Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 11)

22-03-2020 19:52 3014 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 5000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 4204 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 19:59
2.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Was BBC:

https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-51988877
Honey, you should see me in a crown
Ondertussen doen er allerlei verhalen de ronde, bijvoorbeeld dat je ook bloedvergiftiging kunt krijgen van het virus. Daar was een vrouw aan doodgegaan in Polen.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
22-03-2020 20:43
Ik denk erover om een nieuw topic te starten, gericht op de recente ontwikkelingen en het internationale nieuws over dit coronavirus.
Persoonlijk heb ik niet zoveel zin om tussen bladzijden vol gekissebis en geklaag naar het nieuws te speuren dat niet op de voor de hand liggende plaatsen te vinden is.

Het is niet mijn bedoeling hiermee te hard tegen schenen te schoppen, ieder heeft haar eigen behoeftes, maar ik wilde dit wel even noemen.
De behoefte om te ventileren is natuurlijk niet vreemd en ik doe het zelf ook, maar het is wel erg veel.
Daarom lijkt me een apart nieuws-topic een goed idee.

Ik vraag me af waarom de anderen die vanaf het eerste topic meeschreven hier minder zijn, misschien ook wat corona-moe, na 2 maanden?
Dat wordt vanzelf weer gekissebis, omdat er dan toch weer discussie komt over de duiding van het nieuws.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
22-03-2020 20:48
gekissebis krijg je toch, als je alleen nieuws post en je zegt er niets over kan niemand het op waarde schatten, als je er wel iets over zegt dan is vast wel iemand het er niet mee eens.
Dit. Is ook sinds topic 1 al, voorkom je niet.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Waarom een nieuwe topic openen? Alsof er niet 1000 Corona topics zijn.
florence13 schreef:
22-03-2020 20:48
gekissebis krijg je toch, als je alleen nieuws post en je zegt er niets over kan niemand het op waarde schatten, als je er wel iets over zegt dan is vast wel iemand het er niet mee eens.

True. Voor mij hoeft het overigens niet, ik filter zelf wel wat ik relevant vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat net even op RIVM te neuzen en zie dat procentueel gezien de besmettingen in Bloemendaal en Heemstede groter zijn dan in Haarlem. En dan zit ik me dus helemaal af te vragen hoe dat kan. Zijn beide rijke gemeentes waar men zeker niet hutje mutje leeft.
florence13 schreef:
22-03-2020 20:49
overleefd heb je het overduidelijk, want je bent hier. Maar ga er niet te makkelijk vanuit dat je dus corona had en nu immuun bent, want misschien heb je iets anders gehad.

Zeker niet.
Heb allemaal kwestbaren om me heen, dus ben erg verstandig bezig.
dannas schreef:
22-03-2020 20:51
Ik zat net even op RIVM te neuzen en zie dat procentueel gezien de besmettingen in Bloemendaal en Heemstede groter zijn dan in Haarlem. En dan zit ik me dus helemaal af te vragen hoe dat kan. Zijn beide rijke gemeentes waar men zeker niet hutje mutje leeft.
Procentueel of in aantallen per 100.000?
Sommige gemeenten zijn namelijk kleiner dan 100.000, dus die komen dan heel hoog uit.
Alle reacties Link kopieren
Hier aandacht voor een aantal mensen uit de vuurlinie:

https://www.news18.com/news/world/china ... 46785.html
Zazamaenade schreef:
22-03-2020 20:43
Ik denk erover om een nieuw topic te starten, gericht op de recente ontwikkelingen en het internationale nieuws over dit coronavirus.
Persoonlijk heb ik niet zoveel zin om tussen bladzijden vol gekissebis en geklaag naar het nieuws te speuren dat niet op de voor de hand liggende plaatsen te vinden is.

Het is niet mijn bedoeling hiermee te hard tegen schenen te schoppen, ieder heeft haar eigen behoeftes, maar ik wilde dit wel even noemen.
De behoefte om te ventileren is natuurlijk niet vreemd en ik doe het zelf ook, maar het is wel erg veel.
Daarom lijkt me een apart nieuws-topic een goed idee.

Ik vraag me af waarom de anderen die vanaf het eerste topic meeschreven hier minder zijn, misschien ook wat corona-moe, na 2 maanden?
Ja de topics zijn langzaamaan een beetje veranderd. Niet dat dat verkeerd is maar soms scroll ik er ook sneller doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Kumiko schreef:
22-03-2020 20:52
Zeker niet.
Heb allemaal kwestbaren om me heen, dus ben erg verstandig bezig.
mooi!
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
22-03-2020 20:51
Ik zat net even op RIVM te neuzen en zie dat procentueel gezien de besmettingen in Bloemendaal en Heemstede groter zijn dan in Haarlem. En dan zit ik me dus helemaal af te vragen hoe dat kan. Zijn beide rijke gemeentes waar men zeker niet hutje mutje leeft.
Vakantie Zwitserland/Oostenrijk/Italië ?
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
22-03-2020 20:51
Ik zat net even op RIVM te neuzen en zie dat procentueel gezien de besmettingen in Bloemendaal en Heemstede groter zijn dan in Haarlem. En dan zit ik me dus helemaal af te vragen hoe dat kan. Zijn beide rijke gemeentes waar men zeker niet hutje mutje leeft.
Ski vakantie?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Nu ook de eerste gevallen in de Gazastrook:

https://www.aljazeera.com/news/2020/03/ ... 36366.html
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
22-03-2020 20:51
Ik zat net even op RIVM te neuzen en zie dat procentueel gezien de besmettingen in Bloemendaal en Heemstede groter zijn dan in Haarlem. En dan zit ik me dus helemaal af te vragen hoe dat kan. Zijn beide rijke gemeentes waar men zeker niet hutje mutje leeft.
Zit ik super veilig in mijn sociale huurwoning.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
dannas schreef:
22-03-2020 20:51
Ik zat net even op RIVM te neuzen en zie dat procentueel gezien de besmettingen in Bloemendaal en Heemstede groter zijn dan in Haarlem. En dan zit ik me dus helemaal af te vragen hoe dat kan. Zijn beide rijke gemeentes waar men zeker niet hutje mutje leeft.

Die kunnen een ski vakantie betalen.
anoniem_325195 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 20:58
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
22-03-2020 20:49
Was BBC:

https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-51988877
Mensen zijn overal hetzelfde.
Maar in de UK is de horeca ook nog open toch? En Europa interesseert ze ook weinig. Heb afgelopen week diverse collega's in de UK gesproken die onze maatregelen in Nederland absurd streng vinden. En als dan alle café's nog open zijn, volgens dat artikel, dan vind ik het niet zo gek dat men het advies van social distancing in de wind slaat.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
22-03-2020 20:53
Vakantie Zwitserland/Oostenrijk/Italië ?
Die regio had al voor de grote uitbraak vakantie.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
22-03-2020 20:22
Vooralsnog gaat men er van uit dat je daarna immuun bent
Als je het gehad hebt, hoe lang blijf je dan immuun?

‘Vermoedelijk een periode van een halfjaar tot een jaar. Daarna ben je niet meer volledig bevattelijk, je kunt nog wel een infectie krijgen, maar milder. Dat is wat we voor veel van die wintervirussen zien. En dat proces houdt dan ook de immuniteit op peil. Als zo’n infectie een groot deel van de wereld rond is gegaan, dan gaat het verschuiven naar de risicogroepen, dus de echt jonge mensen, wat in dit geval niet zo’n probleem is omdat we daar weinig ziekten zien, en de echt oude, waar de immuniteit überhaupt minder wordt.’

https://decorrespondent.nl/11051/virolo ... 2-a0fedac2
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Chienandalou schreef:
22-03-2020 20:53
Ski vakantie?
Nee, waarschijnlijke kleine gemeentes. Stel dat een gemeenten 10.000 inwoners heeft, en er zijn er 2 besmet, dan vertaalt zich dat dus naar 20 per 100.000 (ook al zijn het er geen twintig).
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
22-03-2020 20:56
Mensen zijn overal hetzelfde.
Maar in de UK is de horeca ook nog open toch? En Europa interesseert ze ook weinig. Heb afgelopen week diverse collega's in de UK gesproken die onze maatregelen in Nederland absurd streng vinden. En als dan alle café's nog open zijn, volgens dat artikel, dan vind ik het niet zo gek dat men het advies van social distancing in de wind slaat.
Sinds zaterdag ook gesloten in de UK.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
22-03-2020 20:53
Procentueel of in aantallen per 100.000?
Sommige gemeenten zijn namelijk kleiner dan 100.000, dus die komen dan heel hoog uit.
Aantallen per 100.000 is hetzelfde principe als procentueel. Gezien die gemeentes vastzitten aan Haarlem, zou je een gelijk aandeel verwachten, maar dat is dus niet zo.

In absolute aantallen heeft Haarlem er meer, maar procentueel dus minder.
boannan schreef:
22-03-2020 20:57
Als je het gehad hebt, hoe lang blijf je dan immuun?

‘Vermoedelijk een periode van een halfjaar tot een jaar. Daarna ben je niet meer volledig bevattelijk, je kunt nog wel een infectie krijgen, maar milder. Dat is wat we voor veel van die wintervirussen zien. En dat proces houdt dan ook de immuniteit op peil. Als zo’n infectie een groot deel van de wereld rond is gegaan, dan gaat het verschuiven naar de risicogroepen, dus de echt jonge mensen, wat in dit geval niet zo’n probleem is omdat we daar weinig ziekten zien, en de echt oude, waar de immuniteit überhaupt minder wordt.’

https://decorrespondent.nl/11051/virolo ... 2-a0fedac2
Ervan uitgaan dat het een wintervirus is vind ik nogal wat terwijl er in het hete midden oosten ook slachtoffers vallen.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
22-03-2020 20:56
Die regio had al voor de grote uitbraak vakantie.
Gemiddelde leeftijd ligt vrij hoog in die gemeentes, die zijn niet van vakanties afhankelijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven