Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 13)

29-03-2020 12:30 3009 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 30.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 9.762 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12
Alle reacties Link kopieren
8% van de geteste personen heeft het virus zonder te weten. Dat vind ik helemaal niet veel eigenlijk.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
29-03-2020 13:38
Pffff, lullig om een ander in te perken als je zelf te beroerd bent om 1,5 meter afstand te houden.
Zo moeilijk is het toch niet om dat beetje rekening te houden met een ander?
Op het Viva forum beetje drammen gaat dat niet oplossen. Ik kwam op straat gister ook een aantal jonge stellen en vriendinnen tegen die met zijn tweeën naast elkaar lopen op een vrij smalle stoep. Dan ga ik even op straat lopen want er is toch geen verkeer.
doornroosje9 schreef:
29-03-2020 13:43
8% van de geteste personen heeft het virus zonder te weten. Dat vind ik helemaal niet veel eigenlijk.
Eens. Maar dat de getestte mensen geen ( long) klachten heeft vind ik hoopvol.
Ik ben nu toch wel benieuwd of de strengere lockdown er gaat komen of niet aangezien zoveel mensen kennelijk nog steeds niet luisteren.
In Zuid Afrika is alcoholverkoop ook verboden tijdens de lockdown. Hadden ze dat nu maar wat vroeger geweten, dan hadden ze nog op tijd in kunnen slaan. De wijnboerderijen daar zitten goed, die hebben wel wat vaatjes staan.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
29-03-2020 13:44
Eens. Maar dat de getestte mensen geen ( long) klachten heeft vind ik hoopvol.
Ja idd, eens.

Maar voor de groepsimmuniteit zou dit geen goed nieuws zijn, want weinig mensen die het hebben zonder symptomen.
Life is short. Eat dessert first.
Nu 969 op de IC's.
Het gaat hard.
doornroosje9 schreef:
29-03-2020 13:45
Ja idd, eens.

Maar voor de groepsimmuniteit zou dit geen goed nieuws zijn, want weinig mensen die het hebben zonder symptomen.
Yup
redbulletje schreef:
29-03-2020 13:44
In Zuid Afrika is alcoholverkoop ook verboden tijdens de lockdown. Hadden ze dat nu maar wat vroeger geweten, dan hadden ze nog op tijd in kunnen slaan. De wijnboerderijen daar zitten goed, die hebben wel wat vaatjes staan.
De Russische gesjeesde president roept op om vooral Wodka te blijven drinken
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
29-03-2020 13:44
Ik ben nu toch wel benieuwd of de strengere lockdown er gaat komen of niet aangezien zoveel mensen kennelijk nog steeds niet luisteren.
Volgens mij luisteren de meeste mensen gewoon wel, op enkele uitzonderingen na die een stevige boete hebben gekregen - en dat zijn zulke uitgekookte, eigenwijze types dat die ook bij invoering van een lockdown nog wel zullen proberen de regels te omzeilen. Ik zie niet in waarom heel Nederland daarvoor in lockdown zou moeten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Een lockdown zie ik niet gebeuren. Het gros blijft ( uit zichzelf) binnen. Denk wel dat alles verlengd wordt met een paar weken.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
29-03-2020 13:44
Ik ben nu toch wel benieuwd of de strengere lockdown er gaat komen of niet aangezien zoveel mensen kennelijk nog steeds niet luisteren.
Zoveel mensen? Van de 17 miljoen mensen in Nederland is het echt maar een ieniminibeetje
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
29-03-2020 13:48
Een lockdown zie ik niet gebeuren. Het gros blijft ( uit zichzelf) binnen. Denk wel dat alles verlengd wordt met een paar weken.
Ja dat denk ik ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Volgens Rob Bauer, Commandant der Strijdkrachten, proberen Rusland en China via cyberspionage in Nederlandse ziekenhuizen en universiteiten achter informatie over een mogelijk vaccin tegen het coronavirus te komen.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
29-03-2020 13:44
Ik ben nu toch wel benieuwd of de strengere lockdown er gaat komen of niet aangezien zoveel mensen kennelijk nog steeds niet luisteren.
Welke vele mensen?
Honey, you should see me in a crown
GinnyJones schreef:
29-03-2020 13:44
Ik ben nu toch wel benieuwd of de strengere lockdown er gaat komen of niet aangezien zoveel mensen kennelijk nog steeds niet luisteren.
Zolang er nog IC-capaciteit is niet denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
29-03-2020 13:40
Wow, dit wist ik niet. Heftig:

The sale of alcohol has been banned in the Greenland capital Nuuk in a bid to reduce violence against children during the period of confinement over the spread of the Covid-19 pandemic, AFP reports.

“In such a situation, we have to take numerous measures to avoid infection,” government leader Kim Kielsen said in a statement on Saturday.

“But at the heart of my decision is the protection of children, they have to have a safe home.”

Nearly one in three people living in the autonomous Danish Arctic territory suffered sexual abuse during childhood. Experts link the abuse to alcohol, drugs and ignorance of children’s rights.

After Greenland closed down schools from Monday with 10 cases of the novel coronavirus diagnosed, a rise in violence followed.

“Unfortunately, in Nuuk, domestic violence has been on the rise in recent weeks,” health minister Martha Abelsen told local media. Excessive drinking by parents exposes children to dangers in the home, Greenlanders were warned.

The alcohol ban came into force on Saturday and is scheduled to last until April 15.

Guardian
jeetje...
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
redbulletje schreef:
29-03-2020 13:44
In Zuid Afrika is alcoholverkoop ook verboden tijdens de lockdown. Hadden ze dat nu maar wat vroeger geweten, dan hadden ze nog op tijd in kunnen slaan. De wijnboerderijen daar zitten goed, die hebben wel wat vaatjes staan.
Dat was juist op tijd bekend (dinsdag, per vrijdag lockdown) dus er is inderdaad veel alcohol ingeslagen :)
Julus schreef:
29-03-2020 13:45
Nu 969 op de IC's.
Het gaat hard.
Zolang die groeifactor boven de 1 blijft wel.
Eurus schreef:
29-03-2020 13:52
Welke vele mensen?
zoals dit
https://www.1limburg.nl/te-veel-recrean ... =section-1
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
29-03-2020 13:40
Wow, dit wist ik niet. Heftig:

The sale of alcohol has been banned in the Greenland capital Nuuk in a bid to reduce violence against children during the period of confinement over the spread of the Covid-19 pandemic, AFP reports.

“In such a situation, we have to take numerous measures to avoid infection,” government leader Kim Kielsen said in a statement on Saturday.

“But at the heart of my decision is the protection of children, they have to have a safe home.”

Nearly one in three people living in the autonomous Danish Arctic territory suffered sexual abuse during childhood. Experts link the abuse to alcohol, drugs and ignorance of children’s rights.

After Greenland closed down schools from Monday with 10 cases of the novel coronavirus diagnosed, a rise in violence followed.

“Unfortunately, in Nuuk, domestic violence has been on the rise in recent weeks,” health minister Martha Abelsen told local media. Excessive drinking by parents exposes children to dangers in the home, Greenlanders were warned.

The alcohol ban came into force on Saturday and is scheduled to last until April 15.

Guardian

Er zijn al meerder alcohol-bannen, of plannen daarvoor geweest, in Hongkong, in Noord-Frankrijk, Zuid-Afrika.
https://www.bbc.com/news/world-africa-52047374
https://www.thelocal.fr/20200324/french ... g-lockdown
https://www.scmp.com/news/hong-kong/hea ... oposal-ban
nounou
Alle reacties Link kopieren
Dat is 1 bericht. Dus nogmaals, welke vele mensen?
Honey, you should see me in a crown
Je hebt altijd mensen die zich nergens iets van aantrekken. Dat verandert niet als er ineens een crisis is.
Eurus schreef:
29-03-2020 13:58
Dat is 1 bericht. Dus nogmaals, welke vele mensen?
En nog een
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... n-Ede-leeg
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
29-03-2020 13:46
Yup
Dat klopt. Het percentage dat niets ervaart klinkt niet zo hoog.

Ik heb het artikel niet gelezen. Maar misschien hebben mensen toch wel klachten gehad, maar zo mild dat ze er niet eens bij stil hebben gestaan.

En al zou het echt maar 8 procent zijn, aan de andere kant kun je wel met zekerheid zeggen dat een heel groot gedeelte echt milde klachten ervaart. Ik ken nu inmiddels een aantal mensen met bewezen Corona en het varieert echt heel erg. Van een snotneus. Een griep gevoel zoals bij mijn man en ik zelf wel iets heftiger (maar geen opname nodig). Ik ook niet bewezen maar de kans is groot. Omdat mijn man wel is getest.

Het deel dat wel ernstig ziek wordt en sterft heeft vaak een onderliggende aandoening of is toch wat ouder en bij de anderen (wat relatief een kleine groep is, zelfs in Italië) die ogenschijnlijk gezond leken, denken ze dat er bv een genetische afwijking een rol speelt. Natuurlijk maakt het niet minder erg. Want je wil natuurlijk niet in die groep horen. En je weet ook niet zeker of het bij jou mild verlopen zal. Dat is natuurlijk ook een punt.

Het absolute dodental klinkt hoog. Al wordt het percentage van sterfte echt stukken lager als je het afzet tegen daadwerkelijk aantal besmettingen. Want die zijn heel wat hoger dan het positief geteste. Zo’n 12 x of hoger misschien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven