Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:magazinejunkie schreef op 11 november 2015 @ 16:44:

[...]

Onzin, je kunt dan net zo goed witte mensen aannemen die op tijd komen niet belangrijk vinden en in een sollicitatiegesprek gaat niemand zeggen dat hij of zij niet punctueel is.Inderdaad, maar als bij een blanke daarom het contract niet verlengd wordt of als hij ontslagen wordt dan zal hij dat niet aan zijn kleur wijten.
quote:magazinejunkie schreef op 11 november 2015 @ 16:42:

[...]

waarom zou hij daar alleen boven moeten staan dan ? wat levert hem dat op ?Het levert hem op dat hij geen minderwaardigheidscomplex hoeft te hebben vanwege zijn allochtoon zijn, omdat er nu eenmaal een groep mensen bestaat die enorm kortzichtig is als het om kleur gaat. Hij mag gewoon trots zijn op wie hij is en weten dat de meeste mensen geen enkel probleem hebben met mensen met een andere kleur. Dat lijkt mij een beter gevoel geven dan in een hoekje worden gezet van slachtoffers.
quote:Pientjexxxx schreef op 11 november 2015 @ 16:46:

[...]

Inderdaad, maar als bij een blanke daarom het contract niet verlengd wordt of als hij ontslagen wordt dan zal hij dat niet aan zijn kleur wijten.Nee het SCP is een louche organisatie die maar wat aan moddert, wat ze publiceren is zeker geen bewijs voor een maatschappelijk probleem want zie de vriend van Adama heeft ook werk.
quote:magazinejunkie schreef op 11 november 2015 @ 16:42:

[...]

waarom zou hij daar alleen boven moeten staan dan ? wat levert hem dat op ?Wat levert het hem op als hij overal white privilege en racisme ziet? En hij bij elke afwijzing er vanuit gaat dat het wel aan zijn kleur zal liggen? Of aan zijn afkomst? Dat levert alleen maar frustratie op. Waarom zou je dat willen? Wat gaat dat verongelijkte opleveren? Ja, bij types als Anousha levert het screentijd op, een babbeltje bij Pauw of DWDD (tegen betaling) en publiciteit. Daar leeft zij van. Maar de architect, de makelaar, de arts, de leraar, de kelner, de aannemer, die moeten het hebben van hun kwaliteiten en (werk)houding.
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 16:44:

[...]

lees even de opzet dan zie je dat alle variabelen die jij en anderen noemen zijn meegenomen. het onderzoek vond plaats over verschillende dimensies. Het SCP publiceert niet zomaar wat hoorDat weet ik niet, er wordt overal genoeg gesjoemeld met onderzoeken om de gewenste uitkomst te krijgen, maar ik zal de variabelen later bekijken.
quote:adnama schreef op 11 november 2015 @ 16:27:

[...]

Dat ben ik niet met je eens. Mijn vriend is een niet westers allochtoon, toch heeft hij nooit enig nadeel hiervan ervaren op de arbeidsmarkt of daarbuiten.

Ik vraag me serieus af (als niet westerse allochtoon zijnde) of je vriend er niks van merkt/geen last van heeft of dat hij eraan gewend is geraakt.

Wat voorbeeldjes van de werkvloer:

-Er werd mij laatst gezegd dat ik zo modern ben voor een [vul maar in], terwijl ze me aankeek alsof ze me het compliment van het jaar had gegeven. Ik ben haar leidinggevende.

-"Ik hoor helemaal niet aan je dat je niet Nederlands bent" Ik woon hier al 29 jaar.

-"Zal ik het document even reviewen? Dan weet je zeker dat er geen taalfouten in staan"- Collega die me(!) vrouw schrijft i.p.v mijn vrouw.

Ook jouw vriend zal vast zulke voorbeelden hebben.
quote:adnama schreef op 11 november 2015 @ 16:49:

[...]

Dat weet ik niet, er wordt overal genoeg gesjoemeld met onderzoeken om de gewenste uitkomst te krijgen, maar ik zal de variabelen later bekijken.ja het SCP staat bekend om sjoemelen natuurlijk
Ik vind het toch zo opvallend dat bij dit onderwerp onderzoeken, cijfers, feiten en statistieken rucksichtlos naar de prullenbak worden verwezen. Mensen die jaren gestudeerd hebben en de hele dag niks anders doen dan dit soort gegevens onderzoeken, maar nee hoor, die kunnen wel zeggen dat de arbeidskansen voor allochtonen nergens anders in Europa zo slecht zijn als in Nederland, Truus kent 1 Marokkaan die wel werk heeft dus hoppa, dat hele onderzoek is pleepapier. Zo gek.
Am Yisrael Chai!
quote:pejeka schreef op 11 november 2015 @ 15:39:

[...]

Maar ik denk dat het in elke maatschappij een bekend verschijnsel is om de mensen van de eigen groep een streepje voor te geven. Niet alleen bij "witten".

Hier in de stad zocht een Turkse pizzaboer een bezorger. Een kennis van me solliciteerde (hij is geen Turk), had ervaring als maaltijdbezorger, zag er keurig uit, enz. Toch werd hij niet aangenomen: men koos voor een Turkse jongen/man.

Een blanke vriendin van me heeft een tijdje in Ghana gewoond. Ze zocht een gewoon baantje, iets op een kantoor, en had genoeg opleiding en papieren. Bovendien woonde ze in de hoofdstad, dus bedrijven genoeg. Toch heeft het haar verdomd veel moeite gekost ergens aan de bak te komen, omdat ze als buitenstaander werd gezien.

Het gaat me er niet om dingen goed te praten, maar het stuit me tegen de borst als wordt gedaan alsof het alleen in "blanke kringen" zou bestaan.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Mensen denken in groepjes. Dat is een tekortkoming, dat wil ik best toegeven. Maar zoals je al zegt beperkt het zich niet tot witte kringen.

Vanuit die gedachte verder geredeneerd: ik vind het gevaarlijk dat de 4 dames zo hameren op groepsdenken. Die wij/zij-verhouding zorgt er juist voor dat die zij-groep (verzameling van witte mensen) zich genoodzaakt voelt defensief op te stellen met alle gevolgen van dien voor de wij-groep (verzameling getinte en donkere mensen)! Een vrij natuurlijke reactie als je groep wordt aangevallen omwille van enkele kerneigenschappen.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 16:42:

[...]

lees even die monitor van het SCP, de variabelen zijn daarin meegenomen. Dat er mensen zijn die het goed doen zegt niks. Er zijn ook mensen die genezen van de dodelijkste vormen van kanker. Dat doet niks af aan de dodelijkheid van die kankersoortOverigens genezen van een dodelijke kankersoort kan alleen maar als de prognose is dat er nog kans is genezing, ook al is die kans soms zeer klein. Als de prognose is dat je niet kunt genezen en je overleeft het toch tot op hoge leeftijd, dan is prognose onjuist geweest.
Ik ga mijn zoon en leren dat hij zich moet bewijzen, hard moet werken en zijn kwaliteiten voor het voetlicht moet leren brengen maar ook dat ie in een maatschappij leeft waar niet iedereen gelijke kansen heeft.

Ik ga hem geen sprookjes vertellen noch hem ook niet ''slachtoffer'' maken, ik geef hem een reëel beeld mee van hoe Nederland in elkaar zit.

*zet nu pc uit, anders blijf ik reageren*
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 16:51:

Ik vind het toch zo opvallend dat bij dit onderwerp onderzoeken, cijfers, feiten en statistieken rucksichtlos naar de prullenbak worden verwezen. Mensen die jaren gestudeerd hebben en de hele dag niks anders doen dan dit soort gegevens onderzoeken, maar nee hoor, die kunnen wel zeggen dat de arbeidskansen voor allochtonen nergens anders in Europa zo slecht zijn als in Nederland, Truus kent 1 Marokkaan die wel werk heeft dus hoppa, dat hele onderzoek is pleepapier. Zo gek.Het sociaal cultureel planbureau nota bene, die een longitudinaal onderzoek doet naar racisme op de werkvloer. Al jarenlang de cijfers publiceert en waarbij nog nooit vraagtekens zijn gezet door welke wetenschapper dan ook. De monitor wordt in een hoekje gesmeten want de vriend van pietje heeft ook immers werk.
Oh, dat zei Meds ook al .

De OESO en Eurostat zijn natuurlijk ook enorm louche, sjoemelende organisaties. Net als Amnesty International, de Verenigde Naties en het World Economics Forum.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 15:18:

[...]

En om op je vraag te reageren: wat zou je eraan willen doen? Ik vind het persoonlijk te makkelijk om te zeggen dat je als eenling niet zoveel kunt betekenen. De luxe om zich er met "ik ben maar een eenling" vanaf te maken heeft een minderheid ook niet.

Ik vind het sowieso bewonderingswaardig dat je nog bezig bent.

Ik ben geen barricade persoon (meer)

Ik heb niet veel energie. Ik heb baan, kinderen, man, nog wat sport en m'n eigen niet meewerkende lijf. Ik kan denken als 'ik werk als een inktvlek' of een 'steen in het water', waardoor wat ik zeg en doe steeds meer mensen bereikt. Ik denk niet dat het zin heeft dat ik ergens hard ga roepen dat er discriminatie is en dat ik daar tegen ben. Iedereen zegt namelijk tegen discriminatie te zijn, ook al is hun volgende woord dan 'maar...'.

Maar ik zie dus echt niet wat ik verder zou kunnen doen. Sorry.

En ja.. mijn 'white privelege' is dat ik er niet in het dagelijks leven tegenaan loop. Daar kan ik jou en anderen ook al niet mee helpen. Ik zie niet echt in wat ik dan nog kan doen?

Maak ik me er dan maar makkelijk van af? Ja, sorry. Maar wat zie jij mij dan nog doen zonder te 'helpen' (want white helper) maar met een statement?
Later is nu
quote:operator_7 schreef op 11 november 2015 @ 15:25:

[...]

Witte privileges is een selectieve waarneming. Ik ben wit en heb sinds de crisis keihard moeten werken om mijn huur te kunnen betalen. Er waren maanden bij dat ik niet meer dan 500 euro binnensprokkelde. Nu het beter gaat zou het ineens te maken hebben met witte privileges... Wat dachten ze van hard werken?

Jaja, de witte man heeft het zwaar. tuurlijk Ik zie er genoeg die amper rond kunnen komen, ook werkloos zijn enzovoorts.

En dan nog snap je niet dat de witte man eerder aangenomen wordt dan de gekleurde man en dat dát dus je privilege is? Terwijl dat áángetoond is? Dat hoe zwaar jij het hebt dus door een simpel iets als je huidskleur nog verergerd kan worden?
Later is nu
quote:adnama schreef op 11 november 2015 @ 16:52:

[...]

Overigens genezen van een dodelijke kankersoort kan alleen maar als de prognose is dat er nog kans is genezing, ook al is die kans soms zeer klein. Als de prognose is dat je niet kunt genezen en je overleeft het toch tot op hoge leeftijd, dan is prognose onjuist geweest.ook dit is onzin natuurlijk. stel jij krijgt alvleesklierkanker, dan is de kans dat je na 5 jaar in leven bent nog zo'n 5%. Het feit dat er mensen zijn die na 5 jaar met alvleesklierkanker nog leven wil niet zeggen dat er een verkeerde prognose is gesteld en het maakte de ziekte al helemaal niet minder dodelijk, want 95% overleeft het niet.
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 16:53:

Oh, dat zei Meds ook al .

De OESO en Eurostat zijn natuurlijk ook enorm louche, sjoemelende organisaties. Net als Amnesty International, de Verenigde Naties en het World Economics Forum.Allemaal malafide clubjes net als de FIFA
Dit is echt heel erg.
Waar ik nu zo benieuwd naar ben Adnama (en Pejeka, maar ook anderen die willen reageren):

Welk belang heeft de OESO volgens jou dan om een onderzoek te publiceren en de alarmklokken te luiden over het feit dat nergens anders in Europa allochtonen zulke slechte arbeidskansen hebben dan in Nederland, als dat niet waar zou zijn? Welke complottheorie zit daarachter?

En als er geen complottheorie achter zit: waarom geloof je dat onderzoek niet gewoon?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 16:51:

Ik vind het toch zo opvallend dat bij dit onderwerp onderzoeken, cijfers, feiten en statistieken rucksichtlos naar de prullenbak worden verwezen. Mensen die jaren gestudeerd hebben en de hele dag niks anders doen dan dit soort gegevens onderzoeken, maar nee hoor, die kunnen wel zeggen dat de arbeidskansen voor allochtonen nergens anders in Europa zo slecht zijn als in Nederland, Truus kent 1 Marokkaan die wel werk heeft dus hoppa, dat hele onderzoek is pleepapier. Zo gek.

Jij leest slecht of je leest wat je wilt lezen. Ik en vele anderen zien ook dat de kansen(!) voor allochtonen op de arbeidsmarkt significant anders zijn. Wat overigens niet wijst op witte privileges, dat is een rammelend verklaringsmodel dat op vele terreinen tekort schiet.

Punt is dat een oplossing niet alleen bij die witte mensen ligt, maar ook bij die allochtonen zelf. De eerste stap is dat de eigen cultuur van nieuwkomers leuk en aardig kan zijn, maar dat het eigen maken van de Nederlandse cultuur een belangrijke voorwaarde is om werk te krijgen.

Een andere stap is beperken van verdere immigratiestromen en dat we eerst werk maken van onze eigen groep allochtonen. Betere scholing, betere spreiding enzovoort. Duidelijk maken dat Nederland niet zit te wachten op religieuze opdringerigheid zoals pastafaripetten en hoofddoeken. En zo stap voor stap de kansen verbeteren.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
https://www.youtube.com/watch?v=BWf-eARnf6U
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 november 2015 @ 17:00:

[...]

Allemaal malafide clubjes net als de FIFAVergeet Volkswagen niet. Na de sjoemeldiesel krijgen we nu ook de sjoemeleconomie.
Am Yisrael Chai!
http://www.geenstijl.nl/m ... hahahahahaha___lache.html
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:fashionvictim schreef op 11 november 2015 @ 17:02:

Waar ik nu zo benieuwd naar ben Adnama (en Pejeka, maar ook anderen die willen reageren):

Welk belang heeft de OESO volgens jou dan om een onderzoek te publiceren en de alarmklokken te luiden over het feit dat nergens anders in Europa allochtonen zulke slechte arbeidskansen hebben dan in Nederland, als dat niet waar zou zijn? Welke complottheorie zit daarachter?

En als er geen complottheorie achter zit: waarom geloof je dat onderzoek niet gewoon?Geen complot. Veel allochtonen zijn teveel aan hun eigen lot overgelaten en kunnen zich lastig de Nederlandse cultuur eigen maken. Het is een fout geweest grote groepen niet te willen integreren onder het mom van gelijkwaardigheid der culturen. Dat zullen we dus moeten aanpakken. En ons richten op werk voor onze allochtonen (en 50+'ers) in plaats van nog meer immigranten binnenlaten.
quote:operator_7 schreef op 11 november 2015 @ 17:03:

[...]

Jij leest slecht of je leest wat je wilt lezen. Ik en vele anderen zien ook dat de kansen(!) voor allochtonen op de arbeidsmarkt significant anders zijn. Wat overigens niet wijst op witte privileges, dat is een rammelend verklaringsmodel dat op vele terreinen tekort schiet.

Punt is dat een oplossing niet alleen bij die witte mensen ligt, maar ook bij die allochtonen zelf. De eerste stap is dat de eigen cultuur van nieuwkomers leuk en aardig kan zijn, maar dat het eigen maken van de Nederlandse cultuur een belangrijke voorwaarde is om werk te krijgen.

Een andere stap is beperken van verdere immigratiestromen en dat we eerst werk maken van onze eigen groep allochtonen. Betere scholing, betere spreiding enzovoort. Duidelijk maken dat Nederland niet zit te wachten op religieuze opdringerigheid zoals pastafaripetten en hoofddoeken. En zo stap voor stap de kansen verbeteren.

Nee, die factoren zijn allemaal al gecorrigeerd. Heb je ook maar 1 van die onderzoeken gelezen? Je doet allemaal aannames over oorzaken die door die onderzoeken al lang van tafel zijn geveegd. Sterker nog: in alle onderzoeken staat letterlijk dat racisme en discriminatie de enige mogelijke verklaring voor die verschillen zijn.

Het gaat ook niet alleen om nieuwkomers, immigranten of vluchtelingen, maar juist vooral ook om tweede- , derde- en vierde-generatie allochtonen.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven