Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 20)

19-05-2020 22:22 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 4.6 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 297.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 44.249 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 05-06-2020 10:37
3.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
paardenkracht schreef:
20-05-2020 10:47
Gaat dit over remdesiver (ofzoiets)?

Hoopvol inderdaad
Een geneesmiddel dat patiënten met Covid-19 kan helpen, mag getest worden op een vijftigtal mensen in België. Het federale geneesmiddelenagentschap FAGG heeft een klinische test goedgekeurd, zo meldt Le Soir.
Het gaat om een geneesmiddel dat positieve effecten kan hebben voor patiënten met ademhalingsmoeilijkheden. Het kandidaat-medicijn Sarconeos van het Franse biotechbedrijf Biophytis zit in de tweede van drie testfases. Het middel moest eigenlijk dienen voor de behandeling van neuromusculaire aandoeningen.

De test in België begint in een ziekenhuis in Mechelen, maar andere zorginstellingen kunnen volgen. De test start met een vijftigtal patiënten met ernstige symptomen, en in een tweede fase kan nog uitgebreid worden met 180 patiënten.


Bron: Belang van Limburg.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
20-05-2020 10:55
Een geneesmiddel dat patiënten met Covid-19 kan helpen, mag getest worden op een vijftigtal mensen in België. Het federale geneesmiddelenagentschap FAGG heeft een klinische test goedgekeurd, zo meldt Le Soir.
Het gaat om een geneesmiddel dat positieve effecten kan hebben voor patiënten met ademhalingsmoeilijkheden. Het kandidaat-medicijn Sarconeos van het Franse biotechbedrijf Biophytis zit in de tweede van drie testfases. Het middel moest eigenlijk dienen voor de behandeling van neuromusculaire aandoeningen.

De test in België begint in een ziekenhuis in Mechelen, maar andere zorginstellingen kunnen volgen. De test start met een vijftigtal patiënten met ernstige symptomen, en in een tweede fase kan nog uitgebreid worden met 180 patiënten.


Bron: Belang van Limburg.
Hoopvol.

Gelukkig zijn er momenteel veel minder ernstig zieke patiënten en raken minder mensen besmet met dit virus. Voor dit soort onderzoeken kan dat helaas een nadeel zijn. Voor medicijnenonderzoek is normaal gesproken ook een controlegroep nodig. Kunnen ze genoeg patiënten met de juiste problematiek vinden om dit onderzoek goed uit te voeren?
Alle reacties Link kopieren
dit vind ik ook wel belangrijk:
Elke dag worden nu 4000-7000 mensen
op het coronavirus getest.Van hen is
5 procent besmet
,maakte RIVM-directeur
infectieziekten Van Dissel bekend in de
Tweede Kamer.

Dus 95% van mensen met klachten heeft geen corona
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
20-05-2020 10:45
Ik lees dat die outlet alleen open mag als ze de maatregelen kunnen handhaven, dus lukt dat niet, dan moeten ze gewoon dicht, lijkt mij. Net als dat er in de afgelopen weken al een paar keer een winkelgebied is afgesloten.
Lijkt me juist met de outlet makkelijk. Er zijn maar 2 of 3 ingangen dus makkelijk terug te brengen naar 1 ingang.
Zet er een werkloze student met een teller naast vanaf openingstijd en vol is vol. Daarna 1 eruit, 1 er in.
Natuurlijk kunnen ze zich dan gaan ophopen in 1 winkel maar het lijkt me best goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
20-05-2020 11:02
dit vind ik ook wel belangrijk:
Elke dag worden nu 4000-7000 mensen
op het coronavirus getest.Van hen is
5 procent besmet
,maakte RIVM-directeur
infectieziekten Van Dissel bekend in de
Tweede Kamer.

Dus 95% van mensen met klachten heeft geen corona
Deze cijfers staan in de dagelijkse reportage van het RIVM en krijgen wat mij betreft veel te weinig aandacht. Het kan veel angst bij mensen wegnemen. Ook de maximale testcapaciteit wordt nu niet benut, gewoon omdat er dus geen aanvragen zijn. Daar zei Van Dissel ook nog wat over geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
20-05-2020 11:08
Deze cijfers staan in de dagelijkse reportage van het RIVM en krijgen wat mij betreft veel te weinig aandacht. Het kan veel angst bij mensen wegnemen. Ook de maximale testcapaciteit wordt nu niet benut, gewoon omdat er dus geen aanvragen zijn. Daar zei Van Dissel ook nog wat over geloof ik.

Hopelijk kan echt iedereen met klachten binnenkort getest worden, zoals aangekondigd.
Dat is nu nog niet het geval.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk geen herbesmetting mogelijk!

https://www.independent.co.uk/news/worl ... 91986.html
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-05-2020 11:12
Hopelijk kan echt iedereen met klachten binnenkort getest worden, zoals aangekondigd.
Dat is nu nog niet het geval.
dat laatste weet iedereen wel.
Maar aangezien zorgmedewerkers getest wel worden vind ik het opvallend dat de positieve testen zo laag zijn
Dahlia74 schreef:
20-05-2020 11:08
Deze cijfers staan in de dagelijkse reportage van het RIVM en krijgen wat mij betreft veel te weinig aandacht. Het kan veel angst bij mensen wegnemen. Ook de maximale testcapaciteit wordt nu niet benut, gewoon omdat er dus geen aanvragen zijn. Daar zei Van Dissel ook nog wat over geloof ik.
Er zijn wel aanvragen maar die worden niet gehonoreerd als je niet tot een bepaalde doelgroep behoort.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
20-05-2020 11:08
Deze cijfers staan in de dagelijkse reportage van het RIVM en krijgen wat mij betreft veel te weinig aandacht. Het kan veel angst bij mensen wegnemen. Ook de maximale testcapaciteit wordt nu niet benut, gewoon omdat er dus geen aanvragen zijn. Daar zei Van Dissel ook nog wat over geloof ik.
De mensen die angstig zijn zoeken dat echt wel op. De mensen die niet angstig zijn, letten er niet op. Die horen enkel: minder opnames, minder overlijdens, prima dus.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Nu we dus zelf een test kunnen vragen bij de GGD vraag ik me wel af: Wanneer ga je bellen voor zo'n test als je klachten hebt? Zou je dan meteen bellen bij een hoest en een loopneus of kijk je dat nog een paar dagen aan bel je pas als het erger wordt/maar niet over gaat?

Zo'n test lijkt me echt geen pretje maar je wilt er natuurlijk snel bij zijn mocht het corona zijn.
Voornu schreef:
20-05-2020 09:16
Wat is dat toch, de neiging van mensen om hun eigen situatie als het meest negatief te zien? Wat levert dat op? Ik herken dat helemaal niet, en benijd de jongeren niet. Ben blij dat ik een huis en baan heb ( om het even plat te zeggen) en heb te doen met de jongeren die nu een enorme crisis te verstouwen krijgen.
Fijn toch! Ik ben ook prima tevreden met mijn situatie en benijd gelukkig ook niemand. Daarom mag je nog wel over iets discussiëren.... En onjuistheden weerleggen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
20-05-2020 11:30
Nu we dus zelf een test kunnen vragen bij de GGD vraag ik me wel af: Wanneer ga je bellen voor zo'n test als je klachten hebt? Zou je dan meteen bellen bij een hoest en een loopneus of kijk je dat nog een paar dagen aan bel je pas als het erger wordt/maar niet over gaat?

Zo'n test lijkt me echt geen pretje maar je wilt er natuurlijk snel bij zijn mocht het corona zijn.
pas ergens in Juni he? niet nu al gaan bellen.
En de Jonge zei juist gister dat je niet moest wachten met bellen. Het wordt wel een hypochonder feestje daar op de afnamelocaties denk ik
Mij is verteld dat naar alle waarschijnlijkheid het virus na 3 of 4 weken niet meer in de slijmvliezen zit. In dat geval zou je daarna aangewezen zijn op een antistoffentest.
smulrol schreef:
20-05-2020 11:35
pas ergens in Juni he? niet nu al gaan bellen.
En de Jonge zei juist gister dat je niet moest wachten met bellen. Het wordt wel een hypochonder feestje daar op de afnamelocaties denk ik
Ik denk juist dat veel mensen liever een dagje aankijken dan gelijk naar een testlocatie te rennen.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
20-05-2020 11:02
dit vind ik ook wel belangrijk:
Elke dag worden nu 4000-7000 mensen
op het coronavirus getest.Van hen is
5 procent besmet
,maakte RIVM-directeur
infectieziekten Van Dissel bekend in de
Tweede Kamer.

Dus 95% van mensen met klachten heeft geen corona
Inderdaad. Het merendeel van de tests is negatief. Velen van hen zullen dan bv de griep hebben.

Daarom snap ik dat geroep ook niet dat alles ineens als Corona wordt genoteerd. En er zogenaamd geen griep meer is. Als echt alles als Corona werd geregistreerd dan waren er veel meer gevallen.

Wel is het zo dat juist door de maatregelen ook de griep zich minder verspreid.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-05-2020 11:38
Ik denk juist dat veel mensen liever een dagje aankijken dan gelijk naar een testlocatie te rennen.
niet mee eens.
Ik lees al veel dat mensen graag getest willen worden uit nieuwschiergigheid 'je kan asymptomatisch zijn, ik heb geen symptomen, dus ik wil weten of ik besmet ben'
smulrol schreef:
20-05-2020 11:41
niet mee eens.
Ik lees al veel dat mensen graag getest willen worden uit nieuwschiergigheid 'je kan asymptomatisch zijn, ik heb geen symptomen, dus ik wil weten of ik besmet ben'
Maar dan test je toch vaak negatief?
Worden mensen nu uberhaupt nog 2 keer getest om te kijken of de eerste een vals negatieve was?
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
20-05-2020 11:35
pas ergens in Juni he? niet nu al gaan bellen.
En de Jonge zei juist gister dat je niet moest wachten met bellen. Het wordt wel een hypochonder feestje daar op de afnamelocaties denk ik
Zo'n test is een momentopname. Dus wanneer test je, bij welke klachten? Test je te vroeg dan kan Corona, als je het al hebt, mogelijk niet worden aangetoond. Ik hoop dat de GGD daar duidelijkheid in gaat scheppen.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
20-05-2020 11:41
niet mee eens.
Ik lees al veel dat mensen graag getest willen worden uit nieuwschiergigheid 'je kan asymptomatisch zijn, ik heb geen symptomen, dus ik wil weten of ik besmet ben'
Echt waar? Ik mag toch hopen dat de GGD duidelijke richtlijnen opstelt.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
20-05-2020 11:44
Zo'n test is een momentopname. Dus wanneer test je, bij welke klachten? Test je te vroeg dan kan Corona, als je het al hebt, mogelijk niet worden aangetoond. Ik hoop dat de GGD daar duidelijkheid in gaat scheppen.
je kan het 1 minuut na afnemen van de test alsnog oplopen op je weg naar huis.
paardenkracht schreef:
20-05-2020 11:41
Inderdaad. Het merendeel van de tests is negatief. Velen van hen zullen dan bv de griep hebben.

Daarom snap ik dat geroep ook niet dat alles ineens als Corona wordt genoteerd. En er zogenaamd geen griep meer is. Als echt alles als Corona werd geregistreerd dan waren er veel meer gevallen.

Wel is het zo dat juist door de maatregelen ook de griep zich minder verspreid.
Op griep wordt getest want toen mijn moeder werd opgenomen op de spoed kreeg ze als eerste een grieptest.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
20-05-2020 11:46
Echt waar? Ik mag toch hopen dat de GGD duidelijke richtlijnen opstelt.
ik ook wel, zelf betalen zonder duidelijke klachten of zo, maar dan gaan mensen vast heel erg huilie huilie doen bij de Telegraaf
redbulletje schreef:
20-05-2020 11:30
Er zijn wel aanvragen maar die worden niet gehonoreerd als je niet tot een bepaalde doelgroep behoort.
Klopt. Ik heb dan nog een cruciaal beroep waarmee ik er doorheen kwam. Maar als je weken of maanden verder bent is het niet meer zinvol blijkbaar. Het is overigens wel een voordeel als je negatief test voor eventuele vervolgonderzoeken. Je kunt weer overal naar binnen ook al heb je longklachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou pas bellen als ik ook koorts kreeg.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven