Wat is dat toch opeens met abortus?

16-11-2019 23:08 1150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gaan we terug in de tijd? De laatste jaren lijkt het aantal anti-abortusactivisten hand over hand toe te nemen. Wat is dat toch opeens? Het recht op abortus is nog maar zo kort geleden zo hard bevochten...

https://nos.nl/artikel/2310713-duizende ... ortus.html

Recht op abortus?

Totaal aantal stemmen: 503

Voor (89%)
Bij uitzondering (verkrachting, ziekte...) (7%)
Tegen (4%)
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Aangezien het nog steeds voorkomt dat vrouwen er pas heel erg laat achter komen ongewenst zwanger te zijn (doordat ze door pil slikken nog steeds onttrekkingsbloedingen blijven krijgen) vind ik dat abortus tot heel erg laat een mogelijkheid moet zijn. Wat lijkt me dat een ramp als je ongewenst een kind in je maag geplitst krijgt. Ook voor zo'n kind natuurlijk kut om ongewenst te zijn.

En euthanasie op dementen is helaas helemaal niet mogelijk. Je moet dan in het beginstadium van je alzheimer al de beslissing maken én doorzetten, nog voor het leven onthoudbaar wordt. Dat is een onmenselijke keuze. En als je net 'n gradatie te ver dement bent, dan moet je de hele mensonterende rit uitzitten, dan is er niemand meer die je uit je lijden wil verlossen.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 17-11-2019 07:03
1.27% gewijzigd
Waarom bemoeit die anti-abortusmaffia zich niet lekker met zichzelf? Ze mogen van mij prima kiezen zelf nooit een abortus te laten doen, maar laat een ander de vrijheid het wél te doen. Die anti-abortustypes nemen al die ongewenste kinderen niet in huis en financieren de verzorging en opvoeding niet tenslotte.
MeisjeVanDeBuurt schreef:
17-11-2019 00:03
Maar soms gebeurd zo’n abortus onnodig door bijvoorbeeld niet juist of zorgvuldig om te gaan met voorbehoedsmiddelen.

Daarnaast zijn er ook gevallen waarbij bij twijfel al meteen aan abortus wordt gedacht, terwijl het iets heel moois is en eigenlijk en best een heftige stap ook is.
Als je na zo’n besluit toch achteraf spijt krijgt, zal door merg en been gaan.
Zo kun je aan situaties denken waarbij ze later geen kinderen ineens meer kunnen krijgen of geen geschikte partner maar wel wil kinderen willen enz.
Je zal er altijd aan blijven denken. Weet niet, maar sommige hebben echt al 6 abortussen achter de rug en dan denk ik wel van: doet het dan niks met je??

Ik merk dat abortus gewoon te vaak als eerste oplossing wordt gezien en te makkelijk ook over wordt gepraat. Het is een zeer heftige ingreep waarbij je emotioneel ook eronder gaat.
Tegenwoordig leert de maatschappij ons ook dat we eerst voor onszelf en carrière moeten kiezen, voor we aan kinderen beginnen. Dus je offert je kind als t ware op voor je vrije tijd. Terwijl die vrije tijd gewoon prima gecombineerd kan worden. Weet je, zijn allemaal excuses dat je er niet klaar voor bent. Maar uiteindelijk is het toch wel een grijs gebied wanneer je wel of niet klaar voor bent en als zoiets je overkomt doordat je seks hebt is het niet zo gek dat je in je achterhoofd houd dat zoiets kan gebeuren.

Klote situaties, zoals 16 and pregnant, rot huwelijk of uit elkaar enz spreekt voor zich. Maar situaties waarbij ze abortus pleegt doordat de ma nog liever een jaar of twee wacht doordat het dan beter uitkomt vind ik bizar.
Ik ben vanaf mijn jeugd overtuigd bewust kindvrij. Elk anticonceptiemiddel kan falen en dan is voor mij abortus gewoon de volgende stap. Gelukkig heb ik mijn baarmoeder niet meer en ben de 50 gepasseerd, dus ik hoef nooit meer angst te hebben.
Maar hoe kun je als vruchtbare volwassene nog zorgeloos neuken als je opties beperkt worden? Hoeveel maatregelen moet je dan wel niet nemen om bevruchting uit te kunnen sluiten? Aan een sterilisatie kom je ook niet voordat je 30 bent. Dát zou op de schop moeten, dat moet echt veel jonger mogelijk worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat nog vergeten wordt: een wettelijk verbod zorgt er niet voor dat er geen abortussen meer uitgevoerd worden. Dan gaat men weer terug naar de breinaalden en zeepsop. Met groot gevaar voor het leven van de vrouw. Abortussen zullen er altijd zijn.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat ik het snap waarom er nu meer tegenstanders van vrije abortus zijn: veel mensen zijn begaan met het klimaat, het milieu, mensenrechten, vrede, bescherming van dieren, etc. Dan past vrije abortus daar niet (meer) bij.
Love is the meaning of life
elfjetwaalfje schreef:
17-11-2019 07:21
ik denk dat ik het snap waarom er nu meer tegenstanders van vrije abortus zijn: veel mensen zijn begaan met het klimaat, het milieu, mensenrechten, vrede, bescherming van dieren, etc. Dan past vrije abortus daar niet (meer) bij.
Als je met het milieu/klimaat begaan bent past daar voortplanting juist niet meer bij.
Alle reacties Link kopieren
Nova66 schreef:
16-11-2019 23:14
Anti-abortus, homohaat, zo maar 2 dingen die voort komen uit de nieuwe Nederlanders hun opvattingen.
Ik ging dit topic eigenlijk alleen even bekijken om te zien hoe lang het duurde voordat de schuld bij de buitenlanders gelegd werd: bij de 4e reactie.

Je weet dat die schandalige anti-abortusfolder van zeer conservatieve autochtonen komt hè?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-11-2019 07:25
Als je met het milieu/klimaat begaan bent past daar voortplanting juist niet meer bij.
Dit ja.

Milieu-gewijs zou abortus juist gestimuleerd moeten worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Bijna niemand is voor abortus, je bent voor vrije keuze dat is iets anders.

Deze discussie aan milieu koppelen i.s.m. het stimuleren van abortus vind ik overigens net zo walgelijk als het rondsturen van embryo's door refo's.
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
17-11-2019 00:03
Maar soms gebeurd zo’n abortus onnodig door bijvoorbeeld niet juist of zorgvuldig om te gaan met voorbehoedsmiddelen.
Maar wie bepaalt dat het onnodig is?
De zwangere is de enige persoon die dat bepaalt, verder niemand.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
17-11-2019 00:30
Extremen aan halen en dan zeggen; ja maar in dit geval was abortus misschien wel lichtzinnig?

Abortus = nooit lichtzinnig

En het stomste argument om tegen abortus te zijn = zo, dat zal ze leren er lichtzinnig mee om te gaan, hier heb je een kind.
En toch hè: al ondergaat iemand fluitend een abortus, ook dat mag.
Fijn juist, want mij lijkt het een zware beslissing.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
17-11-2019 00:25
Ik ken ook mensen die 6 abortussen hebben ondergaan.
Hoe lichtzinnig ga je dan om met seks en de pil, is mijn gedachte daar elke keer bij.
Als iemand al zo onverantwoordelijk is met anticonceptie, moet je zo iemand dan de verantwoordelijkheid geven over een kind?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
16-11-2019 23:32
Het is allemaal wel heel progressief geworden. Abortus tot 24 weken, euthanasie op dementerenden, gedwongen orgaandonorschap.

:facepalm:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Marnamai en Procne het kan niet anders dan dat daar ernstige psychische problemen achter zitten.
Alle reacties Link kopieren
beingandnothingness schreef:
17-11-2019 01:25
Dit, mensen die het hebben over een kind vermoorden als ze over abortus praten raad ik aan nog eens onderzoek te doen naar terminologie rond zwangerschap. En dan echt, en niet 'oh het heeft al vingers en tenen dus het is een kind'.
Ik denk dat dit sinds de opkomst van de echoscopie enorm veranderd is en dat dat ook best eens (mede) een verklaring zou kunnen zijn dat jongeren meer anti-abortus zijn.
Als ik lees dat er bij een echo van 6 weken al een hartje te zien is, dan denk ik dat wel duidelijk wordt dat mensen qua zwangerschap tegenwoordig heel andere ideeën meekrijgen.
En een 'kind met hartactie' klinkt heel anders dan een 'vruchtje met een paar samentrekkende spiertjes'.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik ben voor abortus en euthanasie.

Alleen de zwangere beslist over haar lichaam en leven en niemand anders.
Alle reacties Link kopieren
Sarah30 schreef:
16-11-2019 23:59
Ik weet dat bij de klinieken geen vrouwen lastig worden gevallen. Er word juist naar ze geluisterd en hulp aangeboden. Ik weet hoeveel pijn een abortus achteraf kan geven. En daar is juist nu vaak geen oog voor. Hup.. weghalen en door! Maar het was wel leven, hoe klein ook! En de beweging staat juist ook voor meer hulp/nazorg aan die vrouwen.
Hier word ik echt giftig van.
Vrouwen lastigvallen onder het mom van 'hulp'.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik heb nog geen reacties gelezen maar ik ben er van overtuigd dat niemand voor zijn lol, of uit gemakzucht voor abortus kiest.
Ik vind dat iedereen recht heeft op zijn/haar opvattingen maar niet op het dwingende lastigvallen van anderen.
Het recht op abortus vind ik vooral ook in het belang van het ongewenste ongeboren kind.
En een vrouw die het kind niet wil (om wat voor reden dan ook) moet het niet hoeven krijgen. Voor alle partijen beter.
herfstappeltaart schreef:
17-11-2019 08:25
Ik heb nog geen reacties gelezen maar ik ben er van overtuigd dat niemand voor zijn lol, of uit gemakzucht voor abortus kiest.
Ik vind dat iedereen recht heeft op zijn/haar opvattingen maar niet op het dwingende lastigvallen van anderen.
Het recht op abortus vind ik vooral ook in het belang van het ongewenste ongeboren kind.
En een vrouw die het kind niet wil (om wat voor reden dan ook) moet het niet hoeven krijgen. Voor alle partijen beter.
Mee eens.
@Minke de Wit: gedwongen orgaandonorschap? Waar?
Alle reacties Link kopieren
Steeds meer mensen (met name ouderen) dragen een 'reanimeer mij niet' medaillon.
Wat ik dan zo raar vind is dat een hulpverlener, mocht het er op aankomen, niet hoeft te kijken of de persoon zulk een ketting draagt en dus gewoon mag beginnen met hartmassage.
Wat is het nut van dat medaillon dan?
Net als de euthanasieverklaringen die mensen bij hun volle verstand hebben laten opstellen, die meteen nietig verklaard worden zodra iemand 3x in de war geweest is of inmiddels niet meer aanspreekbaar is.
Afschuwelijk om zodoende eigenlijk geen enkele regie over eigen leven te hebben.
En iets wat dat vrijgevochten leek te zijn.. waarmee veel gruwelen voorkomen worden, daar gaan dan duizende uit de kluiten gewassen, vrome pubers tegen protesteren.
Ik vind het allemaal heel verstikkend.
Solomio schreef:
17-11-2019 07:48
Ik denk dat dit sinds de opkomst van de echoscopie enorm veranderd is en dat dat ook best eens (mede) een verklaring zou kunnen zijn dat jongeren meer anti-abortus zijn.
Als ik lees dat er bij een echo van 6 weken al een hartje te zien is, dan denk ik dat wel duidelijk wordt dat mensen qua zwangerschap tegenwoordig heel andere ideeën meekrijgen.
En een 'kind met hartactie' klinkt heel anders dan een 'vruchtje met een paar samentrekkende spiertjes'.
Ik zag op die eerste echo's en afbeeldingen dan weer meer een vruchtje dan een baby ;-). Juist tijdens mijn zwangerschap ben ik principieel voorstander geworden van abortus, de impact van een zwangerschap op je lichaam is (of kan) gewoon zo groot, niemand mag je daartoe verplichten.

In Nederland is het aantal abortussen al heel laag vergeleken met andere landen. We moeten blijven inzetten op goede voorlichting en toegankelijkheid van anticonceptie, omdat dit werkt om het aantal abortussen te verminderen. Maar daar zijn al die anti-abortus fundamentalisten vaak dan weer op tegen...
Pindakaasjes schreef:
17-11-2019 08:32
Steeds meer mensen (met name ouderen) dragen een 'reanimeer mij niet' medaillon.
Wat ik dan zo raar vind is dat een hulpverlener, mocht het er op aankomen, niet hoeft te kijken of de persoon zulk een ketting draagt en dus gewoon mag beginnen met hartmassage.
Wat is het nut van dat medaillon dan?
Net als de euthanasieverklaringen die mensen bij hun volle verstand hebben laten opstellen, die meteen nietig verklaard worden zodra iemand 3x in de war geweest is of inmiddels niet meer aanspreekbaar is.
Afschuwelijk om zodoende eigenlijk geen enkele regie over eigen leven te hebben.
En iets wat dat vrijgevochten leek te zijn.. waarmee veel gruwelen voorkomen worden, daar gaan dan duizende uit de kluiten gewassen, vrome pubers tegen protesteren.
Ik vind het allemaal heel verstikkend.
Eens.
elfjetwaalfje schreef:
17-11-2019 07:21
ik denk dat ik het snap waarom er nu meer tegenstanders van vrije abortus zijn: veel mensen zijn begaan met het klimaat, het milieu, mensenrechten, vrede, bescherming van dieren, etc. Dan past vrije abortus daar niet (meer) bij.

Ik zie het verband niet.
redbulletje schreef:
17-11-2019 07:25
Als je met het milieu/klimaat begaan bent past daar voortplanting juist niet meer bij.
Dit ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven