Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 21)

08-06-2020 19:06 3005 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 7 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 403.921 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 47.945 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
08-06-2020 23:21
https://www.cnbc.com/2020/06/08/asympto ... -says.html
De WHO geeft aan dat asymptomatische verspreiding zeldzaam is:
Dat zou heel goed nieuws zijn! Het is ook wat Marion Koopmans al vanaf het begin zegt met haar kennis van eerdere coronavirussen.

Als alleen mensen met symptomen geïsoleerd hoeven te worden en daarbij veel testen en traceren, dan zouden misschien wel alle maatregelen weg kunnen (behalve 'blijf thuis bij symptomen') voordat er een vaccin of medicijn is. (Uiteraard moet dat eerst wel goed worden uitgezocht, ik pleit er zeker niet voor om dat dan direct maar te doen.)

De vraag is wel waarom dat in het begin dan niet werkte. Ik vraag me af wie dan toch al die mensen zijn die het desondanks verspreid hebben (buiten hun eigen huisgenoten). 'Blijf thuis bij klachten' was de eerste regel hier in Nederland, toen het alleen nog maar in Brabant was al. Als het virus vrijwel alleen door mensen met symptomen verspreid wordt, zijn zoveel mensen daar dan zo laks in geweest? (Want: 'Tja, carnaval/wintersport is maar 1x per jaar dus ik negeer die hoest maar even.') Of is het vooral veel verspreid door mensen in cruciale beroepen, die wel door moesten blijven werken met symptomen?
Alle reacties Link kopieren
Voor carnaval was er nog geen 'blijf thuis bij klachten'.
De 'eerste' besmetting in Brabant was een paar dagen nà carnaval.

En klachten kan natuurlijk ook heel dubbel zijn, want wanneer heb je echt klachten?
Is één keer sniffen al een signaal, of één hoestje? Zeker in het begin denk ik dat mensen pas dachten dat koorts of echt veel hoesten een symptoom was.
We hadden immers nog weinig gehoord over hele milde gevallen
AnAppleADay schreef:
09-06-2020 08:06
Ik las wel dat Zweden nòg strenger is met wie er in het ziekenhuis of op de IC komt. Dat je eigenlijk al opgegeven bent als je één dag boven de 70 bent.
Maar ik weet niet of dat waar is.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... leegtehuis
Ik vind dit heel erg :-(
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
09-06-2020 09:50
Voor carnaval was er nog geen 'blijf thuis bij klachten'.
De 'eerste' besmetting in Brabant was een paar dagen nà carnaval.

En klachten kan natuurlijk ook heel dubbel zijn, want wanneer heb je echt klachten?
Is één keer sniffen al een signaal, of één hoestje? Zeker in het begin denk ik dat mensen pas dachten dat koorts of echt veel hoesten een symptoom was.
We hadden immers nog weinig gehoord over hele milde gevallen
Dit inderdaad.
In het begin, toen er nog geen maatregelen waren, heeft de verspreiding een enorme zet gekregen.
Daarbij is het ook nog eens zo dat je ook symptomen kunt ontwikkelen gaandeweg de dag, als je al ergens bent. Dan ben je niet van de ene op de andere seconde thuis. En er zullen ook altijd wel mensen zijn die met symptomen toch naar buiten gaan. Evengoed lijkt het mij goed nieuws dat asymptomatische overdracht zo minimaal is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
09-06-2020 09:52
Ik vind dit heel erg :-(
Ik vond het ook wel heftig, maar zo denken ze misschien in Italië of Duitsland wel over ons beleid.
Ik zat me serieus af te vragen of mijn vader nog wel op de IC had gemogen in Zweden. Hij is 66 dus loopt wel richting de 70 en is zeker niet uit de jaren 70, 80, 90.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
09-06-2020 09:50
Voor carnaval was er nog geen 'blijf thuis bij klachten'.
De 'eerste' besmetting in Brabant was een paar dagen nà carnaval.

En klachten kan natuurlijk ook heel dubbel zijn, want wanneer heb je echt klachten?
Is één keer sniffen al een signaal, of één hoestje? Zeker in het begin denk ik dat mensen pas dachten dat koorts of echt veel hoesten een symptoom was.
We hadden immers nog weinig gehoord over hele milde gevallen
Oh ja, dat was zo. Carnaval kwam dus eigenlijk precies op het verkeerde moment. Maar daarna is het wel ook nog flink verspreid, ondanks de oproep thuis te blijven met klachten.

En ja, daar heb je een punt. Wanneer is iets een symptoom? Wanneer zou het corona kunnen zijn? Kun je met superlichte symptomen corona verspreiden? Dat was in het begin onduidelijk en nu nog steeds wel. Ik heb in de afgelopen periode wel eens een heel erg licht keelpijntje gehad, nauwelijks te voelen maar net niet helemaal normaal. Nou was ik toch al volledig thuis, dus het maakte niet veel uit wat het was. Maar ik heb me toen wel afgevraagd of dat wel of niet zou gelden als corona symptoom. Nu iedereen getest kan worden bij ook dit soort lichte klachten wordt het allemaal wel makkelijker denk ik.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
09-06-2020 09:41
Dat zou heel goed nieuws zijn! Het is ook wat Marion Koopmans al vanaf het begin zegt met haar kennis van eerdere coronavirussen.

Als alleen mensen met symptomen geïsoleerd hoeven te worden en daarbij veel testen en traceren, dan zouden misschien wel alle maatregelen weg kunnen (behalve 'blijf thuis bij symptomen') voordat er een vaccin of medicijn is. (Uiteraard moet dat eerst wel goed worden uitgezocht, ik pleit er zeker niet voor om dat dan direct maar te doen.)

De vraag is wel waarom dat in het begin dan niet werkte. Ik vraag me af wie dan toch al die mensen zijn die het desondanks verspreid hebben (buiten hun eigen huisgenoten). 'Blijf thuis bij klachten' was de eerste regel hier in Nederland, toen het alleen nog maar in Brabant was al. Als het virus vrijwel alleen door mensen met symptomen verspreid wordt, zijn zoveel mensen daar dan zo laks in geweest? (Want: 'Tja, carnaval/wintersport is maar 1x per jaar dus ik negeer die hoest maar even.') Of is het vooral veel verspreid door mensen in cruciale beroepen, die wel door moesten blijven werken met symptomen?
Tijdens carnaval gold dat advies nog niet. Carnaval was eind februari, het advies thuis te blijven bij klachten kwam voor Brabant pas rond 8 maart en voor de rest van Nederland een paar dagen later. Als kijkt naar de ontwikkeling van het reproductiegetal dan zie je dat dat rond 8 maart flink begint te dalen (maar nog wel een stuk boven de 1 ligt).

Edit: grotendeels mosterd, kwam een telefoontje tussendoor. De informatie over R_0 is te vinden in de epidemiologische informatie op de RIVM-website. In het dashboard staat ook een grafiek, maar daaraan zie je wat lastiger wanneer de daling inzet.
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn idee was er tot 8 maart heel veel spreiding tussen huishoudens en families en daarna vooral binnen een huishouden en van/naar verzorgenden en andere contactberoepen.

Maar als er al honderden huishoudens/tehuizen/'bubbels' zijn besmet dan blijft het daarna nog wel doorrazen binnen die groepen.
Alle reacties Link kopieren
En carnaval was inderdaad op het slechtste moment: het was al wel in grote getale aanwezig maar nog niet gesignaleerd.
Ik hoor hier ook heel veel mensen die extra ziek zijn geworden na carnaval. Normaal ook al veel zieken maar nu leek het wel heftiger dan een paar dagen flink verkouden.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
09-06-2020 10:05
Tijdens carnaval gold dat advies nog niet. Carnaval was eind februari, het advies thuis te blijven bij klachten kwam voor Brabant pas rond 8 maart en voor de rest van Nederland een paar dagen later. Als kijkt naar de ontwikkeling van het reproductiegetal dan zie je dat dat rond 8 maart flink begint te dalen (maar nog wel een stuk boven de 1 ligt).

Edit: grotendeels mosterd, kwam een telefoontje tussendoor. De informatie over R_0 is te vinden in de epidemiologische informatie op de RIVM-website. In het dashboard staat ook een grafiek, maar daaraan zie je wat lastiger wanneer de daling inzet.
Volgens mij was op 9 maart de persconferentie over het afschaffen van het handen schudden, op 10 maart de persconferentie van de voorzitters van de veiligheidsregio's van Noord-Brabant waarop mensen in Noord-Brabant werden opgeroepen thuis te blijven bij klachten en kwam dat op 12 maart voor heel Nederland. En toen 15 maart nog eens de scholen en horeca dicht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
09-06-2020 10:11
Volgens mij was op 9 maart de persconferentie over het afschaffen van het handen schudden, op 10 maart de persconferentie van de voorzitters van de veiligheidsregio's van Noord-Brabant waarop mensen in Noord-Brabant werden opgeroepen thuis te blijven bij klachten en kwam dat op 12 maart voor heel Nederland. En toen 15 maart nog eens de scholen en horeca dicht.
Ik was ondertussen aan het googlen :). Het blijf thuis advies voor Brabant was op 6 maart, een vrijdag.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
09-06-2020 10:09
En carnaval was inderdaad op het slechtste moment: het was al wel in grote getale aanwezig maar nog niet gesignaleerd.
Ik hoor hier ook heel veel mensen die extra ziek zijn geworden na carnaval. Normaal ook al veel zieken maar nu leek het wel heftiger dan een paar dagen flink verkouden.
Carnaval had als evenement ook wel alles tegen in dit opzicht. Het is in een seizoen met slecht weer, dus grotendeels binnen, met echt bomvolle kroegen, er wordt veel geschreeuwd, het is iets waar mensen lang naartoe leven dus ze zullen het ook niet laten schieten voor een snotneus of een hoestje, want dan moeten ze weer een heel jaar wachten. De weerstand van mensen is waarschijnlijk ook lager. Omdat het ook nog midden in het verkoudheids- en griepseizoen is, valt het ook niet zo op als mensen in die periode ziek worden. En dan valt het ook nog eens samen met het wintersportseizoen waardoor de kans groot was dat er mensen in Noord-Italië waren geweest.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
09-06-2020 10:15
Ik was ondertussen aan het googlen :). Het blijf thuis advies voor Brabant was op 6 maart, een vrijdag.
Volgens mij was het op een dinsdag, ik herinner me nog dat ik ernaar zat te kijken namelijk.

Of misschien was die maatregel al eerder genomen dan de andere maatregelen in Noord-Brabant.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
O ja, ik zit terug te kijken: thuisblijven bij klachten was inderdaad al eerder, toen werden in Noord-Brabant evenementen met meer dan duizend personen afgelast en mensen gevraagd sociale contacten te vermijden.

Dat was trouwens nog niet zo strikt als de social distancing die later kwam, want ik weet nog dat jongeren bijvoorbeeld wel uit mochten maar dan moesten ze niet op zondag ook naar oma.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
AnAppleADay schreef:
09-06-2020 08:06
Ik las wel dat Zweden nòg strenger is met wie er in het ziekenhuis of op de IC komt. Dat je eigenlijk al opgegeven bent als je één dag boven de 70 bent.
Maar ik weet niet of dat waar is.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... leegtehuis
Wat 'n kutland zeg! Zodra je met pensioen gaat ben je afschreven en mag je omvallen. Wat 'n mentaliteit!
Ze zullen jonge generaties hier ook wel over 65-plussers denken vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
09-06-2020 10:17
Carnaval had als evenement ook wel alles tegen in dit opzicht. Het is in een seizoen met slecht weer, dus grotendeels binnen, met echt bomvolle kroegen, er wordt veel geschreeuwd, het is iets waar mensen lang naartoe leven dus ze zullen het ook niet laten schieten voor een snotneus of een hoestje, want dan moeten ze weer een heel jaar wachten. De weerstand van mensen is waarschijnlijk ook lager. Omdat het ook nog midden in het verkoudheids- en griepseizoen is, valt het ook niet zo op als mensen in die periode ziek worden. En dan valt het ook nog eens samen met het wintersportseizoen waardoor de kans groot was dat er mensen in Noord-Italië waren geweest.
Dat zeker, en mensen hoppen ook nog veel van de ene kroeg naar de andere. Normaal met carnaval sta ik heel veel buiten maar nu was het weer echt verschrikkelijk.
Ik heb daardoor wat meer binnen gestaan maar ben ook veel eerder naar huis gegaan dan andere jaren.
En normaal ben ik ook altijd ziekig na carnaval maar daar reken je op van tevoren. Dit jaar toevallig niet ziek geworden maar misschien komt dat wel door het eerder naar huis gaan (en dus meer slapen). Goed voor de weerstand :proud:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-06-2020 10:38
Wat 'n kutland zeg! Zodra je met pensioen gaat ben je afschreven en mag je omvallen. Wat 'n mentaliteit!
Ze zullen jonge generaties hier ook wel over 65-plussers denken vrees ik.
RTL baseert zich op een stuk van de bbc, en daar staat dit:

Decisions about healthcare staffing and resources are taken at a regional level in Sweden, although national guidelines suggest that elderly patients, whether in state or privately run care homes, should not automatically be taken to hospital for treatment.
Dr Thomas Linden, Chief Medical Officer at the National Board of Health and Welfare, says workers should "professionally weigh the potential benefits" against risk factors such as catching the virus in hospital and the "costs" of transporting patients, including the likelihood of disorientation and discomfort.
Healthcare workers are asked not to discriminate on age alone, he says, although biological age may be relevant in combination with other factors.

Dat is dus hetzelfde als hier.
Okee, dat klinkt al weer iets genuanceerder.

Maar ik ken een expatgezin in Zweden die voor een gebroken been echt moeite moesten doen om ergens een x-ray te kunnen krijgen. De ziekenhuiszorg klonk in elk geval niet echt geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
09-06-2020 10:58
RTL baseert zich op een stuk van de bbc, en daar staat dit:

Decisions about healthcare staffing and resources are taken at a regional level in Sweden, although national guidelines suggest that elderly patients, whether in state or privately run care homes, should not automatically be taken to hospital for treatment.
Dr Thomas Linden, Chief Medical Officer at the National Board of Health and Welfare, says workers should "professionally weigh the potential benefits" against risk factors such as catching the virus in hospital and the "costs" of transporting patients, including the likelihood of disorientation and discomfort.
Healthcare workers are asked not to discriminate on age alone, he says, although biological age may be relevant in combination with other factors.

Dat is dus hetzelfde als hier.
Toch is daar het gros van de IC patienten onder de 50 ("geboren in jaren 70, 80, 90"), hier is dat maar zo'n 10-20%
En ze hebben minder IC bedden beschikbaar per inwoner dan Nederland maar hebben nooit aan de max gezeten.

Dus er wordt daar duidelijk wel strenger geselecteerd, ook al is de manier waarop hetzelfde. Of dat ethisch is, is helemaal aan het land zelf. Zoals ik al zei, in Italië vinden ze ons vast ook barbaars dat we iemand van 90 niet meer opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Uit nieuwsberichten krijg ik trouwens niet het idee dat de situatie in Zweedse verzorgingshuizen nou heel rooskleurig is, dus ik beweer echt niet dat het daar allemaal geweldig is, maar die kop van rtl klinkt nogal sensatiezoekerig - net als bijvoorbeeld krantenkoppen in Italiaanse kranten die jaren terug suggereerden dat we hier bejaarden met busladingen tegen hun zin ‘euthanaseerden’.
Eze schreef:
09-06-2020 11:05
Uit nieuwsberichten krijg ik trouwens niet het idee dat de situatie in Zweedse verzorgingshuizen nou heel rooskleurig is, dus ik beweer echt niet dat het daar allemaal geweldig is, maar die kop van rtl klinkt nogal sensatiezoekerig - net als bijvoorbeeld krantenkoppen in Italiaanse kranten die jaren terug suggereerden dat we hier bejaarden met busladingen tegen hun zin ‘euthanaseerden’.
Het geld moet ergens vandaan komen. Ik heb begrepen dat ze in Zweden heel veel geld naar vrouwen en kinderen gaat, naar ouderschapsverlof e.d. En dan blijft er blijkbaar niets meer over voor de oudere generatie. Het zou mijn keuze niet zijn in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Mensen zonder symptomen niet zo besmettelijk
Mensen die wel corona hebben maar geen symptomen hebben, blijken nu toch geen grote verspreiders van het virus. Tot hier toe werd er vanuit gegaan dat mensen met het virus net wel anderen konden besmetten en dat de asymptomatische groep dus voor verdere verspreiding zouzorgen. Maar volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is de asymptomatische verspreiding nu toch een “zeer zeldzaam” gegeven. Dat werd gezegd op een persconferentie in Genève. "We baseren ons op contact tracing onderzoek van over heel de wereld", zei Maria Van Kerkhove, onderzoeker aan het WHO.


Bron: Belang van Limburg
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
09-06-2020 11:04
Toch is daar het gros van de IC patienten onder de 50 ("geboren in jaren 70, 80, 90"), hier is dat maar zo'n 10-20%
En ze hebben minder IC bedden beschikbaar per inwoner dan Nederland maar hebben nooit aan de max gezeten.

Dus er wordt daar duidelijk wel strenger geselecteerd, ook al is de manier waarop hetzelfde. Of dat ethisch is, is helemaal aan het land zelf. Zoals ik al zei, in Italië vinden ze ons vast ook barbaars dat we iemand van 90 niet meer opnemen.
Dat staat in dat artikel, inderdaad, maar volgens officiële cijfers is de mediane leeftijd op de ic 61. Dat spreekt tegen dat het gros onder de 50 is. De diagrammen op de site van stichting Nice suggereren niet dat dat hier heel veel hoger is (Iemand zin om aantallen uit de staafdiagrammen op die site te reconstrueren?)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-06-2020 11:09
Het geld moet ergens vandaan komen. Ik heb begrepen dat ze in Zweden heel veel geld naar vrouwen en kinderen gaat, naar ouderschapsverlof e.d. En dan blijft er blijkbaar niets meer over voor de oudere generatie. Het zou mijn keuze niet zijn in elk geval.
Goh! Heb jij iets tegen kinderen of zo? :-o
Desalniette_ schreef:
08-06-2020 20:44
Zou ze in een coronaloos tijdperk op dit kampje mogen?
Valt dat wat ze gaan doen binnen de officiële richtlijnen? Dan zou ik ja zeggen, want ik zou niet weten waarom het niet zou mogen.
Vergeet niet te (laten) leven.
Ja ze zou normaal mogen. En ze hebben allerlei richtlijnen opgezet. Ik neig ook naar JA.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven