Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Bezoek ontvangen

03-04-2020 14:46 632 berichten
Hoe gaan jullie om met de regel ‘Ontvang zo min mogelijk bezoek, maximaal drie bezoekers’?
In principe is bezoek natuurlijk nooit echt noodzakelijk, maar de regel van het RIVM staat strikt bekeken een sociaal bezoek niet in de weg, mits je 1,5 meter afstand houdt. We hebben er hier in huis onenigheid over, dus ik wil even checken of ik nou raar ben :-)
Alle reacties Link kopieren
vanlippebiesterveld schreef:
03-04-2020 15:16
Nou Hamerhaai, dan zijn er toch heel wat verschillende mensen in je huis! Pas maar op. Mijn mening is dat, alhoewel toegestaan, je erg veel risico’s in huis haalt nu. Het is een pandemie en onze ziekenhuizen liggen vol. Mocht je toch besmet raken en hulp nodig hebben dan is dat slechts in beperkte mate aanwezig de komende weken. Al die mensen die nu besmet raken ondanks alles, zijn ook voorzichtig geweest. Vergeet dat niet.

Hier komt niemand binnen.

Mensen die nu nog werken zien nog steeds meer mensen. Ik heb mijn bedrijf moeten sluiten, dus zie verder niemand. Maar stel dat je in een supermarkt werkt, in de zorg, als politieagent, in de schoonmaak, etc. Dan kom je echt met meer mensen in contact.

In Nederland is er gekozen om geen volledige lockdown in te stellen. Waarom zou ik dan strenger eisen neerleggen? Ik behoor niet tot een risico groep
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Rosalind schreef:
03-04-2020 15:41
Ik zei Niet. Dat betekent geen bezoek.
Ik probeer het risico tot het minimum te beperken. Dus wel boodschappen (want noodzakelijk) maar geen bezoek (niet noodzakelijk). Elk contact meer is meer risico. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Vind jij. Ik kan me prima situaties voorstellen waarbij bezoek noodzakelijker is dan zelf boodschappen doen. Iedereen maakt hierin zijn/haar eigen keuzes. En als iedereen zich daarbij aan de maatregelen houdt, is er niets aan de hand.
nerdopviva schreef:
03-04-2020 15:43
Vind jij. Ik kan me prima situaties voorstellen waarbij bezoek noodzakelijker is dan zelf boodschappen doen. Iedereen maakt hierin zijn/haar eigen keuzes. En als iedereen zich daarbij aan de maatregelen houdt, is er niets aan de hand.
Ik sprak over mezelf, dus ja, dat vind ik. Het was een uitleg aan iemand die vroeg of ik wel boodschappen deed.
En als je goed gelezen had, had je ook gezien dat ik zei dat ik bezoek voor de gezelligheid niet nodig vind als je niet alleen woont, en thuis sociale contacten hebt.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
03-04-2020 15:41
Mijn man is vorige week bij zijn moeder geweest om iets belangrijks te regelen. Voorlopig hoeft hij er hopelijk niet meer heen. Als ze iemand wil zien loopt ze maar door de buurt.

Ik spreek buurtgenoten op straat en verder niet eigenlijk. De kinderen appen alleen vriendjes.

Dit vind ik persoonlijk vrij hard klinken. Ik hoop niet dat de andere leden van mijn familie zoiets over mij zeggen als ik naar mijn ouders ga.

De behoefte aan menselijk contact verschilt gewoon erg per persoon. Hou je aan de voorschriften, meer wordt er niet gevraagd.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
AnAppleADay schreef:
03-04-2020 15:29
Hoe doe je dat met afstand houden van je kleinkind?

Ik ga dus wel eens langs mijn zus maar dat doe ik alleen als peuter-nichtje slaapt. Want haar zeggen dat ze niet met tante mag knuffelen en spelen terwijl ik wel op de bank zit dat komt niet echt binnen. Dus die zie ik alleen via facetime.

Hij is nog maar 9 maanden dus dat gaat nog goed. Hij speelt op de grond of in de box en als hij naar ons toe kruipt wordt hij afgeleid door de ouders.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
03-04-2020 15:46
Hij is nog maar 9 maanden dus dat gaat nog goed. Hij speelt op de grond of in de box en als hij naar ons toe kruipt wordt hij afgeleid door de ouders.
Ok dat scheelt inderdaad al. Ik zie mijn baby nichtje inderdaad wel, die kan nog niet eens mijn kant op rollen als ze zou willen :proud:
Sommelier schreef:
03-04-2020 15:39
Ik snap de mensen die zeggen "Niet" en "Ik laat niemand binnen en ga nergens naartoe" ook niet zo goed.

Doen jullie dan wel boodschappen?
Ik laat de boodschappen bezorgen.

Wij gaan wel hardlopen of een blokje om, op rustige tijdstippen.
Buren zien we alleen in de tuin.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat het advies heel duidelijk is, en ook dat je je huis grondig moet reinigen, lichtknopje schoonmaken, etc, als er iemand besmet zou zijn. Dat werkt dan toch niet als je ze uitnodigt?

Ik werk bij een vrij groot bedrijf waar een paar mensen besmet zijn. De besmettingen zijn allemaal bij mensen die bij elkaar op de afdeling werken. Er is bij ons voldoende afstand, maar ze gebruiken bv wel hetzelfde toilet.

Ik snap de mensen niet zo goed die onnodig risico willen lopen.
Suzan_1991 schreef:
03-04-2020 15:37
Hoe oud is dat kind dan? Mijn dochter is net 3 en ziet haar oma maar 2-3 keer per jaar en ze weet ook gewoon dat zij haar oma is.

9 maanden.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
03-04-2020 15:46
Hij is nog maar 9 maanden dus dat gaat nog goed. Hij speelt op de grond of in de box en als hij naar ons toe kruipt wordt hij afgeleid door de ouders.
Hij kan je toch over een paar maanden opnieuw leren kennen en niet eens weten dat hij je al gekend heeft?
Als het nodig zou zijn om elkaar even niet te zien? Het lijkt me voor het kind echt niks uit te maken als dat zou gebeuren.
hamerhaai schreef:
03-04-2020 15:42
Mensen die nu nog werken zien nog steeds meer mensen. Ik heb mijn bedrijf moeten sluiten, dus zie verder niemand. Maar stel dat je in een supermarkt werkt, in de zorg, als politieagent, in de schoonmaak, etc. Dan kom je echt met meer mensen in contact.

In Nederland is er gekozen om geen volledige lockdown in te stellen. Waarom zou ik dan strenger eisen neerleggen? Ik behoor niet tot een risico groep
De voorbeelden van de mensen die jij noemt zijn mensen met een vitaal beroep. En juist deze mensen zouden het liefst zien dat mensen echt thuis blijven omdat zij meer risico lopen anders. Jij en ik hebben een keus, maar mensen met een vitaal beroep niet.
Quincy2 schreef:
03-04-2020 15:51
Hij kan je toch over een paar maanden opnieuw leren kennen en niet eens weten dat hij je al gekend heeft?
Als het nodig zou zijn om elkaar even niet te zien? Het lijkt me voor het kind echt niks uit te maken als dat zou gebeuren.

Dat zou kunnen maar daar hebben wij en de ouders niet voor gekozen. We houden netjes de anderhalve meter afstand dus we doen niets wat niet "mag" van de RIVM. Verder doen we ook aan videobellen dus dat is leuk.
Op deze manier levert het geen extra gevaar op.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
03-04-2020 14:55
De regels zijn tegenstrijdig.
1 blijf zoveel mogelijk thuis (wat is ‘zoveel mogelijk’?)
2 als u bezoek ontvangt, maximaal drie bezoekers en houd 1,5 meter afstand

Mij werd dus naar het hoofd geslingerd dat mijn gedrag (op de koffie bij iemand) ertoe leidt dat zij nog tot augustus in deze @#€&zooi zit.
Daar heeft ze dan best een tikkie gelijk in.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
03-04-2020 15:46
De behoefte aan menselijk contact verschilt gewoon erg per persoon.

Menselijk contact kan ook zonder bij elkaar op de koffie te gaan. Wij gaan bewust niet op bezoek bij mijn (schoon)ouders. Liever elkaar een aantal maanden alleen telefonisch spreken, dan het risico lopen dat een van hen door een onnodig bezoekje ziek wordt.
hamerhaai schreef:
03-04-2020 15:42
Mensen die nu nog werken zien nog steeds meer mensen. Ik heb mijn bedrijf moeten sluiten, dus zie verder niemand. Maar stel dat je in een supermarkt werkt, in de zorg, als politieagent, in de schoonmaak, etc. Dan kom je echt met meer mensen in contact.

In Nederland is er gekozen om geen volledige lockdown in te stellen. Waarom zou ik dan strenger eisen neerleggen? Ik behoor niet tot een risico groep

Wat een logica weer :facepalm:

'Zij mogen het ook, dus ik ook'. Misschien is die klusjesman wel in de risicogroep. Of zijn vrouw. Nondeju. Zo veel domheid op een stokje. Bovendien, iedereen is een risicogroep. Genoeg verhalen van kerngezonde (jonge) mensen die alsnog geveld zijn door dit virus. En dan een beetje een IC-bed in beslag gaan nemen. Terwijl morgen zo'n hardwerkende politieman of verpleegster die nodig heeft?

Misschien kun je nu je zaak dicht is terug naar school om te kijken of je IQ nog wat op te schroeven valt.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
03-04-2020 15:48
Ik laat de boodschappen bezorgen.

Wij gaan wel hardlopen of een blokje om, op rustige tijdstippen.
Buren zien we alleen in de tuin.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat het advies heel duidelijk is, en ook dat je je huis grondig moet reinigen, lichtknopje schoonmaken, etc, als er iemand besmet zou zijn. Dat werkt dan toch niet als je ze uitnodigt?

Ik werk bij een vrij groot bedrijf waar een paar mensen besmet zijn. De besmettingen zijn allemaal bij mensen die bij elkaar op de afdeling werken. Er is bij ons voldoende afstand, maar ze gebruiken bv wel hetzelfde toilet.

Ik snap de mensen niet zo goed die onnodig risico willen lopen.

Iedereen maakt zijn eigen risico inschatting, hopelijk rekening houdend met de voorschriften. Zelf behoor ik niet tot de risicogroep voor ernstige klachten en mijn ouders ook niet. Tuurlijk weet ik dat er ook jongere mensen zonder overgewicht of onderliggende problemen op de IC belanden, maar volgens mij is de kans nog altijd groter dat ik door een auto ongeluk op die IC beland.

Je moet je afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal. Sommige mensen kunnen prima weken achtereen alleen thuis zijn. Ik niet, daarvoor ben ik toch te extravert. Te lang alleen thuis zitten doet gekke dingen met me. Tuurlijk ben ik me bewust van het virus, daarom beperk ik mijn contacten sterk en ga ik niet bij vrienden langs. Of knuffel ik mijn ouders nu niet, hoewel ik dat liever wel zou doen.

En vroeg of laat krijgen de meesten dit virus wel te pakken. Dat hou je niet tegen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
herfstappeltaart schreef:
03-04-2020 15:54
Dat zou kunnen maar daar hebben wij en de ouders niet voor gekozen. We houden netjes de anderhalve meter afstand dus we doen niets wat niet "mag" van de RIVM. Verder doen we ook aan videobellen dus dat is leuk.
Op deze manier levert het geen extra gevaar op.

Ook jij buigt de regels zó om, dat ze voor jou net gunstig uitkomen.

Je kunt ook alleen videobellen. En je eigen verantwoordelijkheid nemen, ipv de regeltjes ombuigen naar je eigen situatie. Mijn ouders zien hun kleinkinderen ook niet live. Zo veel grootouders zien hun kleinkinderen niet live. Omdat dat nu eenmaal even verstandiger is.
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-04-2020 16:00
Ook jij buigt de regels zó om, dat ze voor jou net gunstig uitkomen.

Je kunt ook alleen videobellen. En je eigen verantwoordelijkheid nemen, ipv de regeltjes ombuigen naar je eigen situatie. Mijn ouders zien hun kleinkinderen ook niet live. Zo veel grootouders zien hun kleinkinderen niet live. Omdat dat nu eenmaal even verstandiger is.
Heeft ook weinig nut om ze live te zien als je ze toch niet op schoot mag nemen of überhaupt in de buurt mag komen. Kun je net zo goed videobellen, daar zitten geen risico's aan.
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-04-2020 16:00
Ook jij buigt de regels zó om, dat ze voor jou net gunstig uitkomen.

Je kunt ook alleen videobellen. En je eigen verantwoordelijkheid nemen, ipv de regeltjes ombuigen naar je eigen situatie. Mijn ouders zien hun kleinkinderen ook niet live. Zo veel grootouders zien hun kleinkinderen niet live. Omdat dat nu eenmaal even verstandiger is.

Welke regels buig ik precies om? Twee mensen op bezoek ontvangen is toegestaan, mits anderhalve meter afstand wordt gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
03-04-2020 15:55
Menselijk contact kan ook zonder bij elkaar op de koffie te gaan. Wij gaan bewust niet op bezoek bij mijn (schoon)ouders. Liever elkaar een aantal maanden alleen telefonisch spreken, dan het risico lopen dat een van hen door een onnodig bezoekje ziek wordt.

Echt heel fijn als dat voor jou werkt. Maar zoals ik het lees, heb je een partner. Dat is echt anders, dan heb je nog menselijk contact.

Ik woon alleen en dag in dag uit alleen in huis zijn maakt me gillend gek. Nu let ik wel extra op en vorig weekend heb ik het bezoek aan mijn ouders geskipt omdat ik verkouden was.
Mijn ouders vinden het goed dat ik langskom, dat heb ik uiteraard wel gevraagd.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
03-04-2020 15:42
In Nederland is er gekozen om geen volledige lockdown in te stellen. Waarom zou ik dan strenger eisen neerleggen? Ik behoor niet tot een risico groep
Hier is voor gekozen omdat onze regering hoopt dat mensen in Nederland zelf in staat zijn verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag, en niet-noodzakelijke sociale contacten zoveel mogelijk te beperken

De eerste regel is en blijft: blijf zoveel mogelijk thuis.

ALS het noodzakelijk is om mensen te bezoeken, doe dat dan met inachtneming van de andere voorzorgsmaatregelen, maar als het niet noodzakelijk is, doe het dan gewoon even niet.

Maar blijkbaar is dat toch heel moeilijk, inschatten wat wel en niet noodzakelijk is. Ik ook steeds meer 'ja maar buiten moet het toch kunnen' en 'we houden toch voldoende afstand'.
Suzan_1991 schreef:
03-04-2020 16:03
Heeft ook weinig nut om ze live te zien als je ze toch niet op schoot mag nemen of überhaupt in de buurt mag komen. Kun je net zo goed videobellen, daar zitten geen risico's aan.

Dat is niet helemaal waar. Een baby van 9 maanden maakt geen echt oogcontact via de telefoon. Wel in het echt. Ik merk het verschil. Hij lacht ook echt naar ons.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
03-04-2020 15:48
Ik laat de boodschappen bezorgen.

Wij gaan wel hardlopen of een blokje om, op rustige tijdstippen.
Buren zien we alleen in de tuin.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat het advies heel duidelijk is, en ook dat je je huis grondig moet reinigen, lichtknopje schoonmaken, etc, als er iemand besmet zou zijn. Dat werkt dan toch niet als je ze uitnodigt?

Ik werk bij een vrij groot bedrijf waar een paar mensen besmet zijn. De besmettingen zijn allemaal bij mensen die bij elkaar op de afdeling werken. Er is bij ons voldoende afstand, maar ze gebruiken bv wel hetzelfde toilet.

Ik snap de mensen niet zo goed die onnodig risico willen lopen.
Lichtknopjes, deurklinken ed schoonmaken is altijd belangrijk. En als iedereen ( bezoeker en huiseigenaar) nu zeer regelmatig zn handen wast en goed schoonmaakt, zit daar weinig risico.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
malibu82 schreef:
03-04-2020 16:05
Echt heel fijn als dat voor jou werkt. Maar zoals ik het lees, heb je een partner. Dat is echt anders, dan heb je nog menselijk contact.

Ik woon alleen en dag in dag uit alleen in huis zijn maakt me gillend gek. Nu let ik wel extra op en vorig weekend heb ik het bezoek aan mijn ouders geskipt omdat ik verkouden was.
Mijn ouders vinden het goed dat ik langskom, dat heb ik uiteraard wel gevraagd.
Je zegt niet snel tegen je kind dat ze niet mogen komen. Het is aan jou om verstandig te zijn en niet te gaan.
Rosalind schreef:
03-04-2020 15:46
Ik sprak over mezelf, dus ja, dat vind ik. Het was een uitleg aan iemand die vroeg of ik wel boodschappen deed.
En als je goed gelezen had, had je ook gezien dat ik zei dat ik bezoek voor de gezelligheid niet nodig vind als je niet alleen woont, en thuis sociale contacten hebt.

Ik had het inderdaad anders opgevat, mea culpa.
nerdopviva schreef:
03-04-2020 15:43
Vind jij. Ik kan me prima situaties voorstellen waarbij bezoek noodzakelijker is dan zelf boodschappen doen. Iedereen maakt hierin zijn/haar eigen keuzes. En als iedereen zich daarbij aan de maatregelen houdt, is er niets aan de hand.
Dit inderdaad.

En waar het mij vooral om gaat: tijdens een bezoek kan ik beter afstand houden (en niks aanraken) dan tijdens boodschappen doen.

Het is wellicht een slechte vergelijking ('bezoek' en 'boodschappen'), maar het heeft beide te maken met een (gemiddeld wekelijks) terugkerend moment waarop je even (liever) niet alleen bent.



Om eerlijk te zijn: ik heb een hekel gekregen aan boodschappen doen. In de winkel nemen sommige mensen geen afstand en je moet van alles aanraken. De sfeer is gespannen. Ik voel dat ik geen controle heb over of ik besmet raak of niet, ongeacht mijn eigen gedrag en vele gebruik van handgel. Dat vreet aan mij. Indirect slecht voor mijn gezondheid (oké, dat klinkt overdreven, maar jullie snappen het idee toch?). Dus ben ik gestopt met boodschappen doen.

Contact met anderen is dan wellicht niet 'noodzakelijk', maar voor mij wel belangrijk. Voor mijn geluk. Tijdens een bezoek aan anderen (zoals eerder genoemd geen kwetsbare mensen; geen mensen met vitaal beroep; het bezoek is buiten of in een groot huis, inclusief handgel) heb ik m.i. meer controle op de afstand die ik houd tussen mijzelf en ander. Mijn voorkeur gaat naar minimaal 2 meter afstand en niks aanraken, of met een raam er tussen. Eén keer in de twee weken gemiddeld wil ik mijn huis uit en dierbaren zien/spreken, waardoor ik mij (en die dierbare ook) goed voel. Ben even uit mijn eigen saaie bubbel; mijn huis wat nu ook mijn werkplek is. Afleiding. Fris in de kop.

Ik weet dat het stom kan klinken en dat mensen mij anders zullen adviseren. Maar het werkt voor mij.
anoniem_63db9301e263a wijzigde dit bericht op 03-04-2020 16:09
1.55% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven