Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
maandag 9 juni 2025 om 20:58
Dan moet D66 maar een keertje niet gaan steigeren. D66 staat sowieso niet bekend om zijn ruggengraat dus dan kan de CU er ook nog wel bij.AnAppleADay schreef: ↑09-06-2025 20:51Als het CDA inderdaad zoveel gaat winnen als sommigen verwachten zou het ook misschien net lukken met VVD/CDA/D66.
Maar dat zal dan wel weer zo’n situatie worden waar de CU nodig is voor de meerderheid en D66 dan gaat steigeren.
Herhaling van Rutte 4
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 20:58
Ik ook. En ik denk dat er qua stemming over een aantal dingen wel anders liggen dan 20 jaar geleden en verwacht ik niet van hen dat ze zaken willen gaan terugdraaien zoals een Meloni of Trump.
Maar ik stem sowieso uit overtuiging op een progressieve partij.
maandag 9 juni 2025 om 21:30
Ik heb op zich niet zo zeer iets tegen het CDA, maar landsbelang lijkt me wel wat overdreven. Verder is de CDA de afgelopen jaren juist niet stabiel gebleken en zijn de zetels als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik denk wel dat ze nu wel weer wat gaan groeien ten koste van BBB en NSC, maar dan moeten ze de weggelopen kiezers wel wat te bieden hebben, ik weet niet of ze de boeren in zo’n korte tijd weten terug te winnen met een gedegen plan.MrsM schreef: ↑09-06-2025 20:41Ik snap het wel hoor dat dat Christelijke veel mensen in de weg staat, maar puur kijkend naar het programma, de manier van debatteren van Bontenbal, de stabiliteit van de partij, vind ik dit echt de beste keuze om een kabinet mee te vormen.
De grootste zullen ze niet worden, maar ik denk dat het voor het landsbelang wel nodig is dat ze meeregeren.
Where is my mind?
dinsdag 10 juni 2025 om 05:21
Soort burgemeester in oorlogstijd argument.MrsM schreef: ↑09-06-2025 20:37Ik denk juist dat het goed is geweest dat er wel partijen zijn geweest die het probeerden na de vorige verkiezingen.
Wat denk jij wat er was gebeurd wanneer iedereen de deur had dichtgezet, na een grote winst van 37 zetels. En 37 zetels behalen is al iets bijzonders, het is niet heel vaak voorgekomen in de geschiedenis dat een partij zoveel of meer zetels heeft behaald. (Ja wel een aantal keer maar het is eerder uitzondering dan regel.)
Dan was de PVV alleen maar groter geworden, of er was flinke onrust ontstaan, meer wantrouwen, meer polarisatie. Het was kiezen tussen 2 kwaden, de afgelopen 2 jaar waren ruk met deze regering, maar zonder PVV in de regering was het qua gevoelens in het land denk ik niet veel beter gesteld geweest.
Sterker nog ik vind dat Wilders MP had moeten worden, dan was het volledig op zijn conto af te rekenen en kon hij zich niet zo makkelijk verschuilen achter andere partijen. Want nu begint hij weer dat hij MP wil worden, en zijn achterban smult ervan.
Daarnaast welke andere (wel werkbare) opties waren er geweest om een meerderheid te vormen? NSC wilde bijvoorbeeld al niet met GL/PvdA, en een meerderheid vormen met links of centrum links was ook onmogelijk, met de VVD zonder NSC was er geen meerderheid, nou ja ik zou niet weten wat wel mogelijk was geweest eigenlijk. En wat had er dan moeten gebeuren?
Ik zou er echt niet vreemd van staan te kijken dat bij de verkiezingen de PVV weer de grootste wordt. Alleen nu heeft hij geen opties meer om een coalitie te vormen. 76 zetels gaat hij nooit in zijn eentje halen.
Dan liever nieuwe verkiezingen met alle risico's van dien.
Als de enige optie van PVV over links was geweest, was het ook niet gebeurd.
En het neemt niet weg dat het niet nodig was geweest als de VVD zich wat flexibeler had opgesteld m.b.t. gezinshereniging van asielzoekers, wat voor de CU belangrijk was. Die drommen nareizigers waar Yesilguz mee schermde bestonden immers helemaal niet. Dan was Rutte 4 niet na anderhalf jaar al gevallen en was ons de ellende van het kabinet Schoof bespaard gebleven.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
dinsdag 10 juni 2025 om 12:28
Dat ze hiermee is weggekomen begrijp ik echt nog steeds niet.merano schreef: ↑10-06-2025 05:21Soort burgemeester in oorlogstijd argument.
En het neemt niet weg dat het niet nodig was geweest als de VVD zich wat flexibeler had opgesteld m.b.t. gezinshereniging van asielzoekers, wat voor de CU belangrijk was. Die drommen nareizigers waar Yesilguz mee schermde bestonden immers helemaal niet. Dan was Rutte 4 niet na anderhalf jaar al gevallen en was ons de ellende van het kabinet Schoof bespaard gebleven.
dinsdag 10 juni 2025 om 12:45
Verloren gegaan in de chaos van de val. Daarbij nam Rutte gelijk het voortouw om de val te verdedigen (en zo Yezilguz relatief schoon te houden als lijsttrekker terwijl hij de kritiek wel nam - hij wist toch al dattie naar de NAVO zou gaan).Draaideurforummer schreef: ↑10-06-2025 12:28Dat ze hiermee is weggekomen begrijp ik echt nog steeds niet.
Ook wel interessant, ik hoorde gisteren op de politieke podcast van Jort Kelder een aantal hoogleraren aangeven dat Europe volgend jaar al met bijzonder streng asielbeleid komt, die effectief de punten van Wilders onnodig maken. Mooi als dat gebeurt natuurlijk, maar ik denk dat, in de praktijk, angst aanwakkeren toch wel gebeurd ook al zouden alle migranten aan de Europese grens gestopt worden.
Het geeft andere partijen hopelijk iets om mee te schermen.
dinsdag 10 juni 2025 om 12:49
Draaideurforummer schreef: ↑10-06-2025 12:28Dat ze hiermee is weggekomen begrijp ik echt nog steeds niet.
Je ziet ook in dit topic dat de VVD-stemmers dat voor het gemak graag even vergeten.
•
dinsdag 10 juni 2025 om 13:15
Daarover heb ik eerder in dit topic al een link gegeven, want dit was al langere tijd bekend.DrMcNinja schreef: ↑10-06-2025 12:45Verloren gegaan in de chaos van de val. Daarbij nam Rutte gelijk het voortouw om de val te verdedigen (en zo Yezilguz relatief schoon te houden als lijsttrekker terwijl hij de kritiek wel nam - hij wist toch al dattie naar de NAVO zou gaan).
Ook wel interessant, ik hoorde gisteren op de politieke podcast van Jort Kelder een aantal hoogleraren aangeven dat Europe volgend jaar al met bijzonder streng asielbeleid komt, die effectief de punten van Wilders onnodig maken. Mooi als dat gebeurt natuurlijk, maar ik denk dat, in de praktijk, angst aanwakkeren toch wel gebeurd ook al zouden alle migranten aan de Europese grens gestopt worden.
Het geeft andere partijen hopelijk iets om mee te schermen.
dinsdag 10 juni 2025 om 19:31
merano schreef: ↑10-06-2025 05:21Soort burgemeester in oorlogstijd argument.
Ja maar het is wel gebeurd, het is wel gegaan zoals het is gegaan, en er was geen optie voor een meerderheidskabinet zonder de PVV. Nieuwe verkiezingen was ook een optie geweest, maar de PVV was daarmee denk ik niet kleiner geworden.
Ik kan alleen maar hopen dat de aankomende verkiezingen anders verlopen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 10 juni 2025 om 19:37
Het punt is dat Wilders nooit 37 zetels zou hebben gehaald als Yesilgöz niet al voor de verkiezingen de deur naar de PVV had opengezet. Rutte hield die deur ferm dicht en hield daarmee de PVV op 17-20 zetels. Yesilgöz probeert die Rutte-truc nu opnieuw, maar het komt bijzonder opportunistisch over omdat ze er dagenlang mee wachtte. Klinkt alsof eerst het campagneteam bij elkaar moest komen.
The impossible just takes a little longer.
dinsdag 10 juni 2025 om 19:53
https://www.ad.nl/politiek/pvv-is-weer- ... ~a10fd0cb/
Nieuwe peiling van vandaag.
PVV op 33 zetels.
PVV op 33 zetels.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 10 juni 2025 om 19:57
MrsM schreef: ↑10-06-2025 19:53https://www.ad.nl/politiek/pvv-is-weer- ... ~a10fd0cb/
PVV op 33 zetels.
Ja, dat verbaast me niet zo heel erg. Je krijgt de geest nu natuurlijk niet meer zomaar terug in de fles. En PVV-kiezers kunnen nu ook denken: Yesilgöz zegt wel vaker dingen, die komt vast wel weer terug op haar besluit als de PVV groot genoeg wordt. Dat dachten ze bij Rutte niet.
Die formatie wordt sowieso weer een drama.
Edit: o wacht...
'De peiling werd uitgevoerd na de val van kabinet-Schoof en grotendeels voordat VVD-leider Dilan Yeşilgöz maandag besloot de PVV uit te sluiten.'
The impossible just takes a little longer.
dinsdag 10 juni 2025 om 20:06
Ja, gelukkig maar dat "het joodse (Ashkenazi)volk" unaniem op de PVV stemt!Hert schreef: ↑09-06-2025 15:06Ik ben het helemaal met je eens Merano.
Met helemaal bedoel ik ook helemaal.
Andere populistische partijen hebben niet zo een band met Israël en het joodse (Ashkenazi)volk . Dit zie je dan ook meteen terug in de verkiezingsresultaten.
Door de liefde voor Israël en het joodse (Ashkenazi)volk geeft hij als enige legitimiteit aan harde standpunten over immigratie.
Nu kun je immers zeggen dat je helemaal niets aan die asielzoekers hebt zonder voor Nazi uitgemaakt te worden.
Hoe geweldig is dit?
Andere politieke partijen hebben hier natuurlijk helemaal niks aan. Laat dit nu net het wondermiddel zijn voor Geert Wilders.
Met zijn formule kan hij nog heel lang meegaan.
Natuurlijk gaat hij dit niet uit handen geven.
De andere politieke partijen zijn namelijk niet kundig genoeg om te scoren op hun eigen thema’s.
Hoe mooi wil je het hebben als PVV?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 10 juni 2025 om 20:08
canis-felis schreef: ↑10-06-2025 20:06Ja, gelukkig maar dat "het joodse (Ashkenazi)volk" unaniem op de PVV stemt!
Het is voor mij niet eens een reactie waard.

Maar goed, vrijheid van meningsuiting enzo.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 10 juni 2025 om 21:17
woensdag 11 juni 2025 om 07:19
Doen ze nog mee dan?
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
woensdag 11 juni 2025 om 07:26
Interessant artikel in de groene Amsterdammer over Wilders:
https://www.groene.nl/artikel/de-mythe- ... -109809199
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 11 juni 2025 om 08:16
Dat is een combinatie van Trump, Wilders, VVD, wappie, en een verlanglijstje voor Sinterklaas met daarop dingen die niet kunnen en dingen die we al hebben.
We moeten uit de Euro, de NAVO, de EU, maar meer samenwerken met de buurstaten. Alsof die op een parallel overlegcircus en de taak om dat dan weer internationaal af te stemmen zitten te wachten.
Iedereen krijgt meer salaris, overal is meer aandacht voor (ik neem aan dat dat niet betekent dat we er even aan gaan denken en dan over tot de orde van de dag, maar dat dat geld gaat kosten), we krijgen meer en beter betaalde leraren zorgmedewerkers en politie, meer en langere straffen dus meer gevangenissen.
We krijgen weer verpleeghuizen, gefuseerde gemeenten worden opgesplitst, we krijgen betere infrastructuur, o.a. meer snelwegen, treinen en bussen, meer vrije tijd want de AOW leeftijd gaat weer omlaag naar 65, we gaan zonneparken en windturbines ontmantelen (kapitaalvernietiging?) en als klap op de vuurpijl een nieuwe luchthaven in de Noordzee en onze eigen ruimtevaartorganisatie. Joepie!
En dat kost bij elkaar ook vast niet veel geld.
Want we betalen allemaal minder belasting, en crypto wordt ongereguleerd wettig betaalmiddel, dus de resterende belastinginkomsten kunnen we ook wel vergeten.
Geen wonder dat ze dit niet laten doorrekenen. Ik vermoed dat Nederland binnen een paar jaar een internationale outcast, een corruptiestaat als Malta en/of failliet is.
Het was wel amusant om te lezen, waarvoor dank.

If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
woensdag 11 juni 2025 om 08:19
Nou Merano, je hebt nog steeds mijn stem, maar jouw programma steekt hier wel wat magertjes bij afmerano schreef: ↑11-06-2025 08:16Dat is een combinatie van Trump, Wilders, VVD, wappie, en een verlanglijstje voor Sinterklaas met daarop dingen die niet kunnen en dingen die we al hebben.
We moeten uit de Euro, de NAVO, de EU, maar meer samenwerken met de buurstaten. Alsof die op een parallel overlegcircus en de taak om dat dan weer internationaal af te stemmen zitten te wachten.
Iedereen krijgt meer salaris, overal is meer aandacht voor (ik neem aan dat dat niet betekent dat we er even aan gaan denken en dan over tot de orde van de dag, maar dat dat geld gaat kosten), we krijgen meer en beter betaalde leraren zorgmedewerkers en politie, meer en langere straffen dus meer gevangenissen.
We krijgen weer verpleeghuizen, gefuseerde gemeenten worden opgesplitst, we krijgen betere infrastructuur, o.a. meer snelwegen, treinen en bussen, meer vrije tijd want de AOW leeftijd gaat weer omlaag naar 65, we gaan zonneparken en windturbines ontmantelen (kapitaalvernietiging?) en als klap op de vuurpijl een nieuwe luchthaven in de Noordzee en onze eigen ruimtevaartorganisatie. Joepie!
En dat kost bij elkaar ook vast niet veel geld.
Want we betalen allemaal minder belasting, en crypto wordt ongereguleerd wettig betaalmiddel, dus de resterende belastinginkomsten kunnen we ook wel vergeten.
Geen wonder dat ze dit niet laten doorrekenen. Ik vermoed dat Nederland binnen een paar jaar een internationale outcast, een corruptiestaat als Malta en/of failliet is.
Het was wel amusant om te lezen, waarvoor dank.![]()

Ars longa, vita brevis
woensdag 11 juni 2025 om 08:20
Mooi artikel, dank je voor de link.Lucy schreef: ↑11-06-2025 07:26Interessant artikel in de groene Amsterdammer over Wilders:
Ars longa, vita brevis
woensdag 11 juni 2025 om 08:40
Lucy schreef: ↑11-06-2025 07:26Interessant artikel in de groene Amsterdammer over Wilders:
Als je het zo leest is het helemaal een wonder dat zoveel mensen erin trappen he?
•

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in