Coronavirus COVID-19 alle pijlers

37 weken zwanger: kinderen tot bevalling thuis houden?

25-01-2022 06:04 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschuwing: lang verhaal!


Niet te doen dit. Ik ben 37 weken zwanger en heb twee kinderen van 4 en 7 jaar oud op school. Corona gaat hard rond op in de klas momenteel en het lijkt erop dat het niet snel minder gaat worden: https://nos.nl/l/2414398. Ik weet al van vier klasgenoten van mijn oudste die nu thuis in quarantaine zitten, maar dus weer op school zullen zijn, ondanks hun positief geteste huisgenoten.

Bevallen is topsport, dus dat doe ik liever niet met of kort na corona of griep of wat voor ziekte dan ook. Ook gaf Delta twee keer zoveel kans op overlijden van baby in de buik, waarmee de kans nog steeds heel klein was, maar toch wil je die kans graag zo laag mogelijk houden. Ik heb zelf lang gewacht met vaccineren tijdens mijn zwangerschap, mijn tweede prik heb ik daarom nog kort geleden (6 weken) geleden gekregen. Slapen lukt niet zo goed meer nu en overdag bijslapen lijkt mij deze weken heel verstandig. Mijn eerste bevallingen duurden 40 en 24 uur, dus een nachtje slaap missen hoort er waarschijnlijk nu ook weer bij. Beter niet al oververmoeid beginnen.

Met het recente advies van het OMT wordt de kans op corona oplopen in de klas dus steeds groter. Mijn oudste heb ik al een kleine week thuis en dat is heel gezellig, maar ook vermoeiend. Mijn eerste gedachte bij het nieuwe advies was dat de jongste nu ook niet meer naar school kan...

Maar beide kinderen twee tot vier weken thuis opsluiten? Ik vind dat een heel hoge prijs. Een alternatief is om zelf tot de bevalling afstand te houden van de kinderen en mijn lieve man ze extra laten knuffelen. Maar dat is ook een hoge prijs, dat vinden we allemaal ook verschrikkelijk!

Ik kom er gewoon niet uit wat te doen...

Wat zouden jullie aanraden? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Bedankt! :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je afvragen of de kosten nu niet groter zijn dan de baten. Wat is de kans dat jij noemenswaardig veel last krijgt wanneer je corona zou krijgen?
Je bent nu zevenendertig weken, de bevalling kan ook in week tweeënvijftig pas plaatsvinden.

Je kunt je kinderen toch geen vijf weken thuis houden?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon blijven leven zoals je leeft. Je bent onlangs gevaccineerd. Zonder corona had je ook de kans gehad met een verkoudheid van de kinderen te moeten bevallen. En ze thuishouden betekent ook dat man de deur niet uit kan, ze niet kunnen sporten, geen bezoek meer ontvangen, geen boodschappen meer doen maar laten bezorgen. Ik zou gewoon alles doen zoals je doet.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen wel naar school laten gaan, zodat je zelf overdag kunt rusten/bijslapen.
Je kind hoeft het niet op te lopen en als je kind het krijgt is het ook echt niet zeker dat jij het krijgt. En als je het krijgt hoef je er geen last van te hebben. Ik denk dat je het nu even te zwart ziet. De kinderen thuis houden lijkt me zeker geen oplossing, al helemaal niet een goede voor jouw energieniveau.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt niet vanwege je eigen angst je kinderen weken lang thuis houden van school. Ik zou daar als leerkracht een melding van moeten maken. Stel dat je pas over 5 weken bevalt. Je kunt niet je 7 jarige (groep 3?), 5 weken van onderwijs weerhouden.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
25-01-2022 06:39
Kinderen wel naar school laten gaan, zodat je zelf overdag kunt rusten/bijslapen.
Je kind hoeft het niet op te lopen en als je kind het krijgt is het ook echt niet zeker dat jij het krijgt. En als je het krijgt hoef je er geen last van te hebben. Ik denk dat je het nu even te zwart ziet. De kinderen thuis houden lijkt me zeker geen oplossing, al helemaal niet een goede voor jouw energieniveau.
Dit idd. Anders kan je ook niet uitrusten, bovendien is school belangrijk voor ze. Als de baby er is wil je ze dan ook thuishouden, uit angst dat ze de baby besmetten?
Je bent 6 weken geleden gevaccineerd dus nog goed beschermd tegen ziek worden. Als je echt doodsbang bent om Corona van je kinderen te krijgen, misschien zelf ergens gaan logeren, bij familie zonder kinderen of een hotel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal niet bang voor een ernstig verloop van corona voor mij. Wel voor het vrij normale verloop met hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid en week of twee herstellen met vermoeidheid. En als er geen corona was geweest had ik ze niet thuisgehouden omdat de kans op griep en heftige verkoudheid niet zo groot was geweest als hoe corona nu rondgaat door de klas.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in hetzelfde schuitje. Maar ik heb er nog geen seconde over nagedacht om mij kinderen thuis te houden, terwijl ik toch ook liever beval zonder Corona.

Een broertje of zusje is al best een enorme verandering. Daarnaast loop je ook gewoon het risico op een gewone verkoudheid/buikgriep en zal je daarna ook gewoon moeten bevallen. En als je dan straks een kwetsbare mini-baby hebt? Ga je ze dan ook thuis houden?

Ik zie ook in mijn omgeving dat mensen een heel stuk minder ziek worden op het moment. Soms zelfs alleen een positieve test zonder klachten. Ik zou proberen er iets relaxter in te staan, vooral je rust te nemen, dat is ook goed voor je immuunsysteem.
mommy2018 wijzigde dit bericht op 25-01-2022 07:12
Reden: Nog niet klaar met typen.
33.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-01-2022 06:36
Je bent nu zevenendertig weken, de bevalling kan ook in week tweeënvijftig pas plaatsvinden.

Je kunt je kinderen toch geen vijf weken thuis houden?
Die kans schat ik dan weer bijzonder klein in.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-01-2022 06:36
Je bent nu zevenendertig weken, de bevalling kan ook in week tweeënvijftig pas plaatsvinden.

Je kunt je kinderen toch geen vijf weken thuis houden?
Ik hoop het niet voor TO. :-D
Ik snap je angst, ik denk zelfs dat er een reële kans is dat je kinderen komende weken corona krijgen. Toch vind ik niet dat je ze daarom weken thuis op moet sluiten. Een risico dat er nu bij hoort.
Roosjediedeldoosje schreef:
25-01-2022 07:10
Die kans schat ik dan weer bijzonder klein in.
Heb je per ongeluk een slurf?

Ontopic: ik zou ze niet thuis houden. Je krijgt dan wellicht geen corona, maar ik kan je op een briefje geven dat je na 3-5 weken in een huis met opgehokte kinderen ook niet echt uitgerust zult zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als jij de kinderen moet entertainen dan zou ik het zeker niet doen. Kan je man dat doen?

Ik vind eigenlijk dat kinderen wel erg veel missen als je ze thuis gaat houden. Zou ze lekker op school laten.
Alle reacties Link kopieren
Keesjeaap5 schreef:
25-01-2022 06:54
Je kunt niet vanwege je eigen angst je kinderen weken lang thuis houden van school. Ik zou daar als leerkracht een melding van moeten maken. Stel dat je pas over 5 weken bevalt. Je kunt niet je 7 jarige (groep 3?), 5 weken van onderwijs weerhouden.
Dit is volgens mij onzin. Nou ja, melden kun je natuurlijk doen, maar daar maak je mij dan weer niet bang mee. Ook omdat hij (groep 4) thuis onderwijs krijgt en op alle vlakken ruim voor loopt op het gemiddelde.
Alle reacties Link kopieren
Ben je gevaccineerd plus booster?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
O je wilt dus horen dat ze je thuis moet houden? Belachelijk om die kinderen thuis te houden terwijl je gewoon volledig gevaccineerd bent. Maar ja, jouw angsten hun probleem.
Alle reacties Link kopieren
Houd je je man dan ook thuis? Ik vind dat je je kinderen niet 4 weken thuis kunt houden. Je bekijkt het alleen van jouw kant, ik wil niet vermoeid aan de bevalling beginnen. Maar wat is fijner voor je kinderen? En 2 kleine kinderen fulltime thuis kunnen ook heel vermoeiend zijn, heb je het alsnog voor niks gedaan.
pelle wijzigde dit bericht op 25-01-2022 07:40
2.37% gewijzigd
Roosjediedeldoosje schreef:
25-01-2022 07:24
Dit is volgens mij onzin. Nou ja, melden kun je natuurlijk doen, maar daar maak je mij dan weer niet bang mee. Ook omdat hij (groep 4) thuis onderwijs krijgt en op alle vlakken ruim voor loopt op het gemiddelde.
Beh, ik krijg nog liever drie keer corona dan dat ik vijf weken lang opgesloten moet zitten met twee kinderen die zich de tandjes vervelen en die ik dan nog thuisonderwijs moet geven ook. En dan heb ik het nog niet eens over wat je die kinderen aandoet met je onzalige plan.
Alle reacties Link kopieren
Roosjediedeldoosje schreef:
25-01-2022 07:24
Dit is volgens mij onzin. Nou ja, melden kun je natuurlijk doen, maar daar maak je mij dan weer niet bang mee. Ook omdat hij (groep 4) thuis onderwijs krijgt en op alle vlakken ruim voor loopt op het gemiddelde.
Dat voorlopen geeft je geen extra privileges. Er is gewoon leerplicht.
Alle reacties Link kopieren
Welnee gewoon naar school laten gaan die kinderen. Wat een onzin om ze thuis te houden. Zeker als je volledig gevaccineerd bent. Ik was zelf ook zwanger in corona tijd, en vaccinatie raadden ze toen zwangeren nog af. Heb het ook spannend gevonden de laatste weken maar her is allemaal goedgekomen. Daarna wel corona gehad zonder klachten. Zeker als je gevaccineerd bent zou ik me geen zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland geldt sinds 1969 thuisonderwijs in principe niet meer als vervulling van de leerplicht.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-01-2022 06:36
Je bent nu zevenendertig weken, de bevalling kan ook in week tweeënvijftig pas plaatsvinden.

Je kunt je kinderen toch geen vijf weken thuis houden?

Dit lijkt mij een kans van precies 0.
Alle reacties Link kopieren
En net alsof alle verkouden vrouwen met wat spierpijn niet kunnen bevallen. Mijn god. Ga je dan als een zeester liggen dat je je niet zo lekker voelt dus het niet gaat gebeuren? Je gaat bevallen en dan is niet zo lekker niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Nee dit kun je echt niet maken naar je kinderen. Als jij per sé topfit aan je bevalling wil beginnen dan moet je gewoon zelf in quarantaine gaan en in een huisje gaan zitten vanaf nu. Kinderen wekenlang opsluiten omdat jij fit wil blijven vind ik zeer egoïstisch. Dus ga lekker alleen in een huisje zitten, kun je slapen wanneer je wil zo fit mogelijk blijven.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat je wel het risico wilde nemen om al die tijd niet volledig gevaccineerd te zijn tijdens je zwangerschap trouwens. Veel meer risico.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven