Welk kostuum is ongeschikt voor Carnaval ?

19-01-2021 14:26 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná het sinterklaasfeest is nu de beurt aan carnaval.
Het is goed dat "door de jaren heen ingeslopen dingen" besproken worden als ze eigenlijk niet meer kunnen. Maar wat vind jij van bepaalde carnavalkostuums? Welk kostuum vind jij niet kunnen en waarom niet?



https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210118_94585256
Kick Out Zwarte Piet richt pijlen op carnaval: kostuums van indianen, Chinezen en kannibalen ‘racistisch en kwetsend’



Afbeelding

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200221_00148837
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Vuurenvlam26 schreef:
19-01-2021 15:58
Heerlijk om als prinses rond te schrijden en naar iedereen te wuiven en een buiging te krijgen van iedere ridder die je tegenkomt :D
Zo was het ook altijd met indianen en cowboys. Komen die elkaar tegen, worden er plastic pijltjes naar elkaar geschoten en met een plastic pistooltje gericht.
Gaaf zeg.
Damned if I don’t
'Gekwetstheid' is in Nederland een verdienmodel geworden.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
19-01-2021 16:29
Het is een heel complot he?
Eh nee, daar is gewoon een oproep toe gedaan door KOZP.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
19-01-2021 16:29
Los van de indianenpakdiscussie; carnaval is er niet om met iets of iemand te spotten,
maar blijkbaar doen jullie het wel
Kleine moeite om niet als "Indiaan" te gaan, toch?
Alle reacties Link kopieren
In Limburg is het een feest van omkeren van de normale orde, karikaturen en vlijmscherpe maatschappijkritiek (buutreedner). Een kostuum is mooi of actueel en kost maanden werk. Hoe meer KOZP zichzelf in de kijker wil spelen des te groter de kans op kostuums die ‘provocerend’ zijn. Er wordt ook geen verschil gemaakt tussen de Bourgondische variant (Brabant, België) en de Rijnlandse variant (Limburg, Duitsland).

Ik vind het een hoop geblaat voor de bühne gezien de ‘massale’ kritiek, zeker omdat carnaval wéér niet doorgaat dus de ‘actualiteit’ ontgaat mij volledig. Het doet mij denken aan dat liedje van Arjen Lubach, Woke.
Nee heb je, ja kun je krijgen
ViezeHond schreef:
19-01-2021 16:31
Gaaf zeg.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
19-01-2021 16:22
Gaat het erom dan dat mensen nog moeten leven? Zijn het de native Americans die hier protesteren? En mag ik bijvoorbeeld dan ook niet als Duitser met een lederhosen en bratwurst?
Nee, lederhosen en dirndl zijn exclusief voor Oktoberfest :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
19-01-2021 16:36
In Limburg is het een feest van omkeren van de normale orde, karikaturen en vlijmscherpe maatschappijkritiek (buutreedner). Een kostuum is mooi of actueel en kost maanden werk. Hoe meer KOZP zichzelf in de kijker wil spelen des te groter de kans op kostuums die ‘provocerend’ zijn. Er wordt ook geen verschil gemaakt tussen de Bourgondische variant (Brabant, België) en de Rijnlandse variant (Limburg, Duitsland).

Ik vind het een hoop geblaat voor de bühne gezien de ‘massale’ kritiek, zeker omdat carnaval wéér niet doorgaat dus de ‘actualiteit’ ontgaat mij volledig. Het doet mij denken aan dat liedje van Arjen Lubach, Woke.
Dit inderdaad
lilalinda schreef:
19-01-2021 16:35
maar blijkbaar doen jullie het wel
Kleine moeite om niet als "Indiaan" te gaan, toch?
Kleine moeite om gewoon lekker te kleden hoe je zelf wil en die langetenendeugbrigade niet verder te voeden. En als Indianen morgen een parade door Monument Valley willen houden in Hollandse klederdracht en op klompen zou ik dat alleen maar hartstikke leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-01-2021 16:35
maar blijkbaar doen jullie het wel
Kleine moeite om niet als "Indiaan" te gaan, toch?
Alsof er duizenden mensen als Indiaan verkleed gaan. KOZP is gewoon spijkers op laag water aan het zoeken voor hun bestaansrecht. En er trappen nog mensen in ook dat ze denken dat er een gróót indianen- of racistenprobleem met Carnaval is. KOZP heeft geen benul en heeft zich er vooral niet mee te bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
19-01-2021 16:36
In Limburg is het een feest van omkeren van de normale orde, karikaturen en vlijmscherpe maatschappijkritiek (buutreedner). Een kostuum is mooi of actueel en kost maanden werk. Hoe meer KOZP zichzelf in de kijker wil spelen des te groter de kans op kostuums die ‘provocerend’ zijn. Er wordt ook geen verschil gemaakt tussen de Bourgondische variant (Brabant, België) en de Rijnlandse variant (Limburg, Duitsland).

Ik vind het een hoop geblaat voor de bühne gezien de ‘massale’ kritiek, zeker omdat carnaval wéér niet doorgaat dus de ‘actualiteit’ ontgaat mij volledig. Het doet mij denken aan dat liedje van Arjen Lubach, Woke.
Dit verwacht ik ook.
Als het zo doorzet kun je geheid wat wagens en loopgroepen verwachten die het als thema nemen.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
19-01-2021 16:41
Alsof er duizenden mensen als Indiaan verkleed gaan. KOZP is gewoon spijkers op laag water aan het zoeken voor hun bestaansrecht. En er trappen nog mensen in ook dat ze denken dat er een gróót indianen- of racistenprobleem met Carnaval is. KOZP heeft geen benul en heeft zich er vooral niet mee te bemoeien.
dat zeg ik niet,
ik zeg enkel, dat je in je keus best rekening kunt houden en alsnog een leuk feest kunt hebben
lilalinda schreef:
19-01-2021 16:42
dat zeg ik niet,
ik zeg enkel, dat je in je keus best rekening kunt houden en alsnog een leuk feest kunt hebben
Niet mee eens. Je geeft ze een vinger en ze rukken je hele arm eraf en liefst nog meer. Ze gaan steeds verder en verder en kijken hoever ze hier kunnen gaan. Heb je dat nu écht niet door?

Ik hoop dat er in 2022 veel provocerende outfits gekozen worden in elk geval!
lilalinda schreef:
19-01-2021 16:35
maar blijkbaar doen jullie het wel
Kleine moeite om niet als "Indiaan" te gaan, toch?
Jullie? Ik heb al 20 jaar geen carnaval meer gevierd.
Ik zie niet hoe je verkleden als niet jezelf gelijk staat aan de spot drijven met een ander. Ik zie in de praalwagens en de loopgroepen juist heel veel respect voor andere culturen. Ze doen enorm hun best om het zo mooi mogelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
19-01-2021 16:42
Dit verwacht ik ook.
Als het zo doorzet kun je geheid wat wagens en loopgroepen verwachten die het als thema nemen.
en dan krijg je net als bij ZP, dat ook de meeste verstokte Cultuur-roeper uiteindelijk inziet, dat je ook kunt luisteren naar minderheden
En dat het tijd wordt voor verandering
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
19-01-2021 16:45
Jullie? Ik heb al 20 jaar geen carnaval meer gevierd.
Ik zie niet hoe je verkleden als niet jezelf gelijk staat aan de spot drijven met een ander. Ik zie in de praalwagens en de loopgroepen juist heel veel respect voor andere culturen. Ze doen enorm hun best om het zo mooi mogelijk te maken.
het is gewoon de ZP-discussie hoor
lees daar de argumenten maar
ViezeHond schreef:
19-01-2021 16:31
Gaaf zeg.
Je bedoelt het vast sarcastisch maar het is gewoon even een weekje leuk :)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-01-2021 16:42
dat zeg ik niet,
ik zeg enkel, dat je in je keus best rekening kunt houden en alsnog een leuk feest kunt hebben
Zo denk ik er ook over.
'Indiaan' of 'Eskimo' is niet een essentieel onderdeel van carnaval. Dit is echt een veel kleinere aanpassing dan een Piet die niet meer zwart is.
Gewoon een ander kostuum kiezen en je hoeft niet eens toe te geven dat dat is vanwege KOZP.

Ik zou het dan wel weer grappig vinden als ze echt in Oeteldonk zouden komen demonstreren en ze kunnen geen indiaan vinden.
anappleaday wijzigde dit bericht op 19-01-2021 16:46
12.17% gewijzigd
ViezeHond schreef:
19-01-2021 16:31
Gaaf zeg.
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Moet niet gekker worden dat ze zich hier druk om maken... Carnaval gaat niet eens door dit jaar.
Echt: get a life
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-01-2021 16:42
dat zeg ik niet,
ik zeg enkel, dat je in je keus best rekening kunt houden en alsnog een leuk feest kunt hebben
Maar er is áltijd wel iemand gekwetst. Daar hebben mensen weinig voor nodig. Nu bepaalt KOZP dat native Americans wel gekwetst zullen zijn, morgen is er een afstammeling van een heks, overmorgen een boer (boerenkielen anyone?), volgende week roert een groepje Mexicanen zich, etc etc. En zo wordt de lijst van wat niet heurt (en verdacht gemaakt wordt) steeds groter. Alleen wordt die lijst bepaalt door mensen die helemaal niks van carnaval begrijpen, er nooit komen en er -behalve op social media- ook niets van zien.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-01-2021 16:42
dat zeg ik niet,
ik zeg enkel, dat je in je keus best rekening kunt houden en alsnog een leuk feest kunt hebben
Vraag is meer, wat mag dan wel en wat mag niet.

Ik was overigens serieus in mijn opmerking over de spijkerbroek. Je mag dus wel dagelijks de kleding dragen die ontworpen is voor de goudzoekers (die op grote schaal indianen hebben verdreven en vermoord), en je dus dagelijks verkleden als goudzoeker. Maar je mag niet 1 week per jaar als indiaan of cowboy verkleed, dat is toch zo krom als een hoepel.

En als KOZP daadwerkelijk denkt dat mensen met carnaval zich als indiaan verkleden om de spot met ze te drijven raad ik ze aan om vooral eens lekker carnaval te gaan vieren.
lilalinda schreef:
19-01-2021 16:45
en dan krijg je net als bij ZP, dat ook de meeste verstokte Cultuur-roeper uiteindelijk inziet, dat je ook kunt luisteren naar minderheden
En dat het tijd wordt voor verandering
Nog even en de blanke Nederlander is de minderheid. Zou toch erg zijn dat we pas op dat moment weer recht van spreken krijgen.
Het wordt tijd de regie weer terug te krijgen.

Overigens vind ik de foto van die Indianen groep hier boven in de verste verte niet beledigend/karikaturaal. Het is gewoon leuk gedaan.
redbulletje schreef:
19-01-2021 16:44
Niet mee eens. Je geeft ze een vinger en ze rukken je hele arm eraf en liefst nog meer. Ze gaan steeds verder en verder en kijken hoever ze hier kunnen gaan. Heb je dat nu écht niet door?

Ik hoop dat er in 2022 veel provocerende outfits gekozen worden in elk geval!
Ik verwacht eerlijk gezegd dat het steeds erger wordt. Woke rukt steeds meer op.
nessemeisje schreef:
19-01-2021 16:48
Maar er is áltijd wel iemand gekwetst. Daar hebben mensen weinig voor nodig. Nu bepaalt KOZP dat native Americans wel gekwetst zullen zijn, morgen is er een afstammeling van een heks, overmorgen een boer (boerenkielen anyone?), volgende week roert een groepje Mexicanen zich, etc etc. En zo wordt de lijst van wat niet heurt (en verdacht gemaakt wordt) steeds groter. Alleen wordt die lijst bepaalt door mensen die helemaal niks van carnaval begrijpen, er nooit komen en er -behalve op social media- ook niets van zien.
Wicca is moderne hekserij en ik heb nog nooit jankverhalen gezien vanuit die groep dat heksen vrijwel altijd lelijk en met wratten worden neergezet in verkleedpartijen.
Het is gewoon echt een verdienmodel geworden, een middel om subsidies van onze naieve staat los te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven