring heeft ondertekend en dus nergens meer recht op had. Ik denk niet dat er veel managers zijn die zo'n verklaring onder hun neus krijgen als ze in de ziektewet terecht komen.
Draaideurforummer schreef:
29-08-2025 12:49
Dat vermeende of denkbeeldige volk bestaat wel degelijk en is nog niet uitgestorven. Ik heb hier verschillende buren die dit soort werk doen. Mijn buurvrouw bijvoorbeeld werkt al dertig jaar bij hetzelfde bedrijf aan de lopende band. Nu zit ze gedeeltelijk in de ziektewet. Ze proberen haar ijskoud verklaringen te laten tekenen om van haar af te komen. Gelukkig trapt ze daar niet in en heeft ze de vakbond achter zich. Maar ze vertelde dat een niet Nederlands sprekende collega wel zo'n verklaring heeft ondertekend en dus nergens meer recht op had. Ik denk niet dat er veel managers zijn die zo'n verklaring onder hun neus krijgen als ze in de ziektewet terecht komen.
Je wilt ze de kost niet geven. Overigens hebben hogere managers vaak andere regelingen voor afscheid bij ziekte in hun contract omdat ze niet onder een cao vallen.
Paradise schreef:
28-08-2025 23:26
Doorgaans wordt met met bedrijfsleven vooral de commerciële tak bedoeld. Van Dale definieert het bedrijfsleven als de zakenwereld. En zo ken ik het woord bedrijfsleven ook.

Veder is de fabrieksarbeider aan het uitsterven in Nederland. De lopende band ook.

Dat het geld wordt verdiend aan de lopende band klinkt mooi, maar is de halve waarheid.

Bedrijven hebben ook investeringen nodig. En reclame en communicatie. Maar ook ontwerpers.

Een iPhone verkoopt zichzelf niet. Daar zit veel marketing achter.

Het geld wordt door het hele bedrijf verdiend. Niet alleen door de arbeiders die iets daadwerkelijk in elkaar zetten.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Iedereen levert idealiter een bijdrage. Zij het dat er, met name in grote organisaties, veel bullshitfuncties zitten. Met name bij reorganisaties zie je dat er in de managementlagen wordt gesnoeid. En productie wordt steeds meer geautomatiseerd.
Wellicht zullen er met AI hele bedrijven ontstaan waar niemand meer werkt, waar alles door machines, robots en computers wordt gedaan. Tot aan het onderhoud en bouwen van machines aan toe.
(George Patton)
MrsM schreef:
29-08-2025 08:12
De gemeentelijke overheid mag ook wel zijn hand in eigen boezem steken qua woningnood.

De prijzen van grond, vergunningen, leges die rijzen de pan uit. WOZ, afvalstoffen, rioolheffingen. En makkelijker wordt het je zeker niet gemaakt. Als een pand eenmaal een bepaald bestemming heeft dan is het vrijwel onmogelijk die te wijzigen.

Wij wilden een aantal jaar geleden een stukje braakliggende grond achter onze tuin bijkopen, 280 euro per m2. Niet eens bouwgrond maar voor de tuin. Dat hebben we maar laten gaan, ondertussen ligt dat stuk grond nog steeds ongebruikt middenin het dorp.

De precariobelasting is ook duur, zelfs voor een verrijdbaar reclamebord voor je winkel. Een terrasje in de zomer bij het dorpscafe. Een braderie of kermis. Allemaal zaken die het leven in een stad of dorp wat leuker maken, die zorgen dat zo'n klein dorpscafe in de zomer wat meer omzet draait tijdens een dorpsfeest of kermis, waarom moet die prijs zo hoog zijn?

De prijzen voor vergunningen en leges idem.

Dat geld ben je al kwijt voor je zelfs maar 1 euro hebt verdiend.

Ik vind belasting op leegstaande panden wel iets ridicuuls. De reden achter de leegstand is niet altijd een te hoge huurprijs namelijk, daar kan van alles achter liggen.
Extra inzet van stadsreiniging, toezicht en hulpdiensten.

Erder lijjt me een extra heffing op langdurige leegstand wel een prima prikkel afgeven. Waarom zou een pand in deze tijd lamgdurig leeg moeten staan? Als ontwikkelaars moeten wachten op vergunningen o.i.d. bestaat er al lang zoiets als anti-kraak.
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
29-08-2025 13:20
Extra inzet van stadsreiniging, toezicht en hulpdiensten.

Erder lijjt me een extra heffing op langdurige leegstand wel een prima prikkel afgeven. Waarom zou een pand in deze tijd lamgdurig leeg moeten staan? Als ontwikkelaars moeten wachten op vergunningen o.i.d. bestaat er al lang zoiets als anti-kraak.

Als antikraak zo goed werkt, dan zou dan op veel grotere schaal ingezet worden denk ik?

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR34965

Het is niet zo simpel, niet alle panden komen ervoor in aanmerking. Ook daarvoor moet je dan naar de lokale overheid wijzen.

En een ontwikkelingsmaatschappij kan soms zomaar 10 jaar of langer bezig zijn met een project eer alle vergunningen en tekeningen er zijn en de bezwaren van de buurt of organisaties afgewikkeld zijn. Voordat de eerste schep de grond in gaat, heeft dat project al enorm veel geld en tijd gekost.

Als de lokale overheid dan niet akkoord gaat met antikraak, dan staat zo'n pand idd jarenlang leeg.

En aan degenen die antikraak willen wonen, zijn ook weer eisen gesteld. Minimaal 18 jaar, minimum inkomen, geen kinderen, geen huisdieren bijvoorbeeld.
Merel90 schreef:
28-08-2025 13:49
Als er leegstaande kantoren bijvoorbeeld zijn en investeerders willen daar appartementen van maken, prima toch de regels wat makkelijker worden daarvoor.
Ja, vindt zowel rechts als links.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Dan is het GL-PvdA plan een goeie. Die leegstandsheffing levert weer geld op voor lokale overheden, die de laatste jaren steeds meer taken van het rijk toebedeeld hebben gekregen, zonder de daarbij horende financiering.

Antikraak is overigens niet de enige oplossing voor leegstaande panden.
Wat dacht je van verkoop?

Draaideurforummer schreef:
29-08-2025 12:49
Dat jij buren kent die dat werk doen, betekent nog niet dat dat volk ook bestaat.

Dat is wat populisten doorgaans doen: een beroep doen op een groep mensen die als zodanig helemaal niet bestaat. In ieder geval niet als een homogene groep. Dat kan Henk en Ingrid zijn, de arbeider, de hardwerkende Nederlander etc.

Dat laatste vind ik een vreemde aanname. Daar zijn hier op het forum voldoende voorbeelden van te vinden (van mensen die hierover een topic openen en bijvoorbeeld manager zijn).
De kieslijst van de PVV is bekendgemaakt. En ik vraag me af: wat maakt het uit? Die mensen moeten toch allemaal zeggen wat Wilders wil.
Merel90 schreef:
28-08-2025 11:05
Marktwerking is ook helemaal niet slecht. Het meeste in onze maatschappij is gebaseerd op marktwerking. En als zaken die ooit (semi) zijn geprivatiseerd nooit in overheidshanden waren geweest had waarschijnlijk niemand over marktwerking geklaagd.

Het probleem met de marktwerking zoals die de afgelopen decennia is geintroduceerd is dat het eigenlijk helemaal geen marktwerking is. Op een paar kleine spoorlijnen na is het allemaal in handen van de overheid. Stel dat je, als het technisch mogelijk zou zijn, een soort Ryanair naast de NS kan hebben, dan zou je echt marktwerking krijgen.

In de energiesector worden de prijzen grotendeels bepaald door overheidsheffingen en netbeheerderskosten (en je kunt zelf geen netbeheerder kiezen).
oudebaas schreef:
29-08-2025 13:15
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Iedereen levert idealiter een bijdrage. Zij het dat er, met name in grote organisaties, veel bullshitfuncties zitten.
Wat vindt jij bullshitfuncties?
oudebaas schreef:
Aan de lopende band wordt het geld niet verdiend. Het geld wordt verdiend zodra een bedrijf spullen of diensten kan leveren aan betalende klanten. Platgeslagen kan je beter zeggen dat de account managers het geld verdienen voor het bedrijf. Daar wordt dan weer de rest van gefinancieerd. En ik verzin dit niet zelf want in iedere commerciele organisatie ligt de profit&loss verantwoordelijkheid bij de accounts, en de rest zijn cost centers. Lopende band productie valt onder cost of sales, niet onder winst, zelfs niet onder omzet.
Appletje schreef:
30-08-2025 09:02
Marktwerking is ook helemaal niet slecht. Het meeste in onze maatschappij is gebaseerd op marktwerking. En als zaken die ooit (semi) zijn geprivatiseerd nooit in overheidshanden waren geweest had waarschijnlijk niemand over marktwerking geklaagd.

Nee, dan had je misschien niet beter geweten. Maar of dat nou een argument voor marktwerking is?

Het probleem met de marktwerking zoals die de afgelopen decennia is geintroduceerd is dat het eigenlijk helemaal geen marktwerking is. Op een paar kleine spoorlijnen na is het allemaal in handen van de overheid. Stel dat je, als het technisch mogelijk zou zijn, een soort Ryanair naast de NS kan hebben, dan zou je echt marktwerking krijgen.

In de energiesector worden de prijzen grotendeels bepaald door overheidsheffingen en netbeheerderskosten (en je kunt zelf geen netbeheerder kiezen).
Marktwerking vindt eigenlijk altijd plaats binnen de kaders die de overheid stelt.
Bij zaken van algemeen nut zoals energie en de spoorwegen heb je daarnaast nog het probleem dat het netwerk niet zomaar gedupliceerd kan worden. Dat blijft dus in handen van een overheidsdienst.

Ik ben overigens niet tegen marktwerking - het kan een goede manier zijn om de prijzen lager te houden door bedrijven te laten concurreren met elkaar, - maar de overheid moet de regels zo stellen dat de uitkomsten goed zijn in relatie tot het gestelde doel. En het doel bij deze zaken van basisvoorzieningen/zaken algemeen nut is dat iedereen het voor een redelijke prijs moet kunnen aanschaffen.

Op de woningmarkt is de marktwerking bv. doorgeschoten omdat het doel dat mensen een bij hun inkomen en behoeften passende woning kunnen vinden niet meer gehaald wordt. Dan moeten de overheidsregels waarbinnen die markt werkt dus bijgesteld worden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven