Wat stemt Viva?
woensdag 3 september 2025 om 10:19
Omdat wetenschappers dat vooral doen.Vivalafete25 schreef: ↑03-09-2025 10:18Dus als ik zeg dat sommige mensen bewegingen uit het rechtse spectrum waar ze het niet mee eens zijn erg snel scharen onder extreem dan wel radicaal, ontken ik daarmee het bestaan van die categorieen? Bijzonder.
woensdag 3 september 2025 om 10:23
Daar ging het niet om. Iemand beweerde (terecht hoor) dat sommige mensen linkse bewegingen onder extreem of radicaal scharen omdat ze het er niet mee eens zijn. Ik vraag me af of dat andersom niet ook gebeurt en dat maakt dat ik het bestaan van radicaal rechts ontken?
woensdag 3 september 2025 om 10:26
Omdat het andersom nauwelijks gebeurt. Mensen zeggen het niet omdat ze het niet eens zijn met rechts, maar omdat een hoop partijen op rechts daadwerkelijk radicaal- en/of extreemrechts zijn.Vivalafete25 schreef: ↑03-09-2025 10:23Daar ging het niet om. Iemand beweerde (terecht hoor) dat sommige mensen linkse bewegingen onder extreem of radicaal scharen omdat ze het er niet mee eens zijn. Ik vraag me af of dat andersom niet ook gebeurt en dat maakt dat ik het bestaan van radicaal rechts ontken?
Volgens definities valt links er bijna nooit onder.
Dat is een wezenlijk verschil.
woensdag 3 september 2025 om 10:27
Nogmaals: waar en hoe ontken ik het bestaan van radicaal rechts door het stellen van deze vraag?Paradise schreef: ↑03-09-2025 10:26Omdat het andersom nauwelijks gebeurt. Mensen zeggen het niet omdat ze het niet eens zijn met rechts, maar omdat een hoop partijen op rechts daadwerkelijk radicaal- en/of extreemrechts zijn.
Volgens definities valt links er bijna nooit onder.
Dat is een wezenlijk verschil.
woensdag 3 september 2025 om 10:47
Voorbeeld: als iemand de vraag stelt of mensen die Poetin als gevaarlijk voor Europa zien, dat niet doen vooral doen omdat ze het niet eens zijn met Poetin, dan wordt vooral weggedoken voor een bewezen feit: Poetin is gevaarlijk voor Europa.Vivalafete25 schreef: ↑03-09-2025 10:27Nogmaals: waar en hoe ontken ik het bestaan van radicaal rechts door het stellen van deze vraag?
En dat doe jij nu ook: door de vraag om te draaien duik je weg voor het feit dat radicaal-rechts bestaat, in opmars is, en de bestaande rechtsorde bedreigt.
Je maakt er - volledig onterecht - een meningenspel van. De term radicaal-rechts was eerder gemunt dan dat mensen die partijen ook zo gingen noemen.
Het gaat niet om een mening. Mensen volgen de wetenschap hierin.
Je gebruikt ook het woordje 'erg snel'. Dat impliceert dat mensen voor hun beurt spreken. Maar er is al consensus over in de wetenschap. Mensen vinden partijen waar ze het niet mee eens zijn niet 'erg snel' radicaal- of extreemrechts.
woensdag 3 september 2025 om 11:22
woensdag 3 september 2025 om 11:45
Ik zie PVDA/GL niet als radicaal. Met de beste wil niet.
Ik ben wel zwaar tegen een aantal van hun punten. Waaronder dat ze willen qua huizen de regels weer willen terugdraaien naar Statushouders voorrang op huisvesting. Daar ben ik gewoon tegen. Ze willen 100000 woningen per jaar bouwen en een max van 70000 vluchtelingen per jaar. Dus 30.000 woningen voor de 'Nederandse' bevolking en de rest naar de statushouders. Alleen al om die reden zou ik nooit op ze stemmen. Daarbij vind ik Timmermans gewoon een enorm nare man. Maar dat is persoonlijk. Ik vind Thierry ook een nare man.
De VVD mikt ook op 100000 woningen per jaar maar geen specifieke voorrang meer voor statushouders en gewoon gelijktrekken met iedereen. Vind ik dus weer een beter plan. Met daarbij een lagere migratie. (niet de grenzen dicht zoals PVV, want daar ben ik ook weer tegen).
Ik ben wel zwaar tegen een aantal van hun punten. Waaronder dat ze willen qua huizen de regels weer willen terugdraaien naar Statushouders voorrang op huisvesting. Daar ben ik gewoon tegen. Ze willen 100000 woningen per jaar bouwen en een max van 70000 vluchtelingen per jaar. Dus 30.000 woningen voor de 'Nederandse' bevolking en de rest naar de statushouders. Alleen al om die reden zou ik nooit op ze stemmen. Daarbij vind ik Timmermans gewoon een enorm nare man. Maar dat is persoonlijk. Ik vind Thierry ook een nare man.
De VVD mikt ook op 100000 woningen per jaar maar geen specifieke voorrang meer voor statushouders en gewoon gelijktrekken met iedereen. Vind ik dus weer een beter plan. Met daarbij een lagere migratie. (niet de grenzen dicht zoals PVV, want daar ben ik ook weer tegen).

woensdag 3 september 2025 om 12:08
Als je naar de percentages kijkt ligt dat echt anders.BuzzieBee schreef: ↑03-09-2025 11:45Ik zie PVDA/GL niet als radicaal. Met de beste wil niet.
https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-da ... uders-gaan
woensdag 3 september 2025 om 13:06
Nou nee dus. Zie de reacties en uiteenzettingen boven mij.
woensdag 3 september 2025 om 13:07
Kun je wat concreter zijn? Ik zie jou de hele tijd je aversie tegen links belijden (wat je goed recht is) maar je draagt telkens zo weinig argumenten aan voor je beweringen.
woensdag 3 september 2025 om 13:10
Ik zeg dat ze vergelijkbaar zijn in dat ze radicaal/extreem (zoals deze termen gebruikt worden in de publieke discussie) zijn, niet dat het hetzelfde is. Bij1 wil wel degelijk mensen uitsluiten op basis van wat zij zien als 'historische schuld', maar zoals ik al zei, ze hebben politiek een stuk minder in de pap te brokkelen dus ik vind het minder relevant om dat uit te diepen.EstelleGallois schreef: ↑03-09-2025 09:08Ja, want pleiten voor radicale gelijkheid is hetzelfde als nazipropaganda verspreiden, haat prediken tegen Marokkanen en andere moslims, pleiten tegen mensenrechten voor LHBTQIA+'ers.
Zo belachelijk. Radicaal links en radicaal rechts zijn absoluut niet hetzelfde.
Ik stem BIJ1 en help ook mee met de campagne dit jaar. Ik heb nooit iets gelezen, gehoord of gemerkt van uitsluiting van mensen.
woensdag 3 september 2025 om 13:17
woensdag 3 september 2025 om 13:19
De VVD wil het geld weghalen bij de armen en de zorg.BuzzieBee schreef: ↑03-09-2025 11:45Ik zie PVDA/GL niet als radicaal. Met de beste wil niet.
70000 vluchtelingen betekent echt niet 70000 statushouders., dat zijn ca 23000. Het percentage statushouders wat een sociale huurwoning krijgt ligt rond de 8%.
Het aantal sociale huurwoningen is onder het rechts beleid sterk afgenomen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
woensdag 3 september 2025 om 13:26
De VVD kijkt niet weg van de niet op te lossen problemen van vergrijzing en andere redenen waarom de balans actieven/inactieven oploopt.Sun.lover schreef: ↑03-09-2025 13:19De VVD wil het geld weghalen bij de armen en de zorg.
70000 vluchtelingen betekent echt niet 70000 statushouders., dat zijn ca 23000. Het percentage statushouders wat een sociale huurwoning krijgt ligt rond de 8%.
Het aantal sociale huurwoningen is onder het rechts beleid sterk afgenomen.
In plaats van geld lenen en op de pof leven om lopende uitgaven te betalen wordt daarom gekozen voor een kleinere overheid met behoud van een gunstig vestigingsklimaat voor bedrijven.
woensdag 3 september 2025 om 13:34
Dan zeg ik het gewoon nog een keer: de 'historisch schuldigen'. En dan zal ik ook nog een keer herhalen dat ik het niet relevant vind om het uit te diepen omdat amper iemand op ze stemt. Ik hou me liever met de goede ideeen van 'gewoon' links bezig. Die zouden de maatschappij echt kunnen verbeteren.
woensdag 3 september 2025 om 14:10
Aha, hebben ze dat de afgelopen decennia gedaan. Vandaar dat het zo goed is voor kleinere ondernemers in Nederland.Vanielje schreef: ↑03-09-2025 13:26De VVD kijkt niet weg van de niet op te lossen problemen van vergrijzing en andere redenen waarom de balans actieven/inactieven oploopt.
In plaats van geld lenen en op de pof leven om lopende uitgaven te betalen wordt daarom gekozen voor een kleinere overheid met behoud van een gunstig vestigingsklimaat voor bedrijven.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
woensdag 3 september 2025 om 14:21
Volgens mij wil Bij1 ook de historisch schuldigen niet uitsluiten.Danae schreef: ↑03-09-2025 13:34Dan zeg ik het gewoon nog een keer: de 'historisch schuldigen'. En dan zal ik ook nog een keer herhalen dat ik het niet relevant vind om het uit te diepen omdat amper iemand op ze stemt. Ik hou me liever met de goede ideeen van 'gewoon' links bezig. Die zouden de maatschappij echt kunnen verbeteren.
Tenzij je standbeelden bedoelt die van hun sokkel moeten.
Ik vind dat je niet met een beschuldiging moet komen als je te lui bent om dingen uit te diepen.
Misschien heb je gelijk hoor, maar je punt slaat zo nergens op.
woensdag 3 september 2025 om 14:23
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... van-de-vvd
Het basispakket wordt kleiner, de eigen risico niet gehalveerd. De VVD wil bezuinigen op sociale voorzieningen.
En dat in een land waar veel mensen het moeilijk hebben en niet rond kunnen komen.
Plus dat ze minder willen bijdragen aan de kosten van gemeenten, terwijl daar door de laatste regeringen (dus vooral VVD) veel extra taken naartoe geheveld zijn.
Het basispakket wordt kleiner, de eigen risico niet gehalveerd. De VVD wil bezuinigen op sociale voorzieningen.
En dat in een land waar veel mensen het moeilijk hebben en niet rond kunnen komen.
Plus dat ze minder willen bijdragen aan de kosten van gemeenten, terwijl daar door de laatste regeringen (dus vooral VVD) veel extra taken naartoe geheveld zijn.
woensdag 3 september 2025 om 14:48
Kanttekening is wel dat de zorgpremie dan niet verder omhoog gaat/hoeft.Sun.lover schreef: ↑03-09-2025 14:23https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... van-de-vvd
.
woensdag 3 september 2025 om 14:54
Op dit gebied scoort Nederland een stuk beter dan de ons omliggende landen. Relatief voordeel in b.v. Duitsland is wel dat de vrijstelling daar een stuk hoger is (in lijn met de lagere belastingen).
woensdag 3 september 2025 om 15:08
Viel mij ook op. Beetje framen en heel vaak hetzelfde herhalen zonder inhoud.GriebusDus schreef: ↑03-09-2025 13:07Kun je wat concreter zijn? Ik zie jou de hele tijd je aversie tegen links belijden (wat je goed recht is) maar je draagt telkens zo weinig argumenten aan voor je beweringen.
woensdag 3 september 2025 om 15:16
Zeg dan gewoon eerlijk dat je geen idee hebt, maar dat "historisch schuldigen" zo lekker roeptoetert/interessant klinkt.
En trek vervolgens je uitspraak dat BIJ1 groepen mensen uitsluit in.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in