Welk kostuum is ongeschikt voor Carnaval ?

19-01-2021 14:26 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná het sinterklaasfeest is nu de beurt aan carnaval.
Het is goed dat "door de jaren heen ingeslopen dingen" besproken worden als ze eigenlijk niet meer kunnen. Maar wat vind jij van bepaalde carnavalkostuums? Welk kostuum vind jij niet kunnen en waarom niet?



https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210118_94585256
Kick Out Zwarte Piet richt pijlen op carnaval: kostuums van indianen, Chinezen en kannibalen ‘racistisch en kwetsend’



Afbeelding

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200221_00148837
LOEP ME MAAR aub.
Vraagje voor degenen die het verkleed gaan als Indiaan of Chinees kwetsend vinden.
Welke kledingdracht van andere bevolkingen mag naar jullie mening wél? Of mogen wij als Nederlander alleen in Nederlandse klederdracht verkleed gaan?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
19-01-2021 16:46
Zo denk ik er ook over.
'Indiaan' of 'Eskimo' is niet een essentieel onderdeel van carnaval. Dit is echt een veel kleinere aanpassing dan een Piet die niet meer zwart is.
Gewoon een ander kostuum kiezen en je hoeft niet eens toe te geven dat dat is vanwege KOZP.

Ik zou het dan wel weer grappig vinden als ze echt in Oeteldonk zouden komen demonstreren en ze kunnen geen indiaan vinden.
Die kans is vrij groot, ik heb al eeuwen geen Indiaan gezien. Maar er is natuurlijk wel een carnavalslied over cowboys en Indianen.
Maar ik wens ze veel succes om met een spandoek "Carnaval = Racisme" midden in Oeteldonk of Lampegat te gaan staan. Ik hoop dat ze een beetje kunnen rennen.
Bij dit bericht krijg ik inmiddels toch vooral een beetje medelijden met de mensen van KOZP. De hele tijd bezig zijn met wat anderen doen wat jou kwetst lijkt me heel vermoeiend en onprettig.
Alle reacties Link kopieren
Vuurenvlam26 schreef:
19-01-2021 16:53
Vraagje voor degenen die het verkleed gaan als Indiaan of Chinees kwetsend vinden.
Welke kledingdracht van andere bevolkingen mag naar jullie mening wél? Of mogen wij als Nederlander alleen in Nederlandse klederdracht verkleed gaan?
Ga gewoon als een boer, een tijger, een prinses, een pinguin, Mario en Luigi, superman, een engel, een duivel, een prins, sneeuwwitje, een dokter, een stewardess, een politieagent, een brandweer, een piloot, een clown, Buurman&Buurman,... moet ik nog even doorgaan?
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
19-01-2021 16:56
Bij dit bericht krijg ik inmiddels toch vooral een beetje medelijden met de mensen van KOZP. De hele tijd bezig zijn met wat anderen doen wat jou kwetst lijkt me heel vermoeiend en onprettig.
Het gaat om splintergroepen van KOZP.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
19-01-2021 16:29
Los van de indianenpakdiscussie; carnaval is er niet om met iets of iemand te spotten, maar om gewoon een weekje iets anders dan jezelf te zijn.
Ik snap wel dat mensen die er van houden gaan steigeren, want wat een fijn en gemoedelijk feest is wordt nu een woke-gezever waarin je op moet letten of je 'goed of fout' bent en of iemand aanstoot neemt aan je verkleedkleding.
Dit ja.
Eerst zwarte Piet en nu tijd voor het volgende feest.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
19-01-2021 16:57
Ga gewoon als een boer, een tijger, een prinses, een pinguin, Mario en Luigi, superman, een engel, een duivel, een prins, sneeuwwitje, een dokter, een stewardess, een politieagent, een brandweer, een piloot, een clown, Buurman&Buurman,... moet ik nog even doorgaan?

Ja hee, al die beroepen.. dan gaan er ook mensen gekwetst zijn hoor. :bonk:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-01-2021 16:44
Niet mee eens. Je geeft ze een vinger en ze rukken je hele arm eraf en liefst nog meer. Ze gaan steeds verder en verder en kijken hoever ze hier kunnen gaan. Heb je dat nu écht niet door?

Ik hoop dat er in 2022 veel provocerende outfits gekozen worden in elk geval!
Ik ben het wel met je eens dat je steeds vaker en steeds meer lijkt te horen dat iets niet meer kan en mag. Tegenwoordig lijken steeds meer mensen zich ergens beledigd over te voelen.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
19-01-2021 16:54
Die kans is vrij groot, ik heb al eeuwen geen Indiaan gezien. Maar er is natuurlijk wel een carnavalslied over cowboys en Indianen.
Maar ik wens ze veel succes om met een spandoek "Carnaval = Racisme" midden in Oeteldonk of Lampegat te gaan staan. Ik hoop dat ze een beetje kunnen rennen.
Een beetje kunnen rennen?
Hoezo?
Denk je niet dat iedereen gewoon voorbij loopt en z'n schouders ophaalt?
Waarom zou je mensen wegjagen die daar gewoon staan met een spandoek?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
19-01-2021 16:56
Bij dit bericht krijg ik inmiddels toch vooral een beetje medelijden met de mensen van KOZP. De hele tijd bezig zijn met wat anderen doen wat jou kwetst lijkt me heel vermoeiend en onprettig.
Ja verschrikkelijke mensen.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
19-01-2021 17:00
Een beetje kunnen rennen?
Hoezo?
Denk je niet dat iedereen gewoon voorbij loopt en z'n schouders ophaalt?
Waarom zou je mensen wegjagen die daar gewoon staan met een spandoek?
Ik zou ze een biertje aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
19-01-2021 15:12
Nee, dat is het dus niet 😬. Maar jouw antwoord geeft aan hoezeer dat dus ingebakken zit in de samenleving.
Wij leren de leerlingen op school dus tegenwoordig dat Indiaan de naam is die Columbus gaf aan de bewoners van Amerika omdat hij dacht dat hij in India was. Indiaan was in eerste instantie positief bedoeld maar er werd een karikatuur van gemaakt en als negatief gebruikt. Eskimo is een scheldwoord voor visvreter. In feite zijn het beide Native Americans.
Even los van de discussie met verkleden, maar waarom kies jij voor Native Americans? Ik dacht namelijk dat American Indians de voorkeur had nu, maar misschien zit ik daar mis dus vandaar de vraag.

Over hoe erg het ingebakken is ben ik het met je eens, met een schoolopdracht voor kleuters kwam ik laatst een Inuit tegen als plaatje voor bij de letter e. Ik vond dat toch wel erg jammer van de opdracht omdat je het kinderen zo juist verkeerd leert op een leeftijd dat het nog zo makkelijk is goed te draaien. Mijn kind heeft overigens na mijn uitleg ander plaatje getekend bij de e ipv de Inuit.
Anna2208 schreef:
19-01-2021 16:56
Bij dit bericht krijg ik inmiddels toch vooral een beetje medelijden met de mensen van KOZP. De hele tijd bezig zijn met wat anderen doen wat jou kwetst lijkt me heel vermoeiend en onprettig.
Het is een kansrijk verdienmodel in Nederland. Zodra de subsidiekraan voor dit soort idioterie wordt dichtgedraaid denk ik dat ze zich wel met wat anders gaan bezighouden.
AnAppleADay schreef:
19-01-2021 16:57
Ga gewoon als een boer, een tijger, een prinses, een pinguin, Mario en Luigi, superman, een engel, een duivel, een prins, sneeuwwitje, een dokter, een stewardess, een politieagent, een brandweer, een piloot, een clown, Buurman&Buurman,... moet ik nog even doorgaan?
Ja dat kan ook zeker. Maar dat was de vraag niet.
(Mag Sneeuwwitje trouwens wel? Die ligt daar maar een beetje hulpeloos te zijn en wordt gekust in haar slaap. Ik dacht dat alle feministen daarvan over de fles gingen.)
AnAppleADay schreef:
19-01-2021 16:57
Ga gewoon als een boer, een tijger, een prinses, een pinguin, Mario en Luigi, superman, een engel, een duivel, een prins, sneeuwwitje, een dokter, een stewardess, een politieagent, een brandweer, een piloot, een clown, Buurman&Buurman,... moet ik nog even doorgaan?
Maar waarom zou je je vrijheid steeds verder laten inperken? In de rest van de wereld is het cultural appropriation galore hoor, wat het nadoen van de westerse cultuur betreft. En hier krijg je inmiddels zo ongeveer al gezeik als je een rastakapsel kiest omdat je dat gewoon mooi vindt.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
19-01-2021 17:00
Een beetje kunnen rennen?
Hoezo?
Denk je niet dat iedereen gewoon voorbij loopt en z'n schouders ophaalt?
Waarom zou je mensen wegjagen die daar gewoon staan met een spandoek?
Ik jaag helemaal niemand weg, veel te druk met feesten, maar ík kan niet voor een ander spreken.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, je hebt mensen die weinig tijd, geld en creativiteit hebben en daardoor al snel kiezen voor iets simpels of een kant en klaar pak en je hebt mensen die de prachtigste creaties verzinnen. Die laatsten zijn in mijn ogen de èchte vastelaovend vierders. De chique clowns bijvoorbeeld. Ik hou daar wel van. Voor hun gaat het om veel meer dan hossen en drinken. Zij zullen zich niet zo snel verkleden als Chinees.

Persoonlijk vind ik het dus vooral fantasieloos en ook wat armoedig om een kant en klaar pak aan te trekken of je te verkleden als een bestaand iets of iemand. Verder maakt het me niet zoveel uit of dat nou een koe of een indiaan is. Doe gewoon een beetje je best om jezelf te versieren. Da's veel leuker.
Thalas schreef:
19-01-2021 14:47
Sommige verkleedopties zijn niet okee. Je verkleden als SS-er of als Hitler bijvoorbeeld: dat vinden we over het algemeen kwetsend. Je verkleden als een bepaald volk ligt een in dezelfde lijn.
Ik vind het typerend binnen deze discussie dat die scheidslijn onduidelijk lijkt te zijn.
Carnaval is van oorsprong een feest van saamhorigheid, waar iedereen even een ander is en iedereen gelijk is. Natuurlijk ga je dan niet als SS'er, zo'n figuur is niet welkom. Je uitdossen als iemand van een bepaald volk waar jij in je dagelijks leven toevallig niet bij hoort is van een heel andere orde. Je drijft de spot er niet mee, je geeft juist aan: vandaag zijn we allemaal een.
Wie dat beledigend vindt, dwingt mensen juist in rigide hokjes: jij bent blank, jij hebt blanke voorouders die misschien wel indianen hebben uitgemoord. dus jij mag je niet een dagje identificeren als indiaan.
Misschien was jij in je vorige leven wel zo'n indiaan en je donkere buurvrouw een blanke slavendrijver, weet jij veel. Maar goed, dat is een andere discussie. Het gaat erom: waarom zouden mensen zich niet voor de lol een dagje met een andere rol mogen identificeren?
tyche schreef:
19-01-2021 16:31
Dat beantwoord niet mijn vraag hoe rekening houden met anderen / niet willen kwetsen, leidt tot niet nadenken.

Voor mij klinkt 'alles moet gezegd kunnen worden en iedereen die gekwetst is, is overgevoelig', en stuk minder doordacht in de oren dan iemand die zich afvraagt waarom iemand gekwetst is en die vervolgens besluit om zich wel of niet aan te passen.

De vraag 'waar ligt de grens' vind ik een interessante en legitieme vraag.
De stelling dat rekening houden met hetzelfde is als stoppen met nadenken, snijdt geen hout.
Ik vroeg ook aan iemand waar de grens ligt en toen volgde een volkomen arbitrair antwoord. Logisch, omdat gekwetst zijn namelijk een persoonlijk ding is.
Het is glijdende schaal naar totaal woke zijn, het wordt een mijnenveld waar iedereen moet oppassen voor alles om rekening te houden met gevoelens van iedereen. Met het vormen van ideeën loop je altijd het risico iemand voor de voeten te lopen.
Hou jij rekening met een vegetariër door ook geen vlees te eten? Nee natuurlijk niet en reken maar dat er veel vegetariërs gekwetst zijn bij het zien van een dood dier op je bord.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
19-01-2021 14:38
Ik heb zelf een andere komaf dan Nederlands, die ook vaak een beetje als een karikatuur wordt neergezet. Ik heb me er werkelijk nog nooit druk om gemaakt. Sterker nog, in ons land gebeurt het zelf volop in het kader van zelfspot. (En ja, wij zijn een volk dat erg onderdrukt is geweest en uitgemoord is).

Maar goed, ik hou sowieso van mensen met zelfspot. Kan niet goed tegen serieus gedoe. Hoe zeer je het je laat raken beslis je zelf.
Dit soort verhalen klinkt in mijn oren altijd een beetje zielig.
Zoals als dat er een verhaal komt over mishandeling en iemand komt vertellen dat hij er niks slechter van is geworden hoor, die tikken van zijn vader, hij pakte zelf de riem alvast!
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig maak ik mijn costuums meestal zelf, (of ik "verbouw" een bestaand costuum) maar in de bijna 50 jaar dat ik carnaval vier, heb ik me ook wel eens in een spaanse flamencojurk gehuld, of indiaan of duitse dirnld.
En ik heb me oprecht nog nooit afgevraagd of ik daar iemand mee zou kunnen kwetsen.
Dus na het lezen van dat nieuwsbericht (en de reacties hier) ben ik er wel over gaan nadenken.
En ik vind het tamelijk overdreven en geblaat van mensen die totaal geen idee hebben wat carnaval is en waar het verkleden voor staat.
Want het heeft in de verste verte niks te maken met discriminatie of rascisme.
En als je dat niet snapt, prima! Dan blijf vooral weg, of verdiep je erin. Maar stop met zeuren en zielig gedoe.
Alaaf!!!
Alle reacties Link kopieren
:worship:
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/wWx0vCo9WR4
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
19-01-2021 17:12
Dit soort verhalen klinkt in mijn oren altijd een beetje zielig.
Zoals als dat er een verhaal komt over mishandeling en iemand komt vertellen dat hij er niks slechter van is geworden hoor, die tikken van zijn vader, hij pakte zelf de riem alvast!

Wat een rare vergelijking. Je gelooft niet dat mensen er écht zo in kunnen staan?
Alle reacties Link kopieren
Onze vriendengroep bestaat trouwens uit diverse culturen. Dus even wat voorbeelden uit de praktijk: Mag een Surinamer wel als indiaan verkleed? Een mevrouw uit Aruba als Geisha?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven