Welke krant?

09-11-2018 10:58 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zeker of ik dit op de goede plek plaats maar gezien het te maken heeft met het volgen van de actualiteiten leek het me geschikt.
Na een aantal jaar geen krant te hebben gehad wil ik nu weer een abonnement nemen. Het liefst digitaal zodat ik overal op mijn telefoon kan lezen. Headlines kan ik natuurlijk ook op bijv nu.nl lezen maar ik ben juist geïnteresseerd in de achtergronden en opiniestukken. Welke krant lezen jullie en waarom? Landelijk of regionale krant? Wat zijn aanraders?
koko67 schreef:
10-11-2018 11:58
En dat bedoel ik nu met die minachtende verhevenheid.

Waar is ze minachtend? Ze noemt een feit over de mensen in haar omgeving die de Telegraaf lezen.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
10-11-2018 11:54
De Telegraaflezers die ik ken zijn inderdaad dom. Of rechts. Of beide.
Lees je zelf de Volkskrant?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
koko67 schreef:
10-11-2018 11:58
En dat bedoel ik nu met die minachtende verhevenheid.
Toch herken ik precies wat Trotter schrijft en is dat ook exact mijn ervaring. Maar is niet de manier waarop ik bedoelde dat ik sommige bladen een minachtende/verheven toon vind hebben.
Pientjexxxx schreef:
10-11-2018 11:20
Nadeel van NRC Next is dat het geen ochtendkrant is. Ik lees graag een krant bij het ontbijt.
Next is wel een ochtendkrant. Regulier NRC komt inderdaad 's middags. Ik vind dat zelf geen bezwaar, maar ik kan me voorstellen dat mensen daar anders over denken.
koko67 schreef:
10-11-2018 11:44
Dit is dus wat ik op mijn werk precies zo voel.
Die vervelende verhevenheid van zogenaamde Volkskrantlezers.
Alsof Telegraaflezers dom zijn en "volks".
Volgens mij bestaat ook alleen in Nederland het woord " Volks".
Dat is iets slechts geloof ik.
Ik ben zelf heel volks, maar als ik de krant lees, wil ik er graag iets van leren en niet bevestigd worden in denkbeelden die ik al heb.
Star² schreef:
10-11-2018 11:49
Als het slecht is, waarom heeft de Volkskrant dan juist die naam gekozen?
Omdat er een verschil zit tussen volks en de krant van het Volk denk ik.
Ik heb geen negatieve associatie met volks trouwens. Ik hou van volks :)

De Telegraaf vind ik geen verdieping bieden, net als het AD. Vandaar mijn keuze voor Trouw.
De Volkrant vind ik vaak te wauwelig,
De NRC vaak weer te klinisch en daardoor voor mij saai.
Een streekgebonden krant vind ik wel weer heel leuk, maar daar mis ik vaak weer de verdieping die ik in Trouw wel vind.

Verder interesseert het me geen reet wat anderen van mijn voorkeur voor kranten vinden ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees het Eindhovens Dagblad. Ik vind de combinatie van landelijk en regionaal nieuws leuk.
Nemaìn’ schreef:
10-11-2018 12:11
Omdat er een verschil zit tussen volks en de krant van het Volk denk ik.
Ik heb geen negatieve associatie met volks trouwens. Ik hou van volks :)

De Telegraaf vind ik geen verdieping bieden, net als het AD. Vandaar mijn keuze voor Trouw.
De Volkrant vind ik vaak te wauwelig,

De NRC vaak weer te klinisch en daardoor voor mij saai.
Een streekgebonden krant vind ik wel weer heel leuk, maar daar mis ik vaak weer de verdieping die ik in Trouw wel vind.

Verder interesseert het me geen reet wat anderen van mijn voorkeur voor kranten vinden ;)
Jij kunt je dus wel enigszins vinden in:
https://youtu.be/Tlbamho-2ks
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
10-11-2018 12:02
Waar is ze minachtend? Ze noemt een feit over de mensen in haar omgeving die de Telegraaf lezen.
Nee, ze noemt een mening die zij over bepaalde mensen heeft en al die mensen lezen de Telegraaf.
Het is geen feit dat deze mensen dom zijn omdat zij dat vindt.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
10-11-2018 12:24
Nee, ze noemt een mening die zij over bepaalde mensen heeft en al die mensen lezen de Telegraaf.
Het is geen feit dat deze mensen dom zijn omdat zij dat vindt.

Of iemand dom minder intelligent is is geen mening, maar objectief aantoonbaar.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
10-11-2018 12:27
Of iemand dom minder intelligent is is geen mening, maar objectief aantoonbaar.
Ik weet zeker dat jij van al die mensen die jij dom noemt geen objectieve iq test hebt ingezien. Stupid is what stupid does. En ik weet ook zeker dat jij niet van iedere krant weet waar die bezorgd wordt. Het kan hooguit zo zijn dat bij mensen die jij dom noemt, je de Telegraaf wel eens hebt zien liggen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
10-11-2018 12:32
Ik weet zeker dat jij van al die mensen die jij dom noemt geen objectieve iq test hebt ingezien.

Ik weet van degenen van wie ik weet dat ze een abonnement op de Telegraaf hebben ook wat voor opleiding ze hebben gedaan en wat voor werk ze deden/doen. En nu weet ik dat opleiding niet altijd iets zegt over intelligentie, maar er is wel een zeer sterke samenhang.

Je kunt tekeergaan wat je wilt, feit is nu eenmaal dat GroenLinksstemmers en academici minder vaak de Telegraaf lezen dan PVV-stemmers en SBS6-kijkers. Daar is namelijk wél onderzoek naar gedaan, iedere krant heeft z'n eigen doelgroep.
Maar jullie herkennen niet dat je sommige mensen in je omgeving kunt zeggen dat de manier waarop zij praten dom/oppervlakkig/ongenuanceerder overkomt dan bij andere mensen? En dat je bij de één vaker een bepaalde krant (of politieke voorkeur) bemerkt dan bij de ander?
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
09-11-2018 11:42
Om de suggestieve koppen, de sensatiezoekende foto's en de slecht geschreven artikelen. En vooral omdat er weinig diepgang in zit.
Die reden dus.
Wat eten we vanavond?
NYC schreef:
10-11-2018 12:52
Maar jullie herkennen niet dat je sommige mensen in je omgeving kunt zeggen dat de manier waarop zij praten dom/oppervlakkig/ongenuanceerder overkomt dan bij andere mensen? En dat je bij de één vaker een bepaalde krant (of politieke voorkeur) bemerkt dan bij de ander?

Jawel, maar dat mag je natuurlijk nooit hardop zeggen/ schrijven. Want dan ben je een arrogante klootzak/ trut en voel je je verheven boven de ander.
.
anoniem_283719 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 17:47
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
10-11-2018 12:52
Maar jullie herkennen niet dat je sommige mensen in je omgeving kunt zeggen dat de manier waarop zij praten dom/oppervlakkig/ongenuanceerder overkomt dan bij andere mensen? En dat je bij de één vaker een bepaalde krant (of politieke voorkeur) bemerkt dan bij de ander?
Ik vind het feit dat mensen überhaupt een krant lezen en zich dus interesseren in de wereld om zich heen, al iets positiefs zeggen over hun intelligentie. Genoeg mensen die totaal niets meekrijgen van het nieuws, omdat ze geen krant lezen/geen nieuwssites bekijken/nooit het journaal zien.

Toen ik tijdens mijn studie vakken journalistiek volgde (nu al wel jaren geleden), heb ik eens een onderzoek gedaan naar hoe verschillende kranten over bepaalde gebeurtenissen berichtten. Daar kwam Volkskrant toen als slechtste uit: geen hoor-en-wederhoor en minder feiten dan in andere kranten. Telegraaf zat in de middenmoot en NRC en Trouw scoorden het beste.
Nu bestaat er niet zoiets als objectief nieuws, maar er zijn wel grote verschillen tussen kranten.
koko67 schreef:
10-11-2018 12:24
Nee, ze noemt een mening die zij over bepaalde mensen heeft en al die mensen lezen de Telegraaf.
Het is geen feit dat deze mensen dom zijn omdat zij dat vindt.

Ik neem aan dat zij de mensen die ze kent beter kent dan jij. Kortom; feit.
ninanoname schreef:
10-11-2018 12:32
Ik weet zeker dat jij van al die mensen die jij dom noemt geen objectieve iq test hebt ingezien. Stupid is what stupid does. En ik weet ook zeker dat jij niet van iedere krant weet waar die bezorgd wordt. Het kan hooguit zo zijn dat bij mensen die jij dom noemt, je de Telegraaf wel eens hebt zien liggen.

Echt joh wat een politiek correct gelul. Ze weet toch zelf wel van bijvoorbeeld haar naasten hoe en wat.
Alle reacties Link kopieren
De NRC (volledige editie) kun je gratis lezen met de Pressreader app van de openbare bibliotheek.
De enige verplichting is dat je elke week even de bibliotheek moet binnenlopen en daar op de wifi gaan.

Verder hier het Financieel Dagblad digitaal.

Het Dagblad van het Noorden kan ik op het werk bij de koffietafel lezen.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 00:59
0.00% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
De Volkskrant en het AD kan ik bij de McDonald's lezen en vind ik beiden niets aan.

De Volkskrant vind ik (zeker op zaterdag) ook geen krant meer. Veel te dun. Toen ik dat kreng bezorgde moest ik hem in een aantal delen door de brievenbus wurgen, zo dik, hij paste gewoon niet. Op zaterdag kregen we daarom extra betaald.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik zou niet kiezen voor één krant maar voor een vorm waar je meerdere kranten en opinie (weekbladen) online kunt lezen.

Ik vind het Parool en De Groene Amsterdammer prettige achtergrondstukken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop alleen losse kranten. Ik heb (maak) geen tijd om elke dag de krant te lezen en dat vind ik zonde van het geld. We hebben wel eens een proefabonnement genomen en dat vind ik wel leuk om eens een krant uit te proberen. Op zaterdag of in de vakanties koop ik nog weleens een krant. Dat zijn dan de volgende (net waar ik zin in heb)
Volkskrant- Van huis uit was dit dé krant. Ik vind de verdiepingsstukken vaak leuk om te lezen. Wat me tegenstaat is dat het toch vaak erg randstedelijk links is. Ik ben zelf ook eerder links dan rechts, maar vind het wel fijn om nieuws van meerdere kanten belicht te zien.
Trouw - Fijne krant, veel verdieping ook op niet direct voor de hand liggende zaken en vaak ook best wat cultuur. Wel wat ziijig zoals eerder aangegeven.
NRC - Ook een fijne wat neutralere krant, daardoor wel eerder saai. Ook erg veel economisch nieuws dat ik meestal niet zo boeiend vind.

Heel soms koopt mijn vriend het AD voor de sportbijlage. Ik vind het niks, is me veel te oppervlakkig.

Telegraaf komt er hier niet in. Te schreeuwerig, te rechts, teveel op het sentiment, teveel showbizznieuws en vreselijke ingezonden brieven waar ik me alleen maar aan erger.
Ik vind het ook echt een krant voor domme/simpele mensen. Wij mochten vroeger de telegraaf op school ook nooit gebruiken als bron voor werkstukken e.d., dat is me altijd bijgebleven.
En ik snap echt wel dat mensen behoefte hebben aan een wat rechtser geluid, maar dan zou ik toch eerder het NRC gaan lezen bijvoorbeeld.
Mijn schoonouders hebben hem een hele tijd gelezen, tot ze zelf ook wel klaar waren net het zure simpele rechtse geluid. Ook na jarenlang gezeik van hun eigen kinderen over wat een kutkrant het is denk ik :-D Die lezen nu een regionale krant.
Alle reacties Link kopieren
De laatste papieren krant die ik heb gekocht was de Fokke&Sukke editie van het NRC.

Verder koop ik elke week de Franse Charlie Hebdo en probeer ik één of twee artikelen te lezen daarin. Als ergens bekend is hoe belangrijk "free speech" is, dan is het daar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Waarom zou je kranten lezen die enkel in jouw politieke straatje schrijven?

Dan doe je jezelf gewoon tekort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven