Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
maandag 9 juni 2025 om 19:50
Too little, too late wat mij betreft. Ik houd van politici die ergens voor staan, en niet van opportunisten.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
maandag 9 juni 2025 om 19:55
Eens. En ik hoop echt van harte dat VVD samen met Pvda/GL in de coalitie komt. Bij voorkeur met D66 en Volt maar ik vind zelfs CDA oké nu.MrsM schreef: ↑09-06-2025 19:32Oh, en goed van de VVD om die deur te sluiten. Klaar ermee. 2 kansen gehad, een 3e zou echt te zot zijn.
En als de VVD niet wil samenwerken dan blijft er maar weinig over, ja FvD en heel misschien de SGP nog. Daar krijgt hij nooit een meerderheid mee, dus mocht de PVV alsnog wel de grootste worden, zal hij waarschijnlijk toch in de oppositie terecht komen.
maandag 9 juni 2025 om 20:05
Zie je, ik ben niet met alles zo rechts...

Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 9 juni 2025 om 20:05
Dat wil Yesilgöz ook niet, daar was ze zeer duidelijk over.
Dus uiteindelijk zal het er wel op uitdraaien dat het toch de PVV maar wordt. Wat ik zeer onbegrijpelijk zou vinden, gezien de persoonlijke levensgeschiedenis van deze mevrouw, maar goed.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 20:06
Ik zie niet in wat er zo onbetrouwbaar is aan de samenwerking tussen VVD en PvdA/GL, maar goed ik stem dan ook niet op deze partijen maar zie gráág een stabiel kabinet met capabele ministers. En uiteindelijk stemmen de Kamerleden.
maandag 9 juni 2025 om 20:07
CDA is prima. Ik heb zelfs een fractie van een milliseconde een strategische stem overwogen op Bontenbal, maar dat was me toch een brug te ver vanwege die C

(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 20:08
De VVD is onbetrouwbaar. Paar jaar geleden sloot Yesilgöz een samenwerking met de PVV ook al eens uit, maar uiteindelijk deed ze het lekker toch. En op dit moment zie ik geen enkele reden om te veronderstellen dat ze het niet weer gaat doen.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 20:16
Ik vind Bontenbal ook heel sympathiek. Ik kan of wil er vanwege de c ook niet op stemmen (persoonlijke redenen ook die mij in het verleden geraakt hebben) maar ik snak wel erg naar politici die het debat voeren zoals hij dat doet.Lady*Voldemort schreef: ↑09-06-2025 20:07CDA is prima. Ik heb zelfs een fractie van een milliseconde een strategische stem overwogen op Bontenbal, maar dat was me toch een brug te ver vanwege die C![]()
maandag 9 juni 2025 om 20:25
Ze gaat wel alle kanten op ja. Niet met Timmermans, niet met Wilders. Maar is dat VVD onbetrouwbaarheid of gedraai van Yesilgöz?Lady*Voldemort schreef: ↑09-06-2025 20:08De VVD is onbetrouwbaar. Paar jaar geleden sloot Yesilgöz een samenwerking met de PVV ook al eens uit, maar uiteindelijk deed ze het lekker toch. En op dit moment zie ik geen enkele reden om te veronderstellen dat ze het niet weer gaat doen.
Ik zou zeggen: van belang is dat we een stabiel kabinet kunnen gaan vormen en met wie we dat gaan vormen dat zien we na de verkiezingen.
maandag 9 juni 2025 om 20:25
maandag 9 juni 2025 om 20:27
Nou ja, gelukkig zijn er ook een heleboel mensen die zich niet met dat soort media bezighouden. Als je naar de FB-pagina's van mijn gemeente kijkt zou je denken dat er alleen maar reactionaire xenofoben wonen, maar uiteindelijk wordt GL/PvdA altijd de grootste hierMaleficent schreef: ↑09-06-2025 20:23
Dit is dus het beeld wat geschetst wordt op social media: een stem op PDVA/GL en je wordt armer gemaakt.... de reacties eronder zeggen het ook allemaal.

(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 20:28
Dat kan ik me op zich wel een klein beetje voorstellen hoor, na dat geintje van Wimpie Kok. Maar goed, ik ben ook nooit een PvdA-fan geweest. Ik zie alleen wel dat het misschien handig is om een grotere linkse partij te vormen, al weet ik nog niet of ik ga stemmen voor een heuse samensmelting.Maleficent schreef: ↑09-06-2025 20:25Toch gek dat een van oorsprong Arbeiderspartij zo wordt gezien, ik denk echt dat ze wat dat betreft wel een imagoprobleem hebben, dat de gewone man/vrouw, die vroeger en van huis uit altijd op de PVDA zou stemmen, dat nu niet meer voelt.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 09-06-2025 20:30
20.04% gewijzigd
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 20:30
SjongejongejongeMaleficent schreef: ↑09-06-2025 20:23Dit is dus het beeld wat geschetst wordt op social media: een stem op PDVA/GL en je wordt armer gemaakt.... de reacties eronder zeggen het ook allemaal.

Nog even en ze geloven dat Wilders ze allemaal miljonair kan maken met een stem op hem...
maandag 9 juni 2025 om 20:35
Heeft ze al eerder gezegd, compleet ongeloofwaardig die vrouw. Onbegrijpelijk dat de VVD niks beters heeft.MrsM schreef: ↑09-06-2025 19:32Oh, en goed van de VVD om die deur te sluiten. Klaar ermee. 2 kansen gehad, een 3e zou echt te zot zijn.
En als de VVD niet wil samenwerken dan blijft er maar weinig over, ja FvD en heel misschien de SGP nog. Daar krijgt hij nooit een meerderheid mee, dus mocht de PVV alsnog wel de grootste worden, zal hij waarschijnlijk toch in de oppositie terecht komen.
maandag 9 juni 2025 om 20:37
Ik denk juist dat het goed is geweest dat er wel partijen zijn geweest die het probeerden na de vorige verkiezingen.
Wat denk jij wat er was gebeurd wanneer iedereen de deur had dichtgezet, na een grote winst van 37 zetels. En 37 zetels behalen is al iets bijzonders, het is niet heel vaak voorgekomen in de geschiedenis dat een partij zoveel of meer zetels heeft behaald. (Ja wel een aantal keer maar het is eerder uitzondering dan regel.)
Dan was de PVV alleen maar groter geworden, of er was flinke onrust ontstaan, meer wantrouwen, meer polarisatie. Het was kiezen tussen 2 kwaden, de afgelopen 2 jaar waren ruk met deze regering, maar zonder PVV in de regering was het qua gevoelens in het land denk ik niet veel beter gesteld geweest.
Sterker nog ik vind dat Wilders MP had moeten worden, dan was het volledig op zijn conto af te rekenen en kon hij zich niet zo makkelijk verschuilen achter andere partijen. Want nu begint hij weer dat hij MP wil worden, en zijn achterban smult ervan.
Daarnaast welke andere (wel werkbare) opties waren er geweest om een meerderheid te vormen? NSC wilde bijvoorbeeld al niet met GL/PvdA, en een meerderheid vormen met links of centrum links was ook onmogelijk, met de VVD zonder NSC was er geen meerderheid, nou ja ik zou niet weten wat wel mogelijk was geweest eigenlijk. En wat had er dan moeten gebeuren?
Ik zou er echt niet vreemd van staan te kijken dat bij de verkiezingen de PVV weer de grootste wordt. Alleen nu heeft hij geen opties meer om een coalitie te vormen. 76 zetels gaat hij nooit in zijn eentje halen.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 9 juni 2025 om 20:38

J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 9 juni 2025 om 20:41
Ik snap het wel hoor dat dat Christelijke veel mensen in de weg staat, maar puur kijkend naar het programma, de manier van debatteren van Bontenbal, de stabiliteit van de partij, vind ik dit echt de beste keuze om een kabinet mee te vormen.
De grootste zullen ze niet worden, maar ik denk dat het voor het landsbelang wel nodig is dat ze meeregeren.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 9 juni 2025 om 20:44
Oh dat ben ik helemaal met je eens.MrsM schreef: ↑09-06-2025 20:41Ik snap het wel hoor dat dat Christelijke veel mensen in de weg staat, maar puur kijkend naar het programma, de manier van debatteren van Bontenbal, de stabiliteit van de partij, vind ik dit echt de beste keuze om een kabinet mee te vormen.
De grootste zullen ze niet worden, maar ik denk dat het voor het landsbelang wel nodig is dat ze meeregeren.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 20:47
Dat snap ik dus ook niet. Je zou toch denken dat de VVD al zo lang meedraait dat er vast nog wel een paar stemmenkanonnen te vinden zijn die wel weten waar ze over lullen, die wel staan waar ze voor staan en die niet spontaan hun eigen afkomst vergeten zijn zodra ze het pluche ruiken.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 20:51
Als het CDA inderdaad zoveel gaat winnen als sommigen verwachten zou het ook misschien net lukken met VVD/CDA/D66.Lady*Voldemort schreef: ↑09-06-2025 20:05Dat wil Yesilgöz ook niet, daar was ze zeer duidelijk over.
Dus uiteindelijk zal het er wel op uitdraaien dat het toch de PVV maar wordt. Wat ik zeer onbegrijpelijk zou vinden, gezien de persoonlijke levensgeschiedenis van deze mevrouw, maar goed.
Maar dat zal dan wel weer zo’n situatie worden waar de CU nodig is voor de meerderheid en D66 dan gaat steigeren.
Herhaling van Rutte 4
maandag 9 juni 2025 om 20:53
MrsM schreef: ↑09-06-2025 17:42https://www.nu.nl/economie/6337163/meer ... n-rol.html
In dit artikel staat wel een mooie grafiek over de bijstandsuitkeringen naar afkomst.
Als je kijkt dan valt op dat veel mensen uit Syrië bijstandsgerechtigd zijn, wat te verklaren is vanwege de burgeroorlog aldaar en het feit dat ze gevlucht zijn uit hun land.
Maar je ziet dus ook betrekkelijk veel mensen uit Marokko, wat een zogenaamd veilig land is. En ook uit Turkije en Ethiopië, landen die vanaf 2024 bij de IND als veilig erkend 3e land zijn aangemerkt. (De asielaanvraag kan niet ontvankelijk worden verklaard.)
Als je dan kijkt naar het aandeel Marokkaans in de bijstand, dan geldt trauma vanwege oorlog/vluchten niet voor deze mensen. Misschien de taal wel. Maar is het niet zo dat je vanwege de zelfvoorzieningsplicht geen aanspraak op de bijstand zou moeten kunnen maken? Althans bij aanvraag van de verblijfsvergunning moet iemand zelfvoorzienend zijn of de "sponsor" moet financieel verantwoordelijk zijn.
[...]
Ik vind het best opvallend dat de aandelen in de bijstand voor bijvoorbeeld Marokkanen een stuk hoger ligt dan anderen, als je verder naar beneden scrolt op de site zie je dat er zelfs een nog groter aandeel is wanneer er geen sprake is van een recent arbeidsverleden.
[...]
In de grafiek staan pure aantallen. In absolute aantallen zitten meer Marokkanen en Turken in de bijstand dan mensen uit andere landen. En jij spreekt in je tekst over het aandeel. Maar dan moet je ook meenemen hoeveel mensen van Marokkaanse, Turkse, etc afkomst er in Nederland wonen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/33 ... n-inwoners
Begin 2024 hadden 0,7 procent van de inwoners 0,9 procent Syrië als herkomstland.
Naast inwoners met een Nederlandse herkomst (72 procent), is de groep inwoners met een Turkse (2,5 procent) of Marokkaanse herkomst (2,4 procent) net als in 2016 het grootst.
Bijna 3x zoveel mensen van Marokkaanse afkomst dan van Syrische.
Coffee is never my cup of tea

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in