Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Angst om corona

03-06-2020 15:54 34 berichten
Beste forummers,

Allereerst: ik onderschat de coronacrisis zeker niet. Weet van de druk op de zorg en ik houd me netjes aan de regels.

Wat ik echter wel merk, is dat mensen om me heen echt extreem bang zijn. Drie dagen achter elkaar:
- uitgejoeld in de supermarkt vanwege passeren met karretje. Deze mevrouw stond op haar gemakje de mooiste bloemkool uit te kiezen (ben niet tegen haar aan gelopen oid, alleen erlangs)
- schoonmoeder kreeg bijna een aanval toen ik zei dat we waarschijnlijk met de auto naar het buitenland gaan, met de woorden dat wij debet zullen zijn aan doden hier en in Frankrijk... (auw)
- heb deze week voor het eerst een terrasje gepakt. Een vriendin gaf wel even aan dat ik met zulke dingen wel even in quarantaine zou moeten gaan. Ik vind het onzin, ik ben volledig legaal met mijn vriend op het terras, het mag, dus waarom niet.

Deze week weer begonnen met lesgeven (vo) en hier uitgelegd aan brugklassers dat niet iedereen met Corona op de ic terechtkomt. Ze dachten dat bijna iedereen die besmet raakt, er zo bij komt te liggen. Kennelijk is dit het signaal dat uitgezonden wordt... massahysterie vind ik het.

Hoe komt dit toch? Herkenbaar voor iemand?
Maar jij belde toch ook gelijk in het weekend of je getest moest worden toen je je even niet fit voelde??

Als je er geen angst voor had, had je dat vast niet gedaan.
Fout
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 16:01
90.70% gewijzigd
gizzmo-returns schreef:
03-06-2020 15:56
Maar jij belde toch ook gelijk in het weekend of je getest moest worden toen je je even niet fit voelde??

Als je er geen angst voor had, had je dat vast niet gedaan.
Ik had klachten die linken aan het coronavirus en dan bel ik inderdaad om me te laten testen. Dat heeft toch niks met overdreven angsten te maken?
Britskorthaartje schreef:
03-06-2020 15:59
Ik had klachten die linken aan het coronavirus en dan bel ik inderdaad om me te laten testen. Dat heeft toch niks met overdreven angsten te maken?
Na een paar uurtjes met Alleen wat lichte klachten vind ik dat wel.
Tsja, als ik die 5000 mensen op de dam in amsterdam zie, lijken meeste mensen het niet heel serieus te nemen.
syntax18 schreef:
03-06-2020 16:02
Tsja, als ik die 5000 mensen op de dam in amsterdam zie, lijken meeste mensen het niet heel serieus te nemen.

Ja, dit is dan weer hélemaal de andere kant van het spectrum.
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
03-06-2020 16:02
Tsja, als ik die 5000 mensen op de dam in amsterdam zie, lijken meeste mensen het niet heel serieus te nemen.
5000 op 17,5 miljoen inwoners, dat is wel 0,029%. Of 5000 op 900.000 inwoners in Amsterdam, dat is wel 0,56%. Valt toch wel mee toch, zeker niet de meeste. Los van dat ik het ook gene slimme actie vond, maar het zegt niets over de meeste mensen.

Met name vakantie naar het buitenland herken ik wel. Vinden mijn vader en schoonmoeder ook geen fijn idee.
Dus je wilt getest worden wegens klachten maar gaat wel voor de klas staan en op een terras zitten?
Manta schreef:
03-06-2020 16:11
Dus je wilt getest worden wegens klachten maar gaat wel voor de klas staan en op een terras zitten?
Ze refereert naar een veel ouder topic.
Britskorthaartje schreef:
03-06-2020 15:54
- uitgejoeld in de supermarkt vanwege passeren met karretje.
Hield je wel 1.5 meter afstand of kwam je veel dichter bij?
Britskorthaartje schreef:
03-06-2020 16:13
Ze refereert naar een veel ouder topic.
1.5 week geleden
gizzmo-returns schreef:
03-06-2020 16:15
1.5 week geleden
Ja, ben al een week klachtenvrij. Toch leuk dat dit uitmondt in een topic met wijzende vingers in plaats van te reageren op wat ik in mijn op gezet heb.
Alle reacties Link kopieren
Britskorthaartje schreef:
03-06-2020 15:54
- uitgejoeld in de supermarkt

- schoonmoeder kreeg bijna een aanval

Nou krijg ik toch zomaar het idee dat je schromelijk overdrijft...
Britskorthaartje schreef:
03-06-2020 16:17
Ja, ben al een week klachtenvrij. Toch leuk dat dit uitmondt in een topic met wijzende vingers in plaats van te reageren op wat ik in mijn op gezet heb.
Omdat ik vind dat jij laks overkomt en even wou peilen of dit terecht is of niet.
Want stel dat je laks zou zijn, is het nogal logisch dat jij de rest angstig vind.
Alle reacties Link kopieren
Dat laaste dat je in je OP zegt, dat het verhaal soms vrij geonnuanceerd gebracht wordt, daar ben ik het wel mee eens. En dát is wel de reden waarom veel mensen angstig/bang zijn.

Ik vraag mij wel of men dit niet expres doet omdat als mensen niet angstig zijn, ze de regels makkelijker aan hun laars lappen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Britskorthaartje schreef:
03-06-2020 16:17
Ja, ben al een week klachtenvrij. Toch leuk dat dit uitmondt in een topic met wijzende vingers in plaats van te reageren op wat ik in mijn op gezet heb.
Ah sorry, aangezien pas vanaf dit weekend testen voor iedereen beschikbaar zijn ging ik daarvan uit, maar als leraar kon dat natuurlijk al eerder.
En ik zou jouw beschreven reacties minder overtrokken vinden als blijkt dat je verkouden was...
Ik wijs niet. Ik heb je de afgelopen weken vaker gelezen en lees toch zeker ook angst/ twijfel bij jou. Waarom dan zo stoer over andermans angst schrijven?
Ik ben oprecht heel blij dat ik dit soort mensen niet in mijn omgeving heb. Je aan de regels houden, ok, maar dat hysterische zou ik ook helemaal gek van worden. Hoog tijd om het leven weer een beetje op te gaan pakken! Ik ben 39 weken zwanger en heb al op 3 terrassen gezeten, zo naar gesnakt de afgelopen weken! Ik zou dus ook zeggen: trek je niet teveel aan van de hysterie om je heen, wijs mensen op de geldende maatregelen (zie zeker niet strenger geïnterpreteerd hoeven te worden dan ze zijn gesteld) en wees blij dat je er zelf wat relaxter instaat. Ben ik zelf ook echt blij mee.
anoniem_63dee49e7c5ad wijzigde dit bericht op 03-06-2020 21:23
Reden: Xx
0.00% gewijzigd
gizzmo-returns schreef:
03-06-2020 16:25
Ik wijs niet. Ik heb je de afgelopen weken vaker gelezen en lees toch zeker ook angst/ twijfel bij jou. Waarom dan zo stoer over andermans angst schrijven?
Als ik klachten heb, ben ik bang dat ik het heb en anderen kan aansteken. Daarom wilde ik me graag laten testen. En als dit ‘stoer’ overkomt, dat bedoel ik niet zo.

Ik zeg ook niet dat ik een bepaalde angst gek vind, helemaal als je al iets ouder of risicogeval bent. Ik vind sommige dingen alleen bijna overdreven angst en dat lijkt me niet goed.
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
03-06-2020 16:02
Tsja, als ik die 5000 mensen op de dam in amsterdam zie, lijken meeste mensen het niet heel serieus te nemen.
We hebben wel meer dan 9000 mensen in Nederland wonen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik val over het woord 'massahysterie'. Dat is het coronavirus wat mij betreft zeker niet. Maar verder lijkt het me prima om jezelf weer wat meer bewegingsvrijheid te gunnen, zolang je je gezond verstand maar gebruikt.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
03-06-2020 16:11
Dus je wilt getest worden wegens klachten maar gaat wel voor de klas staan en op een terras zitten?
Logisch toch : als je het hebt weet je dat je anderen kunt besmetten en blijf je thuis. En heb je het niet kun je gewoon werken en naar het terras.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als het even kan passeer ik niemand in de supermarkt. Hooguit zeg ik na een poosje “ meneer / mevrouw , ik wil ook graag ... pakken “ .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind in mijn omgeving juist mensen veel te los. Hier in de stad lijkt niemand zich op straat nog aan 1,5 meter te houden en als je dat wel zou willen dan ben je waarschijnlijk een zeikstraal.

Zelf ben ik niet bang aangelegd en ik vind de maatregelen ook schromelijk overdreven en niet te handhaven. Dat 1,5 meter model is letterlijk een wurggreep om de economie terwijl er al lang is aangetoond dat het virus zich in buitenlucht amper laat overdragen. Dus daar zitten we dan ...allemaal braaf op ons terras panisch uit elkaar te zitten zonder dat het eigenlijk ergens op slaat. Men is totaal de realiteitszin verloren, volgt blindelings regeltjes zelfs al die nergens op slaan.

Ik ken echt niemand met echte angst voor Corona behalve mn ouders dan, die zijn soms ook lichtelijk panisch (ook totaal niet reeel want mn vader durft wel naar een boekwinkel of tuincentrum maar een camping vindt ie dan eng vanwege het sanitair...tsja, ik zie het verschil niet zo)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven