Zijn sauna`s wel veilig?

28-03-2013 16:34 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel is er een brand bij een groot sauna complex.

Dit betreft het hotelgedeelte, in 2012 is er een sauna uitgebrand.

Hier in de buurt zijn ook een aantal sauna`s en ook hier is erg vaak brand.

Zouden sauna`s (nog) wel veilig zijn?

Ze mogen je bijna gevaren geld geven ipv entree te heffen.
Laat ik het zo zeggen, hier in Finland heeft een groot deel van de mensen een sauna in hun wooncomplex of in hun huis. En hier lees ik daar nou nooit iets over. Dus zal het nou echt aan de sauna's liggen?
Tja, ze hebben nou eenmaal veel kachels nodig dus dat is altijd een risico. Thuis kan ook brand uitbreken maar daar krijg je ook geen gevarengeld voor. En met een auto kun je botsen en in een zwembad verdrinken.

Sneu voor de eigenaar, vind het knap als mensen investeren en risico's nemen en dit gun je niemand natuurlijk.
Er is bijna altijd 'n zwembad, bubbelbad of douche binnen 'n paar meter van de daadwerkelijke saunacabine, dus zou daar niet zo angstig over zijn.
Ik las dat de brand is begonnen op het dak van het hotel. Heeft dus inderdaad weinig te maken met de sauna's zelf.
Ja, sauna's gaan best vaak in brand, maar ik heb nog nooit gehoord dat er gasten gewond zijn geraakt. Nu ook niet toch?

Wel zonde hoor, van Bussloo. Ik wilde er altijd nog een keer heen.
.
Het saunacomplex is in orde, het hotel is in de brand gevlogen en staat los van de sauna (is door een tunnel onder de grond verbonden met het hotel). Alleen het hotel is ontruimd, de sauna niet.
Stressed is just desserts spelled backwards
Impala, je kunt gewoon naar de sauna, die is in orde.

De sauna is ook niet ontruimd geweest vandaag.

Ik vind het stom dat in de berichtgeving staat dat het om het complex gaat, want het sauna gedeelte is niks mee aan de hand.
Wat ik er van begrepen heb (maar de oorzaak is nog niet bekend) is dat er mensen op het dak waren van het hotel (aan het werk, denk ik, hotel is vrij nieuw, vanaf het najaar open) en misschien dat het daarom in de brand is gegaan. Het is kurkdroog op het moment door de droge oostenwind, er zijn ook al een paar heidebranden geweest.
Je hoort inderdaad af te toe dat er brand is uitgebroken in een sauna. Er zijn echter nog nooit slachtoffers bij gevallen dus angst voor een saunabezoek is zwaar overdreven. In dit geval gaat het, zoals hier al eerder gezegd, alleen om het hotel en niet om het saunagedeelte.
Het is hier in de regio niet af en toe maar een aantal keer achter elkaar helaas.
quote:Flashy schreef op 28 maart 2013 @ 17:08:

Het is hier in de regio niet af en toe maar een aantal keer achter elkaar helaas.waar dan?
quote:Flashy schreef op 28 maart 2013 @ 17:08:

Het is hier in de regio niet af en toe maar een aantal keer achter elkaar helaas.Die branden bij de bekendste sauna nabij grunn zijn steeds op het zelfde punt ontstaan. Heel toevallig net wanneer er een verbouwing in het verschiet lag....
quote:Maleficent schreef op 28 maart 2013 @ 16:44:

Wat ik er van begrepen heb (maar de oorzaak is nog niet bekend) is dat er mensen op het dak waren van het hotel (aan het werk, denk ik, hotel is vrij nieuw, vanaf het najaar open) en misschien dat het daarom in de brand is gegaan. Het is kurkdroog op het moment door de droge oostenwind, er zijn ook al een paar heidebranden geweest.Klopt.... in dat deel van het land geld ook code oranje hoorde ik gister op de radio!
Ik zou me meer zorgen maken over mannen die stiekem foto's maken in de kleedkamer.
of over de smerigheden die ronddrijven in de jacuzzi...
quote:Flashy schreef op 28 maart 2013 @ 16:34:

Momenteel is er een brand bij een groot sauna complex.

Dit betreft het hotelgedeelte, in 2012 is er een sauna uitgebrand.

Deze:

http://www.nu.nl/binnenla ... saunacomplex-bussloo.html
quote:impala schreef op 28 maart 2013 @ 16:39:

Ja, sauna's gaan best vaak in brand, maar ik heb nog nooit gehoord dat er gasten gewond zijn geraakt. Nu ook niet toch?

Wel zonde hoor, van Bussloo. Ik wilde er altijd nog een keer heen.

Stond ook op mijn verlanglijstje, maar het is een relatief kleine wellness dacht ik. Die vind ik minder leuk (net in Veluwse Bron geweest)

Ze zijn vrijdag weer open:

http://www.thermenbussloo.nl/
quote:EvenWatAnders schreef op 28 maart 2013 @ 17:28:

[...]

Die branden bij de bekendste sauna nabij grunn zijn steeds op het zelfde punt ontstaan. Heel toevallig net wanneer er een verbouwing in het verschiet lag....

De eerste brand is veroorzaakt door een saunaganger, toen de houtgestookte sauna nog door de gasten zelf opgestookt mocht worden. Die dombo had te veel hout op het vuur gelegd en heeft vervolgens een blok hout uit de haard gepakt en weer in de houtkorf gelegd. Had niet door dat het blok al smeulde.

Dus ik weet niet wat je wilt suggereren, maar ze zijn er echt niet blij mee dat de kelosauna en recent de bamboesauna zijn afgebrand.
@quattro35 bussloo is niet veel kleiner als de Veluwse bron hoor. Scheelt misschien ietsje.. Bussloo heeft daarbij de grootste opgietsauna..

Ik ben er niet bang voor, ga al bijna vijftien jaar naar veel verschillende sauna's en nog nooit iets mee gemaakt. Zaterdag gaat gelukkig toch ons dagje ontspanning door..
quote:Ikbenanoniem schreef op 28 maart 2013 @ 18:47:

[...]

De eerste brand is veroorzaakt door een saunaganger, toen de houtgestookte sauna nog door de gasten zelf opgestookt mocht worden. Die dombo had te veel hout op het vuur gelegd en heeft vervolgens een blok hout uit de haard gepakt en weer in de houtkorf gelegd. Had niet door dat het blok al smeulde.

Dus ik weet niet wat je wilt suggereren, maar ze zijn er echt niet blij mee dat de kelosauna en recent de bamboesauna zijn afgebrand.

Moet je het wel goed zeggen. De eerste houtgestookte sauna is afgebrand door een gast. De bamboesauna door kortsluiting en nu de nieuwe houtgestookte sauna waarschijnlijk ook door kortsluiting of te hoog opgestookte open haard. Dat is nog niet bekend,

De kelosauna mankeert gelukkig niets. Is namelijk een hele fijne sauna. Ze hebben nu wel de entree verlaagt naar E10 per persoon ivm de branden.
Dit was in februari:

http://www.nu.nl/binnenla ... -hotel-van-nederland.html
Brand in de sauna van een fitness centrum:

http://www.omroepzeeland. ... fitland-goes#.UVSTzheW8wc
Spa Sereen had vlak na de opening brand:

https://www.spaonline.com/spas-en-sauna ... -spasereen
quote:Amand schreef op 28 maart 2013 @ 17:52:

Ik zou me meer zorgen maken over mannen die stiekem foto's maken in de kleedkamer.Laat die mannen toch. Hebben die ook een verzetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven