Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 21)

08-06-2020 19:06 3005 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 7 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 403.921 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 47.945 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
09-06-2020 11:18
Dat staat in dat artikel, inderdaad, maar volgens officiële cijfers is de mediane leeftijd op de ic 61. Dat spreekt tegen dat het gros onder de 50 is. De diagrammen op de site van stichting Nice suggereren niet dat dat hier heel veel hoger is (Iemand zin om aantallen uit de staafdiagrammen op die site te reconstrueren?)
Ah zulke officiele cijfers was ik dus inderdaad benieuwd naar.
Als dat 61 is dan zal het inderdaad vergelijkbaar zijn met wat wij hebben.

En ik vind het ook stom dat Nice niet even de tabellen bij de grafieken publiceert ;-)
Alle reacties Link kopieren
VK: 64.000 personen meer overleden tijdens pandemie
In het Verenigd Koninkrijk zijn sinds de uitbraak van het coronavirus zo'n 64.000 personen meer overleden dan verwacht. Om de oversterfte te berekenen, wordt gekeken naar het gemiddelde aantal sterfgevallen in dezelfde periode in de vijf voorgaande jaren.

Officieel zijn in het Verenigd Koninkrijk 51.766 coronaptiënten overleden. Alleen in de Verenigde Staten (111.000) zijn meer personen overleden aan COVID-19. Wereldwijd zijn meer dan 406.000 sterfgevallen gemeld.


64.000 is wel echt veel!
Omgerekend naar Nederlands inwonersaantal zou dat equivalent zijn aan meer dan 16.000 oversterfte hier.
AnAppleADay schreef:
09-06-2020 11:21
VK: 64.000 personen meer overleden tijdens pandemie
In het Verenigd Koninkrijk zijn sinds de uitbraak van het coronavirus zo'n 64.000 personen meer overleden dan verwacht. Om de oversterfte te berekenen, wordt gekeken naar het gemiddelde aantal sterfgevallen in dezelfde periode in de vijf voorgaande jaren.

Officieel zijn in het Verenigd Koninkrijk 51.766 coronaptiënten overleden. Alleen in de Verenigde Staten (111.000) zijn meer personen overleden aan COVID-19. Wereldwijd zijn meer dan 406.000 sterfgevallen gemeld.


64.000 is wel echt veel!
Omgerekend naar Nederlands inwonersaantal zou dat equivalent zijn aan meer dan 16.000 oversterfte hier.
Verschrikkelijk! Gelukkig hebben wij geen Boris Johnson die pas veel te laat ingreep.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ik goed heb geteld, gaat best lastig met die tabellen, maar zoals ik het zie is 324 van de 2899 patiënten die op de ic liggen of hebben gelegen zijn onder de 50, dus dat zou ongeveer 11% zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
09-06-2020 11:21

Omgerekend naar Nederlands inwonersaantal zou dat equivalent zijn aan meer dan 16.000 oversterfte hier.
9619 overlijdens hier (België), 11.5 miljoen inwoners. Niet veel verschil met de UK. En heel snel in lockdown gegaan.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
09-06-2020 11:24
Ik hoop dat ik goed heb geteld, gaat best lastig met die tabellen, maar zoals ik het zie is 324 van de 2899 patiënten die op de ic liggen of hebben gelegen zijn onder de 50, dus dat zou ongeveer 11% zijn.
Zat ik nog net goed met mijn gok van 10-20% ;-)
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
09-06-2020 11:27
9619 overlijdens hier (België), 11.5 miljoen inwoners. Niet veel verschil met de UK. En heel snel in lockdown gegaan.
Maar ligt dat niet hoger dan de oversterfte? Dat las ik ergens.
Waar in NL en UK oversterfte hoger ligt dan officiele cijfers, zou dat ik België lager moeten liggen. Jullie rekenen immers ook mensen mee die anders misschien een week later uit ouderdom waren gestorven.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
09-06-2020 11:31
Maar ligt dat niet hoger dan de oversterfte? Dat las ik ergens.
Waar in NL en UK oversterfte hoger ligt dan officiele cijfers, zou dat ik België lager moeten liggen. Jullie rekenen immers ook mensen mee die anders misschien een week later uit ouderdom waren gestorven.
Yep, het zal waarschijnlijk ietsje lager liggen, maar het lijkt toch alsof we hard getroffen zijn hier. Maar idd, ongeveer de helft van de doden is in de woonzorgcentra gevallen en die mensen tellen allemaal mee.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
09-06-2020 11:20
Ah zulke officiele cijfers was ik dus inderdaad benieuwd naar.
Als dat 61 is dan zal het inderdaad vergelijkbaar zijn met wat wij hebben.

En ik vind het ook stom dat Nice niet even de tabellen bij de grafieken publiceert ;-)
Gevonden op https://www.icuregswe.org/en/data--resu ... sive-care/
Lijkt wel een betrouwbare bron.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
08-06-2020 23:21
Was deze al geplaatst?

https://www.cnbc.com/2020/06/08/asympto ... -says.html

De WHO geeft aan dat asymptomatische verspreiding zeldzaam is:

"From the data we have, it still seems to be rare that an asymptomatic person actually transmits onward to a secondary individual," Dr. Maria Van Kerkhove, head of WHO's emerging diseases and zoonosis unit, said at a news briefing from the United Nations agency's Geneva headquarters. "It's very rare."
En dan moet ik toch een beetje lachen, want het Rivm zei in het begin dat mensen zonder symptomen niet of nauwelijks bijdroegen aan de verspreiding.
Verketterd zijn ze erom. O.a. Alex Friedrich uit Groningen beweerde dat het daar zo goed ging omdat ze mensen al traceerden voordat ze symptomen kregen en dat ook asymptomatische verspreiding een belangrijke manier van verspreiden was.

En mss blijkt het later toch weer anders te zijn, dat kan, maar dit bericht geeft maar weer eens aan dat het Rivm mss zo gek nog niet is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
nicole123 schreef:
09-06-2020 10:02
Oh ja, dat was zo. Carnaval kwam dus eigenlijk precies op het verkeerde moment. Maar daarna is het wel ook nog flink verspreid, ondanks de oproep thuis te blijven met klachten.

En ja, daar heb je een punt. Wanneer is iets een symptoom? Wanneer zou het corona kunnen zijn? Kun je met superlichte symptomen corona verspreiden? Dat was in het begin onduidelijk en nu nog steeds wel. Ik heb in de afgelopen periode wel eens een heel erg licht keelpijntje gehad, nauwelijks te voelen maar net niet helemaal normaal. Nou was ik toch al volledig thuis, dus het maakte niet veel uit wat het was. Maar ik heb me toen wel afgevraagd of dat wel of niet zou gelden als corona symptoom. Nu iedereen getest kan worden bij ook dit soort lichte klachten wordt het allemaal wel makkelijker denk ik.
Ik had vorig weekend een werk borrel op afstand en er was 1 vrouw aan het hoesten (we waren buiten en ze hoestte netjes in haar elleboog)
Ik merkte dat ik me er toch een beetje ongemakkelijk bij voelde. Ik heb haar toch maar gevraagd of ze ziek was. Ach zei zei: beetje verkouden denk ik, aangestoken door de kinderen. Niks bijzonders, gaat wel weer over. Ik merkte dat ik het heel lastig vond om tegen haar te zeggen dat de kans op 'gewoon' een verkoudheidje nu met corona enzo best wel moeilijk ligt en de regels toch zijn: bij klachten blijf binnen. Waarom vinden we het dan toch zo moeilijk om iemand daar op aan te spreken? Zeker als zo iemand in jouw aura is en dus voor jou beslist dat haar verkoudheidje wel niks zou zijn? Want we komen in het algemeen door de maatregelen nu veel minder in aanraking met virussen dus zomaar een beetje verkouden word je al niet zo snel meer plus dat de regels duidelijk zijn (zou je denken) bij hoesten of andere klachten: blijf binnen. Bij koorts blijven ook de andere gezinsleden binnen. Mensen houden zich er toch nog niet aan. Op de corona facebook groep lees je hetzelfde. Ook van positief geteste mensen met koorts. Dat ze na 2 weken er wel klaar mee zijn en toch naar buiten gaan. Of met hun hoestje toch naar de winkel want ja dit kan nog wel weken duren en ze worden helemaal gek thuis. Daar kan ik me oprecht kwaad om maken. Als we van dat klote virus af willen moeten we elkaar op dingen kunnen aanspreken en moeten we bij klachten (elke klacht dus) gewoon even binnen blijven. Echt hoe moeilijk kan het zijn zou je denken?

Er zijn ook nog te veel mensen die niet helemaal eerlijk zijn over hun klachten. Ze durven het bijvoorbeeld ook niet te melden als ze ziek blijken. Want stel ze hebben mensen aangestoken. Dat gaat hun schuldgevoel opspelen. Dus mensen houden klachten voor zichzelf. Zo krijg je de bron dus nooit opgespoord.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
09-06-2020 11:37
Gevonden op https://www.icuregswe.org/en/data--resu ... sive-care/
Lijkt wel een betrouwbare bron.
Er liggen dus wel degelijk mensen van boven de 70 op de ic, wat een stemmingmakend artikel is dat dan op RTL.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
09-06-2020 11:37
Gevonden op https://www.icuregswe.org/en/data--resu ... sive-care/
Lijkt wel een betrouwbare bron.
interessant dat overgewicht daar nauwelijks een rol speelt, hoge bloeddruk wel enorm
smulrol wijzigde dit bericht op 09-06-2020 11:49
0.72% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
09-06-2020 09:50
Voor carnaval was er nog geen 'blijf thuis bij klachten'.
De 'eerste' besmetting in Brabant was een paar dagen nà carnaval.

En klachten kan natuurlijk ook heel dubbel zijn, want wanneer heb je echt klachten?
Is één keer sniffen al een signaal, of één hoestje? Zeker in het begin denk ik dat mensen pas dachten dat koorts of echt veel hoesten een symptoom was.
We hadden immers nog weinig gehoord over hele milde gevallen
Waar de een een loopneus niet eens opmerkt of hier en daar een niesje, kan de ander bij de eerste kuch al bij een teststraat staan. Het is zo ingewikkeld.
Hier zijn genoeg zogenaamde milde verkoudheidsmensen om ons heen die gewoon doorleven. En die dat niet melden en zich al zeker niet gaan testen. Die zijn van mening: ach die ene kuch dat loopt wel los.
En dat is dus niet (altijd) zo. Dat irriteert me.
Alle reacties Link kopieren
blauwebessensap schreef:
09-06-2020 11:42
Ik had vorig weekend een werk borrel op afstand en er was 1 vrouw aan het hoesten (we waren buiten en ze hoestte netjes in haar elleboog)
Ik merkte dat ik me er toch een beetje ongemakkelijk bij voelde. Ik heb haar toch maar gevraagd of ze ziek was. Ach zei zei: beetje verkouden denk ik, aangestoken door de kinderen. Niks bijzonders, gaat wel weer over. Ik merkte dat ik het heel lastig vond om tegen haar te zeggen dat de kans op 'gewoon' een verkoudheidje nu met corona enzo best wel moeilijk ligt en de regels toch zijn: bij klachten blijf binnen. Waarom vinden we het dan toch zo moeilijk om iemand daar op aan te spreken? Zeker als zo iemand in jouw aura is en dus voor jou beslist dat haar verkoudheidje wel niks zou zijn? Want we komen in het algemeen door de maatregelen nu veel minder in aanraking met virussen dus zomaar een beetje verkouden word je al niet zo snel meer plus dat de regels duidelijk zijn (zou je denken) bij hoesten of andere klachten: blijf binnen. Bij koorts blijven ook de andere gezinsleden binnen. Mensen houden zich er toch nog niet aan. Op de corona facebook groep lees je hetzelfde. Ook van positief geteste mensen met koorts. Dat ze na 2 weken er wel klaar mee zijn en toch naar buiten gaan. Of met hun hoestje toch naar de winkel want ja dit kan nog wel weken duren en ze worden helemaal gek thuis. Daar kan ik me oprecht kwaad om maken. Als we van dat klote virus af willen moeten we elkaar op dingen kunnen aanspreken en moeten we bij klachten (elke klacht dus) gewoon even binnen blijven. Echt hoe moeilijk kan het zijn zou je denken?

Er zijn ook nog te veel mensen die niet helemaal eerlijk zijn over hun klachten. Ze durven het bijvoorbeeld ook niet te melden als ze ziek blijken. Want stel ze hebben mensen aangestoken. Dat gaat hun schuldgevoel opspelen. Dus mensen houden klachten voor zichzelf. Zo krijg je de bron dus nooit opgespoord.
Zelfs al weet je zeker dat het een verkoudheid is, dan nog moet je daar nu anderen niet mee willen aansteken, want je moet er toch mee thuisblijven. Ik denk niet dat veel mensen er bijvoorbeeld op zitten te wachten dat hun kinderen weer dagenlang thuis moeten blijven omdat ze een verkoudheid hebben opgelopen - en soms zal dat niet te vermijden zijn, maar in het geval van die mevrouw dus gewoon wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
nicole123 schreef:
08-06-2020 21:14
In principe wel. Wel onder voorwaarden dat het streven is om het zoveel mogelijk binnen de regels te organiseren en als ik vertrouwen had in de leiding en in mijn kind en haar vriendinnen. Is de leiding een verantwoordelijk persoon of iemand die het op een zuipen zet en dan alles wat hij/zij bedacht had aan z'n laars lapt? Zo'n brief met regels klinkt netjes en verantwoordelijk in ieder geval, al zullen ze zich misschien niet ter plekke voor 100% aan die regels houden. Overnachten ze binnen of in tenten en allemaal op elkaars lip of wat ruimer? En wat gaan ze verder doen: dingen buiten ondernemen, binnen zitten, naar drukke plekken? En heeft puberella de mogelijkheid om in de week / 10 dagen erna haar contacten beperkt te houden voor het geval ze besmet is? Als deze dingen hoofdzakelijk positief zijn dan zou ik haar laten gaan.
Ze hebben een kampeerboerderij maar iedereen krijgt een eigen twee persoonsbed en om de twee uur worden de deurknoppen ontsmet etc. Ze hebben een heel corona draaiboek. Het voelt wel oke maar ja je weet maar nooit.
Het blijft een klein risico maar ook eentje die ik haar met de kennis van nu gun ofzo. Mits zij geen klachten heeft uiteraard. Anders is het jammerdebammer.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-06-2020 11:39
En dan moet ik toch een beetje lachen, want het Rivm zei in het begin dat mensen zonder symptomen niet of nauwelijks bijdroegen aan de verspreiding.
Verketterd zijn ze erom. O.a. Alex Friedrich uit Groningen beweerde dat het daar zo goed ging omdat ze mensen al traceerden voordat ze symptomen kregen en dat ook asymptomatische verspreiding een belangrijke manier van verspreiden was.

En mss blijkt het later toch weer anders te zijn, dat kan, maar dit bericht geeft maar weer eens aan dat het Rivm mss zo gek nog niet is.
nou ja, er is steeds voortschrijdend inzicht. Maar ook discussieruimte over wat nou precies symptomen zijn.
Ik heb zelf ook wel iets het gevoel 'ik heb iets onder de leden' maar dat zet meestal niet door, telt dat dan mee? Ik nies elke dag wel eens, telt elke nies als symptoom als je achteraf weet dat je ergens besmet bent geraakt?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-06-2020 11:39
En dan moet ik toch een beetje lachen, want het Rivm zei in het begin dat mensen zonder symptomen niet of nauwelijks bijdroegen aan de verspreiding.
Verketterd zijn ze erom. O.a. Alex Friedrich uit Groningen beweerde dat het daar zo goed ging omdat ze mensen al traceerden voordat ze symptomen kregen en dat ook asymptomatische verspreiding een belangrijke manier van verspreiden was.

En mss blijkt het later toch weer anders te zijn, dat kan, maar dit bericht geeft maar weer eens aan dat het Rivm mss zo gek nog niet is.

Ja, dat klopt :biggrin:
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
blauwebessensap schreef:
09-06-2020 11:42
Ik had vorig weekend een werk borrel op afstand en er was 1 vrouw aan het hoesten (we waren buiten en ze hoestte netjes in haar elleboog)
Ik merkte dat ik me er toch een beetje ongemakkelijk bij voelde. Ik heb haar toch maar gevraagd of ze ziek was. Ach zei zei: beetje verkouden denk ik, aangestoken door de kinderen. Niks bijzonders, gaat wel weer over. Ik merkte dat ik het heel lastig vond om tegen haar te zeggen dat de kans op 'gewoon' een verkoudheidje nu met corona enzo best wel moeilijk ligt en de regels toch zijn: bij klachten blijf binnen. Waarom vinden we het dan toch zo moeilijk om iemand daar op aan te spreken? Zeker als zo iemand in jouw aura is en dus voor jou beslist dat haar verkoudheidje wel niks zou zijn? Want we komen in het algemeen door de maatregelen nu veel minder in aanraking met virussen dus zomaar een beetje verkouden word je al niet zo snel meer plus dat de regels duidelijk zijn (zou je denken) bij hoesten of andere klachten: blijf binnen. Bij koorts blijven ook de andere gezinsleden binnen. Mensen houden zich er toch nog niet aan. Op de corona facebook groep lees je hetzelfde. Ook van positief geteste mensen met koorts. Dat ze na 2 weken er wel klaar mee zijn en toch naar buiten gaan. Of met hun hoestje toch naar de winkel want ja dit kan nog wel weken duren en ze worden helemaal gek thuis. Daar kan ik me oprecht kwaad om maken. Als we van dat klote virus af willen moeten we elkaar op dingen kunnen aanspreken en moeten we bij klachten (elke klacht dus) gewoon even binnen blijven. Echt hoe moeilijk kan het zijn zou je denken?

Er zijn ook nog te veel mensen die niet helemaal eerlijk zijn over hun klachten. Ze durven het bijvoorbeeld ook niet te melden als ze ziek blijken. Want stel ze hebben mensen aangestoken. Dat gaat hun schuldgevoel opspelen. Dus mensen houden klachten voor zichzelf. Zo krijg je de bron dus nooit opgespoord.
Dat is ook lastig, en ik zou ook overdonderd zijn, denk ik. Maar eigenlijk zou je zo iemand wel moeten vragen te vertrekken. Zelfs al is het ‘maar een verkoudheid’: die wil je nu ook niet oplopen.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
09-06-2020 11:47
nou ja, er is steeds voortschrijdend inzicht. Maar ook discussieruimte over wat nou precies symptomen zijn.
Ik heb zelf ook wel iets het gevoel 'ik heb iets onder de leden' maar dat zet meestal niet door, telt dat dan mee? Ik nies elke dag wel eens, telt elke nies als symptoom als je achteraf weet dat je ergens besmet bent geraakt?
Ja, voortschrijdend inzicht, ik ben er dol op.

Maar als uit voortschrijdend inzicht het Rivm de adviezen bijstelt worden ze door sommigen behoorlijk afgefakkeld omdat ze 'fout' zaten.
Die mensen zou ik nu ook graag horen zeggen dat het Rivm dit huidige inzicht al maanden wist.

Overigens had florence een mooi voorbeeld van iemand met 4 (milde) symptomen die toch niet aan corona dacht: vermoeidheid door jetlag, kuchje door airco, loopneus door hooikoorts, en dus nog iets.

Ik merk dat ik ook veel vaker nies dan ik tot voor kort wist, omdat nu elke nies ineens verdacht is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
09-06-2020 11:42
Er liggen dus wel degelijk mensen van boven de 70 op de ic, wat een stemmingmakend artikel is dat dan op RTL.
Inderdaad zeg.

Daarom zei ik al toen ik het artikel linkte: ik weet niet of het waar is.
Ik vond het al heel stemmingmakend overkomen maar ik wist niet waar ik de officiele cijfers kon vinden.
Als ik het zo bekijk ziet de leeftijds-grafiek er vergelijkbaar uit met die van NICE: veeluit 60-ers.
Alleen in NL lijken er nog iets meer 70-ers te liggen, dat zijn er meer dan 50-ers waar in Zweden er meer 50-ers dan 70-ers liggen.
Maar verder wel heel vergelijkbaar.
Eze schreef:
09-06-2020 11:51
Dat is ook lastig, en ik zou ook overdonderd zijn, denk ik. Maar eigenlijk zou je zo iemand wel moeten vragen te vertrekken. Zelfs al is het ‘maar een verkoudheid’: die wil je nu ook niet oplopen.
De vraag is of ze 1keer moest hoesten of heel de tijd. Als iemand 1 keer hoest vind ik t overdreven om er iets van te zeggen, maar hoest iemand heel de tijd is t een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-06-2020 11:51
Ja, voortschrijdend inzicht, ik ben er dol op.

Maar als uit voortschrijdend inzicht het Rivm de adviezen bijstelt worden ze door sommigen behoorlijk afgefakkeld omdat ze 'fout' zaten.
Die mensen zou ik nu ook graag horen zeggen dat het Rivm dit huidige inzicht al maanden wist.

Overigens had florence een mooi voorbeeld van iemand met 4 (milde) symptomen die toch niet aan corona dacht: vermoeidheid door jetlag, kuchje door airco, loopneus door hooikoorts, en dus nog iets.

Ik merk dat ik ook veel vaker nies dan ik tot voor kort wist, omdat nu elke nies ineens verdacht is.
Ze wisten het natuurlijk niet; ze schatten het op grond van de toen beschikbare informatie naar nu lijkt juist in.
Maar inderdaad: als het standpunt moet worden aangepast aan voortschrijdend inzicht, dan worden ze afgefakkeld.


Wat dat voorbeeld van Florence betreft: ik zou toch een beetje voorzichtig zijn met alles wat ze schreef voor waar aan te nemen. Geen idee waarom ze zo spoorloos verdwenen is, maar het kan natuurlijk ook best dat dat ermee samenhing dat ze niet was wie ze beweerde te zijn, maar gewoon iemand die op een zolderkamer veel las in combinatie met een dikke duim.
Hoeft niet, kan wel.
eze wijzigde dit bericht op 09-06-2020 11:57
17.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
09-06-2020 11:54
Ze wisten het natuurlijk niet; ze schatten het op grond van de toen beschikbare informatie naar nu lijkt juist in.
Maar inderdaad: als het standpunt moet worden aangepast aan voortschrijdend inzicht, dan worden ze afgefakkeld.
Klopt hoor, ik heb het bewust zo verwoord, omdat 'de andere kant op' ook zo makkelijk vergeten wordt dat het Rivm zich baseert op rekenmodellen en waarschijnlijkheden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-06-2020 11:56
Klopt hoor, ik heb het bewust zo verwoord, omdat 'de andere kant op' ook zo makkelijk vergeten wordt dat het Rivm zich baseert op rekenmodellen en waarschijnlijkheden.
Dit inderdaad.
Als uit voortschrijdend inzicht blijkt dat het RIVM fout zat dan is worden ze heel hard aangepakt en zijn ze onbetrouwbaar.
Als uit voortschrijdend inzicht blijkt dat het RIVM goed zat dan wordt daar door diezelfde mensen overheen gepraat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven