Welke krant?

09-11-2018 10:58 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zeker of ik dit op de goede plek plaats maar gezien het te maken heeft met het volgen van de actualiteiten leek het me geschikt.
Na een aantal jaar geen krant te hebben gehad wil ik nu weer een abonnement nemen. Het liefst digitaal zodat ik overal op mijn telefoon kan lezen. Headlines kan ik natuurlijk ook op bijv nu.nl lezen maar ik ben juist geïnteresseerd in de achtergronden en opiniestukken. Welke krant lezen jullie en waarom? Landelijk of regionale krant? Wat zijn aanraders?
hollebollegijs schreef:
09-11-2018 15:29
Trouw

Het is de krant van de - politiek- tegenstanders dus tenenkrommend maar veel achtergrond artikelen en niet onbelangrijk het geeft me inzicht in de wondere denkwereld van Groen Links , CU etc.
Ik lees o.a. ook Trouw, maar die Seada Nourhussen sla ik altijd over. Dat mens kan zo tenenkrommend doorzagen over “witte mensen”.n (Eigenlijk wilde ik “zeiken” schrijven, maar ik houd het maar netjes.)
Alle reacties Link kopieren
Cerfje schreef:
09-11-2018 15:05
Goed idee, maar dit kan niet bij alle kranten volgens mij. Bij NRC next bijvoorbeeld niet.

Ik heb 'm wel eens een aantal weken geprobeerd. Ik denk dat je dan moet wachten op de jaarlijkse 'week van de krant', dan kan het waarschijnlijk wel. Of koop een krantcadeaukaart, die is voor vijf of tien weken de krant op papier (tegen het eind van het jaar vaak bij Primera twee voor de prijs van één).
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
09-11-2018 15:43
Ik lees o.a. ook Trouw, maar die Seada Nourhussen sla ik altijd over. Dat mens kan zo tenenkrommend doorzagen over “witte mensen”.n (Eigenlijk wilde ik “zeiken” schrijven, maar ik houd het maar netjes.)

Wat een drama die vrouw.
Als ze daar nog eens vanaf kunnen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees meerdere kranten. Ik heb geen abonnement maar lees het op het werk, cafe, en soms losse exemplaren.

1 krant geeft m.i. een te beperkte kijk op de wereld.
Hier de Volkskrant. Hadden we vroeger thuis ook en voelt als een vertrouwde krant. Vind de schrijfstijl doorgaans prettig en toegankelijk. VK magazine en Sir Edmund fijne bijlagen.

Alleen...Ik heb de laatste tijd het idee dat ik niet meer tot de doelgroep behoor en daardoor geeft het soms een beetje een dubbel gevoel dat ik deze krant lees. Alsof eigenlijk een Telegraaf lezer had moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
10-11-2018 09:23
Alleen...Ik heb de laatste tijd het idee dat ik niet meer tot de doelgroep behoor en daardoor geeft het soms een beetje een dubbel gevoel dat ik deze krant lees. Alsof eigenlijk een Telegraaf lezer had moeten zijn.
Hoe dat zo? Ik betrap me er de laatste tijd op dat ik de (Volks)krant vaak snel even doorblader en de meeste artikelen scan, in plaats van ze helemaal te lezen. We hebben een abonnement dat nu nog een flinke tijd loopt, maar ik overweeg om over te stappen naar het AD als dit zo blijft (fijne krant met veel regionaal nieuws, alleen vind ik het jammer dat er zoveel sport in staat). Ik voel mezelf echter geen Telegraaflezer, ik moet er echt niet aan denken. De Telegraaf hoort wat mij betreft niet bij de kwaliteitskranten die ik in overweging zou nemen.
Dat ik overweeg over te stappen ligt trouwens aan mij hoor, niet aan de Volkskrant. Ik vond de diepgaande achtergrondartikelen altijd fijn en informatief, maar heb er nu geen geduld meer voor. De zaterdagbijlagen blijven super, die lees ik wel altijd helemaal.
Ik voel mijzelf ook geen Telegraaflezer en vind het ook alles behalve een kwaliteitskrant en ik hecht wel veel waarde aan kwaliteit, zeker voor een krant.
Wat ik bedoel kan ik lastig uitleggen. Het voelt alsof ik niet de doelgroep ben. Om dezelfde reden heb ik mijn abonnement op de Groene Amsterdammer opgezegd. Het voelt een beetje of ik mij niet tot de doelgroep mag rekenen en mijn keuzes veel oppervlakkig behoren te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je " voelt" je geen Telegraaflezer?
Moet je tot een clubje behoren dan om de Telegraaf of de Volkskrant te lezen?
Ik vind het elke keer weer leuk om op mijn werk te vertellen dat ik een Telegraaflezer ben. Altijd dezelfde reacties keer op keer.
Oh nee, jij? Echt waar?
" Ik lees de Volkskrant".
De Telegraaf is een krant voor het "volk" en wordt als burgerlijk beschouwd. En als er een luchtje burgerlijkheid aan zit, zullen de meeste Nederlanders gaan rennen.
Ik vind de Telegraaf gewoon een fijne krant, met als uitblinker de sport, economie en misdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die weerstand tegen de Telegraaf opmerkelijk, maar ik herken het wel. Mijn ouders zijn echte ondernemers en lezen als sinds jaar en dag de Telegraaf. Als puber vond ik het zo'n idiote keuze. Ik vond mijn ouders domme, rechtse mensen die geen hart hadden.

Uiteindelijk ben ik na veel omzwervingen toch weer bij de Telegraaf terechtgekomen omdat het een krant is met een heel goede politieke redactie. Inderdaad makkelijker te filteren van de Volkskrant, wat iemand hierboven schreef. Ik vind het neerhalen van Trump, of rechtste stemmers wat de Volkskrant de laatste tijd veel doet, helemaal niet chique.
Ik vind het vooral echt heel vreemd dat in het verleden een aantal goede redacteuren van de Volkskrant zijn ontslagen, omdat hun denkbeelden blijkbaar niet strookten met de mening van de Volkskrantredactie. Bijvoorbeeld Nausica Marbre en Wierd Duk die nu bij de Telegraaf zitten. Martin Sommer is voor Volkskrant maatstaven ook iets te positief over Trump en te kritisch over de klimaatdoelen. Ik ben benieuwd wanneer hij overstapt. ;)
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Koko, nee, ik vind niet dat je tot een bepaald clubje moet horen om een bepaalde krant te lezen. Maar ik vind dat (soms direct en soms indirect) door de artikelen doorschemert dat de Volkskrant (en nog sterker dus, de Groene Amsterdammer) laat merken dat zij zich tot een bepaalde doelgroep richten. En distantiëren van andere doelgroepen, een beetje minachtend soms zelfs.
En ondanks dat ik wellicht ook tot hun doelgroep zal behoren voelt dat soms zeer ongemakkelijk.
Wat mij stoort aan de Telegraaf is dat alle nieuws even belangrijk is. Dus Patricia Paay of klimaatverandering, allebei even relevant. Daarnaast kan ik niets met de Privé-pagina's. Ik hou van mooie lange reportages, die vind je echt meer in NRC. Echte onderzoeksjournalistiek ook. En er schrijven een paar fijne columnisten.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
10-11-2018 11:07
Wat mij stoort aan de Telegraaf is dat alle nieuws even belangrijk is. Dus Patricia Paay of klimaatverandering, allebei even relevant. Daarnaast kan ik niets met de Privé-pagina's. Ik hou van mooie lange reportages, die vind je echt meer in NRC. Echte onderzoeksjournalistiek ook. En er schrijven een paar fijne columnisten.
:hyper: Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Aan de andere kant: ik vind het 's ochtends wel lekker om zwaar nieuws en luchtige gossip afwisselend op te nemen. Ik vind je voorbeeld trouwens wel to the point, ik wel geen nieuws lezen over PP, maar doordat het tussen het zware nieuws staat, kan ik het ook niet negeren. Ik moet het dan gewoon lezen. :facepalm: tot ergernis van mezelf.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Trotter schreef:
09-11-2018 11:42
Om de suggestieve koppen, de sensatiezoekende foto's en de slecht geschreven artikelen. En vooral omdat er weinig diepgang in zit.

Dit.

Hier of NRC Next, soms afgewisseld met Volkskrant of Trouw.
Neem wat proefabbo’s. Ik vind de Trouw een hele fijne krant, liefst op papier.
Herkenbaar, vrouwjagersma. Maar mijn weerstand dateert al van lang geleden. Vond de Telegraaf inderdaad erg gericht op BN'ers met vaak schreeuwerige kleurenfoto's op de voorpagina. Inmiddels hebben de meeste kranten grote kleurenfoto's op hun voorpagina's. Maar minder gericht op het wel en wee van BN'ers.
Wij hebben de Volkskrant en verder een weekendabonnement op de NRC.
Star² schreef:
10-11-2018 11:13
Dit.

Hier of NRC Next, soms afgewisseld met Volkskrant of Trouw.
Nadeel van NRC Next is dat het geen ochtendkrant is. Ik lees graag een krant bij het ontbijt.
Pientjexxxx schreef:
10-11-2018 11:20
Nadeel van NRC Next is dat het geen ochtendkrant is. Ik lees graag een krant bij het ontbijt.

Vind ik juist fijn, heb toch geen tijd 's ochtends ;-)
koko67 schreef:
10-11-2018 10:09
Je " voelt" je geen Telegraaflezer?
Moet je tot een clubje behoren dan om de Telegraaf of de Volkskrant te lezen?
Ik vind het elke keer weer leuk om op mijn werk te vertellen dat ik een Telegraaflezer ben. Altijd dezelfde reacties keer op keer.
Oh nee, jij? Echt waar?
" Ik lees de Volkskrant".
De Telegraaf is een krant voor het "volk" en wordt als burgerlijk beschouwd. En als er een luchtje burgerlijkheid aan zit, zullen de meeste Nederlanders gaan rennen.
Ik vind de Telegraaf gewoon een fijne krant, met als uitblinker de sport, economie en misdaad.

Ik herken dat gevoel wel. Ik lees de krant voor mijn plezier, niet om me te ergeren aan spelfouten of slecht vertaalde artikelen uit buitenlandse rioolmedia.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
10-11-2018 11:00
Koko, nee, ik vind niet dat je tot een bepaald clubje moet horen om een bepaalde krant te lezen. Maar ik vind dat (soms direct en soms indirect) door de artikelen doorschemert dat de Volkskrant (en nog sterker dus, de Groene Amsterdammer) laat merken dat zij zich tot een bepaalde doelgroep richten. En distantiëren van andere doelgroepen, een beetje minachtend soms zelfs.
En ondanks dat ik wellicht ook tot hun doelgroep zal behoren voelt dat soms zeer ongemakkelijk.
Dit is dus wat ik op mijn werk precies zo voel.
Die vervelende verhevenheid van zogenaamde Volkskrantlezers.
Alsof Telegraaflezers dom zijn en "volks".
Volgens mij bestaat ook alleen in Nederland het woord " Volks".
Dat is iets slechts geloof ik.
koko67 schreef:
10-11-2018 11:44
Dit is dus wat ik op mijn werk precies zo voel.
Die vervelende verhevenheid van zogenaamde Volkskrantlezers.
Alsof Telegraaflezers dom zijn en "volks".
Volgens mij bestaat ook alleen in Nederland het woord " Volks".
Dat is iets slechts geloof ik.

Als het slecht is, waarom heeft de Volkskrant dan juist die naam gekozen?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
10-11-2018 11:49
Als het slecht is, waarom heeft de Volkskrant dan juist die naam gekozen?
Goeie vraag, ik heb geen idee.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
10-11-2018 11:44
Alsof Telegraaflezers dom zijn

De Telegraaflezers die ik ken zijn inderdaad dom. Of rechts. Of beide.
Star2, ik heb het idee dat de Volkskrant de afgelopen jaren wel veranderd is (En de naam bestaat natuurlijk al heel lang).

Anderzijds kan het ook zo zijn dat deze mentaliteitsverandering/doelgroep/subgroepsvorming ook een soort tegenreactie is op de manier waarop andere bladen/media zich juist tegen hen afzetten en dat sommige bewoordingen (wij hier aan grachtengordel vinden inderdaad...) met enig cynisme gelezen dient te worden.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
10-11-2018 11:54
De Telegraaflezers die ik ken zijn inderdaad dom. Of rechts. Of beide.
En dat bedoel ik nu met die minachtende verhevenheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven