Welke krant?

09-11-2018 10:58 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zeker of ik dit op de goede plek plaats maar gezien het te maken heeft met het volgen van de actualiteiten leek het me geschikt.
Na een aantal jaar geen krant te hebben gehad wil ik nu weer een abonnement nemen. Het liefst digitaal zodat ik overal op mijn telefoon kan lezen. Headlines kan ik natuurlijk ook op bijv nu.nl lezen maar ik ben juist geïnteresseerd in de achtergronden en opiniestukken. Welke krant lezen jullie en waarom? Landelijk of regionale krant? Wat zijn aanraders?
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
11-11-2018 01:48
Waarom zou je kranten lezen die enkel in jouw politieke straatje schrijven?

Dan doe je jezelf gewoon tekort.
Eens. Maar ik vind het lastig om een rechtsgeorienteerde kwaliteitskrant te vinden. Op het NRC na zou ik er zo geen weten. En dat vind ik eerder een vrij neutrale krant.
Ik kan de Telegraaf wel kopen maar die vind ik dus te oppervlakkig en te simpel. Ik mis dan de verdieping die ik in andere kranten wel vind.
Ik lees vier kranten digitaal:

NRC. Vind ik persoonlijk de minste krant (beetje vleesch noch visch), maar soms hebben ze wel aardige artikelen. Het opiniestuk vind ik prettig en de NRC Next is fijn. Verder vind ik ze traag wat betreft het nieuws verslaan.

Telegraaf. Ik weet dat veel mensen het een rioolkrant vinden, maar politiek en misdaad (Saskia Belleman) verslaan ze goed. Mijn man leest graag het financiële katern. Ik lees Leon de Winter en Nausica Marbe graag.

Volkskrant. Soms erger ik me groen en geel aan de onderbuikgevoelens waarmee sommige stukken worden geschreven, maar soms vind ik ze ook prettig scherp en hebben ze volgens mij net zo de pest aan Rutte als ik heb. :) De columns van Sylvia Witteman zijn leuk en ze hebben aardige opiniestukken. Wel opvallend dat sommige zaken meteen worden opgepakt door de Telegraaf waar de Volkskrant ze laat liggen.

Trouw. Mijn persoonlijke favoriet! Overzichtelijk, prettig om te lezen en mijns inziens goede nieuwsvergaring.

Oh ja, en ik lees GeenStijl. De vrijmibo sla ik altijd over, maar wat betreft politiek zitten ze er boven op en lees je veel meer op GS dan in de kranten.

Ik ben graag goed geïnformeerd. :)
Ik ben geabonneerd op de Volkskrant en dan kun je via de app Topics ook gratis de artikelen lezen van AD, Trouw, Het Parool, PZC, Eindhovens dagblad, De Stentor, De Gelderlander, Tubantia, Brabants Dagblad, BN DeStem, Het Laatste Nieuws en De Morgen.

Ik neem aan dat die app ook beschikbaar is voor abonnees van die andere kranten. Ik vind het echt ideaal.

Hierdoor ben ik er achter gekomen dat ik het AD best een aardige krant vind. Die las ik vroeger echt nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik las als tiener de kranten van thuis, Trouw, NRC “Handelsblad” (zoals het toen nog heettte), Le Monde en TFTimes.

Later had ik, op kantoor, stuk of zeven kranten die secretaresse altijd op volgorde van “artikelen van algemeen en commercieel belang” voorsorteerde. Ik had meestal klein uurtje om de high lights te lezen. Thuis lag dan de NRC te wachten.

Tegenwoordig alles op een grote 12’9 ipad, groot snel en via de googlewebbrowser. Google news selecteren en na elke keer stoppen met lezen worden al die cookies gewist. Ik gebruik bewust de incognitomodus van deze browser zodat ik niet doodgegooid wil worden met advertenties die te maken hebben met het nieuws dat ik gelezen heb. Maar je hebt echt alle kranten en tijdschriften ter beschikking, van PKN Trouw, via Volkskrant naar FD Veel Internationale nieuwsgaring, laatste nieuwtjes poppen op. In hotels, waar ik af en toe overnacht, neemt de ipad stuk minder ruimte in om gezellig tijdens ontbijt, lunch of diner (als je alleen bent natuurlijk) te relaxen.

Dus zeker niet enkel politieke voorkeur kranten, dat is zo armoedig. Ik las bij een van de reacties dat academici eigenlijk geen Telegraaf zouden lezen. Dan weet ik echt niet of je generaliseerde, maar diegene die ik zakelijk ken lezen de Telegraaf echt allemaal hoor. De financiele katern staat en stond bekend om zijn scherpe analyses etc. Misschien doelde jij dus meer op “wetenschappers”, dat herken ik weer wel. Die lezen hier meestal de Trouw of het RD. (Familie kun je niet kiezen natuurlijk)

Het enige wat ik wel eens mis is die typische lucht van die zalmroze financiele kwaliteitskranten. De Nederlandse en de Engelse versie hebben beiden schijnbaar iets qua lucht voor de ultieme beleving toegevoegd.
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
10-11-2018 12:51
Ik weet van degenen van wie ik weet dat ze een abonnement op de Telegraaf hebben ook wat voor opleiding ze hebben gedaan en wat voor werk ze deden/doen. En nu weet ik dat opleiding niet altijd iets zegt over intelligentie, maar er is wel een zeer sterke samenhang.

Je kunt tekeergaan wat je wilt, feit is nu eenmaal dat GroenLinksstemmers en academici minder vaak de Telegraaf lezen dan PVV-stemmers en SBS6-kijkers. Daar is namelijk wél onderzoek naar gedaan, iedere krant heeft z'n eigen doelgroep.
Dat vind ik wel interessant. Waar kan ik dat onderzoek vinden?
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
11-11-2018 16:46
Dat vind ik wel interessant. Waar kan ik dat onderzoek vinden?
+1
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
Hier in elk geval wat cijfers over kranten en politieke voorkeur

https://www.ad.nl/binnenland/wat-stemme ... ~a655e176/
https://www.google.com/amp/s/nos.nl/goo ... artij.html
Trotter schreef:
09-11-2018 11:35
De Telegraaf vind ik meer een roddelblad dan een krant.
Ik hoef geen paparazzi-foto's van royals of beroemdheden in de krant te lezen.

Nog nog iets over De Telegraaf.
Als een Tweede Kamerlid geen f*ck uitvoert en dat kamerlid een migratieachtergrond heeft, zal De Telegraaf altijd opmerken dat XXX Turks-Nederlandse of Marokkaans-Nederlands is.

Trouw is de fijnste krant, ook online. Mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
11-11-2018 16:46
Dat vind ik wel interessant. Waar kan ik dat onderzoek vinden?
Er is zoals NYC al aangaf wel onderzoek naar gedaan.
Bovendien kun je zelf ook eens een blik werpen op de reacties bij de onlinekrant. Heel erg veel spelfouten en slecht taalgebruik. Zelfs bij algemeen nieuws over hypotheekrente komt er ineens een schreeuwer voorbij met een opmerking als "Ik betaal me scheel en die Marokkanen maar in hun BMW's rondrijden." En ookal is er positief nieuws dat er een olifantje is geboren in Artis, dan komt er een nog weer een zure reactie over die k*t buitenlanders.
En ja dan heb ik mijn mening wel klaar over de gemiddelde lezer van de Telegraaf. Ik heb bijvoorbeeld niks met GeenStijl, daar worden ook zaken geschreven waar de honden geen brood van lusten, maar vaak nog wel in fatsoenlijk Nederlands.

Ik vind het af en toe vermakelijk wat reacties door te lezen op Telegraaf.nl
Dan prijs ik me heel gelukkig dat ik niet zo zuur in het leven sta en alles en iedereen de schuld geef van mijn eigen onvermogen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een link over stemgedrag, dit gaat niet over onderzoek welk type mensen welke krant lezen.
Trotter schrijft over SBS6 mensen die de Telegraaf lezen en dat daar onderzoek naar gedaan is.
Dat vind ik een interessant onderzoek en wil daar graag een linkje van.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
09-11-2018 12:16
Ik lees nu alleen nog maar online. Alleen de kranten die openbaar toegankelijk zijn dus. Ik ben net weer door mijn 5 gratis artikelen Volkskrant heen, dus nu even Telegraaf, lokale krant (aka AD lokaal), Britse krant, en soms de site van de provinciale omroep. Als er iets is waar ik een andere internationale krant voor nodig heb, zoek ik die op. Ik kan ook andere talen lezen.
Installeer meerdere browsers, dan kun je meerdere keren je vijf gratis artikelen lezen:).
nimbus schreef:
11-11-2018 19:39
Installeer meerdere browsers, dan kun je meerdere keren je vijf gratis artikelen lezen:).

Of stel bij Chrome in dat de cookies van die sites worden verwijderd als je Chrome afsluit.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
11-11-2018 19:39
Installeer meerdere browsers, dan kun je meerdere keren je vijf gratis artikelen lezen:).

Dat kun je ook met 1 browser van Google en de incognitomodus inschakelen. Werkt top
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
Alle reacties Link kopieren
thedutchwiseguy schreef:
11-11-2018 19:42
Dat kun je ook met 1 browser van Google en de incognitomodus inschakelen. Werkt top
Bij de NRC werkte dat in elk geval in firefox niet meer. (en bij chrome ook niet meer, net even uitgeprobeerd).
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
11-11-2018 19:43
Bij de NRC werkte dat in elk geval in firefox niet meer. (en bij chrome ook niet meer, net even uitgeprobeerd).
Je kunt artikelen van de website van de NRC ook opslaan in pocket zonder ze te openen. Dan kun je ook zoveel artikelen lezen als je wil. Volgens mij is de enige website van een Nederlandse krant waar dat niet mee gaat die van het FD.
nimbus schreef:
11-11-2018 19:39
Installeer meerdere browsers, dan kun je meerdere keren je vijf gratis artikelen lezen:).

:rofl: Jij wizkid!
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
11-11-2018 19:43
Bij de NRC werkte dat in elk geval in firefox niet meer. (en bij chrome ook niet meer, net even uitgeprobeerd).

Bij Google browser op mn ipad wel. Daar werkt enkel fd niet, vijf per maand of diverse e-mailadressen gebruiken.
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
nimbus schreef:
11-11-2018 19:43
Bij de NRC werkte dat in elk geval in firefox niet meer. (en bij chrome ook niet meer, net even uitgeprobeerd).
Ik heb bij NRC weleens het idee dat ze gewoon niet willen dat hun artikelen gelezen worden. Ik las NRC altijd (betaald) via Blendle maar daar stapten ze op een gegeven moment uit. Dus ik stuur een vriendelijk mailtje waarom ze tot die keuze zijn gekomen en dat ik dat jammer vind. Krijg ik toch een pinnig mailtje terug dat ik maar een krantenabonnement moet nemen als ik nieuws zo belangrijk vind en dat mensen tegenwoordig nergens meer voor willen betalen :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
12-11-2018 13:27
Ik heb bij NRC weleens het idee dat ze gewoon niet willen dat hun artikelen gelezen worden. Ik las NRC altijd (betaald) via Blendle maar daar stapten ze op een gegeven moment uit. Dus ik stuur een vriendelijk mailtje waarom ze tot die keuze zijn gekomen en dat ik dat jammer vind. Krijg ik toch een pinnig mailtje terug dat ik maar een krantenabonnement moet nemen als ik nieuws zo belangrijk vind en dat mensen tegenwoordig nergens meer voor willen betalen :facepalm:


Heel herkenbaar, iets vergelijkbaars maar dan met FD. Kreeg daar later wel excuusbrief voor, ja echt brief die bestaat nog. NRC heeft regelmatig erg scherpe aanbiedingen. Zelfs maar paar euro meer voor de echte krant in de bus.
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
Alle reacties Link kopieren
Ik lees (op zaterdag) De Volkskrant.

De Telegraaf vind ik een populistische en sensatiezoekerige krant en ontzettend onoverzichtelijk met al die schreeuwende koppen.
Het AD is voor mij ook te veel 'sensatie', die vond ik vroeger wel beter.
NRC en FD vind ik wat te 'taai' en Trouw spreekt me minder aan.

De Volkskrant brengt veel achtergrond, maar dat vind ik juist prettig. Het belangrijkste nieuws lees ik toch al (eerder) via de NOS app.
De artikelen zijn soms wel wat gekleurd, maar daar ben ik me bewust van en vaak ligt het ook in de richting van mijn eigen mening, dus dat vind ik niet zo'n probleem. Verder vind ik Sylvia Witteman en Eva Hoeke erg leuke columnisten. Ionica SMeets ook trouwens.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
10-11-2018 12:52
Maar jullie herkennen niet dat je sommige mensen in je omgeving kunt zeggen dat de manier waarop zij praten dom/oppervlakkig/ongenuanceerder overkomt dan bij andere mensen? En dat je bij de één vaker een bepaalde krant (of politieke voorkeur) bemerkt dan bij de ander?
Jawel, maar dat is natuurlijk een soort Voldemort... en dan ben je arrogant, snobistisch, een linkse academische Volkskrantlezer etc.
thedutchwiseguy schreef:
12-11-2018 14:42
Heel herkenbaar, iets vergelijkbaars maar dan met FD. Kreeg daar later wel excuusbrief voor, ja echt brief die bestaat nog. NRC heeft regelmatig erg scherpe aanbiedingen. Zelfs maar paar euro meer voor de echte krant in de bus.
Ja, ik weet het, maar ik ben al geabonneerd op de Volkskrant en wil niet nog een volledige krant. Ik wil gewoon tegen betaling NRC-stukken kunnen lezen maar kennelijk hebben ze dat liever niet. Nou ja, dan niet :)
koko67 schreef:
11-11-2018 19:35
Dit is een link over stemgedrag, dit gaat niet over onderzoek welk type mensen welke krant lezen.
Trotter schrijft over SBS6 mensen die de Telegraaf lezen en dat daar onderzoek naar gedaan is.
Dat vind ik een interessant onderzoek en wil daar graag een linkje van.
Bijvoorbeeld:

Maurice de Hond:

Hij wilde graag weten welke Nederlanders er nu precies op de PVV stemden. De uitkomsten zijn in sommige gevallen verrassend, maar op andere gebieden toch weer bijzonder stereotypisch. Zo ondervond hij dat de PVV voornamelijk bestond uit lageropgeleiden. Maar liefst 45% van de PVV’ers heeft alleen de basisschool afgemaakt, of alleen de middelbare school en/of het MBO. Slechts 17% van de Wildersstemmers is hoogopgeleid.

....

Over welke kranten PVV’ers lezen kunnen we kort zijn: voornamelijk De Telegraaf en het AD.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2015 ... n-in-2002/
Alle reacties Link kopieren
En om het cirkeltje helemaal rond te maken:

http://www.mediacourant.nl/2017/03/sbs- ... t-wilders/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven