Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
maandag 16 juni 2025 om 00:29
Ik ben het met je eens. Ik denk dat het goed is om kritisch vermogen te organiseren als overheid. Zorg dat je burgers blijft betrekken. En zorg dat je kritisch blijft op uitgaven.framboise-t schreef: ↑15-06-2025 21:51Dat weet ik niet zo goed, ik heb lang gehoopt dat we op den duur misschien bijna helemaal zonder leger zouden kunnen, door te praten en diplomatie en oog hebben voor elkaars noden. Ik zie nu wel in dat dat niet gaat, maar naast het pragmatische 'we investeren voortaan 5% in onze verdediging' hoor je helemaal niemand in de politiek meer over wereldvrede en hoe of ze dat zouden willen bereiken.
Terugkomend op de vraag waar dit topic mee startte: het liefst stemde ik op iemand met idealen en een langetermijnvisie die verder gaat dan de waan van alledag.
Een goed voorbeeld is dat Polen en Baltische staten uit het verdrag tegen antipersoneelsmijnen zijn gestapt. En die mijnen moeten ergens geproduceerd worden. Daar moet Nederland bijvoorbeeld ver van blijven. Omdat antipersoneelsmijnen niet effectief tegen de vijand zijn, maar decennia later wel slachtoffers maken onder vooral burgers.
Wereldvrede heb ik altijd wat naïef gevonden, maar dat is ook dom van mij. Omdat we wereldvrede denk ik nooit uit het oog mogen verliezen. Dus blijven inzetten op softpower, ontwikkelingssamenwerking, uitwisseling (van studenten en wetenschappers) en het handhaven van vreemde cultuur - en taalstudies. En vergeet klimaatbeleid niet.
paradise wijzigde dit bericht op 16-06-2025 07:11
0.10% gewijzigd
maandag 16 juni 2025 om 08:15
Behalve wat Paradise schrijft, is het denk ik sowieso een lastige vraag om in vredestijd te stellen, zeker aan jonge mensen die nog nooit een oorlog hebben meegemaakt, en niet of nauwelijks zijn opgegroeid met herinneringen van hun ouders of grootouders daaraan. Pas als je de dreiging zelf voelt, als je beseft dat je naasten gevaar lopen, dan kun je denk ik die vraag echt beantwoorden.MrsM schreef: ↑15-06-2025 22:02Het enige wat ik me afvraag is of "we" genoeg mensen hebben die zich willen aansluiten bij defensie. Die de bereidheid hebben om echt het slagveld te betreden en te vechten voor de vrijheid.
Want met alleen geld en investeren in materieel en verbeteringen kom je er nog niet. Je hebt mankracht nodig om te vechten. En die bereidheid, ik denk dat die mist bij het grootste deel van de Nederlanders.
maandag 16 juni 2025 om 08:35
Ja, dit denk ik ook.Draaideurforummer schreef: ↑16-06-2025 08:15Behalve wat Paradise schrijft, is het denk ik sowieso een lastige vraag om in vredestijd te stellen, zeker aan jonge mensen die nog nooit een oorlog hebben meegemaakt, en niet of nauwelijks zijn opgegroeid met herinneringen van hun ouders of grootouders daaraan. Pas als je de dreiging zelf voelt, als je beseft dat je naasten gevaar lopen, dan kun je denk ik die vraag echt beantwoorden.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:49
Als we om te beginnen iedereen het leger in sturen die nu iets tegen oorlogsvluchtelingen hebben, dan komen we een eind. Ik mag aannemen dat die mensen hier blijven als het oorlog wordt, die zullen immers zelf geen vluchteling worden.... Je zit dan al snel op 30...40% van de bevolking als het niet meer is. Daar kan je een aardig leger mee bouwen.MrsM schreef: ↑15-06-2025 22:02Het enige wat ik me afvraag is of "we" genoeg mensen hebben die zich willen aansluiten bij defensie. Die de bereidheid hebben om echt het slagveld te betreden en te vechten voor de vrijheid.
Want met alleen geld en investeren in materieel en verbeteringen kom je er nog niet. Je hebt mankracht nodig om te vechten. En die bereidheid, ik denk dat die mist bij het grootste deel van de Nederlanders.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:52
Jonge mensen zouden ook met jonge vluchtelingen kunnen gaan praten om uit de eerste hand te horen wat oorlog is. Er zijn niet zoveel ouders en grootouders meer die het uit eigen ervaring kunnen vertellen. Een paar jaar terug was De Staat ambassadeur van de bevrijdingsfestivals. Hun gitarist is opgegroeid in de oorlog in voormalig Joegoslavie. Zijn verhalen zijn toen gebruikt richting jongeren. Ik denk dat zoiets meer aanspreekt dan oude geschiedenisboeken.Draaideurforummer schreef: ↑16-06-2025 08:15Behalve wat Paradise schrijft, is het denk ik sowieso een lastige vraag om in vredestijd te stellen, zeker aan jonge mensen die nog nooit een oorlog hebben meegemaakt, en niet of nauwelijks zijn opgegroeid met herinneringen van hun ouders of grootouders daaraan. Pas als je de dreiging zelf voelt, als je beseft dat je naasten gevaar lopen, dan kun je denk ik die vraag echt beantwoorden.
woensdag 18 juni 2025 om 09:55
Appletje schreef: ↑17-06-2025 21:49Als we om te beginnen iedereen het leger in sturen die nu iets tegen oorlogsvluchtelingen hebben, dan komen we een eind. Ik mag aannemen dat die mensen hier blijven als het oorlog wordt, die zullen immers zelf geen vluchteling worden.... Je zit dan al snel op 30...40% van de bevolking als het niet meer is. Daar kan je een aardig leger mee bouwen.
makreel wijzigde dit bericht op 18-06-2025 09:55
Reden: Niet relevant.
Reden: Niet relevant.
10.31% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
woensdag 18 juni 2025 om 10:27
Fijn, zo'n dictatoriaal plan. Mensen het leger insturen die een andere mening hebben.Appletje schreef: ↑17-06-2025 21:49Als we om te beginnen iedereen het leger in sturen die nu iets tegen oorlogsvluchtelingen hebben, dan komen we een eind. Ik mag aannemen dat die mensen hier blijven als het oorlog wordt, die zullen immers zelf geen vluchteling worden.... Je zit dan al snel op 30...40% van de bevolking als het niet meer is. Daar kan je een aardig leger mee bouwen.
Dan hoeven we uberhaupt niet meer tegen een buitenlandse macht te strijden. We zijn dan zelf onze grootste vijand geworden.
woensdag 18 juni 2025 om 13:39
Appletje schreef: ↑17-06-2025 21:49Als we om te beginnen iedereen het leger in sturen die nu iets tegen oorlogsvluchtelingen hebben, dan komen we een eind. Ik mag aannemen dat die mensen hier blijven als het oorlog wordt, die zullen immers zelf geen vluchteling worden.... Je zit dan al snel op 30...40% van de bevolking als het niet meer is. Daar kan je een aardig leger mee bouwen.
Ja goed plan. Daarmee krijg je die rechtse rakkers wel weer terug in het gareel.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
woensdag 18 juni 2025 om 15:09
Maar het blijven verhalen. Iets wat zich lang geleden en/of ver weg heeft afgespeeld. Mijn kinderen hebben verhalen uit de eerste hand gehoord van hun grootouders. Natuurlijk waren ze daarvan onder de indruk, maar het is niet iets wat ze betrokken op hun eigen leven. Voor mij was dat weer anders, de herinneringen van mijn ouders waren verser toen ik jong was en de resultaten van de oorlog nog tastbaar, zoals in het centrum van Rotterdam waar ik opgroeide. Ik ben opgegroeid met bijna dagelijkse verwijzingen naar de oorlog ("Wat nou 'ik lust het niet?' In de hongerwinter hadden we de hemel gedankt voor zo'n heerlijk bord eten!") Dat is anders dan één keer een indrukwekkend verhaal van iemand horen.Appletje schreef: ↑17-06-2025 21:52Jonge mensen zouden ook met jonge vluchtelingen kunnen gaan praten om uit de eerste hand te horen wat oorlog is. Er zijn niet zoveel ouders en grootouders meer die het uit eigen ervaring kunnen vertellen. Een paar jaar terug was De Staat ambassadeur van de bevrijdingsfestivals. Hun gitarist is opgegroeid in de oorlog in voormalig Joegoslavie. Zijn verhalen zijn toen gebruikt richting jongeren. Ik denk dat zoiets meer aanspreekt dan oude geschiedenisboeken.
woensdag 18 juni 2025 om 15:12
Ik denk niet dat veel mensen iets hebben tegen oorlogsvluchtelingen. Mensen hebben zich angst aan laten praten voor een "ongebreidelde instroom van migranten". Stap nu niet in dezelfde valkuil door zelf met een wild, generaliserend plan te komen.Appletje schreef: ↑17-06-2025 21:49Als we om te beginnen iedereen het leger in sturen die nu iets tegen oorlogsvluchtelingen hebben, dan komen we een eind. Ik mag aannemen dat die mensen hier blijven als het oorlog wordt, die zullen immers zelf geen vluchteling worden.... Je zit dan al snel op 30...40% van de bevolking als het niet meer is. Daar kan je een aardig leger mee bouwen.
woensdag 18 juni 2025 om 16:14
Ik denk dat dat 'plan' gewoon een gedachtespinsel was. Thuis roep ik ook wel eens zulke dingen en het is nou niet alsof het dan meteen door de Eerste Kamer is of zo.Draaideurforummer schreef: ↑18-06-2025 15:12Ik denk niet dat veel mensen iets hebben tegen oorlogsvluchtelingen. Mensen hebben zich angst aan laten praten voor een "ongebreidelde instroom van migranten". Stap nu niet in dezelfde valkuil door zelf met een wild, generaliserend plan te komen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
woensdag 18 juni 2025 om 16:23
Dat klopt natuurlijk.Lady*Voldemort schreef: ↑18-06-2025 16:14Ik denk dat dat 'plan' gewoon een gedachtespinsel was. Thuis roep ik ook wel eens zulke dingen en het is nou niet alsof het dan meteen door de Eerste Kamer is of zo.
Maar elkaar aanspreken op gedachtespinsels kan ook geen kwaad. Ik hoor van mensen die rechts zijn ook weleens gedachtespinsels waar de honden geen brood van lusten.
Ik lees van Appletje wel vaker extreme uitspraken.
woensdag 18 juni 2025 om 17:15
Dat denk ik ook, maar thuis een keer iets roepen, of het zwart op wit neerzetten zonder nuance, zijn toch wel twee verschillende dingen.Lady*Voldemort schreef: ↑18-06-2025 16:14Ik denk dat dat 'plan' gewoon een gedachtespinsel was. Thuis roep ik ook wel eens zulke dingen en het is nou niet alsof het dan meteen door de Eerste Kamer is of zo.
woensdag 18 juni 2025 om 21:44
Gevechtservaring opdoen is belangrijk voor het vormen van een mening.Draaideurforummer schreef: ↑18-06-2025 15:12Ik denk niet dat veel mensen iets hebben tegen oorlogsvluchtelingen. Mensen hebben zich angst aan laten praten voor een "ongebreidelde instroom van migranten". Stap nu niet in dezelfde valkuil door zelf met een wild, generaliserend plan te komen.
Wilskracht en discipline helpen daarbij.
Als ze niet willen dan zijn er natuurlijk andere mensen die het stokje over willen nemen.
Het zou kunnen dat er dan beleid wordt gevormd waar de meeste mensen het mee eens zijn of juist niet.
Populistische partijen praten mensen naar de mond, omdat ze heel goed doorhebben dat de meeste mensen geen verstand van zaken hebben. Ze willen alleen maar een gevoel hebben dat er naar hun wordt geluisterd.
Andere partijen moeten dit natuurlijke uitdrukkelijk niet doen.
Het is immers hun publiek niet.
Succesvolle mensen moeten natuurlijk aantrekkelijk zijn voor mensen die ook succesvol zijn of dit willen worden.
Voor mensen die dit niet willen of kunnen is de PVV opgericht.
Ze hebben de afgelopen 12 maanden laten zien dat ze niks bereikt hebben.
Dit is ook meteen de aantrekkingskracht van de PVV.
Hun stemmers zijn immers nergens reclame voor.
De PVV moet het hebben van de wet van de grote getallen bij een wegvallende PvdA en CDA.
Daar ligt hun geluk.
donderdag 19 juni 2025 om 13:47
Ik schrok even toen ik dit las maar ik moest even verder terugkijken zie ik

donderdag 19 juni 2025 om 13:57
Het voordeel is dat dit allemaal gevestigde partijen zijn met bestuurlijke ervaring. Ik vond dat er in de podcast van Dijkhoff&Segers heel rake dingen werden gezegd over hoe een PvdA en VVD in het verleden wel goed konden samenwerken omdat er wederzijds vertrouwen was in de personen, ongeacht verschillen in standpunten. Dat om iets te bereiken het belangrijker is dat je overeenkomt in je opvattingen over democratie en het besturen dan in specifieke standpunten. Want daarin kun je dan samen tot compromissen komen.
Dus of het nou VVD/CDA/D66/ea, GLPvdA/D66/ea of VVD/GLPvdA/D66 oid wordt, het zijn allemaal partijen die bereid zijn om concessies te doen en bovendien partijen die elkaars wederzijds respect hebben en vertrouwen in het democratisch instituut.
donderdag 19 juni 2025 om 14:26
Een niet onbelangrijke aanvulling op bovenstaande bericht.
https://www.nu.nl/binnenland/6359505/om ... urger.html
Zo komt de PVV dus aan zijn stemmen en nu proberen de andere partijen dit ook.
Dit is niet wat we zouden moeten willen, maar politiek is in realiteit wel theater.
https://www.nu.nl/binnenland/6359505/om ... urger.html
Zo komt de PVV dus aan zijn stemmen en nu proberen de andere partijen dit ook.
Dit is niet wat we zouden moeten willen, maar politiek is in realiteit wel theater.
donderdag 19 juni 2025 om 14:48
Dit is ook wel belangrijk om te vermelden.
Ondanks alle grote woorden over bestaanszekerheid in de vorige verkiezingscampagne van de politieke partijen is het puur aan de leden van de vakbonden te danken dat er loonsverhogingen zijn gekomen", zegt Bolster. "En dat we in Nederland ondanks de inflatie nog een beetje kunnen rondkomen."
https://www.nu.nl/economie/6359582/lone ... reden.html
Ondanks alle grote woorden over bestaanszekerheid in de vorige verkiezingscampagne van de politieke partijen is het puur aan de leden van de vakbonden te danken dat er loonsverhogingen zijn gekomen", zegt Bolster. "En dat we in Nederland ondanks de inflatie nog een beetje kunnen rondkomen."
https://www.nu.nl/economie/6359582/lone ... reden.html

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in