Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 20)

19-05-2020 22:22 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 4.6 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 297.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 44.249 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 05-06-2020 10:37
3.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-05-2020 09:53
Gisteren zei Schouten in een interview dat ruiming niet nodig is.
Nee, maar het kan wel een goede aanleiding zijn om het fokken van nertsen te verbieden. En daarna doorpakken en de hele intensieve veehouderij (een potentiële bron van nieuwe virusuitbraken) stevig aan te pakken. Alle veefabrieken uitkopen is goedkoper dan een dag of 5 lockdown. Het zou een goede langetermijn investering zijn.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Een klein stukje uit de brief van Rob Elens

Tot op heden zijn de richtlijnen inzake corona geen statisch geven, maar onderhevig aan wijzigingen. Zo wijzigen de behandelrichtlijnen van de SWAB om de paar dagen, ingegeven door de dynamiek van veranderende omstandigheden.
In de SWAB richtlijn is eenduidig gedefinieerd dat de behandelend arts de afweging maakt: ‘Een behandelend arts maakt zelf de afweging of gestart kan worden met (hydroxy-) chloroquine op basis van ernst van aandoening, gelijktijdig gebruik van andere medicijnen waarbij interactie verwacht kan worden en pre-existente aandoeningen waaronder hartproblemen (vooral QT-verlenging). Bij (relatieve) contra-indicatie voor beiden of bij afwezig antiviraal effect na enkele dagen in combinatie met klinische verslechtering is aanpassing of staken van de medicatie aangewezen. Bij verslechtering onder initiële therapie of zeer ernstige presentatie (respiratoire insufficiëntie waarvoor mechanische ventilatie noodzakelijk is) kan mogelijk in de toekomst remdesivir worden toegediend als ‘rescue’-therapie, indien beschikbaar.’
U geeft in uw online brief van 17 april aan dat in de SWAB-richtlijn staat dat (hydroxy)chloroquine kan worden gebruikt bij de behandeling van matig ernstige of zeer ernstig zieke patiënten, die zijn opgenomen. Echter zoals u hiervoor kunt lezen staat er in dit deel van de richtlijn behandelend arts; er staat niet intramurale arts of arts verbonden aan een ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
20-05-2020 09:41
Naar wat ik begreep is die man arts in de tropen geweest en kent hij die chloro... uit die tijd. Hij heeft er veel ervaring mee omdat hij het voorschreef bij malaria. Dacht ik. Daarom kon hij goed doseren en snel ingrijpen bij bijwerkingen*.

Medicijnen worden constant gebruikt voor verschillende ziekten en aandoeningen, dat is niet verboden en ook niks nieuws. Die chloro... is niks nieuws, het is een oud medicijn en in de juiste cocktail heeft het bij zijn patiënten gewerkt. Over medicijnen zeggen wij thuis altijd dat als x goed is voor iedereen, het wel in het drinkwater zou zitten. Helaas moet je kwaad met kwaad bestrijden en zijn de meeste medicijnen puur vergif voor gezonde mensen. Maar dat neemt niet weg dat mensen in een hoop gevallen de bijwerkingen van -pak hem beet- een chemokuur voor lief nemen.

Ik heb dat interview van gisteren niet gezien, maar ik geloof best dat er grote belangen meespelen bij de ontwikkeling van medicijnen. Ik geloof dan weer niet dat een goedwerkend middel niet gebruikt zal worden, en dit zingt al maanden rond, dus er wordt ongetwijfeld onderzoek naar gedaan. Artsen en onderzoekers hebben ook kinderen die ziek kunnen worden, dus als er positieve ontwikkelingen zijn, komt er heus wel wat van terecht.
* zijn woorden
Oh dat dit vaker wordt gedaan, weet ik.
Zo wordt bij ms als je last hebt van vermoeidheid ritalin ingezet (terwijl het bij mensen met ADHD juist andersom werkt) of symmetrel (dat eigenlijk een Parkinson middel is). Maar wel op basis van onderzoek. Dat is nu niet gebeurd.
Dat onderzoek is wel in de tweedelijn gedaan en had geen goede resultaten. Daarom is men daar gestopt in de meeste gevallen.

Ik geloof inderdaad ook niet dat men een goedwerkend middel zou laten liggen. En dat te roepen zorgt alleen voor meer onrust.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
20-05-2020 09:52
Voordat een medicijn wordt geregistreerd voor een bepaalde indicatie wordt er altijd uitgebreid dubbelblind onderzoek gedaan. Dat is in dit geval niet gedaan.
Als je een medicijn toch toepast voor een indicatie waarvoor het niet is geregistreerd (off-labelgebruik), dan moet je als arts en als apotheker vooraf de patiënten goed informeren hierover. Dan moet je dus vertellen dat het niet is geregistreerd, dat er geen uitgebreid onderzoek is gedaan. Dat de patiënt met deze indicatie proefkonijn is. Je moet vertellen wat de risico's zijn, en wat de risico's zijn als de patiënt het niet neemt. En vervolgens moet je jezelf ervan vergewissen dat de patiënt begrijpt wat de risico's zijn. De patiënt moet in staat zijn een gedegen afweging te maken over het wel of niet gebruiken.
De vraag is of deze patiënten zich realiseerden dat ze proefkonijnen waren. Of ze in staat waren de risico's en de mogelijke voordelen tov elkaar af te wegen.

Artikel 68 lid 1 van de Geneesmiddelenwet stelt: ‘Het buiten de door het College geregistreerde indicaties voorschrijven van geneesmiddelen is alleen geoorloofd indien daarover binnen de beroepsgroep protocollen of standaarden zijn ontwikkeld. Als de protocollen of standaarden nog in ontwikkeling zijn, is overleg tussen de behandelend arts en apotheker noodzakelijk.’
In dit geval zijn die protocollen of standaarden nog niet in ontwikkeling, het bevindt zich allemaal in een zeer experimentele fase. Een fase waarin het onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden (in een klinische setting) wordt gedaan. Niet zomaar in de eerstelijn, met mensen die thuis zijn en niet voortdurend onder controle van een arts.
Ja, maar goed, in liefde en oorlog is alles geoorloofd. De verregaande vrijheidsbeperkende maatregelen die ons zijn opgelegd begrijpen we allemaal, maar ze zijn behoorlijk strijdig met zowat alles wat bij een democratisch bestel hoort. Ik wil daar maar mee aangeven dat de nood erg hoog was op het moment dat die arts dit voorschreef, dus dan gaan zwaaien met wat protocollen en wetten om die man zijn handelswijze onderuit te schoffelen vind ik niet erg kies. Er zijn wel ergere dingen onder het mom van 'goed voor de volksgezondheid' gedaan die over 5 jaar misschien wel volslagen idioot blijken te zijn.
Vooralsnog zijn de patiënten van die man beter geworden, dus hij heeft het gelijk aan zijn kant.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
20-05-2020 09:59
Nee, maar het kan wel een goede aanleiding zijn om het fokken van nertsen te verbieden. En daarna doorpakken en de hele intensieve veehouderij (een potentiële bron van nieuwe virusuitbraken) stevig aan te pakken. Alle veefabrieken uitkopen is goedkoper dan een dag of 5 lockdown. Het zou een goede langetermijn investering zijn.
Het mag nog een paar jaar als ik dit zo snel lees:

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... erhouderij
Honey, you should see me in a crown
Slechtste wissel ooit (parodie), over de tolkenwissel gisteravond: https://www.rtlnieuws.nl/sport/voetbal/ ... -de-knieen
Alle reacties Link kopieren
Het Oxfordvaccin werkt minder goed dan gehoopt:
Het persbericht stelde de zaak nog zo mooi voor. Nu puntje bij paaltje komt, blijkt een bejubeld kandidaat-vaccin uit Oxford niet zozeer een ‘sprong vooruit’, maar een middel dat niet doet waarvoor het is gemaakt – het virus tegenhouden.

Eind vorige maand maakte de Britse universiteit nog trots bekend dat zijn kandidaat-vaccin met de roepnaam ‘ChAdOx1 nCoV-19’ glansrijk een test in zes resusaapjes had doorstaan. Maar uit de net gepubliceerde technische details blijkt dat dit toch wat tegenvalt. Alle ingeënte aapjes maakten na besmetting virusdeeltjes aan, en waren dus nog steeds bevattelijk voor het virus. Bovendien werden er drie kortademig.

‘Het is glashelder dat dit vaccin geen steriele immuniteit geeft, de gouden standaard voor welk vaccin dan ook’, aldus de eminente immunoloog William Haseltine in een vernietigende kritiek. ‘De viruslading in de neuzen van de gevaccineerde en de niet-gevaccineerde dieren is identiek’, signaleert in een ander commentaar ook de Britse hoogleraar moleculaire virologie Jonathan Ball. ‘Dat is van belang. Als dit bij mensen gebeurt, zou het vaccin de verspreiding van het virus niet tegengaan.’
(...)
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd913aff/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-05-2020 10:02
Het Oxfordvaccin werkt minder goed dan gehoopt:
Het persbericht stelde de zaak nog zo mooi voor. Nu puntje bij paaltje komt, blijkt een bejubeld kandidaat-vaccin uit Oxford niet zozeer een ‘sprong vooruit’, maar een middel dat niet doet waarvoor het is gemaakt – het virus tegenhouden.

Eind vorige maand maakte de Britse universiteit nog trots bekend dat zijn kandidaat-vaccin met de roepnaam ‘ChAdOx1 nCoV-19’ glansrijk een test in zes resusaapjes had doorstaan. Maar uit de net gepubliceerde technische details blijkt dat dit toch wat tegenvalt. Alle ingeënte aapjes maakten na besmetting virusdeeltjes aan, en waren dus nog steeds bevattelijk voor het virus. Bovendien werden er drie kortademig.

‘Het is glashelder dat dit vaccin geen steriele immuniteit geeft, de gouden standaard voor welk vaccin dan ook’, aldus de eminente immunoloog William Haseltine in een vernietigende kritiek. ‘De viruslading in de neuzen van de gevaccineerde en de niet-gevaccineerde dieren is identiek’, signaleert in een ander commentaar ook de Britse hoogleraar moleculaire virologie Jonathan Ball. ‘Dat is van belang. Als dit bij mensen gebeurt, zou het vaccin de verspreiding van het virus niet tegengaan.’
(...)
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd913aff/
Maar dit staat er ook in:

"‘Dit soort dingen gebeurt bij medisch onderzoek veel’, duidt Kikkert. ‘In eerste instantie zien je resultaten er prachtig uit, maar een paar stappen verder blijken er ineens allerlei nuances in te zitten.’ Geen reden om de mensproeven af te blazen, vindt ze. ‘De resultaten in apen zijn op zichzelf bemoedigend genoeg. En zo lang je niet in het echte testsysteem zit – de mens – weet je niet welke kant het kwartje op valt.’"
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
20-05-2020 10:05
Maar dit staat er ook in:

"‘Dit soort dingen gebeurt bij medisch onderzoek veel’, duidt Kikkert. ‘In eerste instantie zien je resultaten er prachtig uit, maar een paar stappen verder blijken er ineens allerlei nuances in te zitten.’ Geen reden om de mensproeven af te blazen, vindt ze. ‘De resultaten in apen zijn op zichzelf bemoedigend genoeg. En zo lang je niet in het echte testsysteem zit – de mens – weet je niet welke kant het kwartje op valt.’"

Zou de medisch-ethische commissie nog toestemming geven voor onderzoek bij mensen met dit soort eerste uitkomsten?
Ik neem aan dat zij aan de rem kunnen trekken in dit soort gevallen.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 20-05-2020 10:13
4.95% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Het Oxford vaccin wordt al op mensen getest.
Emma95 schreef:
20-05-2020 09:59
Een klein stukje uit de brief van Rob Elens

Tot op heden zijn de richtlijnen inzake corona geen statisch geven, maar onderhevig aan wijzigingen. Zo wijzigen de behandelrichtlijnen van de SWAB om de paar dagen, ingegeven door de dynamiek van veranderende omstandigheden.
In de SWAB richtlijn is eenduidig gedefinieerd dat de behandelend arts de afweging maakt: ‘Een behandelend arts maakt zelf de afweging of gestart kan worden met (hydroxy-) chloroquine op basis van ernst van aandoening, gelijktijdig gebruik van andere medicijnen waarbij interactie verwacht kan worden en pre-existente aandoeningen waaronder hartproblemen (vooral QT-verlenging). Bij (relatieve) contra-indicatie voor beiden of bij afwezig antiviraal effect na enkele dagen in combinatie met klinische verslechtering is aanpassing of staken van de medicatie aangewezen. Bij verslechtering onder initiële therapie of zeer ernstige presentatie (respiratoire insufficiëntie waarvoor mechanische ventilatie noodzakelijk is) kan mogelijk in de toekomst remdesivir worden toegediend als ‘rescue’-therapie, indien beschikbaar.’
U geeft in uw online brief van 17 april aan dat in de SWAB-richtlijn staat dat (hydroxy)chloroquine kan worden gebruikt bij de behandeling van matig ernstige of zeer ernstig zieke patiënten, die zijn opgenomen. Echter zoals u hiervoor kunt lezen staat er in dit deel van de richtlijn behandelend arts; er staat niet intramurale arts of arts verbonden aan een ziekenhuis.
Hij mag mijn huisarts wel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-05-2020 10:11
Zou de medisch-ethische commissie nog toestemming geven voor onderzoek bij mensen met dit soort eerste uitkomsten?
Ik neem aan dat zij aan de rem kunnen trekken in dit soort gevallen.
Blijkbaar wel, want blijkbaar zegt het niet zoveel, en de proeven op mensen zijn al begonnen. Toen de uitkomsten bij resusapen nog wel onverdeeld positief waren werd geroepen dat je daaruit geen conclusies kon trekken over mensen, nu is dat niet opeens anders, lijkt me.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-05-2020 08:13
Wat een kutland zeg!
Dat van die gebrekkige gezondheidszorg herken ik. Een kennis woont daar en die moest ook met een duidelijk gebroken been dagen wachten voor alleen al de x-ray. Dit was pré corona.
Misschien een tijdelijk toegenomen vraag; of misschien maken ze andere keuzen en hebben ze vrede met een wachtrij, en richten ze zich op andere aspecten van de gezondheidszorg of spenderen ze het belastinggeld aan totaal andere dingen waar de mensen ook blij mee zijn. Of tenminste de partij die dominant aanwezig is. Het is een democratisch land; ik denk als de kiezers massaal bezwaar zouden maken hier wel geld voor zou worden vrijgemaakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
20-05-2020 09:57
Maar dit is toch een rare conclusie (of vertaling, kan ook)? Mensen die 65 zijn, in een verzorgingstehuis liggen en nog jaren te leven hebben?
Dit vond ik ook raar.
Het artikel gaat echt over verzorgingstehuizen. Ik lees nergens voorbeelden van thuiswonende zestigers die worden geweerd.
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
20-05-2020 08:49
Gisteren tijdens de persco werd wederom door minister de Jonge benaderd dat we weer naar normaal gaan als er een vaccin is en we in de tussentijd het virus gecontroleerd moeten gaan beheersen. Gisteren bij OP1 was er een arts microbioloog aanwezig die dit ook benadrukte. We laten de boel een beetje los zodat de economie op gang kan komen en gaan weer naar normaal zodra er een vaccin is.
Wat ik dan mis is de tegenvraag, wat als er pas over 3 jaar een vaccin is? gaan we dit zo lang volhouden? wat is het alternatief mocht het inderdaad nog lang gaan duren. Ik snap wel dat ze daar niet een hapklaar antwoord op hebben, maar ik mis die discussie wel merk ik.
Lijkt me een kwestie van loslaten aan aantrekken.
Goed monitoren en als er een uitbraak is meteen isoleren. Zoals ze nu in Korea hebben gedaan met die nachtclubs. Die gaan dan tijdelijk weer dicht totdat alles weer is opgespoord. Daarna mogen ze waarschijnlijk weer open.
Zoiets lijkt me het beste werken, mits de test en opsporingscapaciteit er is. De enige vraag die dan nog rijst: wat doen we met grote evenementen als carnaval of koningsdag? Durven we dat aan?
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
20-05-2020 10:17
Hij mag mijn huisarts wel zijn.
De mijne ook. Ik heb altijd een zwak voor slimme dwarsdenkers.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft het Oxford-vaccin: het is nog niet duidelijk of het virus dat aanwezig is in de resusapen ook nog besmettelijk is en of het een actieve infectie is of virusdeeltjes die zijn toegediend en geïnactiveerd. Ook weten ze niet hoe het resultaat is als de apen in een natuurlijke omgeving zouden worden blootgesteld in plaats van besmet aan onnatuurlijk hoge hoeveelheden van het virus. Het zegt dus gewoon nog niet erg veel. Er is nog geen garantie dat het werkt, maar het zegt ook nog niet dat het "dus" niet werkt.

"This could be because of the extremely high dose of virus the monkeys received after being given the vaccine, says Sarah Gilbert, an Oxford vaccinologist who co-led the study with Vincent Munster, a virologist at NIAID’s laboratories in Hamilton, Montana. Such doses ensure that the animals are infected with the virus, and might not replicate natural infections. The study did not measure whether the virus was still infectious, Diamond says, and it could represent virus particles inactivated by the monkeys’ immune response or the viruses the researchers administered and not an ongoing infection."

https://www.nature.com/articles/d41586-020-01092-3
susan wijzigde dit bericht op 20-05-2020 10:34
37.12% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
20-05-2020 10:25
Lijkt me een kwestie van loslaten aan aantrekken.
Goed monitoren en als er een uitbraak is meteen isoleren. Zoals ze nu in Korea hebben gedaan met die nachtclubs. Die gaan dan tijdelijk weer dicht totdat alles weer is opgespoord. Daarna mogen ze waarschijnlijk weer open.
Zoiets lijkt me het beste werken, mits de test en opsporingscapaciteit er is. De enige vraag die dan nog rijst: wat doen we met grote evenementen als carnaval of koningsdag? Durven we dat aan?
in de buitenlucht wel, straalbezopen lallen in stampvol cafe zou ik niet doen (maar dat deed ik toch al niet)
Alle reacties Link kopieren
Veel Duitse kooptoeristen in binnenstad van Venlo afgelopen zondag. Hopelijk geen voorbode van hoe de versoepeling in de praktijk werkt, want dan zal die niet lang duren.

Afbeelding
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Ze houden nu hun hart al vast in Limburg als de Duitsers morgen massaal de outlet in Roermond bezoeken
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
20-05-2020 10:41
Ze houden nu hun hart al vast in Limburg als de Duitsers morgen massaal de outlet in Roermond bezoeken
Ik lees dat die outlet alleen open mag als ze de maatregelen kunnen handhaven, dus lukt dat niet, dan moeten ze gewoon dicht, lijkt mij. Net als dat er in de afgelopen weken al een paar keer een winkelgebied is afgesloten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
De briefing is weer erg interessant

https://nos.nl/livestream/2334477-volg- ... kamer.html
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
20-05-2020 09:39
Hoopvol :

AD live blog :

08:25

Een geneesmiddel dat patiënten met Covid-19 kan helpen, mag getest worden op een vijftigtal mensen in België. Het federale geneesmiddelenagentschap FAGG heeft een klinische test goedgekeurd, zo meldt Le Soir vandaag.

Het gaat om een geneesmiddel dat positieve effecten kan hebben voor patiënten met ademhalingsproblemen, een van de symptomen van de ziekte die wordt veroorzaakt door het coronavirus.
Gaat dit over remdesiver (ofzoiets)?

Hoopvol inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
20-05-2020 10:45
Ik lees dat die outlet alleen open mag als ze de maatregelen kunnen handhaven, dus lukt dat niet, dan moeten ze gewoon dicht, lijkt mij. Net als dat er in de afgelopen weken al een paar keer een winkelgebied is afgesloten.
Er lijken me inderdaad genoeg mogelijkheden, desnoods parkeerplaatsen afsluiten.
Ik lees weer even bij en reageer op een post van PJK uit het vorige deel:

Precies. Onder Rutte zijn talloze regionale ziekenhuizen gesloten en is de IC-capaciteit tot een minimum (nauwelijks 90 bedden per provincie) teruggebracht. Eind vorige jaar (november/december 2019) voerde het verplegend en verzorgend personeel daar ook nog grootscheeps actie voor, maar het kabinet deed er niks mee, de regering vond het alleen maar lastig dat die acties er waren, en dat er soms als actie zomaar zondagsdienst werd gedraaid. Het heeft in elk geval niet geleid tot extra aandacht of waardering van het zorgpersoneel.

En nu is corona ons land binnengevallen, en nu staat Rutte opeens enthousiast te applaudisseren in zijn torentje voor al die zorgmedewerkers. Hypocriet.


Dat is natuurlijk wel waar maar waar denk je dat Nederland het kapitaal vandaan heeft gehaald om nu de crisis beter te weerstaan zonder leningen aan te gaan?
Spanje en Italië hebben niet genoeg bezuinigd en zitten nu diep in de penarie.
Dat je het toen niet eens was met Rutte wil niet zeggen dat je nu niet moet waarderen dat sommige acties nu vruchten opleveren. Enkel economisch natuurlijk, voor de banen die verloren gaan is het erg.
Ik had graag gezien dat Spanje ook zoiets deed. Je hebt hier twee soorten artsen: van de staat (functionarissen en zij zijn het overgrote deel) en privé (kan je enkel heen met privé verzekering). Dat in stand houden van staatsartsen is een enorme kost voor de overheid. Want 90% van de bevolking heeft geen privé verzekering.
Met resultaat: erg lange wachtlijsten voor operaties, huisartsen krijgen maar 6 minuten per patient, e.d.. Maar een grote kost voor de staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven