Coronavirus COVID-19 (deel 20)

dinsdag 19 mei 2020 om 22:22
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 4.6 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 297.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 44.249 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid
Checklist bij vermoeden COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 4.6 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 297.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 44.249 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid
Checklist bij vermoeden COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 05-06-2020 10:37
3.87% gewijzigd
vrijdag 22 mei 2020 om 21:42
Dit is maar net hoe je het bekijkt. Ik ken 2 mensen die bezig waren met een chemo traject.
Bij hun werd de keuze gesteld dat ze naar het ziekenhuis konden komen waarbij de chemo kregen of toch maar niet doen omdat de arts het risico op een Corona besmetting te hoog vond.
Nu reageerde beide heel heftig op chemo, waardoor ze bij de chemo’s ervoor beide langere tijd in het ziekenhuis moesten blijven. De artsen vonden het risico om het even. Deze mensen moesten zelf kiezen waar hun dachten dat ze goed aan deden. Nu was dit wel in Brabant
vrijdag 22 mei 2020 om 21:57
Deze sprong er wel uit wat mij betreft:
Onderzoeken boeien me niet! Richt me liever op feiten.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
vrijdag 22 mei 2020 om 21:58
Nee, dat zou een heel slecht onderzoek zijn, want de groepen zijn verder niet gelijk. Mensen die al chloroquine gebruiken verschillen waarschijnlijk van niet-gebruikers gemiddeld in leeftijd en gezondheid, wellicht ook in mobiliteit en omgeving (bijv meer mensen in verpleeghuizen?) en hoeveelheid mensen die ze zien, etc. Je kunt voor die factoren niet allemaal corrigeren, want je weet niet per definitie welke een rol zal spelen. Dus als je verschillen ziet tussen de twee groepen wat betreft mate van covid besmetting en ernst van de ziekte dan kan dat aan tig dingen liggen.Desalniette_ schreef: ↑22-05-2020 20:06Je hoeft dan dus niet te testen of een lage dosis Chloroquine een beschermend effect heeft, je kunt het al meten.
Je weet nl. al welke patienten dit gebruiken, en hoeveel dat er zijn. Dan hoef je toch alleen maar na te gaan of deze mensen in gelijke verhouding zijn terug te vinden onder de covid-patienten?
vrijdag 22 mei 2020 om 23:36
De opstanding natuurlijk. Om dat te begrijpen moet je wel Belcampo gelezen hebben.wild-flower2 schreef: ↑22-05-2020 17:35Vreemd dit ...
NOS live blog :
één uur geleden
GGD onderzoekt hoge aantal coronadoden Rijssen
De GGD in Twente is een onderzoek begonnen naar het relatief grote aantal coronaslachtoffers in het Overijsselse Rijssen. In de gemeente Rijssen-Holten zijn zeker negentien personen overleden aan het virus. Het overgrote deel daarvan is afkomstig uit het stadje. Het onderzoek moet uitwijzen waarom dat zo is.
De burgemeester van de gemeente, Arco Hofland, zegt graag duidelijkheid te willen. "Vooral ook omdat het aantal besmettingen maar blijft oplopen", zegt hij tegen RTV Oost. Hij kan geen duidelijke oorzaak daarvoor vinden, zegt hij. In Hasselt, een andere zwaar getroffen Overijsselse plaats, lijkt bijvoorbeeld de hechte kerkgemeenschap de mogelijke oorzaak voor de vele coronabesmettingen.
"Dat is hier niet aan de orde", aldus Hofland. "Sterker, de kerken hebben zich van begin af aan heel keurig aan de noodverordening gehouden. Zo zijn er kerkdiensten met slechts vier, vijf mensen in de kerk en waarbij de dienst via internet wordt uitgezonden."
Cake is eternal.

zaterdag 23 mei 2020 om 04:06
Gelukkig zijn de meeste babys gezond geboren, maar dit had ik niet verwacht.
https://www.nytimes.com/reuters/2020/05 ... nancy.html
Zou het virus sowieso voor dikker bloed zorgen ? Als zwangere heb je standaard volgens mij al dat je bloed sneller stolt.
Zou het virus sowieso voor dikker bloed zorgen ? Als zwangere heb je standaard volgens mij al dat je bloed sneller stolt.

zaterdag 23 mei 2020 om 07:36
Maar als er geen enkele maatregel was geweest dan waren de ziekenhuizen nog veel drukker geweest met coronapatienten en dus nog minder ruimte voor 'gewone' patiënten. Hoe had jij dit probleem dan opgelost gezien? Coronapatienten maar weren uit ziekenhuizen zodat alle reguliere zorg door kon gaan?pejeka schreef: ↑22-05-2020 19:05Alles is speculatie. Ook het aantal coronadoden dat we mogelijkerwijze hebben voorkomen.
Maar vertel mij dan maar hoe je aan een ernstige hartpatiënt of een kankerpatiënt moet gaan uitleggen dat hij/zij minder te leven heeft, of zelfs binnenkort zal sterven, omdat een coronapatiënt "even voorrang had"...
zaterdag 23 mei 2020 om 07:52
Er zijn mensen die denken dat ook zonder maatregelen het allemaal best meegevallen zou zijn.Anna2208 schreef: ↑23-05-2020 07:36Maar als er geen enkele maatregel was geweest dan waren de ziekenhuizen nog veel drukker geweest met coronapatienten en dus nog minder ruimte voor 'gewone' patiënten. Hoe had jij dit probleem dan opgelost gezien? Coronapatienten maar weren uit ziekenhuizen zodat alle reguliere zorg door kon gaan?
Omdat ze in hun lange leven al zoveel virussen langs hebben zien komen.
Die denken dus niet: nou, die maatregelen kwamen maar net op tijd, gelukkig hebben ze effect.
Die denken dus: ach, het aantal doden valt best mee, wat een onzin om daar zulke strenge maatregelen voor te nemen.
Beetje dom.
Hannah Arendt
Hannah Arendt

zaterdag 23 mei 2020 om 08:10
Dus dat er zonder maatregelen evenveel coronapatienten op de ic waren gekomen als nu? Dan blijf ik toch bij dezeSolomio schreef: ↑23-05-2020 07:52Er zijn mensen die denken dat ook zonder maatregelen het allemaal best meegevallen zou zijn.
Omdat ze in hun lange leven al zoveel virussen langs hebben zien komen.
Die denken dus niet: nou, die maatregelen kwamen maar net op tijd, gelukkig hebben ze effect.
Die denken dus: ach, het aantal doden valt best mee, wat een onzin om daar zulke strenge maatregelen voor te nemen.
Beetje dom.

zaterdag 23 mei 2020 om 08:30
Uit de Limburger van vandaag:
EYGELSHOVEN
Basisschool kan niet open
Basisschool De Veldhof in Eygelshoven gaat maandag niet open. Hoewel er geen nieuwe besmettingen zijn geconstateerd, moeten elf op corona geteste personeelsleden uit voorzorg veertien dagen in quarantaine. Dat heeft onderwijsstichting Movare gisteren in overleg met GGD Zuid-Limburg besloten en bekendgemaakt.
DOOR JOS VAN DEN CAMP
Hemelvaartsdag werd bekend dat vier medewerkers van de basisschool corona hebben. Ze zijn thuis en niet ernstig ziek. Gisteren zijn de uitslagen van vijftien andere geteste onderwijzers, stagiaires en medewerkers van de school, maar ook van de buitenschoolse opvang en het kinderdagverblijf bekend geworden. Ze zijn niet besmet. De komende dagen worden de uitslagen van nog eens 21 tests verwacht.
Op de school zal voorlopig opnieuw louter online onderwijs worden gegeven zoals dat tot aan de meivakantie het geval is geweest. Het afstandsonderwijs (online) zal verzorgd worden door de docenten vanuit hun quarantainesituatie. Volgens een woordvoerder van onderwijsstichting Movare, waaronder De Veldhof valt, is nu niet te zeggen hoe lang dat gaat duren.
De sluiting van de school is noodzakelijk omdat onder de geteste personeelsleden onderwijzend personeel zit dat nu uit voorzorg thuis moet blijven. Zo lang niet bekend is hoe het verder met hen gaat en zo lang de uitslag van de tests van andere personeelsleden niet duidelijk is, waagt Movare zich niet aan een voorspelling. Of het kinderdagverblijf en de bso, gevestigd in hetzelfde gebouw, geopend blijven, kon de woordvoerder gisteravond niet zeggen.
Zes kinderen
Uit onderzoek van de GGD is vast komen te staan dat zes leerlingen van de basisschool nauw contact hebben gehad met een of meer van de vier besmette medewerkers. Dat kan door het vasthouden van een hand of doordat ze dichter dan anderhalve meter bij diegene in de buurt zijn geweest. De ouders hebben bericht gekregen dat ze hun kinderen door de GGD op corona kunnen laten testen, ook als ze geen klachten hebben.
Alle leerlingen met coronaklachten kunnen zich laten testen, zegt de GGD. In een aantal gevallen is dat al gebeurd en is het wachten op de uitslag. De GGD heeft verder vastgesteld dat de vier met corona besmette medewerkers van de school met elf personeelsleden van basisschool De Veldhof contact hebben gehad. Van twee moet de uitslag nog komen, maar van de negen anderen staat vast dat ze geen corona hebben.
De corona-uitbraak op de basisschool heeft gisteren de gehele dag de belangstelling gehad van diverse ministeries en de PO-Raad. Het is de eerste besmetting op een basisschool sinds daar weer aan alle leerlingen voor de helft van de lesuren onderwijs wordt gegeven.
EYGELSHOVEN
Basisschool kan niet open
Basisschool De Veldhof in Eygelshoven gaat maandag niet open. Hoewel er geen nieuwe besmettingen zijn geconstateerd, moeten elf op corona geteste personeelsleden uit voorzorg veertien dagen in quarantaine. Dat heeft onderwijsstichting Movare gisteren in overleg met GGD Zuid-Limburg besloten en bekendgemaakt.
DOOR JOS VAN DEN CAMP
Hemelvaartsdag werd bekend dat vier medewerkers van de basisschool corona hebben. Ze zijn thuis en niet ernstig ziek. Gisteren zijn de uitslagen van vijftien andere geteste onderwijzers, stagiaires en medewerkers van de school, maar ook van de buitenschoolse opvang en het kinderdagverblijf bekend geworden. Ze zijn niet besmet. De komende dagen worden de uitslagen van nog eens 21 tests verwacht.
Op de school zal voorlopig opnieuw louter online onderwijs worden gegeven zoals dat tot aan de meivakantie het geval is geweest. Het afstandsonderwijs (online) zal verzorgd worden door de docenten vanuit hun quarantainesituatie. Volgens een woordvoerder van onderwijsstichting Movare, waaronder De Veldhof valt, is nu niet te zeggen hoe lang dat gaat duren.
De sluiting van de school is noodzakelijk omdat onder de geteste personeelsleden onderwijzend personeel zit dat nu uit voorzorg thuis moet blijven. Zo lang niet bekend is hoe het verder met hen gaat en zo lang de uitslag van de tests van andere personeelsleden niet duidelijk is, waagt Movare zich niet aan een voorspelling. Of het kinderdagverblijf en de bso, gevestigd in hetzelfde gebouw, geopend blijven, kon de woordvoerder gisteravond niet zeggen.
Zes kinderen
Uit onderzoek van de GGD is vast komen te staan dat zes leerlingen van de basisschool nauw contact hebben gehad met een of meer van de vier besmette medewerkers. Dat kan door het vasthouden van een hand of doordat ze dichter dan anderhalve meter bij diegene in de buurt zijn geweest. De ouders hebben bericht gekregen dat ze hun kinderen door de GGD op corona kunnen laten testen, ook als ze geen klachten hebben.
Alle leerlingen met coronaklachten kunnen zich laten testen, zegt de GGD. In een aantal gevallen is dat al gebeurd en is het wachten op de uitslag. De GGD heeft verder vastgesteld dat de vier met corona besmette medewerkers van de school met elf personeelsleden van basisschool De Veldhof contact hebben gehad. Van twee moet de uitslag nog komen, maar van de negen anderen staat vast dat ze geen corona hebben.
De corona-uitbraak op de basisschool heeft gisteren de gehele dag de belangstelling gehad van diverse ministeries en de PO-Raad. Het is de eerste besmetting op een basisschool sinds daar weer aan alle leerlingen voor de helft van de lesuren onderwijs wordt gegeven.
zaterdag 23 mei 2020 om 08:36
Yep.
Want hé, alle cijfers die daarover rondgaan zijn pure speculatie.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 23 mei 2020 om 09:02
Dat het virus bloedstolling veroorzaakt was toch al bekend. Zie het artikel in de Volkskrant van vorige week over de gevolgen van Covid-19. Het kan toch ook beroertes en longembolieen veroorzaken. Maar dat dat ook in de placenta’s zichtbaar is, dat is toch wel nieuws.Green17 schreef: ↑23-05-2020 04:06Gelukkig zijn de meeste babys gezond geboren, maar dit had ik niet verwacht.

zaterdag 23 mei 2020 om 09:51
Want? Dan ga je dood? De handdruk des doods ofzo?redbulletje schreef: ↑23-05-2020 09:47dan ben je echt te dom om te poepen als je in deze tijd nog een hand vastpakt
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 23 mei 2020 om 09:51
Ik dacht dat dit vooral bij ouderen gebeurde. Maar zwangere zijn toch vaak tussen de 23-37 jaar ( de grootste groep verwacht ik) Ik vind het best heftig dat er schade in de placenta zichtbaar is.soliver schreef: ↑23-05-2020 09:02Dat het virus bloedstolling veroorzaakt was toch al bekend. Zie het artikel in de Volkskrant van vorige week over de gevolgen van Covid-19. Het kan toch ook beroertes en longembolieen veroorzaken. Maar dat dat ook in de placenta’s zichtbaar is, dat is toch wel nieuws.
Gelukkig zijn de meeste babys gewoon gezond geboren.
zaterdag 23 mei 2020 om 09:53
Nou als mijn hypothetische kind het schoolplein af wil rennen dan zou ik wel blij zijn dat een leraar zijn/hand vastpakt.redbulletje schreef: ↑23-05-2020 09:47dan ben je echt te dom om te poepen als je in deze tijd nog een hand vastpakt
Zelfs als het een coronabesmette hand is.

zaterdag 23 mei 2020 om 09:54
Is deze al voorbij gekomen ?
https://www.youtube.com/watch?v=IwcbadtGonU
Informatief You tube filmpje van de NOS over de tweede coronagolf ( 3 mogelijke scenario's ) uitgelegd voor dummies .
Ik vond het verhelderend , maar goed , ik ben dan ook een dummie
https://www.youtube.com/watch?v=IwcbadtGonU
Informatief You tube filmpje van de NOS over de tweede coronagolf ( 3 mogelijke scenario's ) uitgelegd voor dummies .
Ik vond het verhelderend , maar goed , ik ben dan ook een dummie

zaterdag 23 mei 2020 om 09:56
Want dat kind dat is gevallen en zich echt enorm bezeerd heeft laten we gewoon liggen als leerkracht.redbulletje schreef: ↑23-05-2020 09:47dan ben je echt te dom om te poepen als je in deze tijd nog een hand vastpakt