Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
dinsdag 26 augustus 2025 om 14:14
De PVV heeft toch wel laten zien geen oplossing te hebben. Op het moment dat er wat van ze verwacht wordt laten ze het afweten. Iets wat op voorhand natuurlijk te voorspellen was. Maar Wilders weet dat goed te verkopen aan zijn achterban.Vanielje schreef: ↑26-08-2025 13:45De PVV heeft voor een deel gematigde stemmers, veelal wat oudere, die op de "Geert Milders" stemmen zoals hij af en toe voor de camera staat en een enigszins gematigd verhaal ophangt. Een ander, jonger en extremer deel stemt op zijn X-optreden met keiharde tweets.
De geest is gewoon echt uit de fles. Die mensen wíllen geloven dat Wilders de oplossingen heeft, op een vergelijkbare manier waarop mensen een religie belijden.
dinsdag 26 augustus 2025 om 14:21
PVV stemmers kijken niet alleen maar hun inkomen maar zien ook wat er in hun wijk gebeurd. En Geert heeft oplossingen.
dinsdag 26 augustus 2025 om 14:23
Mijns inziens verkoopt hij heel weinig en hoeft hij ook weinig te verkopen.
Er is gewoon een heel grote groep kiezers die voor altijd stelling heeft gekozen tegen vage concepten en niet-bestaande bedreigingen als woke, islamisering en omvolking. Dat is de kracht van die eindeloze herhaling in (sociale) media.
De gebraden kippetjes vliegen hem gratis en voor niks in de mond.
dinsdag 26 augustus 2025 om 14:36
Op basis van de meest recente peiling is er nog een alternatief op rechts zónder VVD.
PVV+CDA+JA21+BBB+CU+SGP = 76.
6 partijen is veel, maar de signatuur komt sterk overeen. Zou moeten werken dus.
https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepa ... wel-161165
6 partijen is veel, maar de signatuur komt sterk overeen. Zou moeten werken dus.
dinsdag 26 augustus 2025 om 14:37
Dat is mediaretoriek, uit onderzoek blijkt dat niet te kloppen.margreetder schreef: ↑26-08-2025 13:52De (oude) arbeidersklasse herkent zich niet meer in de PvdA en denkt dat de PVV hun problemen wel gaat oplossen.
https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/zi ... itgeweken/
dinsdag 26 augustus 2025 om 14:46
De signatuur komt niet zo heel sterk overeen en ik denk dat de CU niet in zo’n coalitie zal stappen. CDA waarschijnlijk ook niet.Vanielje schreef: ↑26-08-2025 14:36Op basis van de meest recente peiling is er nog een alternatief op rechts zónder VVD.
Where is my mind?
dinsdag 26 augustus 2025 om 14:55
Vanielje schreef: ↑26-08-2025 14:36Op basis van de meest recente peiling is er nog een alternatief op rechts zónder VVD.
Nee want CDA heeft PVV uitgesloten. Dus die optie is ook niet mogelijk. Tenzijn CDA natuurlijk hierop terugkomt, maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Eerder van de VVD dan.
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:00
Die uitsluiting door CDA zag ik inderdaad over het hoofd, excuses.
Door uitwisseling van punten zie ik trouwens wel degelijk mogelijkheden. De PVV en JA21 krijgen de ruimte op migratie, CDA op bestaanszekerheid, BBB op landbouw en CU/SGP krijgen wat punten in het beknotten van LGBTI en abortus/euthanasiewetgeving. Volgens mij zit daar niets bij dat elkaar fundamenteel bijt.
Door uitwisseling van punten zie ik trouwens wel degelijk mogelijkheden. De PVV en JA21 krijgen de ruimte op migratie, CDA op bestaanszekerheid, BBB op landbouw en CU/SGP krijgen wat punten in het beknotten van LGBTI en abortus/euthanasiewetgeving. Volgens mij zit daar niets bij dat elkaar fundamenteel bijt.
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:13
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:16
Er worden ook geen problemen opgelost, die gaan wel veel verder dan deze punten.Vanielje schreef: ↑26-08-2025 15:00Die uitsluiting door CDA zag ik inderdaad over het hoofd, excuses.
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:29
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:35
CU en CDA willen geen asielbeleid zoals PVV en JA21, die gaan hun vingers hier niet aan branden vermoed ik. Lijkt me ook de doodssteek voor de CDA, die zijn net weer uit een dal aan het klimmen.Vanielje schreef: ↑26-08-2025 15:00Die uitsluiting door CDA zag ik inderdaad over het hoofd, excuses.
Where is my mind?
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:38
Vanielje schreef: ↑26-08-2025 14:36Op basis van de meest recente peiling is er nog een alternatief op rechts zónder VVD.
Ik kan me niet voorstellen dat het CDA in zo'n coalitie zou stappen.
(Ah, mosterd.)
urim wijzigde dit bericht op 26-08-2025 15:40
Reden: m o s t e r d
Reden: m o s t e r d
1.46% gewijzigd
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:39
Dat kan, maar dat gebeurt ook als er geen kabinet gevormd kan worden en er nieuwe verkiezingen komen. Het grootste deel van de groei van het CDA komt uit de daling van NSC, en dat was een vrij conservatieve, migratie-kritische partij. Ik denk dat veel kiezers er, mits allemaal deugdelijk en grondwettig, weinig moeite mee zullen hebben.SurferRosa schreef: ↑26-08-2025 15:35CU en CDA willen geen asielbeleid zoals PVV en JA21, die gaan hun vingers hier niet aan branden vermoed ik. Lijkt me ook de doodssteek voor de CDA, die zijn net weer uit een dal aan het klimmen.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:01
Als alle onderstaande partijen het maximale halen uit wat er nu gepeild wordt, kan er ook een mooi centrum-links kabinet gevormd worden. Kunnen we tenminste weer een beetje vooruit in plaats van eindeloze stilstand.
PvdA/GL (29) + CDA (25) + D66 (12) + Volt (4) + PvdD (.6) of SP (7) = 76 of 77 zetels
PvdA/GL (29) + CDA (25) + D66 (12) + Volt (4) + PvdD (.6) of SP (7) = 76 of 77 zetels
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:07
De CU lijkt veel meer op GL/PvdA dan op de PVV, bijvoorbeeld in de houding tegenover vluchtelingen. Die gaan nooit met Wilders regeren.Vanielje schreef: ↑26-08-2025 14:36Op basis van de meest recente peiling is er nog een alternatief op rechts zónder VVD.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:10
Het hele punt van het migratiebeleid dat de pvv voorstaat is natuurlijk dat het niet deugdelijk en grondwettig is.Vanielje schreef: ↑26-08-2025 15:39Dat kan, maar dat gebeurt ook als er geen kabinet gevormd kan worden en er nieuwe verkiezingen komen. Het grootste deel van de groei van het CDA komt uit de daling van NSC, en dat was een vrij conservatieve, migratie-kritische partij. Ik denk dat veel kiezers er, mits allemaal deugdelijk en grondwettig, weinig moeite mee zullen hebben.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:17
Ik ben nog aan het "kauwen" op het programma van Volt. Voor mij vooral wat ... onverwacht, Tata-stad en basisinkomen. Maar ik ken de partij niet zo goed, ik richt me er pas sinds kort op omdat ik me momenteel niet goed kan intentificeren met Links (GL/PvdA en PvdD).
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:29
Zijn jullie hiermee bekend?
https://www.kcbr.nl/zetelverdeler
Heel handig voor dit soort besprekingen en gedachtenwisselingen.
https://www.kcbr.nl/zetelverdeler
Heel handig voor dit soort besprekingen en gedachtenwisselingen.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:41
Als de (oude) arbeidersklasse de moeite zou nemen om het verkiezingsprogramma van de PvdA eens echt zou lezen ze zich echt veel meer in de PvdA zouden herkennen dan wat velen nu denken.margreetder schreef: ↑26-08-2025 13:52Wilders heeft geen oplossingen en zijn voorstellen brengen Nederland geen klap verder. Maar goed, sommige stemmen op de PVV om een antigeluid te laten horen. De (oude) arbeidersklasse herkent zich niet meer in de PvdA en denkt dat de PVV hun problemen wel gaat oplossen. Fleur Agema wist het in de oppositie allemaal zo goed, de sluiting van de SEH in Heerlen was waanzin. Totdat zij minister werd en met de dagelijkse realiteit geconfronteerd werd.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:43
Wat er in de wijk gebeurt is in veel gevallen geen reden om op Wilders te stemmen. Ook in grotendeels witte wijken was de PVV groot.margreetder schreef: ↑26-08-2025 14:21PVV stemmers kijken niet alleen maar hun inkomen maar zien ook wat er in hun wijk gebeurd. En Geert heeft oplossingen.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:44
Dat wordt ongetwijfeld een hele stabiele coalitie tot de eerste koffiepauze als de eerst partij er al uit stapt.....Vanielje schreef: ↑26-08-2025 14:36Op basis van de meest recente peiling is er nog een alternatief op rechts zónder VVD.
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:16
canis-felis schreef: ↑26-08-2025 18:17Ik ben nog aan het "kauwen" op het programma van Volt. Voor mij vooral wat ... onverwacht, Tata-stad en basisinkomen. Maar ik ken de partij niet zo goed, ik richt me er pas sinds kort op omdat ik me momenteel niet goed kan intentificeren met Links (GL/PvdA en PvdD).
Ik heb die vandaag ook gelezen, maar ik vind het vooral heel erg veel EU. Ik ben niet tegen de EU maar dit vind ik wel teveel, lees verder weinig over wonen (behave de Tata stad dan, maar waar gaan die 11.500 werknemers heen? Dat zijn er nogal wat namelijk ...). En weinig over de economie?
Ben ook benieuwd hoe ze dat basisinkomen willen gaan betalen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in